Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Onboarding – co to jest, zasady, korzyści

Onboarding – co to jest, zasady, korzyści

 
Onboarding – co to jest, zasady, korzyści

Pierwsze dni, tygodnie, a nawet miesiące w nowej pracy mogą być niezwykle stresujące. Nowe środowisko, nowi ludzie i nowe wyzwania zawodowe – z tym wszystkim musimy mierzyć się jako osoba wchodząca na pokład. Żeby proces wdrażania się przebiegał gładko, wielu pracodawców stosuje różne techniki onboardingu. Firmowy onboarding to nie tylko wskazanie nowej osobie stanowiska i zakresu obowiązków. To cały szereg procedur sprawiających, że pracownik szybciej przystosowuje się do nowych warunków i środowiska pracy. Dlaczego warto je zaadaptować do własnej firmy? – Według badań brak działań wdrażających wpływa na produktywność pracowników, zwiększa poziom rotacji w firmie i wpływa na zaangażowanie oraz morale zatrudnionych – komentuje Mateusz Żydek, rzecznik prasowy i lider zespołu komunikacji Randstad.

 

Spis treści

Onboarding – co to?

 

Zakończona rekrutacja i podpisanie umowy z najlepszym kandydatem to nie koniec zadań związanych z pozyskaniem dobrego pracownika. Niezależnie od wcześniejszych zawodowych doświadczeń, aby dana osoba odnalazła się w nowej rzeczywistości i spełniła oczekiwania przełożonych, musi zostać odpowiednio zaznajomiona z realiami w danej firmie. Kluczowe jest zatem odpowiednie jej wdrożenie czyli tzw. onboarding (ang. dosł. wchodzenie na pokład).

 

Liczne badania dowodzą, że to w przeciągu pierwszego roku od zatrudnienia ludzie są najbardziej skłonni do tego, by odejść z nowej pracy. Z kolei, jak wynika z najnowszego „Ogólnopolskiego Badania Satysfakcji z Pracy” przeprowadzonego na zlecenie Youniversity, ponad ⅓ Polaków zamierza zmienić zatrudnienie w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Warto więc zastanowić się, jak przeciwdziałać odpływowi wykwalifikowanej kadry.

 

Okazuje się jednak, że zmiana pracy w ciągu najbliższego roku, to i tak nie najgorszy scenariusz. Dziś coraz więcej pracowników doświadcza tak dużego rozczarowania nową pracą, że decyduje się odejść z niej jeszcze przed końcem okresu próbnego! Zjawisko określane mianem shift shocku to kwestia zarówno niespełnionych oczekiwań, jak i zderzenia wyobrażeń z rzeczywistością. Narzędziem, które może pozwolić na zwiększenie retencji pracowników jest między innymi prawidłowo przeprowadzony proces onboardingu. 

 

Pamiętaj! 

 

Onboarding pracownika to zespół działań i czynności, które mają na celu wdrożenie i wprowadzenie nowego członka do struktury organizacji. Onboarding ma przyspieszyć skuteczne wykonywanie przez pracownika obowiązków, a także ułatwić mu zbudowanie trwałej relacji z zespołem. Istotnym elementem wdrażania nowego pracownika jest przekazanie informacji na temat struktury organizacyjnej i organizacji pracy, a także zakresu obowiązków i kwestii socjalnych. Program onboardingowy może zakładać m.in. szkolenia wstępne, spotkania zapoznawcze, welcome pack i inne elementy. Efektywny onboarding w firmie traktowany jest także jako element employer brandingu. To benefit, którym pracodawcy przyciągają specjalistów na rynku pracy.

 

  • Onboarding pracownika w twojej firmie

 

W teorii wygląda to bardzo obiecująco, a jak jest z praktyką w polskich realiach? 

 

– Onboarding wcale nie jest jeszcze powszechnym rozwiązaniem w Polsce, nawet w formie rzeczowego i merytorycznego wdrożenia w obowiązki pracownika, nie mówiąc już o wprowadzeniu w kulturę organizacyjną firmy. Jestem przekonany, że największym błędem jest po prostu pozostawienie pracownika w pierwszych dniach i tygodniach samemu sobie – komentuje Mateusz Żydek, rzecznik prasowy i lider zespołu komunikacji Randstad.

 

– Według badań, brak działań wdrażających wpływa na produktywność pracowników, zwiększa poziom rotacji w firmie i wpływa na zaangażowanie oraz morale zatrudnionych. To wszystko przekłada się nie tylko na trudności w budowie zespołu, ale może wpływać także na wyniki finansowe firmy. Dobrze wdrożony pracownik bardzo szybko osiąga pełną efektywność w nowym miejscu pracy i przyczynia się do osiągania biznesowych rezultatów, a mniejsza rotacja pozwala unikać nadmiernych wydatków w obszarze HR, związanych z poszukiwaniem i rekrutacją nowych pracowników – podkreśla ekspert.

 

Jak zatem przeprowadzić skuteczny onboarding, który sprawi, że pracownik zechce zostać w firmie na dłużej? Przede wszystkim proces onboardingu nie ma jednego scenariusza. Wszystko zależy od tego, w jakiej firmie, jakiej branży i na jakie stanowisko jest on przeprowadzany. 

 

– Skuteczne programy onboardingowe zawierają zindywidualizowane podejście do nowego pracownika, nawet jeśli zaczyna on pracę w dużej organizacji. Co prawda wprowadzenie w kulturę organizacyjną firmy, jej wartości i najważniejsze – często bardzo praktyczne zasady, np. sposoby komunikacji czy dress code – choć na ogół wygląda tak samo dla wszystkich pracowników, to jednak warto zadbać o elementy dopasowane do specyfiki pracy na danym stanowisku. Zapewnić to może odpowiednie przygotowanie managerów, którzy wdrażają pracowników – tłumaczy Mateusz Żydek.

 

 

Onboarding – kto go przeprowadza?

 

Za wdrożenie nowego pracownika do firmy powinna odpowiadać doświadczona osoba, która doskonale zna  organizację, kulturę i wartości firmy, a także jest zaznajomiona z jej procesami wewnętrznymi. Najczęściej zadanie to realizuje pracownik działu HR. Nierzadko za onboarding odpowiada także bezpośredni przełożony nowo zatrudnionego pracownika lub wskazany przez niego doświadczony członek zespołu. Jakie rozwiązanie jest najlepsze?

 

– Aby zapewnić jak najskuteczniejsze wdrożenie pracowników w konkretne obowiązki i umożliwić rozwijanie ich umiejętności, coraz więcej firm wprowadza programy Train the Trainer. Obejmują one najbardziej uzdolnionych pracowników, ekspertów z danej dziedziny. Uczestnicy takich programów wyposażeni są w dodatkowe umiejętności z zakresu szkolenia i dzielenia się wiedzą, w tym elementy metodologii szkoleniowej. Dzięki temu zwiększa się jakość programu onboardingowego, a jego uczestnicy mają szansę skutecznie przyswoić wiedzę od praktyków. Dla wewnętrznych trenerów jest to dodatkowa funkcja rozwijająca ich umiejętności, a jednocześnie związana z dodatkową gratyfikacją – wyjaśnia Mateusz Żydek.

 

W wielu, szczególnie dużych firmach, w procesie onboardingu kluczowe znaczenie odgrywa tzw. Buddy (ang. kolega).

 

– Buddy to wyznaczona przez managera osoba, najczęściej na pokrewnym stanowisku, która opiekuje się nowym pracownikiem, pomaga mu zarówno w kwestiach administracyjnych, jak i zawodowych. Podpowiada też, jak korzystać z narzędzi, które udostępnia organizacja – nawet tych najprostszych, jak system zgłaszania urlopów – tłumaczy specjalista.

 

Onboarding – etapy

 

Proces przystosowania pracownika do pracy w firmie przebiega etapowo, aby nowa osoba nie czuła się przytłoczona, zdemotywowana, a w następstwie nieefektywna w pracy i wyalienowana. Wiele firm, planując proces adaptacyjny dla nowo zatrudnionych osób, bazuje na tzw. modelu 4C, którego autorką jest amerykańska profesorka i ekspertka w obszarze zarządzania Tayla N. Bauer. Wskazuje ona na cztery główne etapy procesu adaptacji pracownika: 

 

  • Onboarding 4C

 

    • Compliance – oznacza przedstawienie procedur na poziomie administracyjnym. Związany jest z kwestiami formalno-prawnymi. Jest to pierwszy etap adaptacji pracownika, podczas którego ma on poznać procedury obowiązujące w danej firmie.
    • Clarification – etap dotyczący wyznaczenia celów i obowiązków nowego pracownika oraz określenia zakresu jego odpowiedzialności. Nowa osoba zapoznaje się ze stawianymi przed nią oczekiwaniami i wymaganiami.
    • Culture – zapoznanie pracownika z kulturą organizacji, misją i wartościami firmy, a także aspektami nieformalnymi funkcjonowania przedsiębiorstwa.
    • Connection – etap mający na celu wypracowanie relacji i zintegrowanie pracownika z resztą zespołu. 

 

Czytaj także: Marketing 4C: co to? Na czym polega?

 

Onboarding – jak przeprowadzić?

 

Jak w praktyce wprowadzić nowego pracownika do firmy? Pierwszym krokiem powinno być przygotowanie stanowiska pracy, z uwzględnieniem odpowiedniego sprzętu i zagwarantowaniem nowej osobie narzędzi niezbędnych do wykonywania obowiązków. Warto zadbać o to jeszcze zanim nowa osoba pojawi się w firmie, by uniknąć ewentualnych przestojów związanych np. z oczekiwaniem na sprzęt czy wyposażenie biurowe.

 

Właściwy onboarding najlepiej zacząć od przedstawienia wszystkich członków zespołu i krótkiego omówienia, czym zajmuje się każdy z nich. Ważne, by już na tym początkowym etapie pracownik poznał swojego bezpośredniego przełożonego i dowiedział się, kogo o co należy pytać i do kogo się zgłosić w razie problemów.

 

Warto także oprowadzić zatrudnioną osobę po biurze, pokazać jej, gdzie znajduje się sekretariat firmy, gdzie kuchnia i pomieszczenia sanitarne i socjalne, a gdzie biuro przełożonego.

 

Wdrożenie pracownika powinno obejmować także pewne obligatoryjne szkolenia. Zalicza się do nich przedstawienie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. W wielu firmach organizuje się także krótkie spotkania, podczas których osoby z działu HR przedstawiają ogólne zasady funkcjonowania firmy, czytają najważniejsze punkty regulaminu oraz omawiają cele działalności przedsiębiorstwa. Niekiedy pracownikowi przekazuje się tzw. culture book.

 

– Sama część ogólna onboardingu, przybliżająca pracownikom specyfikę firmy i zasady jej funkcjonowania, nie powinna być wyłącznie wykładem. W trakcie tego spotkania nowi pracownicy powinni przede wszystkim poznać kanały komunikacji funkcjonujące w firmie, które służą temu, by docierały do nich wszystkie istotne informacje. To sprawi również, że nowi pracownicy będą mieli szansę poczuć się w pełni częścią zespołu. Ważne jest także to, aby ta część wdrożenia była angażująca, szczególnie wtedy, gdy odbywa się online. Warto więc wprowadzać do programu onboardingu elementy pracy warsztatowej, otwartej dyskusji czy wymiany doświadczeń – zauważa Mateusz Żydek. 

 

  • Etapy onboardingu w praktyce

 

Warto wyszczególnić poszczególne działania, które dobrze jest podjąć w ramach onboardingu pracownika:

 

  • zaznajomienie nowej osoby z przełożonymi i współpracownikami,
  • oprowadzenie po miejscu pracy, a także wskazanie pomieszczeń socjalnych, takich jak: łazienka, kuchnia, stołówka, przebieralnie itp.,
  • zaznajomienie nowego pracownika z regulaminem wewnętrznym firmy, a także zasadami bhp,
  • przedstawienie pracownikowi historii firmy, struktury organizacyjnej, kultury organizacyjnej, misji, celu i strategii organizacji,
  • umieszczenie pracownika w strukturze organizacyjnej,
  • przydzielenie stanowiska pracy,

  • zapoznanie pracownika z zakresem obowiązków na nowym stanowisku pracy,

  • wyznaczenie opiekuna, który czuwa nad wprowadzeniem pracownika do pracy i służy mu pomocą,
  • udostępnienie urządzenia oraz środków niezbędnych do wykonywania pracy,

  • przybliżenie metod pracy obowiązujących przy realizacji wymaganych zadań,

  • przedstawienie możliwości szkoleniowych oraz rozwoju ścieżki kariery zawodowej,

  • udzielenie informacji zwrotnej o efektach pracy pracownika,

  • zapewnienie spotkania pracowników oraz wyjazdy lub wyjścia integracyjne.

 

Ile powinien trwać onboarding?

 

Każda firma jest inna, dlatego nie ma uniwersalnie określonych ram czasowych dla poprawnie przeprowadzonego onboardingu. Często ten zaczyna się jeszcze przed pierwszym dniem pracy, a według niektórych wstępem do niego jest już sama rozmowa rekrutacyjna, podczas której kandydat zostaje zaznajomiony chociażby z zakresem obowiązków na danym stanowisku. Cały proces wdrożenia będzie również znacznie różnił się w zależności od specyfiki firmy, branży i stanowiska. Zazwyczaj onboarding trwa od kilku tygodni do kilku miesięcy.

 

Tymczasem w niektórych firmach na wdrożenie pracownika przeznacza się zaledwie jeden czy dwa dni. Doświadczeni managerowie wskazują jednak, że nadrzędnym celem onboardingu jest pełna adaptacja nowego pracownika i doprowadzenie do jego samodzielności w firmie. Można zatem przyjąć, że okres próbny w firmie to nie tylko czas pozwalający sprawdzić kwalifikacje pracownika, ale właśnie okres, który ma doprowadzić nową osobę na pokładzie do pełnej efektywności w nowym miejscu pracy. W praktyce więc okres próbny w firmie może być czasem na przeprowadzenie efektywnego onboardingu. 

 

 

Onboarding zdalny – jak go przeprowadzić?

 

W ostatnich latach praca zdalna zyskała na popularności na całym świecie. Wprowadzone w Kodeksie pracy zmiany potwierdzają, że dziś jest ona oficjalnie uznawaną formą zatrudnienia. Stwarza ogromne możliwości poprzez pozyskiwanie pracowników z ekspercką wiedzą, wyłączając jakiekolwiek ograniczenia lokalizacyjne. Jednak praca w trybie home office stawia również pewne wyzwania. W jej przypadku onboarding jest szczególnie istotny. Poprawnie przeprowadzony, pomoże zbudować nowo zatrudnionemu więź z firmą, poznać jej strukturę czy zapoznać się ze współpracownikami. Tak, jak wcześniej wspomniano, proces wdrożenia pracownika powinien być szczególnie angażujący, gdy odbywa się właśnie online. Jak wdrożyć pracownika zdalnego?

 

  • Onbording w domu – pakiet powitalny

 

Przede wszystkim warto przygotować tzw. welcome-pack (ang. paczka powitalna). Jest to przesyłka z materiałami informacyjnymi, broszurami na temat przedsiębiorstwa, jego działalności oraz kadry. Często jest w nim także sprzęt elektroniczny niezbędny do wykonywania pracy, o ile nie został dostarczony wcześniej. Welcome-pack zwykle zawiera także drobne upominki – kubek z logo firmy, pendrive, długopisy czy koszulki. Gadżety mają pomóc stworzyć więź między nowym pracownikiem a zespołem i pomóc mu się utożsamić z firmą, co wpływa i na zaangażowanie, i motywację.

 

  • Onboarding zdalny – materiały instruktażowe

 

Kolejna kwestia to kompleksowy instruktaż nowego pracownika zdalnego. Przydatne będą w szczególności filmiki i inne materiały multimedialne bądź tekstowe, z których nowa osoba dowie się między innymi:

 

  • jaka jest struktura organizacyjna firmy,

  • jakie są jej wartości,

  • kto jest jej przełożonym, opiekunem w czasie procesu wdrażania, do kogo może się zwracać z pytaniami dotyczącymi obowiązków, urlopów, kwestii socjalnych,

  • jakie są inne zwyczaje panujące w firmie,

  • do kogo można zwrócić się w przypadku problemów technicznych związanych z użytkowaniem sprzętu, oprogramowania,

  • za pomocą jakich programów, kanałów i narzędzi może komunikować się z innymi pracownikami w firmie.

 

Zdalny onboarding wymaga z pewnością ogromnej staranności i przemyślanej organizacji. Niemniej może być on równie skuteczny jak tradycyjny proces wdrożenia pracownika. Kluczowe jest zadbanie o to, by nowy pracownik czuł się dobrze poinformowany i wspierany, mimo fizycznej odległości dzielącej go od pozostałych członków zespołu.

 

Czytaj także: Praca zdalna a zdrowie psychiczne – wywiad z psycholog dr Beatą Rajbą

 

Onboarding – koszty

 

Koszty związane z procesem adaptacji pracownika i wdrożeniem go  mogą się różnić w zależności od firmy, branży, skali zatrudnienia oraz zakresu działań onboardingowych. Niekiedy adaptacja ogranicza się do oprowadzenia nowej osoby po firmie i przydzielenia jej do pomocy opiekuna, który przeprowadza krótki instruktaż, a w innym przypadku niezbędne jest przeprowadzenie odpowiednich szkoleń. Czasami pracodawcy decydują się również na przekazywanie wspomnianych wcześniej pakietów powitalnych. To wszystko może generować pewne koszty. 

 

Oszczędzanie na onboardingu może przynieść jednak dużo szkody nie tylko samemu pracownikowi, który nie zostanie dobrze przygotowany do pracy, ale całej organizacji. Trzeba mieć na uwadze, że zaniechanie  procesu wdrożenia nowej osoby może skutkować tym, że pozostawiony samemu sobie może popełnić kosztowne błędy czy narazić przedsiębiorstwo na inne straty np. wizerunkowe. Co więcej, rozczarowany pracownik złoży wypowiedzenie szybciej niż się spodziewamy. To z kolei generuje kolejne koszty związane chociażby z procesem rekrutacji. W długoterminowej perspektywie brak onboardingu może zatem oznaczać znaczne straty finansowe dla firmy.

 

Czytaj także: Koszty rekrutacji pracowników – jak je obniżyć w Twojej firmie?

 

Wpływ onboardingu na pracownika i firmę

 

Dobrze przeprowadzony onboarding może zwiększyć satysfakcję pracownika z pracy i zaangażowanie w wykonywane zadania, jak również przełożyć się na zwiększenie efektywności całego zespołu, a przede wszystkim zmniejszenie rotacji w firmie. 

 

Wpływ onboardingu na pracownika

 

  • zmniejszenie stresu związanego z pracą w nowym miejscu poprzez jasne przedstawienie zasad, procedur i oczekiwań,

  • przyspieszenie procesu efektywnego wprowadzenia nowego pracownika do organizacji, 

  • skrócenie czasu potrzebnego na osiągnięcie samodzielności w pracy, 

  • zwiększenie zainteresowanie nowym miejscem pracy, 

  • pomoc pracownikowi w zidentyfikowaniu się z nową firmą, 

  • szybkie osiągnięcie samodzielności w wykonywaniu swoich obowiązków. 

 

Wpływ onboardingu na firmę

 

  • pomoc w budowaniu relacji i wypracowaniu dobrych nawyków dotyczących komunikacji w zespole,

  • zbudowanie poczucie bezpieczeństwa i zagwarantowanie wsparcia nowemu pracownikowi,

  • wykreowanie pozytywnego wizerunku firmy i świadectwo dbałości o kadrę, 

  • niższy wskaźnik rotacji w firmie, 

  • zmniejszenie kosztów związanych z rekrutacją i szkoleniem nowych pracowników. 

 

Onboarding – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Jak rozpocząć onboarding nowego pracownika?

 

Nie zostawiaj nowego pracownika samemu sobie. Poprowadź go krok po kroku, zaznajamiając go z organizacją i wdrażając w jego obowiązki. Pierwszego dnia pracy przekaż jedynie najważniejsze informacje. Pamiętaj, że proces onboardingu nie może przytłoczyć osoby wchodzącej na pokład. 

 

  • Jak przedstawić pracownika w firmie?

 

Na początek warto przedstawić pracownika zespołowi, z którym będzie bezpośrednio pracował. Oprócz imienia i nazwiska, oraz obejmowanego stanowiska, można dodać kilka słów na temat jego doświadczenia czy osiągnięć. Następnie należy przedstawić wszystkich członków zespołu, wraz z objaśnieniem ich funkcji. Ważne, by nowy pracownik dowiedział się, kto jest jego bezpośrednim przełożonym, a także do kogo może zwracać się w różnych kwestiach związanych z pracą. Następnie warto oprowadzić pracownika po firmie, przedstawiając go wszystkim osobom. W przedsiębiorstwach zatrudniających kadrę zdalną często rozsyłane są powiadomienia (np. wiadomości e-mail) z informacją o nowej osobie.

 

  • Jakie pytania warto zadać podczas onboardingu?

 

Onboarding ma na celu wdrożenie pracownika. Podczas jego wprowadzenia do firmy warto więc kontrolować postępy procesu, by zweryfikować czy oczekiwania i wymagania nowej osoby pokrywają się z tymi stawianymi przez pracodawcę. Warto więc zapytać pracownika, jak ocenia swój pierwszy tydzień w pracy, jak czuje się w nowym miejscu, jak ocenia relacje ze współpracownikami i czy nowe miejsce pracy odpowiada jego oczekiwaniom. 

Anna Rychlewicz

Anna Rychlewicz

Absolwentka dziennikarstwa i zarządzania mediami. Na świat patrzy przez pryzmat tego, jakimi słowami może go opisać. Słowa są także nieodłącznym elementem jej drogi zawodowej. Zajmuje się copywritingiem, redakcją oraz korektą tekstów. O rynku pracy, ubezpieczeniach, wnętrzach, podróżach, zdrowiu i modzie. Porusza tematykę społeczną oraz kryminalną. Pasjonują ją rozmowy z ludźmi. W czasie wolnym poszerza horyzonty i eksploruje otoczenie, prowadząc blog „Brzmi Znajomo”.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Aurovitas Pharma Polska Sp. z o.o.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Zapraszamy kandydatów/-tki z doświadczeniem jak i bez doświadczenia na podobnym stanowisku, którzy: Ukończyli studia wyższe, Mogą pochwalić się sukcesami w dotychczasowej pracy, Posiadają ugruntowane relacje w środowisku lekarskim oraz aptecznym na podległym terenie (mile widziane),...
  • Spedytor

    STM Group Sp. z o.o.   Olsztyn, Wyszyńskiego 1    praca zdalna / hybrydowa / stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat   6 000 - 25 000 zł / mies. (w zal. od umowy)
    1 godz.
    Jako spedytor międzynarodowy będziesz odpowiedzialny za: Organizację międzynarodowych przewozów FTL/LTL; Planowanie i negocjowanie warunków przewozów; Przygotowywanie wycen i ofert dla naszych wymagających klientów; Dbanie o najwyższą jakość naszych usług; Aktywne pozyskiwanie nowych...
  • Technik instalacji elektronicznych

    BIOSECO S.A.   Gdańsk, ul. Budowlanych 68    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków Montaż urządzeń elektronicznych, również na wysokościach (w tym na farmach wiatrowych). Przeprowadzanie kontroli jakości i serwisowanie urządzeń. Dokumentacja procesów serwisowych.
  • Specjalista / Specjalistka ds. Płac

    Contract Administration Sp. z o.o.   Łódź    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    1 godz.
    Opis stanowiska: Samodzielne obsługiwanie niestandardowych i bardziej skomplikowanych usług płacowych i procesów dla klientów, Naliczanie wynagrodzeń, świadczeń pracowniczych, składek ZUS, zaliczek na podatek dochodowy; Sporządzanie oraz przesyłanie deklaracji i sprawozdań do ZUS, US,...
  • Pracownik magazynowy

    BIOSECO S.A.   Gdańsk, ul. Budowlanych 68    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków Przyjmowanie i wydawanie towarów; Organizacja magazynu i kompletowanie zamówień; Kontrola stanów magazynowych oraz obsługa dokumentacji; Użytkowanie oprogramowania biurowego i magazynowego; Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
  • Pracownik serwisowy (sprzątanie biur)

    ISS Facility Services Sp. z o.o.   Warszawa    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / zlecenie  część etatu
    1 godz.
    Zakres obowiązków: Utrzymanie czystości w obszarze biurowym, w tym: Sprzątanie kuchni i części wspólnych; Odkurzanie wykładzin; Mycie ekspresów; Codzienne opróżnianie koszy;

Najnowsze artykuły

Onboarding – co to jest, zasady, korzyści

Onboarding – co to jest, zasady, korzyści

Ponad ⅓ Polaków chciałaby zmienić pracę w ciągu najbliższego roku! Pracodawcy muszą zadać sobie pytanie, jak zapobiec odpływowi wykwalifikowanej kadry. Jedną z odpowiedzi może być onboarding. – Jestem przekonany, że największym błędem jest pozostawienie pracownika w pierwszych dniach i tygodniach samemu sobie – komentuje Mateusz Żydek, rzecznik prasowy i lider zespołu komunikacji Randstad.

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

– Oprócz podstawowych błędów, takich jak brak przygotowania czy nieodpowiednia mowa ciała, istnieje wiele subtelnych kwestii, które mogą zdecydować o tym, czy otrzymasz ofertę pracy – wyjaśnia Agnieszka Ciećwierz. Specjalistka ds. HR wymienia 12 największych błędów na rozmowie o pracę, podaje przykłady i radzi, jak wybrnąć z sytuacji. Gorąco polecamy każdej osobie szukającej pracy!

Powódź w Polsce – jakie prawa ma pracownik? Obowiązki pracodawcy

Powódź w Polsce – jakie prawa ma pracownik? Obowiązki pracodawcy

Powódź to nie tylko ogromne straty dobytku, zagrożenie dla życia i zdrowia, ale też lęk o przyszłość i zapewnienie środków do życia. Wskutek powodzi wiele osób nie pojawiło się dziś w pracy – i prawdopodobnie szybko do niej nie wróci. Jakie prawa przysługują pracownikowi w czasie powodzi? Jak skorzystać z tzw. zwolnienia od pracy z powodu siły wyższej?

Prokrastynacja – czym jest, po czym poznać chorobę cywilizacyjną, przyczyny

Prokrastynacja – czym jest, po czym poznać chorobę cywilizacyjną, przyczyny

„Dziś już na pewno wykonam to zadanie. Dziś, nie jutro. Muszę to zrobić teraz. W końcu to ostateczny termin, czy raczej trzeci ostateczny, bo dwa poprzednie udało się przesunąć..." A potem, mimo silnej presji i motywacji, orientujesz się, że minął dzień, a Ty znów niczego nie zrobiłeś. Brzmi znajomo? A jednak z prokrastynacją można wygrać! Oto co może pomóc w walce z odkładaniem na później.

Praca zdalna a zdrowie psychiczne – wywiad z psycholog dr Beatą Rajbą

Praca zdalna a zdrowie psychiczne – wywiad z psycholog dr Beatą Rajbą

– Mitem jest to, że era pracy zdalnej dobiega końca – zauważa psycholog dr Beata Rajba. Wyjaśnia, że najlepiej w home office radzą sobie ci, którzy są z natury sumienni, bo nie potrzebują stałej motywacji i nadzoru. Kłopoty mogą mieć zaś ci, którym bez presji trudno przestrzegać deadline'ów, a także osoby z wysokim lękiem społecznym: w izolacji czują się dobrze, ale ich fobia się pogłębia.

Alergik w pracy

Alergik w pracy

Zatkany nos i ból głowy jesienią zwykle tłumaczymy sezonowym przeziębieniem. Tymczasem powodem złego samopoczucia może być też alergia. I choć doskwiera także w pracy, wielu ją ukrywa. – Pracownicy najczęściej nie są zainteresowani rozpoznaniem choroby zawodowej i nie zgłaszają objawów chorobowych w trakcie badań okresowych – zauważa ​​prof. dr hab. n. med. Cezary Pałczyński. Dlaczego?