Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Dyskryminacja w pracy zdalnej

Dyskryminacja w pracy zdalnej

 
Dyskryminacja w pracy zdalnej

Praca zdalna znacznie ogranicza kontakty z przełożonymi oraz współpracownikami. Mimo to również w takim trybie wykonywania obowiązków zdarzają się przejawy dyskryminacji. Jak je rozpoznać i się im przeciwstawiać?

 

Przejawy dyskryminacji w pracy zdalnej

 

Na początek przypomnijmy, że zakaz dyskryminacji wynika zarówno z Konstytucji RP (art. 32. i 33.),jak również z Kodeksu pracy (rozdz. IIa Równe traktowanie w zatrudnieniu). Kp wymienia przy tym dwa rodzaje dyskryminacji – bezpośrednią i pośrednią.

 

Do tej pierwszej dochodzi, gdy pracownika traktuje się mniej korzystnie niż byliby traktowani w porównywalnej sytuacji inni podwładni. Dyskryminacja pośrednia jest bardziej zawoalowana. Może przybrać postać pozornie neutralnej decyzji, działania, w wyniku którego dyskryminowana osoba uzyskuje np. mniej korzystne warunki pracy czy jest odsuwana od szkoleń/awansów.

 

Przejawami dyskryminacji w pracy są też naruszanie godności pracownika, molestowanie i mobbing, w tym zastraszanie, wroga postawa czy zachęcanie innych do niesprawiedliwego traktowania jakiejś osoby.

 

Praca zdalna w domu nie likwiduje problemu nierównego traktowania. Do naruszeń może dochodzić już w momencie przesuwania pracowników na stanowiska zdalne. Czy na pewno uzyskują tak samo korzystne warunki zatrudnienia jak współpracownicy wykonujący podobną pracę? Czy ich wkład w realizację projektu jest równie mocno akcentowany oraz są tak samo często awansowani? Problem dyskryminacji wynikającej z samego faktu pracy zdalnej został podjęty w art. 67.15. Kp: Zakaz dyskryminacji telepracownika:

 

§ 1. Telepracownik nie może być traktowany mniej korzystnie w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych niż inni
pracownicy zatrudnieni przy takiej samej lub podobnej pracy, uwzględniając odrębności związane z warunkami wykonywania pracy w formie telepracy.
§ 2. Pracownik nie może być w jakikolwiek sposób dyskryminowany z powodu podjęcia pracy w formie telepracy, jak również odmowy podjęcia takiej pracy.

 

Zgodnie z Kodeksem pracy, pracownik nie może zostać zwolniony dlatego, że odmówił przejścia w tryb zdalny. Jednak częściej dochodzi do odwrotnej sytuacji – kiedy firma za wszelką cenę chce zatrzymać pracowników w biurze albo wręcz pracę zdalną traktuje jako przywilej dla wybranych. Czy szef może zmusić zatrudnionych do stawiania się w biurze na przykład w sytuacji zagrożenia chorobą zakaźną? Jeśli pracownik uzna, że wskutek arbitralnej decyzji pracodawca odmówił mu pracy zdalnej (a np. innym umożliwił home office bądź sam pracuje z domu), wówczas taka osoba ma uzasadniony powód, by zgłosić się do Państwowej Inspekcji pracy lub sądu pracy i dochodzić swoich praw. Instytucje te zbadają, czy rzeczywiście doszło do dyskryminacji.

 

Dyskryminacja w pracy zdalnej – jak zapobiegać?

 

To jednak dopiero wierzchołek góry lodowej, jaką jest dyskryminacja w miejscu pracy. Kiedy relacje służbowe przenoszą się do sieci, stają się wirtualne, telefoniczne, przyjmują formę wideorozmów, również może dochodzić do naruszeń takich jak na przykład:

  • niewłaściwy język w kontaktach między pracownikami, w szczególności stosowany w półoficjalnych lub prywatnych wiadomościach, np. za pośrednictwem nieformalnych kanałów (media społecznościowe, telefon),
  • przesyłanie pracownikom niestosownych, godzących w ich godność treści,
  • ograniczony dostęp do informacji dotyczącej pracy dla niektórych osób; ważne dane nie są przekazywane wszystkim, w związku z czym niektórzy podwładni/współpracownicy mają utrudnione zadanie lub nawet nie wykonują obowiązków należycie,
  • niesprawiedliwy podział pracy,
  • wywieranie presji i zastraszanie, np. możliwością zwolnienia, jeśli dana osoba nie będzie pracować intensywniej, nawet w czasie prywatnym.

W przeciwdziałaniu tego typu dyskryminacji pomaga klarowne określenie kanałów komunikacji między pracownikami. Nie oznacza to, że firma powinna utrudniać np. prywatne rozmowy między podwładnymi w czasie wolnym – przeciwnie, pomagają budować zgrany zespół, więzi z firmą. Menedżerowie zespołów zdalnych powinni jednak promować postawę szacunku, równości i reagować, kiedy zauważają, że zostały przekroczone zasady współżycia społecznego. Warto dać pracownikom jasny komunikat, że dyskryminacja, molestowanie czy mobbing nie będą akceptowane.


Warto również zadbać o sprawne narzędzia pozwalające monitorować postępy w pracy – np. program do zarządzania projektami. Dzięki temu wkład każdej osoby w realizację zadania będzie widoczny, wszyscy (do tego uprawnieni będą mieli jednakowy dostęp do danych.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Technik dentystyczny ds. aparatów ortodontycznych z j. niemieckim

    Fachlabor Dr. W. Klee für grazile Kieferorthopädie GmbH   Niemcy, Frankfurt nad Menem, Hamburg   
    specjalista junior / mid / praktykant/stażysta  umowa o pracę  pełny etat   10 000 - 15 000 zł brutto/mies.
    2 godz.
    aplikacja: TRAINING ON THE JOB - TECHNIKA DENTYSTYCZNA - ORTODONCJA miejsca pracy: Frankfurt nad Menem, Hamburg specjalizacja: ortodoncja Poszukujemy wykwalifikowanej osoby na stanowisko Technika Dentystycznego ze szczególnym nastawieniem na ortodoncję. W ramach pracy będziesz odpowiedzialny/a za...
  • Młodszy Specjalista ds. obsługi klienta

    Vetlab Sp. z o.o.   Warszawa, al. Krakowska 110    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Zakres obowiązków: przyjmowanie materiału do badań, wprowadzanie zleceń badań do programu laboratoryjnego, telefoniczna i osobista obsługa klientów, zamawianie i przygotowanie przesyłek kurierskich, prowadzenie spraw biurowych.
  • Pracownik sezonowy

    Mählmann Gemüsebau GmbH & Co. KG   Niemcy, Capplen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / o pracę tymczasową  pełny etat  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Praca sezonowa - sadzenie, zbiór warzyw od 15 kwietnia 2025 Wymiar pracy: sezonowa umowa o pracę Opis stanowiska: Praca odbywa się w systemie akordu grupowego, indywidualnego (zbior warzyw) oraz na godziny (12,82 €/godz. netto-inne prace). Wymagania: Dyspozycyjność na czas zawarcia umowy,...
  • Fryzjer / Kolorysta

    PDP WILANOW SPÓŁKA Z ORGANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ   Warszawa, Ós Królewska, 18    praca stacjonarna
    umowa zlecenie   5 000 - 8 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Obowiązki: Twoim zadaniem będzie sprawić, by byli zadowoleni z usług. Spraw, aby po Twojej usłudze klienci stali się stałymi klientami i polecali nas swoim bliskim. Będziesz mieć do dyspozycji wszystkie nowoczesne narzędzia (z wyjątkiem osobistych nożyczek). Praca z klientami będzie...
  • Diagnosta Laboratoryjny

    Coagumed Gerinnungszentrum   Niemcy, Berlin   
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Oczekujemy: Udokumentowanego wykształcenia kierunkowego; Komunikatywności i umiejętności pracy w zespole; Chęci rozwoju zawodowego;
  • Administrator Nieruchomości

    EMCO   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista mid / senior  umowa zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    OPIS STANOWISKA: wsparcie Zarządcy i administrowanie budynkami mieszkalnymi; aktywna, zaangażowana obsługa i kontakt z klientem również poza godzinami pracy biura (telefon, e-mail, bezpośrednio) nadzór nad firmami obsługującymi nieruchomości; zbieranie i weryfikacja ofert na obsługę...

Najnowsze artykuły

Candidate experience – podstawowe informacje

Candidate experience – podstawowe informacje

Candidate experience obejmuje interakcje między kandydatem do pracy a pracodawcą. Wbrew pozorom doświadczenie kandydata nie zaczyna się w momencie, gdy przekracza on próg firmy w drodze na rozmowę kwalifikacyjną. Na to, jak kandydat oceni pracodawcę na przykład w sieci, wpływ ma m.in. wizerunek przedsiębiorstwa i jego polityka employer brandingowa oraz forma ogłoszenia o pracę.

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

– Ratownik medyczny w Siłach Zbrojnych RP pełni kluczową rolę w zabezpieczeniu medycznym zarówno w warunkach pokojowych, jak i podczas operacji wojskowych – tłumaczy ppor. Krystian Dwórznik, Szef Sekcji Promocji i Współpracy z Wojskowego Centrum Rekrutacji w Płocku. Oto jak wygląda praca wojskowego ratownika medycznego oraz jak krok po kroku przejść rekrutację na to stanowisko.

Czas pracy w Europie – w których krajach pracuje się najdłużej?

Czas pracy w Europie – w których krajach pracuje się najdłużej?

Czy długie godziny pracy to rzeczywiście powód do dumy? Wobec rosnących statystyk depresji i wypalenia zawodowego coraz częściej podnoszona jest kwestia czterodniowego tygodnia pracy. Krótszy niż w Polsce wymiar tygodniowego czasu pracy obowiązuje w wielu krajach. Sprawdzamy, ile dni i godzin tygodniowo pracuje się w Europie i który z modeli pracy miałby szansę powodzenia w naszym kraju.

Żona i mąż w jednej firmie

Żona i mąż w jednej firmie

Duma z sukcesów zawodowych męża / żony czy raczej zazdrość, porównywanie, rywalizacja przenoszone z pracy do domu?

– Realizacja projektu razem lub rozwój firmy jest niczym wspólne wychowywanie dzieci – zauważa psycholog biznesu Joanna Marszalska. Specjalistka wyjaśnia, w jakie pułapki mogą wpaść pary pracujące w jednej firmie oraz co warto zawczasu omówić, by uniknąć konfliktów.

Komplementy w biznesie i pracy – jak je dawać i na nie reagować?

Komplementy w biznesie i pracy – jak je dawać i na nie reagować?

Publiczne pochwały często krępują nas bardziej niż krytyka. Nie potrafimy przyjmować komplementów ani w życiu prywatnym, ani w zawodowym. Zaprzeczamy im, bagatelizujemy je lub bronimy się, zakładając, że stoi za nimi jakiś interes. Jak dawać komplementy i na nie reagować tłumaczą eksperci ds. wizerunku i etykiety – Ewa Brok, Dorota Szcześniak-Kosiorek i Leszek Leopold Kazimierski.

Storytelling w marketingu

Storytelling w marketingu

Wiele osób nie ma problemu z zapamiętaniem fabuły filmu lub książki, ale treść podręcznika albo instrukcja obsługi wylatują im z głowy niemal natychmiast po przeczytaniu. Mechanizmy poznawcze bazujące na tym, że zapamiętujemy lepiej to, co nas osobiście angażuje, budzi emocje oraz jest przedstawione w formie osobowej, z bohaterami i wydarzeniami, wykorzystuje storytelling marketing.

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379