Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Dyskryminacja w pracy zdalnej

Dyskryminacja w pracy zdalnej

 
Dyskryminacja w pracy zdalnej

Praca zdalna znacznie ogranicza kontakty z przełożonymi oraz współpracownikami. Mimo to również w takim trybie wykonywania obowiązków zdarzają się przejawy dyskryminacji. Jak je rozpoznać i się im przeciwstawiać?

 

Przejawy dyskryminacji w pracy zdalnej

 

Na początek przypomnijmy, że zakaz dyskryminacji wynika zarówno z Konstytucji RP (art. 32. i 33.),jak również z Kodeksu pracy (rozdz. IIa Równe traktowanie w zatrudnieniu). Kp wymienia przy tym dwa rodzaje dyskryminacji – bezpośrednią i pośrednią.

 

Do tej pierwszej dochodzi, gdy pracownika traktuje się mniej korzystnie niż byliby traktowani w porównywalnej sytuacji inni podwładni. Dyskryminacja pośrednia jest bardziej zawoalowana. Może przybrać postać pozornie neutralnej decyzji, działania, w wyniku którego dyskryminowana osoba uzyskuje np. mniej korzystne warunki pracy czy jest odsuwana od szkoleń/awansów.

 

Przejawami dyskryminacji w pracy są też naruszanie godności pracownika, molestowanie i mobbing, w tym zastraszanie, wroga postawa czy zachęcanie innych do niesprawiedliwego traktowania jakiejś osoby.

 

Praca zdalna w domu nie likwiduje problemu nierównego traktowania. Do naruszeń może dochodzić już w momencie przesuwania pracowników na stanowiska zdalne. Czy na pewno uzyskują tak samo korzystne warunki zatrudnienia jak współpracownicy wykonujący podobną pracę? Czy ich wkład w realizację projektu jest równie mocno akcentowany oraz są tak samo często awansowani? Problem dyskryminacji wynikającej z samego faktu pracy zdalnej został podjęty w art. 67.15. Kp: Zakaz dyskryminacji telepracownika:

 

§ 1. Telepracownik nie może być traktowany mniej korzystnie w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych niż inni
pracownicy zatrudnieni przy takiej samej lub podobnej pracy, uwzględniając odrębności związane z warunkami wykonywania pracy w formie telepracy.
§ 2. Pracownik nie może być w jakikolwiek sposób dyskryminowany z powodu podjęcia pracy w formie telepracy, jak również odmowy podjęcia takiej pracy.

 

Zgodnie z Kodeksem pracy, pracownik nie może zostać zwolniony dlatego, że odmówił przejścia w tryb zdalny. Jednak częściej dochodzi do odwrotnej sytuacji – kiedy firma za wszelką cenę chce zatrzymać pracowników w biurze albo wręcz pracę zdalną traktuje jako przywilej dla wybranych. Czy szef może zmusić zatrudnionych do stawiania się w biurze na przykład w sytuacji zagrożenia chorobą zakaźną? Jeśli pracownik uzna, że wskutek arbitralnej decyzji pracodawca odmówił mu pracy zdalnej (a np. innym umożliwił home office bądź sam pracuje z domu), wówczas taka osoba ma uzasadniony powód, by zgłosić się do Państwowej Inspekcji pracy lub sądu pracy i dochodzić swoich praw. Instytucje te zbadają, czy rzeczywiście doszło do dyskryminacji.

 

Dyskryminacja w pracy zdalnej – jak zapobiegać?

 

To jednak dopiero wierzchołek góry lodowej, jaką jest dyskryminacja w miejscu pracy. Kiedy relacje służbowe przenoszą się do sieci, stają się wirtualne, telefoniczne, przyjmują formę wideorozmów, również może dochodzić do naruszeń takich jak na przykład:

  • niewłaściwy język w kontaktach między pracownikami, w szczególności stosowany w półoficjalnych lub prywatnych wiadomościach, np. za pośrednictwem nieformalnych kanałów (media społecznościowe, telefon),
  • przesyłanie pracownikom niestosownych, godzących w ich godność treści,
  • ograniczony dostęp do informacji dotyczącej pracy dla niektórych osób; ważne dane nie są przekazywane wszystkim, w związku z czym niektórzy podwładni/współpracownicy mają utrudnione zadanie lub nawet nie wykonują obowiązków należycie,
  • niesprawiedliwy podział pracy,
  • wywieranie presji i zastraszanie, np. możliwością zwolnienia, jeśli dana osoba nie będzie pracować intensywniej, nawet w czasie prywatnym.

W przeciwdziałaniu tego typu dyskryminacji pomaga klarowne określenie kanałów komunikacji między pracownikami. Nie oznacza to, że firma powinna utrudniać np. prywatne rozmowy między podwładnymi w czasie wolnym – przeciwnie, pomagają budować zgrany zespół, więzi z firmą. Menedżerowie zespołów zdalnych powinni jednak promować postawę szacunku, równości i reagować, kiedy zauważają, że zostały przekroczone zasady współżycia społecznego. Warto dać pracownikom jasny komunikat, że dyskryminacja, molestowanie czy mobbing nie będą akceptowane.


Warto również zadbać o sprawne narzędzia pozwalające monitorować postępy w pracy – np. program do zarządzania projektami. Dzięki temu wkład każdej osoby w realizację zadania będzie widoczny, wszyscy (do tego uprawnieni będą mieli jednakowy dostęp do danych.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Młodszy specjalista / Młodsza specjalistka ds. wsparcia sprzedaży z językiem niemieckim

    Lava Group S.C   Warszawa, Ursynów, Blisko "METRO STOKŁOSY"    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat   6 000 - 6 500 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Obsługa zamówień; Przygotowywanie ofert handlowych; Aktualizowanie bazy klientów oraz pozyskiwanie nowych kontaktów; Realizacja planów sprzedażowych;
  • Młodszy specjalista / Młodsza specjalistka ds. wsparcia sprzedaży z językiem francuskim

    Lava Group S.C   Warszawa, Ursynów, Blisko "METRO STOKŁOSY"    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat   6 000 - 6 500 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Obsługa zamówień; Przygotowywanie ofert handlowych; Aktualizowanie bazy klientów oraz pozyskiwanie nowych kontaktów; Realizacja planów sprzedażowych;
  • Specjalista ds. obsługi klienta B2B (język niemiecki)

    Lava Group S.C   Warszawa, Ursynów    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat   7 500 - 8 500 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    kontakt z klientem w języku niemieckim ofertowanie oraz przygotowywanie zamówień udział w wyjazdach i targach; aktualizowanie bazy klientów oraz pozyskiwanie nowych kontaktów; realizacja planów sprzedażowych;
  • Sztygar Zmianowy Górniczy pod Ziemią / TBM Shift Engineer

    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Zakres obowiązków: Praca przy drążeniu tuneli za pomocą tarczy TBM na projekcie rozbudowy II linii Metra w Warszawie, Nadzór nad prowadzeniem robót tunelowych na zmianie, Przestrzeganie obowiązujących przepisów, zarządzeń, instrukcji, norm i wytycznych, Prowadzenie robót zgodnie z...
  • Kierowca C+E

    TMG Spedition GmbH   Niemcy, Bittterfeld    praca mobilna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Gwarantujemy: Nowoczesną flotę pojazdów (Mercedes, MAN) Wsparcie w ojczystym języku; Terminowość wypłat i atrakcyjny system premiowy; Pomoc przy formalnościach z Niemieckimi instytucjami; Kompleksowe szkolenie wdrożeniowe; Elastyczność w wyborze systemu pracy (2/1, 3/1, lub 4/1)...
  • Kierownik budowy

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    wykonywanie obowiązków wynikających z przepisów prawa budowlanego i aktach wykonawczych tego prawa, kosztorysowanie i planowanie robót.

Najnowsze artykuły

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

7 listopada wypada Światowy Dzień Feminizmu. Dlaczego to tak ważne święto? – Mimo poprawy sytuacji kobiety nadal borykają się ze stereotypami, mają dodatkową nieodpłatną pracę w domu, soptykają się z seksizmem w pracy, są rzadziej zapraszane jako ekspertki – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Wśród wielkich galerii handlowych, wielkopowierzchniowych marketów i dyskontów w krajobraz polskich miast wciąż wpisują się tradycyjne ryneczki, bazary i przydrożne stoiska, na których można kupić kwiaty, znicze, dewocjonalia, ale też owoce, warzywa, jaja, mięso czy miody. Osoby prowadzące tam handel muszą płacić opłatę targową. Ile ona wynosi w 2024 roku i kto jest z niej zwolniony?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Rozmowa o pracę zaczyna się zwyczajnie, ale po chwili rekruter zaczyna być opryskliwy i Cię prowokuje. Spotkanie zmienia się w najgorszą rekrutację w życiu. Masz takie doświadczenia? Być może zastosowano na Tobie technikę stress interview. Jak jej sprostać? – Im lepiej znasz siebie, tym lepiej przygotujesz się do czekającej Cię rozmowy – tłumaczy psycholog biznesu Agnieszka Zacher-Łanowska.

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot to najpopularniejszy zawód świata – badania pokazują, że tysiące ludzi na całym świecie szukają informacji o tym, jak zostać pilotem. Mamy dla Was dobrą wiadomość: Polska to jedyny kraj UE, w którym najlepsi kandydaci mogą zdobyć większość uprawnień za darmo! Jak długa jest droga to kariery pilota i czy faktycznie zdyskwalifikować może, jak się czasem słyszy, problem z zębami?

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

– Oprócz podstawowych błędów, takich jak brak przygotowania czy nieodpowiednia mowa ciała, istnieje wiele subtelnych kwestii, które mogą zdecydować o tym, czy otrzymasz ofertę pracy – wyjaśnia Agnieszka Ciećwierz. Specjalistka ds. HR wymienia 12 największych błędów na rozmowie o pracę, podaje przykłady i radzi, jak wybrnąć z sytuacji. Gorąco polecamy każdej osobie szukającej pracy!