Klasyczna odsłona marketingu zakładającego jednostronną komunikację marki z klientem, odchodzi do lamusa. Dziś triumfy święci engagement marketing, czyli tak zwany marketing angażujący. Ten nastawiony jest na budowanie trwałej relacji z klientem oraz angażowanie odbiorców w życie i rozwój marki. Jak sama nazwa wskazuje (od ang. engage – angażować), jego bezpośrednim celem jest klient zaangażowany. Jakimi narzędziami posługuje się engagement marketing i jak go wdrożyć?
Spis treści
- Engagement marketing – co to?
- Customer engagement marketing – cel
- Engagement marketing – historia
- Strategia angażowania klienta – elementy
- Engagement marketing – jak go wdrożyć w firmie?
- Engagement marketing – jak budować? Narzędzia
- Engagement marketing w strategii promocji marki – zalety i wady
- Engagement marketing – odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania:
Engagement marketing – co to?
W tradycyjnym podejściu marketingowym rola klienta sprowadza się do biernego odbiorcy reklam i komunikatów. Mamy tutaj do czynienia z komunikacją jednostronną, gdzie klient nie jest w żaden sposób zaangażowany w tworzenie i budowanie marki. W opozycji do takiego podejścia stoi natomiast engagement marketing, czyli tak zwany marketing angażujący.
Marketing angażujący jest zestawem technik i strategii promocyjnych, które ukierunkowane są na zwiększenie udziału klientów w procesie budowania marki. Jest to podejście, które skupia się na tworzeniu interakcji i większego zaangażowania klientów z marką, odchodząc jednocześnie od klasycznego promowania produktów i usług, które zakłada jednostronne relacje. W tym modelu marketingowym odbiorca komunikatu widziany jest jako istota społeczna, która ma wysoką potrzebę interakcji i komunikacji. Dzięki zastosowaniu odpowiednich narzędzi, klient staje się aktywnym uczestnikiem zaangażowanym zarówno emocjonalnie, jak i intelektualnie w proces tworzenia marki.
Pamiętaj!
Engagement marketing odchodzi od jednostronnej komunikacji z klientem skupionej na promowaniu produktów i usług, a zakłada budowanie interakcji i zaangażowania klienta w rozwój marki.
Customer engagement marketing – cel
Podstawowym celem tej strategii marketingowej jest uaktywnienie klientów, skłonienie ich do czynnego uczestnictwa w rozwoju marki oraz umocnienia relacji z marką. Ten model biznesowy opiera się nie tylko na jednostronnym budowaniu relacji, ale daje podstawy do dwukierunkowego przepływu informacji na temat marki oraz samego konsumenta. Nastawiony jest na bezpośredniość, zaangażowanie i interaktywność. W efekcie klient ma poczuć przynależność do marki, ale także pewnego rodzaju zobowiązanie wobec niej. Celem marketingu angażującego jest więc stworzenie przede wszystkim pozytywnych relacji z klientem oraz nieustanne zachęcanie go do zaangażowania w życie marki oraz czynnego i realnego udziału w jej rozwoju.
Pamiętaj!
Celem marketingu angażującego umożliwiającego dwukierunkowy przepływ informacji jest przywiązanie klienta do marki i angażowanie go w jej rozwój. Jest to odpowiedź na potrzeby człowieka będącego istotą społeczną, która ma naturalną potrzebę komunikacji i interakcji.
Ostatecznym celem budowania społeczności zaangażowanych klientów jest efektywna reklama w social mediach, zwiększenie prestiżu i widoczności brandu, a co za tym idzie, większa wydajność procesów sprzedażowych (np. w przypadku sklepu internetowego) i zwiększenie przychodów.
Engagement marketing – historia
Marketing ewoluuje. Koncepcje marketingowe zmieniają się na przestrzeni lat. Wszystkie te zmiany są pochodną zmieniającej się rzeczywistości i wykorzystaniem możliwości, jakie daje nieustanny rozwój technologii, automatyzacja w reklamie i optymalizacja technicznego wymiaru kampanii. Choć na kartach historii ciężko wskazać konkretny moment, w którym w mechanizmy marketingowe zaczął być angażowany klient, to jego potrzeby i preferencje dostrzegane były już od dawna.
W latach 50. i 60. XX wieku zaczęła rozwijać się filozofia marketingowa, która kładła nacisk przede wszystkim na wspomniane potrzeby i preferencje klienta. Kolejne lata przyniosły z kolei dynamiczny rozwój internetu i nowych technologii, które wykorzystując wiele kanałów, umożliwiały zbudowanie strategii zaangażowania klientów. Komunikacja z nimi stała się bardziej bezpośrednia i interaktywna. Powstanie nowych stron internetowych, blogów i licznych platform cyfrowych umożliwiło markom nawiązywanie bezpośredniej relacji z klientem i otworzyło nowe drogi dotarcia do nich. Dzięki temu marki mogą trafiać do klienta z wartościowymi treściami, np. artykułami sponsorowanymi, konkursami itp., a co najważniejsze – spersonalizowanymi ofertami, które jeszcze lepiej odpowiadają ich potrzebom. Takie rozwiązania sprawia, że klient czuje się doceniony i ważny.
Pamiętaj!
Marketing angażujący jest bezpośrednio związany m.in. z marketingiem internetowym i SEO. To dzięki technologii marki mają możliwość bezpośredniego komunikowania się i dotarcia do potencjalnych klientów.
Strategia angażowania klienta – elementy
Engagement marketing, by mógł zaistnieć jako skuteczna strategia reklamowa, musi mieć solidne fundamenty. Na nie składają się konkretne elementy. Podstawowymi narzędziami stanowiącymi podstawę kampanii reklamowej w tym przypadku są:
-
produkt – może przyjąć formę fizycznego towaru, ale równie dobrze może być usługą oferowaną przez konkretną markę. Rozstrzygany powinien być ze szczególnym uwzględnieniem jego przydatności i użyteczności dla klienta, rozpatrywany w oparciu o konkretne potrzeby i oferowany po to, by je zaspokajać. Ogromne znaczenie ma jednak także design produktu oraz umiejętność wytworzenia potrzeby jego posiadania u klienta. W przekazie marketer powinien zwrócić uwagę na wyjątkowość produktu – nie tylko pod względem jakości, ale także estetyki,
-
cena – element nadający kształt wszystkim pozostałym elementem marketingu. Ustalenie jej możliwe jest dopiero na końcu drogi wytworzenia i dystrybucji produktu lub usługi. Co najważniejsze – na jej wysokość wpływa ma nie tylko sam produkt, ale także jego promocja, popyt, podaż czy chociażby dystrybucja. Z punktu widzenia klienta to właśnie cena bardzo często jest głównym elementem decydującym o zakupie,
-
miejsce – kanały, jakimi produkt dociera do klienta. Obejmuje działania związane z rozmieszczeniem produktu na rynku. Znaczenie ma nie tylko lokalizacja punktu sprzedaży, ale chociażby rozmieszczenie na półce i otoczenie produktu,
-
promocja – pod tym hasłem kryją się wszelkiego rodzaju działania mające na celu skłonienie klienta do zakupu. Wśród nich warto wymienić chociażby reklamę w formie tradycyjnej, marketing internetowy, public relations czy sprzedaż bezpośrednią. Zwykle promocja produktu rozgrywa się na styku wielu różnorodnych mediów i metod marketingowych.
Sprawdź najnowsze oferty pracy w marketingu w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu i wielu innych miastach w całej Polsce.
Engagement marketing – jak go wdrożyć w firmie?
Do procesu wdrożenia engagement marketingu w firmie należy podejść kompleksowo. Na wagę złota będzie tutaj dobrze opracowany plan, który krok po kroku będzie realizowany. Pierwszym i najważniejszym jego elementem jest jednak przemyślane zdefiniowanie celów, jakie chcemy osiągnąć. Marka własna, która zamierza podjąć działania angażujące społeczność, może skupić się zarówno na zwiększeniu świadomości samej marki, większym zaangażowaniu klientów czy też zdobyciu ich lojalności i wierności. Nie wolno zapominać o personalizacji w komunikacji z klientem, dzięki której dopasujemy treści i oferty do konkretnych potrzeb i zachowań klientów. Jednak by to było możliwe, niezbędne będzie wcześniejsze ustalenie i poznanie grupy docelowej. Tylko poznając jej zachowania i oczekiwania, jesteśmy w stanie zagwarantować wartościowe treści, które spotkają się z jej zainteresowaniem i mogą przełożyć się na sukces marki.
Pamiętaj!
W marketingu angażującym niezwykle ważne jest regularne mierzenie efektywności podejmowanych działań. Warto więc analizować informacje zwrotne od klientów, by dowiedzieć się, co działa najlepiej i w jaki sposób można jeszcze bardziej udoskonalić działalność marketingową.
Jednym z kluczowych elementów w procesie wdrażania marketingu angażującego w firmie jest dbałość i skoncentrowanie na wartościowych treściach, które z jednej strony dostarczą wiedzy i informacji, a z drugiej będą ciekawe, inspirujące czy zabawne. Warto pamiętać, że sukces tkwi także w wielokanałowości ich dystrybucji. Chcąc dotrzeć do jak najliczniejszej grupy docelowej, warto wykorzystać różne kanały dystrybucji, takie jak chociażby blogi, webinary, sekcje pytań i odpowiedzi czy media społecznościowe i prywatne konwersacje. Te mają jeszcze jedną niezaprzeczalną zaletę – są świetnym rozwiązaniem umożliwiającym odbiorcom aktywne uczestnictwo, a jednocześnie przekładającym się na marketingowy sukces.
Engagement marketing – jak budować? Narzędzia
Stworzenie pozytywnego wizerunku marki, promocja firmy i nawiązanie relacji z klientem – to podstawa sukcesu marki z marketingowego punktu widzenia. Ta ostatnia, czyli relacja z klientem, może być powierzchowna i chwilowa. Celem engagement marketingu jest jednak zbudowanie trwałej relacji, której podstawą będzie zaangażowanie obu stron. Wobec tego fundamentem i jednym z najważniejszych elementów marketingu angażującego jest dwukierunkowa komunikacja, w której marka nie tylko przekazuje opinii publicznej informacje czy suche dane o swoim produkcie czy ofercie, ale również aktywnie słucha drugiej strony, reaguje na jej komentarze, odpowiada na pytania.
Kolejnym narzędziem, na który warto postawić, wykorzystując ideę marketingu angażującego jest zastosowanie marketingu treści. Tworzenie dla grona klientów wartościowych treści dostarczających im nie tylko wiedzy, ale i rozrywki, pomoże zaangażować ich i zbudować zaufanie do marki.
Pamiętaj!
Content marketing jest strategią polegającą na pozyskiwaniu potencjalnych klientów poprzez publikowanie atrakcyjnych i przydatnych treści. Bazuje na długotrwałej relacji poprzez zaangażowanie obu stron – zarówno marki, jak i klientów.
Narzędziem, który pozwoli pozyskać grono zaangażowanych w budowanie i rozwijanie marki klientów, jest także zaproponowanie im programów lojalnościowych. Przedsiębiorcy chcąc pozyskać nowych klientów i budować relację z dotychczasowymi mogą wyjść do nich z propozycją eventu, konferencji czy ciekawego wydarzenia, umożliwiając tym samym bezpośredni kontakt z marką. Takie działanie umożliwi dotarcie do obecnych i nowych klientów, jednocześnie angażując ich w życie marki.
Wymieniając kolejne narzędzia, które mogą okazać się przydatne w przypadku kreowania marketingu angażującego, nie sposób pominąć faktu, że dziś coraz większy obszar naszej codzienności skupia się wokół nowych technologii i świata cyfrowego. Marketing internetowy, społeczności online i grupy na platformach społecznościowych mogą okazać się dziś najlepszym sposobem na zbudowanie trwałej relacji z klientem, w naturalny sposób angażując go i przywiązując do konkretnej marki. Relacje te możemy nieustannie umacniać poprzez prowadzenie rozmów z klientami, odpowiadanie na ich pytania czy komentarze tak, by czuli, że po drugiej stronie stoi żywy człowiek oferujący realny produkt czy usługę. A jeśli już o oferowaniu i reklamowaniu mowa – coraz większą popularnością cieszy się także influencer marketing, czyli budowanie zaangażowania i zwiększanie świadomości marki za pomocą współpracy z influencerami czy tak zwanymi ambasadorami marki.
Pamiętaj!
Narzędziem zwieńczającym proces marketingu angażującego i weryfikującym jego skuteczność powinno być nieustanne monitorowanie działań marketingowych poprzez analizę mediów społecznościowych, sprawdzanie ruchu na stronie i śledzenie konwersji.
Engagement marketing w strategii promocji marki – zalety i wady
Współczesny konsument to konsument coraz bardziej wymagający. Co więcej, staje się on także coraz bardziej odporny na standardowe formy reklamy. Złotym środkiem jest tutaj dotarcie do odbiorców, nawiązanie z nimi trwałej relacji i zaangażowanie ich w powstanie oraz rozwój marki. To właśnie w tym możemy upatrywać największych zalet engagement marketingu. Ten, prócz oczywistych blasków, ma także swoje cienie. Zatem, jakie są wady i zalety marketingu angażującego?
Zalety marketingu angażującego:
-
budowa autorytetu i uznania marki,
-
zwiększenie świadomości marki,
-
wzbudzenie zaufania i lojalności wśród stałych i nowych klientów,
-
możliwość analizy rynku docelowego i pozyskanie informacji o potencjalnych klientach,
-
skuteczna promocja przekładająca się na zwiększenie sprzedaży,
-
wzrost organicznego zasięgu marki.
Wady marketingu angażującego:
-
konieczność prowadzenia długoterminowej strategii reklamowej i zaangażowania marki w relacje z klientami,
-
regularność i kompleksowość w prowadzeniu działań z zakresu budowania wizerunku marki w sieci,
-
brak zastosowania w przypadku branż oferujących produkty, których reklamowanie nie sprzyja prowokowaniu interakcji,
-
konieczność ustalenia i zdefiniowania odpowiednich mierników efektywności i skuteczności prowadzonych działań.
Engagement marketing – odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania:
-
Jakie są 3 najważniejsze cechy engagement marketingu?
Trzy najważniejsze cechy engage marketingu to:
- Interaktywność. Engage marketing opiera się na zaangażowaniu i interakcji z odbiorcami, aby budować więź i angażować ich w sposób aktywny.
- Personalizacja. Jest to proces dostosowywania treści i doświadczeń do indywidualnych potrzeb i preferencji odbiorcy, co pozwala na tworzenie bardziej efektywnych i angażujących kampanii.
- Budowanie relacji. Taki marketing skupia się na długoterminowej perspektywie i koncentruje się na budowaniu trwałych relacji z odbiorcami poprzez wartościowe interakcje i komunikację.
-
Jakie sa 3 najważniejsze narzędzia w engagement marketingu?
Trzy najważniejsze narzędzia w engage marketingu to: media społecznościowe, e-mail marketing oraz interaktywne treści. Po pierwsze, platformy społecznościowe umożliwiają tworzenie angażujących treści, prowadzenie rozmów z odbiorcami i budowanie społeczności wokół marki. Po drugie, wysyłanie spersonalizowanych wiadomości e-mail, newsletterów i kampanii e-mailowych pozwala na bezpośrednią komunikację z odbiorcami, dostarczanie wartościowych informacji i budowanie więzi. Po trzecie, działania takie jak quizy, ankiety, gry czy konkursy angażują odbiorców i zapewniają im interaktywny sposób uczestnictwa w kampanii marketingowej.
-
Czy engagement marketing ma wady?
Engage marketing, podobnie jak każda strategia, może mieć pewne wady, zależne od konkretnego przypadku. Jedną z potencjalnych wad są wysokie koszty prowadzenia kampanii. Tworzenie spersonalizowanych treści i interaktywnych doświadczeń może być czasochłonne i kosztowne. Wskazuje się też na trudność w mierzeniu skuteczności. Ocena konkretnego wpływu engage marketingu na wskaźniki sukcesu może być skomplikowana i wymagać odpowiednich narzędzi i metryk. Problematyczna może się też okazać konieczność ciągłego zaangażowania marketera. Engage marketing wymaga systematycznego utrzymywania kontaktu i komunikacji z odbiorcami, co może być wyzwaniem dla niektórych firm. Warto jednak podkreślić, że taki marketing ma wiele zalet i może przynieść wiele korzyści, takich jak większe zaangażowanie odbiorców, budowanie lojalności, zwiększanie świadomości marki i generowanie większych efektów marketingowych.