Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Jak rozwiązać konflikt w pracy

Jak rozwiązać konflikt w pracy

 
Jak rozwiązać konflikt w pracy

Niemiła, czepliwa koleżanka? Działający na nerwy żartowniś, prowokujący nieśmiesznymi dowcipami? A może szef, który bezpodstawnie oskarża o najróżniejsze przewinienia… Każdy z nas spotkał się lub spotka z sytuacją konfliktową w miejscu pracy. Należy wiedzieć, jakie działania podjąć, by bez agresji i wrogości rozwiązać spór.

 

Spis treści

Konflikty w pracy – dlaczego do nich dochodzi?

 

Konflikt w miejscu pracy może pojawić się na różnych płaszczyznach – między współpracownikami, między przełożonym a pracownikiem, podczas pracy zespołowej. Dość często spotykany jest też konflikt pokoleniowy. W pracy nie wybieramy współpracowników, ale musimy nauczyć się z nimi funkcjonować. Nie wszyscy od razu potrafią znaleźć nić porozumienia. Dlatego liczy się rola menedżera, umiejętnie prowadzącego swój zespół.


Każdy konflikt ma jakąś przyczynę. Problemy nie biorą się znikąd. Co może powodować spięcia w pracy? Przede wszystkim różnice między współpracownikami na wielu płaszczyznach – od płci, wieku, poziomu wykształcenia, po inne wartości i światopogląd. Do konfliktowych sytuacji dochodzi również, kiedy brakuje pozytywnych czynników wpływających na atmosferę w pracy. Gdy mamy niejasny podział zadań i odpowiedzialności, niesprawiedliwe delegowanie zadań itd.


Bardzo często przyczyną nieporozumień są źle lub niedokładnie określone kompetencje członków zespołu. Nie wiedząc do końca, kto, za co odpowiada, pracownicy mogą wchodzić sobie w drogę lub np. w ogóle nie podejmować realizacji jakiegoś tematu istotnego dla projektu. Jeśli zespół jest na bieżąco informowany o wszelkich zmianach w zakresie swoich obowiązków, ma jasno podany zbiór zadań, za które ponosi odpowiedzialność, ryzyko konfliktów zdecydowanie spada.

 

Konflikty w miejscu pracy – rodzaje

 

Rodzaje konfliktów w pracy możemy wyróżnić z uwagi na kilka czynników, np. na przedmiot (konflikty rzeczowe i emocjonalne) czy na zasięg (konflikt między grupami, między jednostkami lub konflikt interpersonalny).

Uwzględniając przyczyny występowania konfliktów w pracy, można wyróżnić:

  • konflikt interesów – pojawia się, kiedy w firmie panuje zbyt duża konkurencja między pracownikami, gdy ktoś chce zaspokoić swoje dążenia, nawet kosztem innych osób,
  • konflikt strukturalny – wynika z jakichś zewnętrznych uwarunkowań, np. źle zorganizowanej struktury organizacyjnej, deficycie czasu czy braku decyzyjności w projekcie itd.,
  • konflikt danych – powoduje go dezinformacja lub deficyt potrzebnych do pracy informacji, kiedy obie strony konfliktu inaczej interpretują wytyczne,
  • konflikt relacji – wynika z uprzedzeń, stereotypów, niezrozumienia drugiej strony i silnych, nieuzasadnionych negatywnych emocji,
  • konflikt wartości – dochodzi do niego, kiedy jedna strona eksponuje swoje wartości bez poszanowania dla odmiennych wartości drugiej strony.

 

Skutki konfliktów w pracy

 

Konflikty, chociaż kojarzą nam się negatywnie, mają zarówno dobre, jak i złe skutki. Kluczowe dla efektów sporu jest to, czy został rozwiązany w sposób konstruktywny.

Do pozytywnych następstw konfliktów w pracy można zaliczyć oczyszczenie atmosfery, co ma wpływ na wzrost motywacji do działania, zaangażowanie, budowanie zaufania między współpracownikami.

Konflikty pokazują, gdzie leżał problem, co w zespole szwankowało, pomagają pracownikom zrozumieć stanowisko i motywacje innych. Z taką wiedzą łatwiej o nowe, lepsze pomysły, sprzyjające efektywnej pracy. Rozwiązany konflikt daje również poczucie sprawiedliwości.

Jeśli jednak konflikt zamiast konstruktywnego ma destruktywny charakter, może wzmagać dystans między pracownikami oraz potęgować złą atmosferę, w której bardzo trudno się pracuje. W konfliktowych sytuacjach nie ma współpracy, wręcz przeciwnie – każdy stara się udowodnić swoje racje i różnice między ludźmi jeszcze bardziej się pogłębiają. Znika zaufanie, lojalność, a wraz z nimi chęć do pracy.

 

Jak rozwiązywać konflikty w pracy?


Bardzo często zdarza się, że osoby, między którymi narodził się konflikt w miejscu pracy, próbują go przeczekać, unikając wzajemnych kontaktów. Niejednokrotnie łączy się to z cichym komentowaniem zachowań drugiej strony, ale również brakiem jakichkolwiek działań zmierzających do wyjaśnienia sporu. Obopólna niechęć narasta, odbijając się zarówno na pracy poszczególnych pracowników, jak i całego zespołu. Lekiem na taką „cichą wojnę” może być skonfrontowanie kłócących się stron w obecności mediatora, np. managera.


Taka inicjatywa pomoże wyjaśnić powstałe nieporozumienie. Uczestnictwo osoby, która w profesjonalny sposób będzie w stanie przeanalizować źródła konfliktu, w znacznym stopniu ułatwi zakończenie sporu. Mediator, z racji swojej bezstronności i autorytetu, podejmie odpowiednie kroki, by na przyszłość uniknąć powtórzenia podobnej sytuacji.


Ważne jest, by każda reakcja przełożonego na konflikt między pracownikami w pracy była przemyślana, a postanowienia mające na celu jego rozwiązanie – konsekwentnie realizowane. Wpłynie to na motywację zespołu, zwiększenie produktywności, poczucie bezpieczeństwa i stabilizację.


Tłumienie w sobie agresji, lęków i żalów jest wyłącznie autodestrukcyjne, na pewno zaś nie przynosi rozwiązania. Wzrasta bowiem poziom stresu, spada motywacja do pracy oraz jakość podejmowanych zawodowych działań. Dlatego rozmowa jest koniecznością. Bez ustalenia wspólnego stanowiska oraz akceptowalnego dla obu stron kompromisu trudno wyobrazić sobie codzienną pracę.

Kiedy najlepiej przeprowadzić taką rozmowę? Niezależnie od tego, czy sprawą zajmuje się manager, czy też jedna ze stron podejmuje próbę porozumienia, wybranie właściwego czasu na dyskusję może w znaczny sposób przyczynić się do zażegnania sporu lub też przeciwnie, tylko go zaognić. Warto przeczekać pierwsze emocje i zdecydować się na rozmowę, gdy nie będą one już tak silne. Pozwoli to zachować dystans do tego, co wydarzyło się w przeszłości, a jednocześnie mieć pełną wiedzę na temat przyczyn zajścia. Z drugiej strony zbytnie odwlekanie spotkania z „przeciwnikiem” też nie jest najlepszym pomysłem: może się bowiem okazać, że druga strona z powodu upływu czasu wypacza rzeczywistość. Przez to dojście do porozumienia okaże się trudniejsze, niż to było zakładane.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Kierownik Działu Kadr i Płac

    Legal House Poland sp z o.o.   Warszawa, Mokotów    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Opis stanowiska: zarządzanie zespołem w celu osiągnięcia planowanych celów; organizacja pracy zespołu; optymalizacja procesów zatrudnienia / zwolnienia, oraz rozliczenia wynagrodzeń pracowników klientów; organizacja przechodzenia kontroli ewidencji kadrowej klientów; organizacja szkoleń...
  • Specjalista ds. operacji handlowo-administracyjnych

    REMONDIS Sp. z o.o. - Warszawa   Pruszcz Gdański    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    6 godz.
    Opis stanowiska: Zarządzanie sprawami administracyjno-handlowymi, w tym tworzenie ofert, umów oraz dokumentacji do urzędów. Opracowywanie raportów i zestawień. Kontakty z firmami transportowymi oraz klientami (telefonicznie i mailowo). Wystawianie i zarządzanie dokumentacją BDO. Fakturowanie usług.
  • Pracownik produkcji - owoce i warzywa

    Flexcraft Polska Sp. z o.o.   Holandia, Maasdijk   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę tymczasową  tymczasowa/dodatkowa / pełny etat   8 500 - 14 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Obowiązki: pakowanie, sortowanie, segregacja, kontrola jakości owoców i warzyw; przygotowywanie zamówień zgodnie z wytycznymi; pakowanie i stickerowanie produktu; możliwe tez zbieranie zamówień przy użyciu skanera ręcznego Praca w systemie 2-zmianowym, co wiąże się z dodatkami!...
  • Młodszy Specjalista ds. Administracji Biurowej

    REMONDIS Sp. z o.o. - Warszawa   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    6 godz.
    Opis stanowiska: Zapewnienie sprawnej rotacji dokumentów wewnątrz organizacji oraz nadzór nad ich obiegiem, Odpowiedzialność za niezakłócony przepływ informacji w ramach firmy, Współpraca z działem księgowości i HR w zakresie codziennych obowiązków operacyjnych, Tworzenie prezentacji...
  • Technik Utrzymania Ruchu

    GE POWER   Wrocław   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Technik Utrzymania Ruchu będzie odpowiedzialny za zapewnienie bezawaryjnej pracy parku maszynowego. Podstawowym zakresem obowiązków na tym stanowisku są działania prewencyjne oraz proaktywne nakierowane na utrzymanie ciągłości produkcji. Zakres obowiązków: Działania prewencyjne na...
  • Inżynier Utrzymania Ruchu

    Aptiv   Gdańsk    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  pełny etat
    7 godz.
    Twoja rola: Będziesz odpowiadać za zapewnienie skutecznej i terminowej konserwacji narzędzi i związanego z nimi sprzętu produkcyjnego. Twoje obowiązki będą obejmować m.in.: naprawy bieżące i konserwację maszyn montażowych i testujących; szybką reakcję na problemy związane z...

Najnowsze artykuły

Candidate experience – podstawowe informacje

Candidate experience – podstawowe informacje

Candidate experience obejmuje interakcje między kandydatem do pracy a pracodawcą. Wbrew pozorom doświadczenie kandydata nie zaczyna się w momencie, gdy przekracza on próg firmy w drodze na rozmowę kwalifikacyjną. Na to, jak kandydat oceni pracodawcę na przykład w sieci, wpływ ma m.in. wizerunek przedsiębiorstwa i jego polityka employer brandingowa oraz forma ogłoszenia o pracę.

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

– Ratownik medyczny w Siłach Zbrojnych RP pełni kluczową rolę w zabezpieczeniu medycznym zarówno w warunkach pokojowych, jak i podczas operacji wojskowych – tłumaczy ppor. Krystian Dwórznik, Szef Sekcji Promocji i Współpracy z Wojskowego Centrum Rekrutacji w Płocku. Oto jak wygląda praca wojskowego ratownika medycznego oraz jak krok po kroku przejść rekrutację na to stanowisko.

Czas pracy w Europie – w których krajach pracuje się najdłużej?

Czas pracy w Europie – w których krajach pracuje się najdłużej?

Czy długie godziny pracy to rzeczywiście powód do dumy? Wobec rosnących statystyk depresji i wypalenia zawodowego coraz częściej podnoszona jest kwestia czterodniowego tygodnia pracy. Krótszy niż w Polsce wymiar tygodniowego czasu pracy obowiązuje w wielu krajach. Sprawdzamy, ile dni i godzin tygodniowo pracuje się w Europie i który z modeli pracy miałby szansę powodzenia w naszym kraju.

Żona i mąż w jednej firmie

Żona i mąż w jednej firmie

Duma z sukcesów zawodowych męża / żony czy raczej zazdrość, porównywanie, rywalizacja przenoszone z pracy do domu?

– Realizacja projektu razem lub rozwój firmy jest niczym wspólne wychowywanie dzieci – zauważa psycholog biznesu Joanna Marszalska. Specjalistka wyjaśnia, w jakie pułapki mogą wpaść pary pracujące w jednej firmie oraz co warto zawczasu omówić, by uniknąć konfliktów.

Komplementy w biznesie i pracy – jak je dawać i na nie reagować?

Komplementy w biznesie i pracy – jak je dawać i na nie reagować?

Publiczne pochwały często krępują nas bardziej niż krytyka. Nie potrafimy przyjmować komplementów ani w życiu prywatnym, ani w zawodowym. Zaprzeczamy im, bagatelizujemy je lub bronimy się, zakładając, że stoi za nimi jakiś interes. Jak dawać komplementy i na nie reagować tłumaczą eksperci ds. wizerunku i etykiety – Ewa Brok, Dorota Szcześniak-Kosiorek i Leszek Leopold Kazimierski.

Storytelling w marketingu

Storytelling w marketingu

Wiele osób nie ma problemu z zapamiętaniem fabuły filmu lub książki, ale treść podręcznika albo instrukcja obsługi wylatują im z głowy niemal natychmiast po przeczytaniu. Mechanizmy poznawcze bazujące na tym, że zapamiętujemy lepiej to, co nas osobiście angażuje, budzi emocje oraz jest przedstawione w formie osobowej, z bohaterami i wydarzeniami, wykorzystuje storytelling marketing.

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379