Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Konstruktywna krytyka - jak znieść uwagi pracodawcy

Konstruktywna krytyka - jak znieść uwagi pracodawcy

 
Konstruktywna krytyka - jak znieść uwagi pracodawcy

Bardzo często ludzie nie podejmują ryzykownych działań albo wręcz przeciwnie - podejmują ryzykowne i mało korzystne decyzje, bo boją się krytyki i bycia ocenianymi. Myśl, że szef będzie niezadowolony z naszej pracy, albo strach przed tym, że nasze wybory zostaną negatywnie odebrane, dla wielu są wręcz paraliżujący. Krytyka jednak może być konstruktywna. Rozmowa z przełożonym, który umiejętnie pokazuje niedociągnięcia, nie ocenia osoby, ale wykonanie konkretnego zadania jest zdecydowanie lepsza niż brak informacji zwrotnej.

 

Zasady konstruktywnej krytyki

 

Zastanówmy się, co można wywnioskować z poniższych krytycznych uwag pracodawcy: „Ty nic nie umiesz, jesteś do niczego...”, „Cała firma ma przez ciebie problem!”, „Po co ja cię zatrudniłem?!”, „Jak ty w ogóle żyjesz, jesteś nieodpowiedzialnym leniem!”, „Twoje wymówki są idiotyczne”.

 

Przede wszystkim wynika z nich, że przełożony nie panuje nad emocjami. Jest zdenerwowany i nie chce znaleźć wyjścia z sytuacji, a jedynie wyładować złość. W konstruktywnej krytyce nie ma na to miejsca. Jeśli pracodawca chce zmotywować do działania, stosuje się do kilku podstawowych zasad. Najważniejszą jest szacunek. Żaden pracownik nie powinien poczuć się poniżany podczas krytyki.

 

Celem przełożonego powinno być wzbudzenie w pracowniku autorefleksji na temat jego pracy, wywołanie motywacji. Dzięki konstruktywnej rozmowie można te założenia osiągnąć. Krytykowana osoba nie powinna czuć się atakowana, wręcz przeciwnie – musi wyjść z pokoju z konkretną wiedzą, co robi dobrze, a które aspekty swojej pracy powinna poprawić. Zadowalający efekt szef może też osiągnąć, łącząc wypunktowanie opartych na faktach niedociągnięć z pochwałą tego, co pracownik robi poprawnie.

 

Co jeszcze jest dla zespołu ważne? Szansa na wytłumaczenie. Nie zawsze spóźnialski pracownik ma problem z organizacją własnego czasu – być może przychodzenie za późno jest chwilowym stanem, spowodowanym problemami rodzinnymi. Podobnie – jeden niezadowalający projekt nie oznacza, że wykonawca nie ma odpowiednich kompetencji – być może wina leży po stronie klienta, który nie sprecyzował swoich wymagań albo podniósł oczekiwania w trakcie realizacji zadań.

 

Wyrażanie i odbieranie krytyki

 

Konstruktywny feedback pozwala utrzymać pozytywną atmosferę w miejscu pracy, daje motywację, pozwala się rozwijać i nie obniża, ale wzmacnia samoocenę pracowników. Szef traktujący swoich podwładnych z szacunkiem zyska o wiele więcej niż kontrolujący despota, który budzi strach.

 

Jeśli nasz przełożony przestrzega zasad konstruktywnej krytyki, mamy szczęście, jednak powinniśmy umieć ustosunkować się do jego oceny. Przede wszystkim nie idźmy na rozmowę ze złym nastawieniem i w bojowym nastroju. Spróbujmy pozbyć się negatywnych emocji i w miarę możliwości nie stresować.

 

O wiele łatwiej odbierać racjonalne uwagi w spokojnej atmosferze. Szef, który daje nam jasny komunikat, ma prawo oczekiwać równie jasnej i konkretnej odpowiedzi. Dlatego podczas rozmowy nie szukajmy na siłę wymówek. Nie obwiniajmy o niedociągnięcia wszystkich poza nami samymi, nie tłumaczmy się złą pogodą, piątkiem 13, pechowym wtorkiem. Starajmy się zgodnie z prawdą wyjaśnić przyczyny naszych błędów i zastanówmy się, jak możemy w przyszłości ich unikać.

 

Szczerość jest bardzo ważna po obu stronach. I wyrażanie, i odbieranie krytyki musi się na niej opierać. Pamiętajmy, że rozmowa z przełożonym nie musi oznaczać, że jest z nas niezadowolony. Spójrzmy na to, jako na szansę, dzięki której możemy w przyszłości pracować lepiej.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Client Service Coordinator

    Aon   Kraków    praca hybrydowa
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    10 godz.
    What the day will look like In short days can be very different in this role and varied depending on your clients. You can be on calls talking to clients about challenges and how to help them solve problems, you can be working with your client team to look at improvements internally and or...
  • Broker ubezpieczeniowy – Departament Klienta Strategicznego

    Aon Polska Sp. z o. o.   Warszawa    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    10 godz.
    Jak będzie wyglądał Twój dzień? Zarządzanie dedykowanym portfelem Klientów oraz jego rozwój. Budowanie i utrzymywanie relacji z decydentami oraz zespołem współpracującym ze strony Klienta. Analiza potrzeb ubezpieczeniowych Klienta. Proaktywne proponowanie Klientowi innowacyjnych...
  • Junior Customer Service Specialist - Insurance, Health & Benefits

    Aon Polska Services Sp. z o. o.   Warszawa    praca hybrydowa
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat
    10 godz.
    Jak będzie wyglądał Twój dzień? Telefoniczna i mailowa obsługa klienta w obszarze ubezpieczeń (zgodna ze standardami wynikającymi z zapisów umów generalnych, agencyjnych, umów o współpracy oraz wewnętrznymi procedurami). Współpraca z innymi zespołami oraz towarzystwami...
  • US Client Service Delivery Administrator

    Aon   Kraków    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    11 godz.
    What the day will look like: Upon collection and reconciliation of insurance documentation, identifying and resolving inconsistencies. Making analytical recommendations and interpretations of received data. Ensuring data accuracy from vendors. Working closely with internal teams to deliver excellent...
  • Financial Analyst

    Aon   Kraków    praca hybrydowa
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    11 godz.
    What the day will look like Month End - supporting the month end close process from Controllership and FP&A perspective (including bank and other accounts reconciliations). Preparing journal entries that reflect the business transactions in the ledgers of the company. Managing assigned treasury and...
  • Junior Finance Systems Analyst with Spanish

    Aon   Kraków    praca hybrydowa
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat
    11 godz.
    What the day will look like Supporting the LATAM, NA and EMEA teams and the wider finance community with technical support and in actively managing issues; Supporting the design, building, testing, training and deployment of finance systems used for account reconciliation and month end close...

Najnowsze artykuły

Sanitariusz szpitalny – wymagania, obowiązki, kurs sanitariusza, zarobki

Sanitariusz szpitalny – wymagania, obowiązki, kurs sanitariusza, zarobki

Sanitariusz nie musi mieć wykształcenia medycznego, niemniej pomocne może być uzyskanie kwalifikacji w zakresie świadczenia usług opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej (MS.04). Jaką szkołę lub kurs najlepiej ukończyć, czego wymaga się od kandydatów oraz czym na co dzień zajmuje się sanitariusz w szpitalu? Poznaj jeden z najbardziej poszukiwanych zawodów w Polsce.

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

– Praca przyszłości będzie hybrydowa, zdalna lub oparta na projektach, a efektywność będzie mierzona nie tylko wynikami, ale i zdolnością współpracy i adaptacji. Nie oznacza to jednak, że technologia całkiem zdominuje rynek pracy. Przeciwnie, to właśnie ludzka kreatywność i empatia będą wyróżniać pracowników w dobie automatyzacji – przewiduje specjalistka ds. rekrutacji Agnieszka Ciećwierz.

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Jak przetrwać w pracy do 16:00, gdy masz już wszystkiego dość, a na zegarze nie ma nawet 9:00? Mobilizowanie samego siebie, szczególne w tzw. Blue Monday, czyli najbardziej depresyjny poniedziałek w roku, może wydawać się wyjątkowo trudne. Jednak zamiast poddawać się ponuremu nastrojowi, proponujemy podejść do zadania metodycznie. Sprawdź, jak wykorzystać mechanizmy automotywacji.

Od 27 stycznia 2025 r. można wnioskować o bon na laptop. Nowelizacja rozporządzenia Ministra Cyfryzacji

Od 27 stycznia 2025 r. można wnioskować o bon na laptop. Nowelizacja rozporządzenia Ministra Cyfryzacji

Pracownicy placówek edukacyjnych mogą uzyskać dofinansowanie do laptopów. Do tej pory programem Laptop dla Nauczyciela objęte były 4 grupy pracowników. Od 27 stycznia 2025 roku o pieniądze na sprzęt może starać się kolejna grupa osób zatrudnionych w szkołach. Na złożenie dokumentów jest jednak niewiele czasu. Wyjaśniamy, kto może dostać laptop za darmo i jaka jest wysokość dofinansowania.

Zwolnienia grupowe – zasady, regulamin, odprawa, ustawa

Zwolnienia grupowe – zasady, regulamin, odprawa, ustawa

Pod koniec ubiegłego roku do urzędów wpłynęło 18,8 tys. informacji o planowanych zwolnieniach grupowych. Taki zamiar w 2025 roku ogłosiły duże firmy m.in. z branży motoryzacyjnej, hutniczej i energetycznej. – Pracownicy nie mogą dowiadywać się o tym z rozmów w korytarzach, a tym bardziej z zewnętrznych źródeł informacji – podkreśla specjalista rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek.

Jak napisać CV? Rodzaje CV

Jak napisać CV? Rodzaje CV

– Nawet bardzo profesjonalnie napisane CV nie zostanie tak samo wysoko ocenione przez wszystkich rekruterów, bo każdy ma swoje przekonania i upodobania, także odnośnie stylu pisania i prezentowania informacji zawodowych – zauważa doradczyni zawodowa Anna Nowicka. Są jednak pewne elementy, które podnoszą atrakcyjność aplikacji i zwiększają szansę, że nie zostanie odrzucona przez program ATS.