Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Pracodawcy chcą kresu pracy zdalnej? RTO, czyli powrót do biur: czy warto, wyzwania i perspektywy

Pracodawcy chcą kresu pracy zdalnej? RTO, czyli powrót do biur: czy warto, wyzwania i perspektywy

 
Pracodawcy chcą kresu pracy zdalnej? RTO, czyli powrót do biur: czy warto, wyzwania i perspektywy

Trwająca prawie od dwóch lat „walka” między pracownikami a pracodawcami zaczyna przybierać na sile. Coraz częściej kandydaci, którzy słyszą o braku możliwości pracy zdalnej, całkowicie rezygnują z podjęcia zatrudnienia w danej firmie, a pracownicy, którzy słyszą o powrocie do biura, zaczynają rozglądać się za pracą full remote.

 

Spis treści

 

 Czy w tym świetle tzw. RTO (ang. Return To the Office) bez poważnego uszczerbku kadrowego w firmie jest w ogóle możliwe? Bez wątpienia powrót do pracy w biurze niesie za sobą szereg nowych wyzwań dla działów zasobów ludzkich (HR). Zarządzanie personelem w nowej rzeczywistości, uwzględniającej hybrydowy model pracy oraz otwartość na nowe oczekiwania pracowników stają się kluczowym aspektem strategicznego podejścia działów HR do całego procesu powrotu do biura.

 

Pierwszym krokiem do skutecznego zarządzania pracownikami jest poznanie ich oczekiwań. Dlaczego ci czują opór przed powrotem do biura i pracą w pełni stacjonarną?

 

Przyczyny niechęci pracowników do powrotu z pracy zdalnej

 

Istnieje wiele powodów, dla których pracownicy często wolą pracować zdalnie. Najczęstsze z nich to:

  • Elastyczność czasowa

Praca zdalna często umożliwia pracownikom dostosowanie godzin pracy do swojego własnego rytmu życia. To pozwala na lepsze zbalansowanie pracy z życiem osobistym, co jest szczególnie ważne dla osób mających rodziny, angażujące pasje lub inne zobowiązania.

 

Sama pracuję zdalnie od ponad ośmiu lat i nie wyobrażam sobie powrotu do biura. Dzięki temu, że część pracy mogę wykonać rano (między godz. 5:00-7:00, kiedy najlepiej mi się pracuje), czuję ogromny wzrost efektywności i poprawy jakości mojej pracy. Dlatego też taki punkt widzenia pracowników jest dla mnie jak najbardziej zrozumiały.

 

  • Brak dojazdu

Praca zdalna eliminuje konieczność codziennego dojazdu do biura, co pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze. To także przyczynia się do mniejszego obciążenia środowiska naturalnego, co jest niezwykle ważne dla Pokolenia Z

 

Już w 2015 r. praca blisko domu była marzeniem większości pracowników. Dla blisko 60% Polaków atrakcyjna praca to ta, w której czas na dojazd nie przekraczał 30 minut, dla 21% 15 minut – pokazywały wyniki badania przeprowadzonego przez portal Praca.pl.i

 

Dodatkowo brak dojazdu do pracy oznacza oszczędność kosztów związanych z benzyną, paliwem, biletem na komunikację publiczną lub parkingiem, a w dobie inflacji dla wielu pracowników to kluczowy element.

 

Rozmawiam na ten temat z wieloma moimi klientami i wiem, że pracownicy przyzwyczaili się do możliwości pracy z domu w przysłowiowej „piżamie”. Nie chcą już tracić czasu na dojazdy, które niejednokrotnie zajmują od 30 do 60 minut.

 

  • Komfort własnego środowiska

Pracownicy mogą dostosować swoje środowisko pracy do własnych preferencji, co wpływa na komfort i produktywność. Dla niektórych jest to kluczowy czynnik motywujący do pracy.

 

Komfort własnego środowiska w pracy zdalnej ma ogromne znaczenie dla satysfakcji i produktywności pracowników. Daje on pracownikom kontrolę nad swoim miejscem pracy, co może przyczynić się do większego zadowolenia i efektywności. Dla pracodawców ważne jest, aby wspierać swoich pracowników w tworzeniu optymalnego środowiska pracy zdalnej, co przekłada się na korzyści dla obu stron.

  • Mniej zakłóceń i lepsza efektywność

W biurze pracownicy często spotykają się z różnymi zakłóceniami, takimi jak rozmowy współpracowników nieplanowane spotkania czy hałas. Praca zdalna dla wielu z nich oznacza większą koncentrację.

Co do efektywności, warto przypomnieć eksperyment w chińskim Call Center. Został on przeprowadzony przez badaczy z uniwersytetów w Pekinie i Stanford. Badaniu poddano pracowników call center chińskiego biura podróży Ctrip, w którym zatrudnionych jest 16 tysięcy osób. Zaproponowano im wykonywanie pracy w domu przez cztery dni w tygodniu i przychodzenie do biura co piąty dzień przez okres najbliższych dziewięciu miesięcy.

 

Badanie wykazało, że pracownicy wykonujący telefony w domu rzadziej brali dni wolne oraz robili sobie krótsze przerwy w pracy. Liczba wykonywanych przez nich połączeń na minutę była większa w porównaniu z grupą kontrolną pracującą z biura. Eksperyment nie pokazał różnic we wskaźniku rozmów, których efektem było złożenie przez klienta zamówienia ani różnic w ich jakości (analizie jakościowej, dokonywanej przez zewnętrzny zespół audytorów, poddano 1% rozmów przeprowadzanych w ciągu jednego tygodnia).

 

W ogólnym rozrachunku pracownicy pracujący w modelu zdalnym okazali się aż o 13% wydajniejsi w porównaniu z pracownikami wykonującymi tą samą pracę w biurze. Podobne badania przeprowadzone przez IBM wskazały, że model pracy zdalnej w organizacji może skutkować wzrostem produktywności pracowników od 15% do nawet 40%.ii 

 

  • Większa autonomia

Autonomia i praca zdalna to dwa kluczowe elementy, które często łączą się i wzmacniają w nowoczesnym środowisku pracy. Autonomia odnosi się do stopnia, w jakim pracownicy mają swobodę w podejmowaniu decyzji i zarządzaniu swoją pracą. W pracy zdalnej autonomia ma szczególne znaczenie i może wpłynąć na efektywność oraz zadowolenie pracowników. 

 

Oto, jak autonomia wpływa na pracę zdalną:

 

  • Samodzielne zarządzanie czasem. Praca zdalna daje pracownikom możliwość samodzielnego planowania swojego czasu pracy. Mogą dostosować godziny pracy do swojego własnego rytmu życia i chronotypu, co zwiększa efektywność i poprawia zdolność do koncentracji.

 

  • Wybór miejsca pracy. Autonomia w pracy zdalnej oznacza, że pracownicy mogą wybierać, gdzie chcą pracować. Mogą to być ich własne domy, kawiarnie, coworkingi lub inne lokalizacje. Daje to pracownikom możliwość wybrania środowiska, które najlepiej odpowiada ich potrzebom.

 

  • Elastyczność w wykonywaniu zadań. pracownicy moga podejmować decyzje dotyczące kolejności wykonywania zadań oraz sposobu ich realizacji. Mogą dostosować swoje podejście do pracy do konkretnej sytuacji i własnych preferencji.

 

  • Odpowiedzialność i samodyscyplina. Autonomia wiąże się również z większą odpowiedzialnością i samodyscypliną. Pracownicy są odpowiedzialni za efektywność swojej pracy i muszą sami zarządzać swoim czasem i zadaniami.

 

  • Motywacja i zaangażowanie. Pracownicy, którzy mają większą autonomię w pracy, często są bardziej zaangażowani i motywowani. Mogą realizować projekty w sposób bardziej kreatywny i samodzielny, co przekłada się na lepsze wyniki.

 

  • Indywidualne potrzeby. Autonomia pozwala pracownikom dostosować pracę do swoich indywidualnych potrzeb i preferencji. To może pomóc w zredukowaniu stresu i poprawieniu ogólnego samopoczucia.


Jednak ważne jest, aby podkreślić, że autonomia w pracy zdalnej wymaga odpowiedzialności i samodyscypliny. Pracownicy muszą umieć zarządzać swoim czasem i zadaniami, aby efektywnie wykorzystywać swobodę, jaką daje im praca zdalna. Dla wielu osób autonomia i praca zdalna idą ze sobą w parze, tworząc idealne warunki do osiągania sukcesów zawodowych i zadowolenia z pracy.

  • Równowaga między pracą a życiem osobistym

Równowaga między pracą a życiem osobistym (ang. work-life balance) to kwestia, która stała się jeszcze ważniejsza w erze pracy zdalnej. Praca zdalna oferuje wiele korzyści, ale może również stwarzać wyzwania związane z utrzymaniem tej równowagi.

 

Warto zatem pamiętać o kilku aspektach, aby zachować tę równowagę:

 

  • określajmy konkretne godziny pracy i trzymaj się ich,

  • planujmy i zarządzajmy swoim czasem, aby zapewnić sobie wystarczająco dużo czasu na prywatne życie,

  • współpracujmy z pracodawcą, aby wypracować jasne oczekiwania dotyczące godzin pracy i dostępności,

  • regularne przerwy w ciągu dnia są kluczowe dla utrzymania równowagi,

  • dajmy sobie czas na spędzanie czasu z rodziną i przyjaciółmi,

  • włączmy do swojego życia czas na hobby i rozrywkę. 

 

Czytaj także: Work-life balance i home office – jak zachować równowagę?

 

RTO, czyli „return to the office” w praktyce

 

Patrząc na przyczyny oporu pracowników powrotu do biur, odpowiedzmy teraz na pytanie: jak zatem zachęcić (i czy w ogóle jest to możliwe) pracowników do powrotu do biur?

 

  • Hybrydowy model pracy

Wprowadzenie zdalnej pracy podczas pandemii przyczyniło się do popularyzacji hybrydowego modelu pracy, łączącego pracę w biurze z pracą zdalną. Taki model ma szereg zalet. Po pierwsze, umożliwia pracownikom elastyczne zarządzanie czasem i miejscem pracy, co może przekładać się na zwiększoną produktywność oraz lepszą równowagę między pracą a życiem osobistym.

 

Wielu pracowników, gdy słyszy o pracy hybrydowej zamiast 100% zdalnej, jest w stanie zgodzić się na taką formę współpracy.

  • Zmiana kultury organizacyjnej

Firmy muszą być gotowe na ewolucję sposobu zarządzania oraz komunikacji. Otwartość na potrzeby pracowników, dialog oraz uwzględnienie ich opinii stają się kluczowe w kształtowaniu nowej rzeczywistości biurowej.

 

Warto również podkreślić znaczenie zaufania między pracodawcami a pracownikami. Zaufanie to fundament skutecznej współpracy i efektywności. Pracownicy muszą mieć pewność, że ich bezpieczeństwo oraz dobrostan są priorytetem firmy.

 

HR ma za zadanie zadbać o to, aby wartości i cele firmy były nadal obecne w nowym środowisku pracy. Wspieranie komunikacji między pracownikami, organizowanie wydarzeń integracyjnych oraz dbanie o pozytywny klimat pracy są ważnymi elementami w utrzymaniu kultury. Ponadto, dział HR powinien stworzyć przestrzeń dla pracowników do wyrażania swoich opinii, obaw i sugestii, co przyczyni się do większego zaangażowania pracowników.

  • Nowe wyzwania dla zarządzania

Kierownicy muszą zdobyć umiejętności zarządzania hybrydowym zespołem, który pracuje zarówno w biurze, jak i zdalnie. Konieczne jest stworzenie jasnych procedur i wytycznych, aby zapewnić spójność działań oraz uniknąć nierówności między pracownikami.

 

Ponadto, zarządzanie wydajnością w nowym środowisku biurowym wymaga podejścia opartego na wynikach, a nie obecności fizycznej. To wyzwanie dla kierowników, którzy muszą dostosować swoje metody oceny i motywacji zespołu. Dział HR musi zapewnić wsparcie w rozwoju kompetencji przywódczych, umożliwiających skuteczne zarządzanie hybrydowym zespołem. Dział HR może organizować szkolenia dotyczące zarządzania w nowej rzeczywistości, w tym umiejętności komunikacyjnych, motywacyjnych oraz budowania zaufania.

  • Zarządzanie zmianą

Powrót do pracy w biurze to zmiana, która wywołuje opór. Warto zatem, jako dział HR, opracować strategie zarządzania zmianą, które pomogą pracownikom przystosować się do nowej rzeczywistości. Te mogą obejmować szkolenia, sesje wsparcia emocjonalnego oraz zachęcanie do aktywnego uczestnictwa w procesie zmiany.

 

Częstym rozwiązaniem są różnego rodzaju wydarzenia organizowane w biurze: szkolenia, meetingi działowe czy też po prostu wspólne spędzanie czasu po wykonaniu zawodowych obowiązków. To nie tylko forma „ściągnięcia” pracowników do biura, ale również świetna integracja.

Powrót do biura w polskiej firmie: podsumowanie

 

Powrót do biura to proces pełen wyzwań i perspektyw. Kluczem do sukcesu jest holistyczne podejście, uwzględniające aspekty zdrowotne, organizacyjne oraz indywidualne potrzeby pracowników. Hybrydowy model pracy, zmiana kultury organizacyjnej, nowe wyzwania dla zarządzania oraz ewoluujące oczekiwania pracowników kształtują nową rzeczywistość biurową.

 

Firmy, które podejdą do tego procesu z elastycznością i otwartością, mogą wykorzystać powrót do biura jako okazję do wzmocnienia współpracy, zwiększenia produktywności i tworzenia bardziej zrównoważonych miejsc pracy. Kluczowe jest nie tylko przystosowanie się do nowych warunków, ale także aktywne kształtowanie przyszłości biura z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb i trendów.

 

Najważniejsze jednak jest zrozumienie i dopasowanie modelu pracy do konkretnego pracownika. Dla niektórych interakcje społeczne w biurze są niezbędne, a praca zdalna może być samotna i izolująca, a dla innych odwrotnie. Dlatego wiele firm wybiera teraz hybrydowy model pracy, który pozwala pracownikom wybierać, czy chcą pracować zdalnie czy w biurze, dostarczając tym samym elastyczność i możliwość dostosowania do indywidualnych preferencji.

 

______________________

i https://polskieradio24.pl/42/273/artykul/1539209,dojazd-do-pracy-tylko-30-minut-to-luksus

ii https://www.mamona.co.uk/blog/wady-i-zalety-pracy-zdalnej

Agnieszka Ciećwierz

Agnieszka Ciećwierz

Współzałożycielka firmy Sigmund Polska. Wspiera firmy w badaniu kompetencji i potencjału pracowników oraz kandydatów do pracy, jak również w opracowywaniu procesów HR-owych – w tym układaniu procesów rekrutacyjnych, indywidualnych planów rozwoju pracowników, wdrażaniu oceny pracowniczej, badaniach satysfakcji i zaangażowania pracowników. Trener biznes i wykładowca. Autorka licznych artykułów i książek, w tym ostatniej pt. „Rekrutacja oparta na kompetencjach. Znajdź i rozwijaj idealnego pracownika”.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Ślusarz / Spawacz MIG / MAG

    LEDERER GMBH   Niemcy, Bawaria / Badenia-Wirtembergia    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    15,50 - 17,00 EUR + 48,00 Diety, Niemcy Zakres obowiązków: ogólna obróbka metalu; obsługa podstawowych maszyn do obróbki metalu; montaż konstrukcji stalowych; montaż elementów i półfabrykatów i części maszyn; przygotowanie i montaż elementów konstrukcji do spawania; spawanie rur i...
  • Ślusarz / Spawacz TIG / WIG

    LEDERER GMBH   Niemcy, Bawaria / Badenia-Wirtembergia    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    17,00 - 20,00 EUR + 48,00 Diety, Niemcy Zakres obowiązków: ogólna obróbka metalu; obsługa podstawowych maszyn do obróbki metalu; montaż konstrukcji stalowych; montaż elementów i półfabrykatów i części maszyn; przygotowanie i montaż elementów konstrukcji do spawania; spawanie rur i...
  • Elektryk Przemysłowy

    LEDERER GMBH   Niemcy, Bawaria / Badenia Wirtembergia    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    17,00 - 20,00 EUR + 48,00 Diety, Niemcy Zakres obowiązków: budowa (okablowanie) maszyn, urządzeń elektrycznych i linii produkcyjnych; montaż podzespołów i modułów elektrycznych/elektronicznych w różnego rodzaju maszynach i urządzeniach produkcyjnych; podłączanie szaf sterowniczych oraz...
  • Ślusarz maszynowy

    LEDERER GMBH   Niemcy, Bawaria / Badenia-Wirtembergia    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    17,00 - 20,00 EUR + 48,00 Diety, Niemcy Zakres obowiązków: budowa maszyn i agregatów przemysłowych, budowa lini produkcyjnych; montaż podzespołów oraz modułów maszyn i lini produkcyjnych; obsługa podstawowych maszyn i urządzeń do obróbki metalu; ogólne prace ślusarskie;
  • Dom Pełen Energii Sp. z o.o.
    specjalista junior / mid / senior  pełny etat
    2 godz.
    Twój zakres obowiązków: planowanie, organizowanie i nadzorowanie budów domów jednorodzinnych; kontrola jakości oraz terminowości prac zleconych firmom podwykonawczym,; współpraca z kierownikiem budowy; nadzorowanie prac, zgodnie z kosztorysem i zawartą a umową z Inwestorem; kontakt z Inwestorami.
  • Dom Pełen Energii Sp. z o.o.
    specjalista junior / mid / senior  pełny etat
    2 godz.
    Zadania na stanowisku: Planowanie i koordynacja budowy domów jednorodzinnych. Kontrola jakości i terminowości realizacji projektów przez podwykonawców. Współpraca z kierownikiem budowy i nadzorowanie zgodności prac z kosztorysem. Utrzymywanie kontaktu z Inwestorami.

Najnowsze artykuły

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

– Istniejące luki płacowe są wyraźnym dowodem na nierówności w traktowaniu kobiet i mężczyzn. GUS donosi o 17 proc. różnicy w wynagrodzeniach między kobietami a mężczyznami, a im wyższe stanowisko tym luka płacowa większa – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Wśród wielkich galerii handlowych, wielkopowierzchniowych marketów i dyskontów w krajobraz polskich miast wciąż wpisują się tradycyjne ryneczki, bazary i przydrożne stoiska, na których można kupić kwiaty, znicze, dewocjonalia, ale też owoce, warzywa, jaja, mięso czy miody. Osoby prowadzące tam handel muszą płacić opłatę targową. Ile ona wynosi w 2024 roku i kto jest z niej zwolniony?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Rozmowa o pracę zaczyna się zwyczajnie, ale po chwili rekruter zaczyna być opryskliwy i Cię prowokuje. Spotkanie zmienia się w najgorszą rekrutację w życiu. Masz takie doświadczenia? Być może zastosowano na Tobie technikę stress interview. Jak jej sprostać? – Im lepiej znasz siebie, tym lepiej przygotujesz się do czekającej Cię rozmowy – tłumaczy psycholog biznesu Agnieszka Zacher-Łanowska.

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot to najpopularniejszy zawód świata – badania pokazują, że tysiące ludzi na całym świecie szukają informacji o tym, jak zostać pilotem. Mamy dla Was dobrą wiadomość: Polska to jedyny kraj UE, w którym najlepsi kandydaci mogą zdobyć większość uprawnień za darmo! Jak długa jest droga to kariery pilota i czy faktycznie zdyskwalifikować może, jak się czasem słyszy, problem z zębami?

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

– Oprócz podstawowych błędów, takich jak brak przygotowania czy nieodpowiednia mowa ciała, istnieje wiele subtelnych kwestii, które mogą zdecydować o tym, czy otrzymasz ofertę pracy – wyjaśnia Agnieszka Ciećwierz. Specjalistka ds. HR wymienia 12 największych błędów na rozmowie o pracę, podaje przykłady i radzi, jak wybrnąć z sytuacji. Gorąco polecamy każdej osobie szukającej pracy!

„Wiele kobiet myśli: Nie awansuję, bo jestem za gruba”. Wywiad z autorką książki „Waga z głowy”

„Wiele kobiet myśli: Nie awansuję, bo jestem za gruba”. Wywiad z autorką książki „Waga z głowy”

– W społeczeństwie dominują dwie postawy. Z jednej strony wiemy, że otyłość to choroba, z drugiej leczymy ją stwierdzeniem, że trzeba wziąć się w garść. To trochę jak z depresją. Też wiemy, że jest chorobą, a i tak nie brakuje rad w stylu: „wyjdź na spacer, uśmiechnij się do słońca” – zauważa Katarzyna Kucewicz. Psycholog wyjaśnia, jak waga definiuje nas w pracy i wpływa na rozwój kariery.