Praca.pl Poradniki Obsługa Klienta
Obsługa klienta czy sprzedaż?

Obsługa klienta czy sprzedaż?

 
Obsługa klienta czy sprzedaż?

Z analizy ogłoszeń rekrutacyjnych w sekcji Sprzedaż / Obsługa Klienta umieszczonych w serwisie pracy Praca.pl widać wyraźnie, że w większości branż praca w obszarze obsługi klienta jest nierozerwalnie związana z obowiązkami sprzedażowymi.

 

Spis treści

Jak obsługa klienta łączy się ze sprzedażą w poszczególnych branżach?

 

  • Bankowość / finanse

 

W bankowości w obsłudze klienta można pracować jako: telefoniczny doradca klienta oraz pracownik oddziału. W obu przypadkach w zakres obowiązków wchodzi konieczność realizacji planu sprzedażowego. Nazwy stanowisk sugerują głównie pomoc i doradztwo (np. doradca ds. ubezpieczeń, opiekun klientów zamożnych w banku), ale wybierając tę branżę trzeba pamiętać, że realizacja planu sprzedażowego to podstawa.

 

  • Usługi HR

 

Wczytując się w treść ogłoszeń o tytułach sugerujących specjalizację w rekrutacji lub szkoleniach (np. specjalista ds. rekrutacji, specjalista ds. organizacji szkoleń), często okazuje się, że stanowiska te wymagają nie tylko wiedzy i doświadczenia z zakresu prowadzenia warsztatów czy prowadzenia procesów rekrutacyjnych, ale również umiejętności sprzedażowych. W agencjach doradztwa personalnego bardzo często osoba prowadząca projekty musi również znaleźć na nich nabywcę.

 

  • Nieruchomości

 

Praca pośrednika w obrocie nieruchomościami to również stanowisko, które łączy sprzedaż z obsługą klienta. Trzeba nie tylko pozyskać klienta, nawiązać z nim relacje, doradzić i wyjaśnić wszelkie niejasności związane z zakupem czy sprzedażą mieszkania, ale również doprowadzić transakcję do finału – czyli usługę pośrednictwa po prostu sprzedać.

 

  • Sieci handlowe


Kasjer / sprzedawca, pracownik hali czy doradca klienta to w sieciach handlowych podstawowe stanowiska. I choć wydawałoby się, że praca polega tu głównie na obsłudze, to w zakres obowiązków pracownika wchodzi również realizacja planu sprzedażowego lub określonych targetów w ramach konkretnych produktów. Informowanie o promocjach, pamiętanie o tym, by klientowi zaproponować komplementarne z tym, co kupuje, produkty (np. klientowi kupującemu farby, doradca proponuje wałek do malowania) – to elementy, z których sprzedawcy są rozliczani (np. za pomocą testów typu tajemniczy klient).

 

  • Logistyka

 

Do obowiązków spedytora należy przede wszystkim odpowiednie zaplanowanie przewozu ładunków, ale i w tej branży coraz częściej liczą się kompetencje miękkie i umiejętności negocjacyjne. I to zarówno do kontaktu z klientem firmy spedycyjnej, jak i w komunikacji z klientem wewnętrznym – czyli przewoźnikiem.

 

  • IT

 

W przypadku IT na stanowiskach menedżerskich i związanych z projektowaniem aplikacji liczą się również kompetencje z zakresu obsługi klienta i sprzedaży. Oczekiwania nietechnicznego klienta trzeba zrozumieć, a swoje pomysły na realizację lub rozwiązanie problemu sprzedać reszcie zespołu. Na stanowiskach takich jak wdrożeniowiec czy konsultant SAP praca polega w zasadzie w trybie ciągłym na sprzedaży i obsłudze – mimo iż nazwa stanowiska tego nie sugeruje.

 

  • Telekomunikacja

 

Opiekun klienta w obszarze telekomunikacji oznacza najczęściej konsultanta telefonicznego. Jednak nawet obsługa połączeń przychodzących nie jest pozbawiona elementów sprzedażowych. I owszem, pracownik odpowiada głównie za rozwiązanie problemów, z którymi zgłosił się klient, ale w zakresie obowiązków jest również sprzedaż dodatkowych usług, a za szczególne wyniki sprzedażowe konsultant dostaje premie.




Jak widać, nie ma praktycznie branży, w której brak stanowisk związanych z obsługą klienta i jednocześnie sprzedażą. Nastawiając się na pracę w kontakcie z klientem, warto być otwartym zarówno na zadania sprzedażowe, jak i związane z budowaniem i podtrzymywaniem relacji. Tylko w takiej sytuacji ścieżka rozwoju w zasadzie w każdej branży stoi otworem. Z czasem można specjalizować się w określonym obszarze, jednak zamykając się na któryś z nich, zmniejsza się pula dostępnych ofert pracy oraz możliwości przechodzenia przez poszczególne szczeble kariery.

 

 

Słowa – klucze, które sugerują dodatkowe obowiązki sprzedażowe

 

Nawet jeśli w ogłoszeniu nie pada słowo „sprzedaż”, pradopodobnie będziesz wykonywać obowiązki z nią związane, jeśli w ogłoszeniu znajdziesz takie wyrażenia jak:


• nawiązywanie kontaktu z klientem,
• oferowanie usług firmy,
• nastawienie na wynik,
• poszerzanie portfolio klientów,
• obsługa połączeń wychodzących,
• utrzymywanie klientów,
• analiza portfela klientów i jego poszerzanie.

 

Czytaj takżeKto pracuje w święta?

Więcej artykułów "Obsługa Klienta"
Praca Coral Travel Poland Sp. z o.o.

Polecane oferty

  • Specjalista ds. Koordynacji Projektów IT

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Warszawa, Mokotów    praca stacjonarna
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    6 godz.
    Opis stanowiska: Wsparcie przy tworzeniu i zarządzaniu planami projektów zgodnie z celami firmy; Monitorowanie postępów projektów i sporządzanie raportów; Koordynacja wielu projektów jednocześnie, priorytetyzowanie zadań i gwarantowanie ich terminowej realizacji; Współpraca z zespołami...
  • Młodsza Specjalistka / Młodszy Specjalista ds. Administracji i Obsługi Klienta

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Warszawa, Mokotów    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat
    7 godz.
    Opis stanowiska: Obsługa korespondencji wychodzącej i przychodzącej, w tym archiwizacja, skanowanie, przygotowywanie zestawień pocztowych oraz wysyłanie dokumentacji. Rejestracja i zarządzanie zgłoszeniami Klientów, aktualizacja danych w systemie elektronicznym. Tłumaczenie...
  • Specjalista ds. Organizacji Podróży

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Warszawa, Bielany, Galeria Młociny    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    7 godz.
    Szukamy osób pełnych entuzjazmu, które uwielbiają podróże i światową różnorodność. Dołącz do nas, aby pomagać ludziom w realizacji ich wymarzonych wakacji!
  • Specjalista ds. Optymalizacji Procesów e-Commerce

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Warszawa, Mokotów    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    7 godz.
    Będziesz odpowiedzialna/y za: Mapowanie i optymalizację procesów związanych z handlem elektronicznym. Projektowanie i zarządzanie operacjami w środowisku e-Commerce oraz monitoring ich efektywności. Analizowanie wskaźników efektywności (KPIs) i wdrażanie usprawnień. Współpracę z...
  • Młodszy Specjalista ds. Turystyki Grupowej MICE

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Warszawa, Mokotów    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    7 godz.
    Szukamy osoby, która będzie odpowiedzialna za: Budowanie i podtrzymywanie profesjonalnych relacji z klientami i agentami. Tworzenie kalkulacji ofert turystycznych oraz wstępnych wersji umów dla grup. Koordynacja zakresu usług z dostawcami w różnych lokalizacjach. Przygotowywanie zestawień...
  • Specjalista ds. turystyki

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Warszawa, Bielany, Galeria Młociny    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    Poszukujemy entuzjastycznych, pozytywnie nastawionych osób lubiących podróże i różnorodność świata. Razem z nami zapewniaj ludziom wymarzone wakacje!

Najnowsze artykuły

Aktywne słuchanie – na czym polega? Dlaczego jest ważne podczas spotkań biznesowych?

Aktywne słuchanie – na czym polega? Dlaczego jest ważne podczas spotkań biznesowych?

Czasami przerywasz rozmówcy w pół zdania? Zdarza Ci się podczas rozmowy sięgać po telefon i sprawdzać powiadomienia? A może słuchasz wypowiedzi drugiej osoby z kamienną twarzą, czekając z jakąkolwiek reakcją, aż skończy mówić? A teraz zadaj sobie pytanie – jak Ty się czujesz, gdy rozmówca zachowuje się w ten sposób? Poznaj tajniki aktywnego słuchania i rozwiń umiejętności interpersonalne.

Czas pracy w Europie – w których krajach pracuje się najdłużej?

Czas pracy w Europie – w których krajach pracuje się najdłużej?

Czy długie godziny pracy to rzeczywiście powód do dumy? Wobec rosnących statystyk depresji i wypalenia zawodowego coraz częściej podnoszona jest kwestia czterodniowego tygodnia pracy. Krótszy niż w Polsce wymiar tygodniowego czasu pracy obowiązuje w wielu krajach. Sprawdzamy, ile dni i godzin tygodniowo pracuje się w Europie i który z modeli pracy miałby szansę powodzenia w naszym kraju.

Cykl życia pracownika – jak zarządzać pracownikiem od etapu przyciągania talentów do offboardingu

Cykl życia pracownika – jak zarządzać pracownikiem od etapu przyciągania talentów do offboardingu

– Aby budować dojrzałą strategię HR, warto spojrzeć na zatrudnienie jako cykl życia pracownika (Employee Lifecycle), który – podobnie jak w marketingu czy sprzedaży – można planować, mierzyć i optymalizować – tłumaczy Agnieszka Ciećwierz. Specjalistka ds. HR wskazuje, jakie działania powinny podjąć firmy na każdym etapie tego cyklu, by lepiej wykorzystać potencjał swojej kadry.

Dysleksja – czy zmniejsza szanse na rynku pracy?

Dysleksja – czy zmniejsza szanse na rynku pracy?

– O ile w edukacji są procedury wsparcia, to w środowisku zawodowym wszystko zależy od dobrej woli pracodawcy – zauważa specjalistka pracująca z osobami z dysleksją Urszula Grzegorczyk. Zmiana postrzegania dyslektyków na rynku pracy jest pilnie potrzebna. – Wielu otwarcie mówi o swojej dysleksji. Nie chcą biernie czekać, aż „system sam się zmieni” – podkreśla pedagog Michalina Ignaciuk.

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

– Ratownik medyczny w Siłach Zbrojnych RP pełni kluczową rolę w zabezpieczeniu medycznym zarówno w warunkach pokojowych, jak i podczas operacji wojskowych – tłumaczy ppor. Krystian Dwórznik, Szef Sekcji Promocji i Współpracy z Wojskowego Centrum Rekrutacji w Płocku. Oto jak wygląda praca wojskowego ratownika medycznego oraz jak krok po kroku przejść rekrutację na to stanowisko.

Komplementy w biznesie i pracy – jak je dawać i na nie reagować?

Komplementy w biznesie i pracy – jak je dawać i na nie reagować?

Publiczne pochwały często krępują nas bardziej niż krytyka. Nie potrafimy przyjmować komplementów ani w życiu prywatnym, ani w zawodowym. Zaprzeczamy im, bagatelizujemy je lub bronimy się, zakładając, że stoi za nimi jakiś interes. Jak dawać komplementy i na nie reagować tłumaczą eksperci ds. wizerunku i etykiety – Ewa Brok, Dorota Szcześniak-Kosiorek i Leszek Leopold Kazimierski.

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379