Praca.pl Poradniki CV / Życiorys
Profesjonalne CV po 50. roku życia – co musi się w nim znaleźć?

Profesjonalne CV po 50. roku życia – co musi się w nim znaleźć?

 
Profesjonalne CV po 50. roku życia – co musi się w nim znaleźć?

Praca po 50. roku życia, zmiana miejsca zatrudnienia czy nawet zmiana zawodu i przebranżowienie się – to wszystko może okazać się jedną z najlepszych decyzji w dojrzałym życiu zawodowym. Znalezienie pracy w wieku 50 lat czy chociażby przygotowania do jej poszukiwania, mogą okazać się jednak nieco stresujące. W jaki sposób przygotować się do rekrutacji i jak sporządzić profesjonalny życiorys zawodowy? Sprawdź, jak powinno wyglądać CV dla osób po 50. roku życia! 

 

Spis treści

Zmiana pracy po 50. roku życia – czy jest możliwa?

 

Zmiany demograficzne są jednym z kluczowych czynników oddziałujących na strukturę oraz wielkość zasobów na rynku pracy. Choć wydaje się, że dzisiejszą gospodarką rządzi grupa młodych i dynamicznych pracowników, prężnie rozwijających swą karierę zawodową, znaczna część wspomnianego rynku należy także do osób z pokolenia 50+. Odzwierciedleniem tego stanu są także najnowszych dane opublikowane przez Główny Urząd Statystyczny, które dowodzą, że w ostatnich latach wzrosła aktywność zawodowa osób powyżej 50. roku życia. 

 

Pamiętaj! 

 

W Polsce w 2020 roku, wzrost aktywnych zawodowo osób powyżej 50 lat wzrósł o 1,7 proc. w stosunku do 2019 roku. 

 

Zmniejszyła się także liczba osób bezrobotnych i biernych zawodowo. I choć takie dane każą optymistycznie patrzeć na sytuację 50-latków na rynku pracy, ta wciąż budzi wiele wątpliwości i pozostawia niemało znaków zapytania. 

 

Niezależnie od tego, czy zmiana pracy po 50. roku życia wynika ze świadomej decyzji pracownika, jest chęcią zmiany środowiska pracy, przekwalifikowania się, czy jest następstwem chociażby redukcji etatu, zawsze wiąże się z niemałym stresem. Bardzo często pokolenie dzisiejszych 50-latków charakteryzuje się niezwykłą solidarnością i przywiązaniem do miejsca pracy. Długi staż pracy w jednej firmie sprawia, że 50-latek, który nagle staje przed koniecznością poszukiwania nowego miejsca zatrudnienia, musi stawić czoła wielu wyzwaniom. Udział w procesie rekrutacji, która wygląda zupełnie inaczej niż kilkanaście lat temu, konieczność dostosowania się do nowych standardów i sam sposób poszukiwania pracy – to wszystko bardzo zmieniło się na przestrzeni lat. 

 

Praca po 50 – jak ją znaleźć? 

 

Praca dla mężczyzn po 50. roku życia czy praca dla kobiet po 50. roku życia – choć jej znalezienie może sprawiać pewne trudności, nie jest zadaniem skazanym na porażkę. Faktem jest natomiast, że nie wszyscy pracodawcy są otwarci na zatrudnienie pracowników po 50. Wciąż pokutuje niestety przekonanie, że dojrzały pracownik może mieć problemy z asymilacją z młodą kadrą, przystosowaniem się do nowych standardów pracy czy chociażby trudności z opanowaniem nowych technologii. W rzeczywistości, pracownik z grupy wiekowej 50+, który rozpocznie swoją karierę w prężnie działającej firmie i młodym zespole, może być niczym nieoszlifowany diament. 

 

Pamiętaj! 

 

Pracodawca, który postawi na pracownika po 50. roku życia może mieć pewność, że wybiera osobę z doświadczeniem, wysoko rozwiniętymi kompetencjami miękkimi i pełnym zaangażowaniem w wykonywane zadania. Co więcej, dojrzały pracownik to zazwyczaj osoba z ustabilizowaną sytuacją życiową, której zależy na stabilności zatrudnienia. 

 

Każda osoba po 50. roku życia, która stanie w obliczu poszukiwania nowej pracy, musi jednak rozpocząć przygotowania od zorientowania się w aktualnej sytuacji na rynku pracy. Warto zastanowić się nad tym, czego oczekujemy od nowego miejsca zatrudnienia i co jesteśmy w stanie mu zaoferować. 

 

Dziś, większość procesów rekrutacyjnych została przeniesiona do świata wirtualnego, co dla dojrzałego pracownika również może okazać się nieco wymagające. Ale to właśnie tutaj – w sieci – najłatwiej będzie znaleźć oferty pracy po 50. roku życia czy ogłoszenia w stylu: „pilnie zatrudnię 50-latka od zaraz” lub „praca dla osób po 50. roku życia za granicą”. Warto jednak mieć na uwadze, że pierwszym krokiem w poszukiwaniu stałego czy nawet tymczasowego zatrudnienia przez pokolenie 50+, będzie profesjonalnie przygotowane CV spełniające aktualne wymogi. 

 

CV dla osób po 50. roku życia – co powinno zawierać?

 

Curriculum Vitae, czyli tak popularne CV, to życiorys zawodowy, który składa się aplikując do pracy. Jest on niczym innym jak pewnego rodzaju biletem wstępu na rozmowę kwalifikacyjną. CV jest naszą wizytówką, na podstawie której, potencjalny pracodawca może zbudować pierwsze wyobrażenie o kandydacie. Jeśli dokument ten zostanie rzetelnie przygotowany, a jego treść będzie odpowiedzią na oczekiwania pracodawcy, autor dokumentu otrzyma szansę na osobiste zaprezentowanie się podczas rozmowy rekrutacyjnej. Jednak, by do niej doszło, warto przyłożyć się do przygotowania profesjonalnego CV. Wzór takiego dokumentu bez problemu znajdziemy w sieci. Warto jednak wiedzieć, że niezależnie od szablonu, jaki wybierzemy, dobre CV powinno zawierać takie informacje jak: 

 

  • dane osobowe

 

Pierwszy i podstawowy element CV zawierający dane osobowe, które pozwolą pracodawcy na skontaktowanie się z kandydatem. Wśród nich powinny znaleźć się takie dane jak imię i nazwisko, adres e-mail oraz numer telefonu. Niektóre przykłady CV nakazują także podanie daty urodzenia czy adresu zamieszkania. Z punktu widzenia pracodawcy, na tym etapie rekrutacji, dane te są absolutnie zbędne, a w trosce o obszerność dokumentu, można  z nich zrezygnować. 

 

  • doświadczenie zawodowe

 

Opis stanowisk i doświadczenia zawodowego w CV powinien bezwzględnie znaleźć się przed informacjami dotyczącymi kolejnych etapów wykształcenia. Pamiętajmy, że dla pracodawcy o wiele większe znaczenie ma historia zawodowa kandydata i jego doświadczenie, a nie kolejno przebyte etapy edukacji. W przypadku osób, które mają bardzo bogate doświadczenie, warto skupić się na stanowiskach, które są bezpośrednio związane z tym, na które właśnie aplikujemy. Jeśli staramy się o zatrudnienie na przykład w dziale IT, pomińmy w życiorysie etap, w którym zajmowaliśmy stanowiska kompletnie niezwiązane z branżą. 

 

  • umiejętności 

 

Umiejętności ujęte w życiorysie zawodowym to nic innego jak zbiór kompetencji miękkich i twardych, które mają przekonać pracodawcę do tego, że dany kandydat jest idealną osobą na poszukiwane stanowisko. W tej sekcji warto więc skupić się na umiejętnościach, które mogą być przydatne z punktu widzenia stanowiska, na jakie aplikujemy. Świetną podpowiedzią co do tego, jakie umiejętności wpisać do CV, może być samo ogłoszenie pracy i oczekiwania oraz wymagania stawiane przez pracodawcę. 

 

  • wykształcenie

 

Nazwa uczelni, kierunek, lata trwania studiów oraz uzyskany tytuł – to najważniejsze informacje, jakie powinny znaleźć się w sekcji wykształcenia. W przypadku osób, które ukończyły kilka kierunków studiów, należy skupić się przede wszystkim na tych, które są powiązane z branżą i stanowiskiem, na jakie aplikujemy i które są zbieżne z oczekiwaniami i wymaganiami pracodawcy. W CV możemy pominąć informacje związane ze szkołą podstawową, gimnazjum czy liceum. 

 

  • zainteresowania

 

Część CV, która może okazać się niezwykle cenną informacją o kandydacie i podsunąć rekruterowi temat do konwersacji, to właśnie zainteresowania osoby aplikującej. Oryginalne i rzadko spotykane hobby może okazać się czynnikiem, który przeważy i wyróżni nasze CV spośród dziesiątek innych aplikacji. Co więcej – zainteresowania zdradzają również co nieco o osobowości człowieka, co z kolei może dać pracodawcy pewne wskazówki dotyczące tego, czy dany kandydat pasuje do jego zespołu. 

 

  • zgoda na przetwarzanie danych osobowych

 

Klauzula poufności, czyli zgoda na przetwarzanie danych osobowych w CV, jest absolutnie konieczna. Dzięki tej klauzuli rekruter będzie mógł zgodnie z prawem przetwarzać dane kandydata do pracy. Niezależnie od tego, jak obszerne jest Twoje CV, zgoda na przetwarzanie danych osobowych, musi się w nim znaleźć. 

 

Pamiętaj! 

 

Najprostsza wersja klauzuli CV ze zgodą dotyczącą przetwarzania danych brzmi: „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez (nazwa firmy) w celu prowadzenia rekrutacji na aplikowane przeze mnie stanowisko”. 

 

W bardziej rozbudowanej wersji możesz posłużyć się formułą, która zawiera również podstawę prawną: „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO)”. 

 

Długość i format CV dla 50-latka

 

Życiorys zawodowy osoby, która dopiero rozpoczyna swoją przygodę na rynku pracy, powinien zmieścić się na jednej stronie formatu A4. W przypadku pracownika po 50. roku życia, doświadczenie zawodowe będzie jednak znacznie obszerniejsze. Warto jednak przestrzegać niepisanych zasad i dopilnować, by CV nie było zbyt długie. Przyjmuje się, że całość życiorysu powinna zostać przedstawiona na maksymalnie 2-3 stronach A4. Jeśli opis wszystkich zajmowanych dotychczas stanowisk czy ukończonych kierunków studiów zajmie zdecydowanie więcej miejsca, warto w dokumencie skupić się jedynie na tych pozycjach, które mają jakikolwiek związek z posadą, na jaką aplikujemy. 

 

Pamiętaj! 

 

Informacje zawarte w życiorysie zawodowym powinny być maksymalnie dopasowane do branży i stanowiska na jakie aplikujemy. CV ma być odpowiedzią na konkretne oczekiwania i wymagania stawiane kandydatowi. 

 

Jakie zdjęcie do CV?

 

Co do zasady, zdjęcie w CV nie jest wymagane – nie ma o nim mowy w żadnych przepisach prawa. Warto jednak wiedzieć, że w dzisiejszej rzeczywistości jest ono jednak standardem, a każdy wzór CV przewiduje miejsce na fotografię kandydata. Zatem, jakie powinno być zdjęcie do CV?

 

Jasne, wysokiej jakości, na neutralnym tle i profesjonalne – takie powinno być zdjęcie dołączone do CV. Fotografia ma przedstawiać aktualny wizerunek pracownika. Wyraźnie widoczna musi być na niej twarz i kawałek ramion. Niedopuszczalne są zatem zdjęcia wycięte z rodzinnego albumu, zdjęcia wakacyjne czy fotografie sprzed 10 lat. Pamiętajmy, by zdjęcie dobrze komponowało się z całością dokumentu – nie może zajmować ono pół strony, ale nie może być również zbyt małe, uniemożliwiające rozpoznanie twarzy kandydata. 

 

Pamiętaj! 

 

Ubiór do zdjęcia w CV powinien być dopasowany do charakteru stanowiska, na jakie aplikujemy. Jeśli staramy się o pracę na stanowisku kierownika czy managera, wskazany byłby profesjonalny wizerunek, np. elegancki garnitur czy modna garsonka. W przypadku mniej zobowiązujących stanowisk, wystarczy elegancka koszula. 

 

CV dla 50-latka – czy należy je podpisywać?

 

Profesjonalnie przygotowane CV to pierwszy krok przybliżający nas do spełnienia marzenia o rozwoju kariery zawodowej. Następnym krokiem będzie przekazanie go potencjalnemu pracodawcy. W większości przypadków rekrutacja oraz składanie aplikacji odbywa się za pośrednictwem internetu. W takim przypadku życiorys zawodowy przesyłamy mailem. 

 

Co do zasady, nie ma wymogu podpisywania CV. Wyjątkiem są jedynie sytuacje, gdy w ogłoszeniu pracodawca wyraźnie zaznaczył, że wymaga złożenia dokumentów aplikacyjnych opatrzonych własnoręcznym podpisem. W takiej sytuacji najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest wydrukowanie dokumentu, złożenie podpisu oraz wysłanie CV kurierem lub złożenie osobiście w placówce firmy. Niektórzy pracodawcy mogą akceptować również skan podpisanych dokumentów. 

 

Pamiętaj! 

 

W zdecydowanej większości przypadków podpis na CV nie jest konieczny. Wyjątkiem są jedynie sytuacje, gdy pracodawca zamieści w ogłoszeniu wymóg złożenia na dokumencie podpisu. 

 

Wzór CV dla osób 50+

 

Dla osób, które od lat nie stały w obliczu konieczności przygotowania profesjonalnych dokumentów aplikacyjnych, napisanie CV może wydawać się niemałym wyzwaniem. Tymczasem wystarczy przestrzegać zasad dotyczących przygotowania profesjonalnego CV, by wykreować dokument będący przepustką do rozmowy kwalifikacyjnej czy chociażby kolejnego etapu rekrutacji. Osobom, które nie mają doświadczenia w przygotowywaniu życiorysu zawodowego, pomóc może Kreator CV – narzędzie pozwalające na przygotowanie profesjonalnego dokumentu.

Więcej artykułów "CV / Życiorys"

Polecane oferty

  • Kierownik budowy

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 dni
    wykonywanie obowiązków wynikających z przepisów prawa budowlanego i aktach wykonawczych tego prawa, kosztorysowanie i planowanie robót.
  • Kierownik Robót Elektrycznych

    Biuro Inżynierskie CONVERT Sp. z o.o   dolnośląskie    praca mobilna   za 2 dni wygasa
    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat   11 000 - 15 500 zł / mies. (w zal. od umowy)
    3 dni
    Zakres obowiązków: Kierowanie i nadzorowanie robót elektrycznych w oparciu o wymagania kontraktu, dokumentację techniczną, harmonogramy i plany organizacji robót. Organizowanie, nadzorowanie i kontrolowanie jakości oraz terminowości wykonywania prac pracowników własnych oraz firm...
  • Inżynier Budowy Branży Elektrycznej

    Biuro Inżynierskie CONVERT Sp. z o.o   dolnośląskie    praca mobilna   za 2 dni wygasa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat   7 000 - 10 000 zł brutto/mies.
    3 dni
    Zakres obowiązków: Bezpośredni nadzór nad wykonywanymi robotami elektrycznymi w oparciu o wymagania kontraktu, dokumentację techniczną, harmonogramy i plany organizacji robót; Analiza zamówień materiałowych; Analiza harmonogramu i kontrola postępu robót; Analiza techniczna dokumentacji...
  • Sigmed Sp. z o.o.
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 dni
    Zakres obowiązków: Odwiedziny u klientów (gabinety weterynaryjne, uniwersytety) oraz wyspecjalizowane sklepy zoologiczne w celu promocji produktów. Prezentacja, sprzedaż i szkolenie z zakresu sprzętu medycznego i weterynaryjnego. Analiza rynku. Reprezentowanie firmy na branżowych targach i...
  • Sigmed Sp. z o.o.
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 dni
    Zakres obowiązków: Odwiedziny u klientów (gabinety weterynaryjne, uniwersytety) oraz wyspecjalizowane sklepy zoologiczne w celu promocji produktów. Prezentacja, sprzedaż i szkolenie z zakresu sprzętu medycznego i weterynaryjnego. Analiza rynku. Reprezentowanie firmy na branżowych targach i...
  • Specjalista ds. zaopatrzenia w branży weterynaryjno-zoologicznej

    Sigmed Sp. z o.o.   Cisek    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 dni
    Miejsce pracy: siedziba firmy, możliwość pracy w trybie hybrydowym Zadania na stanowisku: Prowadzenie procesów zakupowych sprzętu medycznego i weterynaryjnego. Budowanie i podtrzymywanie relacji z dostawcami; Negocjowanie warunków współpracy. Śledzenie trendów rynkowych i analizowanie...

Najnowsze artykuły

Osoba z zespołem Aspergera – jakie ma szanse na rynku pracy w Polsce?

Osoba z zespołem Aspergera – jakie ma szanse na rynku pracy w Polsce?

Albert Einstein, Tim Burton, Michael Phelps... lista znanych i odnoszących niesamowite sukcesy osób z zespołem Aspergera jest bardzo długa. Zespół ten często nazywany jest autyzmem wysokofunkcjonującym, choć takie określenie nie oddaje pełni różnorodności jego objawów. Kiedy ujawnia się zespół Aspergera i w jakich zawodach najlepiej sprawdzają się osoby, które go posiadają?

Opiekun osób starszych – wymagania, obowiązki i zarobki

Opiekun osób starszych – wymagania, obowiązki i zarobki

Organizacja Narodów Zjednoczonych prognozuje, że jednym ze skutków czekającej nas zmiany demograficznej będzie rosnąca potrzeba świadczenia wysokiej jakości opieki nad seniorami. Tymczasem już teraz opiekun osób starszych jest w Polsce zawodem deficytowym, a chętni mogą przebierać w ofertach pracy. Wyjaśniamy, jak zostać opiekunem seniorów oraz jakie są zarobki w tym zawodzie.

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Rabat – co to? Jak obliczyć?

Rabat – co to? Jak obliczyć?

Czy to, co wydaje się okazją, rzeczywiście nią jest? Zanim rzucisz się w wir zakupów, dowiedz się, czym rzeczywiście jest rabat, jak się go oblicza oraz jakie są popularne sposoby manipulacji cenowych z wykorzystaniem hasła o obniżce cen. Mądrze korzystaj z promocji, sprawdzaj, czy zakup faktycznie Ci się opłaca i nie daj się złapać na fałszywy rabat!

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

1 grudnia wypada Światowy Dzień AIDS. To ważna data, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.