Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Jak rozwiązać konflikt w pracy

Jak rozwiązać konflikt w pracy

 
Jak rozwiązać konflikt w pracy

Niemiła, czepliwa koleżanka? Działający na nerwy żartowniś, prowokujący nieśmiesznymi dowcipami? A może szef, który bezpodstawnie oskarża o najróżniejsze przewinienia… Każdy z nas spotkał się lub spotka z sytuacją konfliktową w miejscu pracy. Należy wiedzieć, jakie działania podjąć, by bez agresji i wrogości rozwiązać spór.

 

Spis treści

Konflikty w pracy – dlaczego do nich dochodzi?

 

Konflikt w miejscu pracy może pojawić się na różnych płaszczyznach – między współpracownikami, między przełożonym a pracownikiem, podczas pracy zespołowej. Dość często spotykany jest też konflikt pokoleniowy. W pracy nie wybieramy współpracowników, ale musimy nauczyć się z nimi funkcjonować. Nie wszyscy od razu potrafią znaleźć nić porozumienia. Dlatego liczy się rola menedżera, umiejętnie prowadzącego swój zespół.


Każdy konflikt ma jakąś przyczynę. Problemy nie biorą się znikąd. Co może powodować spięcia w pracy? Przede wszystkim różnice między współpracownikami na wielu płaszczyznach – od płci, wieku, poziomu wykształcenia, po inne wartości i światopogląd. Do konfliktowych sytuacji dochodzi również, kiedy brakuje pozytywnych czynników wpływających na atmosferę w pracy. Gdy mamy niejasny podział zadań i odpowiedzialności, niesprawiedliwe delegowanie zadań itd.


Bardzo często przyczyną nieporozumień są źle lub niedokładnie określone kompetencje członków zespołu. Nie wiedząc do końca, kto, za co odpowiada, pracownicy mogą wchodzić sobie w drogę lub np. w ogóle nie podejmować realizacji jakiegoś tematu istotnego dla projektu. Jeśli zespół jest na bieżąco informowany o wszelkich zmianach w zakresie swoich obowiązków, ma jasno podany zbiór zadań, za które ponosi odpowiedzialność, ryzyko konfliktów zdecydowanie spada.

 

Konflikty w miejscu pracy – rodzaje

 

Rodzaje konfliktów w pracy możemy wyróżnić z uwagi na kilka czynników, np. na przedmiot (konflikty rzeczowe i emocjonalne) czy na zasięg (konflikt między grupami, między jednostkami lub konflikt interpersonalny).

Uwzględniając przyczyny występowania konfliktów w pracy, można wyróżnić:

  • konflikt interesów – pojawia się, kiedy w firmie panuje zbyt duża konkurencja między pracownikami, gdy ktoś chce zaspokoić swoje dążenia, nawet kosztem innych osób,
  • konflikt strukturalny – wynika z jakichś zewnętrznych uwarunkowań, np. źle zorganizowanej struktury organizacyjnej, deficycie czasu czy braku decyzyjności w projekcie itd.,
  • konflikt danych – powoduje go dezinformacja lub deficyt potrzebnych do pracy informacji, kiedy obie strony konfliktu inaczej interpretują wytyczne,
  • konflikt relacji – wynika z uprzedzeń, stereotypów, niezrozumienia drugiej strony i silnych, nieuzasadnionych negatywnych emocji,
  • konflikt wartości – dochodzi do niego, kiedy jedna strona eksponuje swoje wartości bez poszanowania dla odmiennych wartości drugiej strony.

 

Skutki konfliktów w pracy

 

Konflikty, chociaż kojarzą nam się negatywnie, mają zarówno dobre, jak i złe skutki. Kluczowe dla efektów sporu jest to, czy został rozwiązany w sposób konstruktywny.

Do pozytywnych następstw konfliktów w pracy można zaliczyć oczyszczenie atmosfery, co ma wpływ na wzrost motywacji do działania, zaangażowanie, budowanie zaufania między współpracownikami.

Konflikty pokazują, gdzie leżał problem, co w zespole szwankowało, pomagają pracownikom zrozumieć stanowisko i motywacje innych. Z taką wiedzą łatwiej o nowe, lepsze pomysły, sprzyjające efektywnej pracy. Rozwiązany konflikt daje również poczucie sprawiedliwości.

Jeśli jednak konflikt zamiast konstruktywnego ma destruktywny charakter, może wzmagać dystans między pracownikami oraz potęgować złą atmosferę, w której bardzo trudno się pracuje. W konfliktowych sytuacjach nie ma współpracy, wręcz przeciwnie – każdy stara się udowodnić swoje racje i różnice między ludźmi jeszcze bardziej się pogłębiają. Znika zaufanie, lojalność, a wraz z nimi chęć do pracy.

 

Jak rozwiązywać konflikty w pracy?


Bardzo często zdarza się, że osoby, między którymi narodził się konflikt w miejscu pracy, próbują go przeczekać, unikając wzajemnych kontaktów. Niejednokrotnie łączy się to z cichym komentowaniem zachowań drugiej strony, ale również brakiem jakichkolwiek działań zmierzających do wyjaśnienia sporu. Obopólna niechęć narasta, odbijając się zarówno na pracy poszczególnych pracowników, jak i całego zespołu. Lekiem na taką „cichą wojnę” może być skonfrontowanie kłócących się stron w obecności mediatora, np. managera.


Taka inicjatywa pomoże wyjaśnić powstałe nieporozumienie. Uczestnictwo osoby, która w profesjonalny sposób będzie w stanie przeanalizować źródła konfliktu, w znacznym stopniu ułatwi zakończenie sporu. Mediator, z racji swojej bezstronności i autorytetu, podejmie odpowiednie kroki, by na przyszłość uniknąć powtórzenia podobnej sytuacji.


Ważne jest, by każda reakcja przełożonego na konflikt między pracownikami w pracy była przemyślana, a postanowienia mające na celu jego rozwiązanie – konsekwentnie realizowane. Wpłynie to na motywację zespołu, zwiększenie produktywności, poczucie bezpieczeństwa i stabilizację.


Tłumienie w sobie agresji, lęków i żalów jest wyłącznie autodestrukcyjne, na pewno zaś nie przynosi rozwiązania. Wzrasta bowiem poziom stresu, spada motywacja do pracy oraz jakość podejmowanych zawodowych działań. Dlatego rozmowa jest koniecznością. Bez ustalenia wspólnego stanowiska oraz akceptowalnego dla obu stron kompromisu trudno wyobrazić sobie codzienną pracę.

Kiedy najlepiej przeprowadzić taką rozmowę? Niezależnie od tego, czy sprawą zajmuje się manager, czy też jedna ze stron podejmuje próbę porozumienia, wybranie właściwego czasu na dyskusję może w znaczny sposób przyczynić się do zażegnania sporu lub też przeciwnie, tylko go zaognić. Warto przeczekać pierwsze emocje i zdecydować się na rozmowę, gdy nie będą one już tak silne. Pozwoli to zachować dystans do tego, co wydarzyło się w przeszłości, a jednocześnie mieć pełną wiedzę na temat przyczyn zajścia. Z drugiej strony zbytnie odwlekanie spotkania z „przeciwnikiem” też nie jest najlepszym pomysłem: może się bowiem okazać, że druga strona z powodu upływu czasu wypacza rzeczywistość. Przez to dojście do porozumienia okaże się trudniejsze, niż to było zakładane.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Actuarial Analyst

    Aon Polska Sp. z o. o.   Warszawa    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    6 godz.
    What the day will look like Work with colleagues (brokers, analytics and others) to identify and respond to client needs and develop additional opportunities related to products and services; You will perform technical analysis and get an innovative insight into insurance companies, their portfolios...
  • Opiekun w domu Seniora

    Socco Stuttgart GmbH   Niemcy, całe Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę   14 221 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Zakres obowiązków: zabiegi higieniczno-pielęgnacyjne; podawanie posiłków; kontrola wagi pacjenta, mierzenie ciśnienia, temperatury, poziomu cukru we krwi; wykonywanie zleceń lekarskich według obowiązujących procedur;
  • Dyrektor finansowy

    Vetlab Sp. z o.o.   Katowice, ul. Żeliwna 36    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Zakres obowiązków: zarządzanie budżetem i planowaniem finansów firmy, w tym opracowywanie strategii finansowej i analizowanie wskaźników finansowych, przygotowanie projektów rozwoju firmy oraz analiza finansowa efektywności takich inwestycji, zarządzanie krótko- i długoterminową...
  • Doradca / Przedstawiciel Handlowy w branży produktów dla zwierząt

    Over Group   Łask    praca mobilna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat   4 500 - 15 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online
    7 godz.
    Zadania: Nie tylko Przedstawiciel, ale i Doradca - bądź Specjalistą w swojej dziedzinie i zdobywaj uznanie Klientów poprzez zrozumienie, profesjonalne wsparcie i odpowiedź na Jego potrzeby. Ciesz się samodzielnością, to Ty planujesz własną pracę - umawiasz wizyty, tworzysz trasówki,...
  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.
    specjalista junior / mid / senior / ekspert  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Zakres obowiązków: Praca w zespole projektowym, w którym wykorzystywane jest nowoczesne oprogramowanie 3D; Projektowanie instalacji w nieszablonowych budynkach (m.in. szpitale, centra przetwarzania danych itd.); Branie udziału w pracy projektowej pod okiem doświadczonej kadry; Branie udziału w...
  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.
    specjalista junior / mid / senior / asystent  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Twój zakres obowiązków: Praca w zespole projektowym, w którym wykorzystywane jest nowoczesne oprogramowanie 3D; Projektowanie instalacji w nieszablonowych budynkach (m.in. szpitale, centra przetwarzania danych itd.); Branie udziału w pracy projektowej pod okiem doświadczonej kadry; Branie...

Najnowsze artykuły

Powołanie do zawodowej służby wojskowej a stosunek pracy – o czym warto wiedzieć

Powołanie do zawodowej służby wojskowej a stosunek pracy – o czym warto wiedzieć

15 sierpnia to nie tylko dzień wolny i początek długiego weekendu, ale i Święto Wojska Polskiego, ustanowione, by uczcić pamięć Bitwy Warszawskiej, a także docenić poświęcenie żołnierzy czuwających nad naszym bezpieczeństwem. Przy okazji tego ważnego święta przypominamy, że służbę wojskową można łączyć z pracą. Jak wojsko zmienia sytuację zawodową i jakie dodatkowe uprawnienia ma żołnierz? 

Elektromonter – opis zawodu, obowiązki, CV, zarobki

Elektromonter – opis zawodu, obowiązki, CV, zarobki

Elektrycy, elektromechanicy i elektromonterzy są pilnie poszukiwani na rynku pracy niezależnie od zmiennej sytuacji gospodarczej. Zapotrzebowanie jest ogromne we wszystkich częściach Polski, co oznacza wysokie szanse na znalezienie pracy tuż po zakończeniu nauki w szkole technicznej bądź branżowej. Gdzie można pracować z elektrycznym fachem w ręku i jakich spodziewać się zarobków?

Pracoholizm – uzależnienie czy pasja?

Pracoholizm – uzależnienie czy pasja?

Jesteś perfekcjonistą i masz trudności z delegowaniem zadań, bo „wszystko zrobisz lepiej"? Uważaj, by nie wpaść w pułapkę pracoholizmu. Przez wielu wciąż uważany za zaletę, pracoholizm niszczy zdrowie, życie osobiste dotkniętych nim osób, a w skrajnych przypadkach prowadzi nawet do śmierci z przepracowania. W Światowy Dzień Pracoholików warto zadać sobie pytanie: czy nie pracujemy za dużo?

Siedząca praca a ból pleców

Siedząca praca a ból pleców

– Długim czasem pracy w pozycji siedzącej możemy zwiększyć swoją podatność na takie choroby jak dyskopatia, hemoroidy, obniżone libido, żylaki kończyn dolnych czy nawet udar. Najczęstszą dolegliwością jest jednak ból kręgosłupa – wyjaśnia Piotr Seredziński, chiropraktyk i fizjoterapeuta. Jak zatem prawidłowo siedzieć w pracy, by uniknąć bólu, pogłębiania wad postawy i poważniejszych chorób?

Praca nad morzem – pomysł na wakacje

Praca nad morzem – pomysł na wakacje

W miesiącach letnich ofertowy boom daje się zauważyć zwłaszcza w turystyce, gastronomii, handlu detalicznym, budownictwie i rolnictwie. Nad morzem przeważają oferty z sektora HoReCa skierowane przede wszystkim do studentów, ale także osób z uprawnieniami np. ratownika czy instruktora. Sprawdź, jakie stanowiska oferowane są nad Bałtykiem oraz jak zmienia się rynek pracy latem.

Przerwa na karmienie – zasady, przepisy, wzór zaświadczenia o karmieniu

Przerwa na karmienie – zasady, przepisy, wzór zaświadczenia o karmieniu

Od 1 do 7 sierpnia obchodzimy Światowy Tydzień Karmienia Piersią. Z tej okazji przypominamy, że powrót do pracy nie oznacza, że mama musi zaprzestać karmienia dziecka piersią. Kodeks pracy gwarantuje maksymalnie dwie dodatkowe przerwy na karmienie. To, z ilu i jak długich przerw może skorzystać, zależy od wymiaru czasu pracy zatrudnionej mamy oraz liczby karmionych przez nią dzieci.