Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Pracodawcy chcą kresu pracy zdalnej? RTO, czyli powrót do biur: czy warto, wyzwania i perspektywy

Pracodawcy chcą kresu pracy zdalnej? RTO, czyli powrót do biur: czy warto, wyzwania i perspektywy

 
Pracodawcy chcą kresu pracy zdalnej? RTO, czyli powrót do biur: czy warto, wyzwania i perspektywy

Trwająca prawie od dwóch lat „walka” między pracownikami a pracodawcami zaczyna przybierać na sile. Coraz częściej kandydaci, którzy słyszą o braku możliwości pracy zdalnej, całkowicie rezygnują z podjęcia zatrudnienia w danej firmie, a pracownicy, którzy słyszą o powrocie do biura, zaczynają rozglądać się za pracą full remote.

 

Spis treści

 

 Czy w tym świetle tzw. RTO (ang. Return To the Office) bez poważnego uszczerbku kadrowego w firmie jest w ogóle możliwe? Bez wątpienia powrót do pracy w biurze niesie za sobą szereg nowych wyzwań dla działów zasobów ludzkich (HR). Zarządzanie personelem w nowej rzeczywistości, uwzględniającej hybrydowy model pracy oraz otwartość na nowe oczekiwania pracowników stają się kluczowym aspektem strategicznego podejścia działów HR do całego procesu powrotu do biura.

 

Pierwszym krokiem do skutecznego zarządzania pracownikami jest poznanie ich oczekiwań. Dlaczego ci czują opór przed powrotem do biura i pracą w pełni stacjonarną?

 

Przyczyny niechęci pracowników do powrotu z pracy zdalnej

 

Istnieje wiele powodów, dla których pracownicy często wolą pracować zdalnie. Najczęstsze z nich to:

  • Elastyczność czasowa

Praca zdalna często umożliwia pracownikom dostosowanie godzin pracy do swojego własnego rytmu życia. To pozwala na lepsze zbalansowanie pracy z życiem osobistym, co jest szczególnie ważne dla osób mających rodziny, angażujące pasje lub inne zobowiązania.

 

Sama pracuję zdalnie od ponad ośmiu lat i nie wyobrażam sobie powrotu do biura. Dzięki temu, że część pracy mogę wykonać rano (między godz. 5:00-7:00, kiedy najlepiej mi się pracuje), czuję ogromny wzrost efektywności i poprawy jakości mojej pracy. Dlatego też taki punkt widzenia pracowników jest dla mnie jak najbardziej zrozumiały.

 

  • Brak dojazdu

Praca zdalna eliminuje konieczność codziennego dojazdu do biura, co pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze. To także przyczynia się do mniejszego obciążenia środowiska naturalnego, co jest niezwykle ważne dla Pokolenia Z

 

Już w 2015 r. praca blisko domu była marzeniem większości pracowników. Dla blisko 60% Polaków atrakcyjna praca to ta, w której czas na dojazd nie przekraczał 30 minut, dla 21% 15 minut – pokazywały wyniki badania przeprowadzonego przez portal Praca.pl.i

 

Dodatkowo brak dojazdu do pracy oznacza oszczędność kosztów związanych z benzyną, paliwem, biletem na komunikację publiczną lub parkingiem, a w dobie inflacji dla wielu pracowników to kluczowy element.

 

Rozmawiam na ten temat z wieloma moimi klientami i wiem, że pracownicy przyzwyczaili się do możliwości pracy z domu w przysłowiowej „piżamie”. Nie chcą już tracić czasu na dojazdy, które niejednokrotnie zajmują od 30 do 60 minut.

 

  • Komfort własnego środowiska

Pracownicy mogą dostosować swoje środowisko pracy do własnych preferencji, co wpływa na komfort i produktywność. Dla niektórych jest to kluczowy czynnik motywujący do pracy.

 

Komfort własnego środowiska w pracy zdalnej ma ogromne znaczenie dla satysfakcji i produktywności pracowników. Daje on pracownikom kontrolę nad swoim miejscem pracy, co może przyczynić się do większego zadowolenia i efektywności. Dla pracodawców ważne jest, aby wspierać swoich pracowników w tworzeniu optymalnego środowiska pracy zdalnej, co przekłada się na korzyści dla obu stron.

  • Mniej zakłóceń i lepsza efektywność

W biurze pracownicy często spotykają się z różnymi zakłóceniami, takimi jak rozmowy współpracowników nieplanowane spotkania czy hałas. Praca zdalna dla wielu z nich oznacza większą koncentrację.

Co do efektywności, warto przypomnieć eksperyment w chińskim Call Center. Został on przeprowadzony przez badaczy z uniwersytetów w Pekinie i Stanford. Badaniu poddano pracowników call center chińskiego biura podróży Ctrip, w którym zatrudnionych jest 16 tysięcy osób. Zaproponowano im wykonywanie pracy w domu przez cztery dni w tygodniu i przychodzenie do biura co piąty dzień przez okres najbliższych dziewięciu miesięcy.

 

Badanie wykazało, że pracownicy wykonujący telefony w domu rzadziej brali dni wolne oraz robili sobie krótsze przerwy w pracy. Liczba wykonywanych przez nich połączeń na minutę była większa w porównaniu z grupą kontrolną pracującą z biura. Eksperyment nie pokazał różnic we wskaźniku rozmów, których efektem było złożenie przez klienta zamówienia ani różnic w ich jakości (analizie jakościowej, dokonywanej przez zewnętrzny zespół audytorów, poddano 1% rozmów przeprowadzanych w ciągu jednego tygodnia).

 

W ogólnym rozrachunku pracownicy pracujący w modelu zdalnym okazali się aż o 13% wydajniejsi w porównaniu z pracownikami wykonującymi tą samą pracę w biurze. Podobne badania przeprowadzone przez IBM wskazały, że model pracy zdalnej w organizacji może skutkować wzrostem produktywności pracowników od 15% do nawet 40%.ii 

 

  • Większa autonomia

Autonomia i praca zdalna to dwa kluczowe elementy, które często łączą się i wzmacniają w nowoczesnym środowisku pracy. Autonomia odnosi się do stopnia, w jakim pracownicy mają swobodę w podejmowaniu decyzji i zarządzaniu swoją pracą. W pracy zdalnej autonomia ma szczególne znaczenie i może wpłynąć na efektywność oraz zadowolenie pracowników. 

 

Oto, jak autonomia wpływa na pracę zdalną:

 

  • Samodzielne zarządzanie czasem. Praca zdalna daje pracownikom możliwość samodzielnego planowania swojego czasu pracy. Mogą dostosować godziny pracy do swojego własnego rytmu życia i chronotypu, co zwiększa efektywność i poprawia zdolność do koncentracji.

 

  • Wybór miejsca pracy. Autonomia w pracy zdalnej oznacza, że pracownicy mogą wybierać, gdzie chcą pracować. Mogą to być ich własne domy, kawiarnie, coworkingi lub inne lokalizacje. Daje to pracownikom możliwość wybrania środowiska, które najlepiej odpowiada ich potrzebom.

 

  • Elastyczność w wykonywaniu zadań. pracownicy moga podejmować decyzje dotyczące kolejności wykonywania zadań oraz sposobu ich realizacji. Mogą dostosować swoje podejście do pracy do konkretnej sytuacji i własnych preferencji.

 

  • Odpowiedzialność i samodyscyplina. Autonomia wiąże się również z większą odpowiedzialnością i samodyscypliną. Pracownicy są odpowiedzialni za efektywność swojej pracy i muszą sami zarządzać swoim czasem i zadaniami.

 

  • Motywacja i zaangażowanie. Pracownicy, którzy mają większą autonomię w pracy, często są bardziej zaangażowani i motywowani. Mogą realizować projekty w sposób bardziej kreatywny i samodzielny, co przekłada się na lepsze wyniki.

 

  • Indywidualne potrzeby. Autonomia pozwala pracownikom dostosować pracę do swoich indywidualnych potrzeb i preferencji. To może pomóc w zredukowaniu stresu i poprawieniu ogólnego samopoczucia.


Jednak ważne jest, aby podkreślić, że autonomia w pracy zdalnej wymaga odpowiedzialności i samodyscypliny. Pracownicy muszą umieć zarządzać swoim czasem i zadaniami, aby efektywnie wykorzystywać swobodę, jaką daje im praca zdalna. Dla wielu osób autonomia i praca zdalna idą ze sobą w parze, tworząc idealne warunki do osiągania sukcesów zawodowych i zadowolenia z pracy.

  • Równowaga między pracą a życiem osobistym

Równowaga między pracą a życiem osobistym (ang. work-life balance) to kwestia, która stała się jeszcze ważniejsza w erze pracy zdalnej. Praca zdalna oferuje wiele korzyści, ale może również stwarzać wyzwania związane z utrzymaniem tej równowagi.

 

Warto zatem pamiętać o kilku aspektach, aby zachować tę równowagę:

 

  • określajmy konkretne godziny pracy i trzymaj się ich,

  • planujmy i zarządzajmy swoim czasem, aby zapewnić sobie wystarczająco dużo czasu na prywatne życie,

  • współpracujmy z pracodawcą, aby wypracować jasne oczekiwania dotyczące godzin pracy i dostępności,

  • regularne przerwy w ciągu dnia są kluczowe dla utrzymania równowagi,

  • dajmy sobie czas na spędzanie czasu z rodziną i przyjaciółmi,

  • włączmy do swojego życia czas na hobby i rozrywkę. 

 

Czytaj także: Work-life balance i home office – jak zachować równowagę?

 

RTO, czyli „return to the office” w praktyce

 

Patrząc na przyczyny oporu pracowników powrotu do biur, odpowiedzmy teraz na pytanie: jak zatem zachęcić (i czy w ogóle jest to możliwe) pracowników do powrotu do biur?

 

  • Hybrydowy model pracy

Wprowadzenie zdalnej pracy podczas pandemii przyczyniło się do popularyzacji hybrydowego modelu pracy, łączącego pracę w biurze z pracą zdalną. Taki model ma szereg zalet. Po pierwsze, umożliwia pracownikom elastyczne zarządzanie czasem i miejscem pracy, co może przekładać się na zwiększoną produktywność oraz lepszą równowagę między pracą a życiem osobistym.

 

Wielu pracowników, gdy słyszy o pracy hybrydowej zamiast 100% zdalnej, jest w stanie zgodzić się na taką formę współpracy.

  • Zmiana kultury organizacyjnej

Firmy muszą być gotowe na ewolucję sposobu zarządzania oraz komunikacji. Otwartość na potrzeby pracowników, dialog oraz uwzględnienie ich opinii stają się kluczowe w kształtowaniu nowej rzeczywistości biurowej.

 

Warto również podkreślić znaczenie zaufania między pracodawcami a pracownikami. Zaufanie to fundament skutecznej współpracy i efektywności. Pracownicy muszą mieć pewność, że ich bezpieczeństwo oraz dobrostan są priorytetem firmy.

 

HR ma za zadanie zadbać o to, aby wartości i cele firmy były nadal obecne w nowym środowisku pracy. Wspieranie komunikacji między pracownikami, organizowanie wydarzeń integracyjnych oraz dbanie o pozytywny klimat pracy są ważnymi elementami w utrzymaniu kultury. Ponadto, dział HR powinien stworzyć przestrzeń dla pracowników do wyrażania swoich opinii, obaw i sugestii, co przyczyni się do większego zaangażowania pracowników.

  • Nowe wyzwania dla zarządzania

Kierownicy muszą zdobyć umiejętności zarządzania hybrydowym zespołem, który pracuje zarówno w biurze, jak i zdalnie. Konieczne jest stworzenie jasnych procedur i wytycznych, aby zapewnić spójność działań oraz uniknąć nierówności między pracownikami.

 

Ponadto, zarządzanie wydajnością w nowym środowisku biurowym wymaga podejścia opartego na wynikach, a nie obecności fizycznej. To wyzwanie dla kierowników, którzy muszą dostosować swoje metody oceny i motywacji zespołu. Dział HR musi zapewnić wsparcie w rozwoju kompetencji przywódczych, umożliwiających skuteczne zarządzanie hybrydowym zespołem. Dział HR może organizować szkolenia dotyczące zarządzania w nowej rzeczywistości, w tym umiejętności komunikacyjnych, motywacyjnych oraz budowania zaufania.

  • Zarządzanie zmianą

Powrót do pracy w biurze to zmiana, która wywołuje opór. Warto zatem, jako dział HR, opracować strategie zarządzania zmianą, które pomogą pracownikom przystosować się do nowej rzeczywistości. Te mogą obejmować szkolenia, sesje wsparcia emocjonalnego oraz zachęcanie do aktywnego uczestnictwa w procesie zmiany.

 

Częstym rozwiązaniem są różnego rodzaju wydarzenia organizowane w biurze: szkolenia, meetingi działowe czy też po prostu wspólne spędzanie czasu po wykonaniu zawodowych obowiązków. To nie tylko forma „ściągnięcia” pracowników do biura, ale również świetna integracja.

Powrót do biura w polskiej firmie: podsumowanie

 

Powrót do biura to proces pełen wyzwań i perspektyw. Kluczem do sukcesu jest holistyczne podejście, uwzględniające aspekty zdrowotne, organizacyjne oraz indywidualne potrzeby pracowników. Hybrydowy model pracy, zmiana kultury organizacyjnej, nowe wyzwania dla zarządzania oraz ewoluujące oczekiwania pracowników kształtują nową rzeczywistość biurową.

 

Firmy, które podejdą do tego procesu z elastycznością i otwartością, mogą wykorzystać powrót do biura jako okazję do wzmocnienia współpracy, zwiększenia produktywności i tworzenia bardziej zrównoważonych miejsc pracy. Kluczowe jest nie tylko przystosowanie się do nowych warunków, ale także aktywne kształtowanie przyszłości biura z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb i trendów.

 

Najważniejsze jednak jest zrozumienie i dopasowanie modelu pracy do konkretnego pracownika. Dla niektórych interakcje społeczne w biurze są niezbędne, a praca zdalna może być samotna i izolująca, a dla innych odwrotnie. Dlatego wiele firm wybiera teraz hybrydowy model pracy, który pozwala pracownikom wybierać, czy chcą pracować zdalnie czy w biurze, dostarczając tym samym elastyczność i możliwość dostosowania do indywidualnych preferencji.

 

______________________

i https://polskieradio24.pl/42/273/artykul/1539209,dojazd-do-pracy-tylko-30-minut-to-luksus

ii https://www.mamona.co.uk/blog/wady-i-zalety-pracy-zdalnej

Agnieszka Ciećwierz

Agnieszka Ciećwierz

Współzałożycielka firmy Sigmund Polska. Wspiera firmy w badaniu kompetencji i potencjału pracowników oraz kandydatów do pracy, jak również w opracowywaniu procesów HR-owych – w tym układaniu procesów rekrutacyjnych, indywidualnych planów rozwoju pracowników, wdrażaniu oceny pracowniczej, badaniach satysfakcji i zaangażowania pracowników. Trener biznes i wykładowca. Autorka licznych artykułów i książek, w tym ostatniej pt. „Rekrutacja oparta na kompetencjach. Znajdź i rozwijaj idealnego pracownika”.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Pielęgniarka/Pielęgniarz

    Jutro Medical Sp z o.o.   Wrocław    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa zlecenie / o pracę / kontrakt B2B
    3 godz.
    Na co dzień będziesz obsługiwać pacjentów w gabinecie zabiegowym przy wykonywaniu badań takich jak: badanie krwi i moczu, EKG, szczepienia oraz samodzielne prowadzenie programów profilaktycznych. Wymagania: masz możliwość prowadzenia listy aktywnej (deklarowania pacjentów) posiadasz...
  • Geodeta – praca przy projektach inżynieryjnych

    P.H.U.B. Piotr Pawlica   Polkowice, Żelazny Most KGHM    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Zakres obowiązków: Wykonywanie pomiarów sytuacyjno-wysokościowych, realizacyjnych i powykonawczych; Kontrola zgodności prowadzonych prac z dokumentacją projektową; Obliczanie mas ziemnych i sporządzanie dokumentacji geodezyjnej; Praca w terenie przy inwestycjach hydrotechnicznych lub...
  • Kierownik robót branży sanitarnej

    Grinbud   Gniezno    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Opis stanowiska: kierowanie robotami w zakresie robót sanitarnych; bezpośredni nadzór nad realizacją robót instalacyjnych współpraca z kierownikami budów i kierownikami robót innych branż;
  • Kierownik robót branży elektrycznej

    Grinbud   Gniezno    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Opis stanowiska: kierowanie robotami elektrycznymi i teletechnicznymi; bezpośredni nadzór nad realizacją robót instalacyjnych współpraca z kierownikami budów i kierownikami robót innych branż;
  • Operator wózka widłowego UDT

    Human Support Sp. z o.o.   Kraków, Nowa Huta    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa zlecenie  pełny etat   32,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Zadania Transport materiałów-praca na wózku widłowym; Załadunek oraz rozładunek palet; Dostarczenie materiału do linii produkcyjnej; Wymagania Uprawnienia UDT do obsługi wózków widłowych Gotowość do pracy w systemie 4-brygadowym po 8h pracy (4-1,4-1,4-2)
  • Asystent / Asystentka ds. administracji

    Praca.pl   Warszawa    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior) / asystent  umowa na zastępstwo  pełny etat  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Twoje zadania: Przygotowywanie i prowadzenie dokumentacji dla urzędów; Tworzenie raportów oraz analiz; Naliczanie diet i rozliczanie wynagrodzeń; Obsługa flotowa – umowy, licencje, rejestracje, ubezpieczenia; Kontrola terminów umów, szkoleń i badań;

Najnowsze artykuły

Candidate experience – podstawowe informacje

Candidate experience – podstawowe informacje

Candidate experience obejmuje interakcje między kandydatem do pracy a pracodawcą. Wbrew pozorom doświadczenie kandydata nie zaczyna się w momencie, gdy przekracza on próg firmy w drodze na rozmowę kwalifikacyjną. Na to, jak kandydat oceni pracodawcę na przykład w sieci, wpływ ma m.in. wizerunek przedsiębiorstwa i jego polityka employer brandingowa oraz forma ogłoszenia o pracę.

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

– Ratownik medyczny w Siłach Zbrojnych RP pełni kluczową rolę w zabezpieczeniu medycznym zarówno w warunkach pokojowych, jak i podczas operacji wojskowych – tłumaczy ppor. Krystian Dwórznik, Szef Sekcji Promocji i Współpracy z Wojskowego Centrum Rekrutacji w Płocku. Oto jak wygląda praca wojskowego ratownika medycznego oraz jak krok po kroku przejść rekrutację na to stanowisko.

Czas pracy w Europie – w których krajach pracuje się najdłużej?

Czas pracy w Europie – w których krajach pracuje się najdłużej?

Czy długie godziny pracy to rzeczywiście powód do dumy? Wobec rosnących statystyk depresji i wypalenia zawodowego coraz częściej podnoszona jest kwestia czterodniowego tygodnia pracy. Krótszy niż w Polsce wymiar tygodniowego czasu pracy obowiązuje w wielu krajach. Sprawdzamy, ile dni i godzin tygodniowo pracuje się w Europie i który z modeli pracy miałby szansę powodzenia w naszym kraju.

Żona i mąż w jednej firmie

Żona i mąż w jednej firmie

Duma z sukcesów zawodowych męża / żony czy raczej zazdrość, porównywanie, rywalizacja przenoszone z pracy do domu?

– Realizacja projektu razem lub rozwój firmy jest niczym wspólne wychowywanie dzieci – zauważa psycholog biznesu Joanna Marszalska. Specjalistka wyjaśnia, w jakie pułapki mogą wpaść pary pracujące w jednej firmie oraz co warto zawczasu omówić, by uniknąć konfliktów.

Komplementy w biznesie i pracy – jak je dawać i na nie reagować?

Komplementy w biznesie i pracy – jak je dawać i na nie reagować?

Publiczne pochwały często krępują nas bardziej niż krytyka. Nie potrafimy przyjmować komplementów ani w życiu prywatnym, ani w zawodowym. Zaprzeczamy im, bagatelizujemy je lub bronimy się, zakładając, że stoi za nimi jakiś interes. Jak dawać komplementy i na nie reagować tłumaczą eksperci ds. wizerunku i etykiety – Ewa Brok, Dorota Szcześniak-Kosiorek i Leszek Leopold Kazimierski.

Storytelling w marketingu

Storytelling w marketingu

Wiele osób nie ma problemu z zapamiętaniem fabuły filmu lub książki, ale treść podręcznika albo instrukcja obsługi wylatują im z głowy niemal natychmiast po przeczytaniu. Mechanizmy poznawcze bazujące na tym, że zapamiętujemy lepiej to, co nas osobiście angażuje, budzi emocje oraz jest przedstawione w formie osobowej, z bohaterami i wydarzeniami, wykorzystuje storytelling marketing.

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379