Praca.pl Poradniki Rynek pracy
5 technik aktywnego słuchania, które pomogą Ci w pracy

5 technik aktywnego słuchania, które pomogą Ci w pracy

 
5 technik aktywnego słuchania, które pomogą Ci w pracy

Zwykle, kiedy chcemy poprawić nasze umiejętności komunikacyjne, skupiamy się na tym, jak się wypowiadamy – nad gestykulacją, postawą ciała, mimiką, tempem mówienia, tonem głosu itd. I oczywiście ma to sens, ale w prowadzeniu rozmowy równie ważna jest umiejętność aktywnego słuchania. Dzięki niej możemy zbudować więź z naszym współrozmówcą, znaleźć płaszczyznę porozumienia. Trudno rozmawia się z kimś, kto nie reaguje na to, co mówimy, wciąż powtarza swoje racje i zupełnie nie odnosi się do naszego punktu widzenia. Nauczenie się technik aktywnego słuchania pozwoli uniknąć tego typu sytuacji. To zbiór bardzo prostych sposobów na prowadzenie konwersacji tak, aby druga strona czuła, że jej słowa są dla nas ważne.

 

Potakiwanie

 

Wśród metod aktywnego słuchania potakiwanie wydaje się najprostszą z opcji. Warto werbalnie (mówiąc co jakiś czas np. "tak, rozumiem, jasne, aha") bądź swoją mimiką – uśmiechem na coś zabawnego, miną wyrażającą smutek adekwatnie do sytuacji – czy choćby skinieniem głowy pokazać, zainteresowanie rozmową, to że słuchamy naszego rozmówcy. Jeśli jednak myślami jesteśmy w innym miejscu, potakiwanie w nieodpowiednich chwilach zdemaskuje nasz brak zainteresowania i zrazi rozmówcę.

 

Parafraza


Parafraza to świetne narzędzie aktywnego słuchania, dzięki któremu łatwiej poznajemy intencję rozmówcy. Wzajemne zrozumienie budujemy tu poprzez powtórzenie wypowiedzi, która wcześniej padła, ale z użyciem innych słów.

 

Parafrazowanie przydaje się w rozmowie handlowej czy na spotkaniu z kontrahentem, kiedy np. podsumowujemy jakieś ustalenia i chcemy sprawdzić, czy wszystko jest dla obu stron jasne. Parafrazując, pokazujemy, że zrozumieliśmy intencję rozmówcy, możemy spojrzeć na jego potrzeby z nieco innej perspektywy, ale też uporządkować fakty i zebrać to, co ustaliliśmy wcześniej. Przy parafrazowaniu padają zwykle zwroty typu: Z tego, co rozumiem, to…/ Z tego wynika, że…/ Możemy zatem przyjąć, że… itd.

 

Dowartościowanie


Dowartościowując rozmówcę, budujemy pozytywną atmosferę, w której po prostu łatwiej się porozumieć. To technika często wykorzystywana w kontakcie z klientem, ale ma zdecydowanie szersze zastosowanie. Warto pokazać, że cenimy zdanie drugiej strony, jej pomysły, że mamy podobny tok myślenia. W dowartościowaniu nie chodzi o wyrwane z kontekstu komplementy, ale o reagowanie na wypowiedzi rozmówcy z entuzjazmem. Można to wyrazić np. słowami: Mam na ten temat dokładnie taką samą opinię/ Świetny pomysł!/ Trafił pan w sedno problemu/ Lepiej bym tego nie ujęła.

 

Zadawanie pytań

 

Dopytywanie podczas rozmowy pokazuje, że temat jest dla nas istotny, że chcemy dowiedzieć się jak najwięcej. Dlatego tak ważne jest np. zadawanie pytań na rozmowie kwalifikacyjnej. Do dyspozycji mamy:

  • pytania otwarte (rozpoczynające się np. od słów: co, jak, dlaczego, kiedy i wymagające złożonej odpowiedzi),
  • zamknięte (na które odpowiedź może brzmieć: tak, nie lub nie wiem),
  • sugerujące (zawierające w sobie sugestię odpowiedzi – np. dlaczego lubisz święta?),
  • projekcyjne (odnoszące się do hipotez, np. jakie cechy samochodu są wg pani najbardziej cenione przez klientów?, świetne na wstępie rozmowy),
  • alternatywne (dające dwie opcje do wyboru).

 

Odzwierciedlenie


Ta metoda polega na dopasowaniu się do nastroju innych, odzwierciedleniu gestów, mimiki, tonu, w jakim prowadzą rozmowę. Podobne zachowanie pozwala drugiej stronie poczuć się komfortowo. Np. jeśli konwersacja zaczyna się w dość luźnej atmosferze, ale z czasem nasz rozmówca staje się coraz poważniejszy, to nieodzwierciedlenie jego nastroju i pozostanie w żartobliwym tonie sprawi, że nie zbudujemy porozumienia. Pokażemy natomiast lekceważący stosunek do sprawy, brak zainteresowania.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Brygadzista / Monter sieci zewnętrznej wodno - kanalizacyjnej

    Max Bau Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny / kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat   50,00 - 70,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    15 godz.
    Opis stanowiska: Zatrudnimy do naszych budów na terenie Niemiec wykwalifikowanych brygadzistów, monterów sieci zewnętrznej wod.-kan.
  • Kierownik Zespołu Magazynowego Branża Automotive

    Adecco Personalsdienstleistungen GmbH   Niemcy, Soltau   
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Zadania: Organizacja oraz nadzór zadań w podległym zespole magazynowym; Zapewnienie prawidłowej dokumentacji obrotu towarowego w magazynie; Optymalizacji procesów magazynowych; Dbanie o dobrą atmosferę w zespole; Wymagania: Komunikatywna znajomość języka niemieckiego; Gotowość do...
  • Executive Assistant / Asystent Zarządu

    Adecco Personalsdienstleistungen GmbH   Niemcy, Monachium   
    asystent  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Wymagania: Doskonałe umiejętności komunikacyjne w mowie i piśmie; Biegła znajomość języka angielskiego (C1) Bardzo dobra znajomość języka niemieckiego (B2) Bardzo dobra znajomość programów pakietu MS Office (Outlook, PowerPoint, Word, Excel) Gotowość do przeprowadzki do Niemiec;
  • Pracownik ds. fakturowania i rozliczeń w firmie transportowej

    AZONIK sp. z o.o.   Białystok    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat   4 300 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Twój zakres obowiązków: Wystawianie faktur: Wdrażanie procesu wystawiania faktur oraz dbanie o ich terminową i poprawną emisję. Uzgadnianie i weryfikacja danych: Dokładna weryfikacja i porównywanie danych, zarówno finansowych, jak i operacyjnych, w celu zapewnienia zgodności i...
  • Product Governance Analyst

    Aon   Kraków    praca hybrydowa
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    17 godz.
    How this opportunity is different The product governance team has undergone some exciting new changes which means that we are in the process of embedding the new framework and systems into our team. These processes will help Aon to cater for the varied range of products and services under our remit...
  • Doradca Klienta w Dziale Guest Relations

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Katowice    praca stacjonarna
    specjalista mid / junior / senior  umowa o pracę  pełny etat
    17 godz.
    Twoje obowiązki: Przyjmowanie zgłoszeń i reklamacji od Klientów (drogą telefoniczną oraz e-mailowa), Kontakt z Klientami, działami firmy oraz podmiotami zewnętrznymi w celu rozpatrzenia reklamacji, Procesowanie reklamacji pomiędzy Działami Firmy a podmiotami zewnętrznymi, Koordynacja...

Najnowsze artykuły

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Smartfon z dostępem do internetu, a więc ulubonych social mediów i aplikacji, to jeden z największych rozpraszaczy odrywających nas od pracy. Wiele osób czuje przymus sięgania do telefonu nawet kilkadziesiąt razy w ciągu godziny. 15 lipca, w Światowy Dzień Bez Telefonu Komórkowego, zachęcamy do odłożenia na bok smartfona oraz refleksji nad największymi wrogami naszej koncentracji. 

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Czy upały mogą być uzasadnieniem przerwania pracy i opuszczenia stanowiska? Czy szef ma obowiązek skrócić godziny pracy, gdy temperatura powietrza przekracza 30℃? A co z klimatyzacją, wiatrakami i zimnymi napojami – czy są one obowiązkowe? Każdego lata wracają pytania dotyczące temperatury w pracy i przepisów bhp. Wyjaśniamy, jakie są obowiązki pracodawcy, a co zależy od jego dobrej woli.

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

12 lipca to Dzień Leśnika, święto obchodzone przez leśniczych, pracowników Lasów Państwowych i innych jednostek zajmujących się opieką nad lasami. Olga Buczyńska p.o naczelnik Biura Prasowego Lasów Państwowych wyjaśnia, jak zdobyć pracę w leśnictwie. – Osoba ubiegająca się o stanowisko leśniczego musi zdać egzamin do Służby Leśnej, który potwierdzi jego / jej podstawowe kwalifikacje.

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Czy szukanie pracy w wakacje to dobry pomysł? A może lepiej poczekać z wysyłaniem CV do jesieni? Rynek pracy cechuje pewna cykliczność, która sprawia, że w niektórych miesiącach pojawia się więcej ofert, a firmy chętniej powiększają kadrę. Podpowiadamy, kiedy jest dobry czas na szukanie zatrudnienia, a w jakim okresie możesz mieć nieco więcej trudności ze zdobyciem posady.

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

– Warto ocenić atmosferę w firmie już podczas rekrutacji. Zwrócić uwagę na to, na ile osoby rekrutujące pozostają w postawie otwartości i inkluzywności, jak formułują pytania, jak zwracają się do osoby starającej się o pracę – tłumaczy dr Joanna Skonieczna, Kierowniczka Programowa Kampanii Przeciw Homofobii. Wyjaśnia też, jak każdy z nas może stać się sojusznikiem_czką osób LGBT+ w pracy.

Jak walczyć z rutyną w pracy?

Jak walczyć z rutyną w pracy?

Codziennie idziesz do pracy tą sama drogą. I każdego dnia zaczynasz pracę z myślą, że nie czeka Cię dziś nic nowego... Rutyna jest jednym z głównych powodów wypalenia zawodowego. Z drugiej strony może dawać poczucie bezpieczeństwa i stabilności. – W różnych okresach życia potrzeba rutyny może ulec zmianie – wyjaśnia psycholog Joanna Marszalska. Kiedy zatem walczyć z rutyną i jak to robić?