Praca.pl Poradniki Budownictwo
Technika jest naszą pasją

Technika jest naszą pasją

 
Technika jest naszą pasją

Wywiad z Anną Chylińską, Dyrektor Departamentu Kadr w Urzędzie Dozoru Technicznego.

 

Ile obecnie osób zatrudnia Urząd Dozoru Technicznego i na jakich stanowiskach? Kogo Państwo poszukują najczęściej mając na uwadze tak szerokie spektrum działania?

 

W Urzędzie Dozoru Technicznego pracuje ponad 1800 osób, z czego zdecydowaną większość stanowią Inspektorzy i inne osoby techniczne pracujące np. w laboratorium. Pozostali pracownicy zatrudnieni są na stanowiskach administracyjno-technicznych oraz informatycznych.
Stały rozwój naszej organizacji, spowodowany m.in. przyrostem urządzeń podlegających dozorowi technicznemu, oraz rozszerzający się zakres działania UDT powodują, że z roku na rok potrzebujemy nowych, wysoko wykwalifikowanych pracowników, dla których technika jest pasją. Szkolenia, możliwość łączenia wiedzy z zakresu nowoczesnych technologii i systemów zarządzania z praktyką oraz różnorodność zadań, sprawiają, że nasi pracownicy mogą rozwijać się w wielu obszarach zarówno dotyczących działań inspekcyjnych, audytorskich, jak i szkoleniowych. Taki wielopłaszczyznowy rozwój sprawia, że zdecydowana większość pracowników wiąże się z naszą organizacją na długie lata. Nie zamykamy też ścieżki technicznej przed administracją – jeżeli ktoś jest zainteresowany rozwojem, ma taką możliwość poprzez stanowiska wsparcia dozoru technicznego, które pozwalają na realizację podstawowych czynności dozorowych np. w zakresie potwierdzania kwalifikacji.

 

Współpracujecie Państwo od lat z wieloma uczelniami, nie tylko na polu badań inżynierskich, ale i w obszarze przygotowania i doboru kadr dla UDT. Proszę przybliżyć, czy szukacie Państwo tylko absolwentów z doświadczeniem, czy również studenci znajdą coś dla siebie? Jeśli tak, to czego mogą oczekiwać od UDT, a czego UDT oczekuje od nich?

 

Współpraca z uczelniami trwa od lat w całej Polsce. Nie tylko obszar kadrowy tu jest zagospodarowany, ale też finansowy, badawczy oraz regulacyjny. Oferujemy praktyki i staże, które skierowane są do absolwentów i studentów kierunków technicznych oraz administracyjno-finansowych. Praktyki są bezpłatne i zapraszamy na nie przez cały rok.
Natomiast programy stażowe organizowane są cyklicznie – raz lub dwa razy w roku. Wtedy też prowadzona jest rekrutacja do różnych komórek organizacyjnych i lokalizacji UDT w całej Polsce. Staże odbywają się na podstawie umowy o pracę i trwają trzy miesiące z możliwością wydłużenia do pół roku.


Zależy nam, aby praktykant lub stażysta, jak najefektywniej wykorzystał czas spędzony w UDT. Podczas każdego dnia pobytu ma szansę poznać zróżnicowane aspekty pracy – procedury, instrukcje i narzędzia. Zapoznaje się on z dokumentacją techniczną i aktami prawnymi. Szczególnie cenna jest możliwość obserwacji pracy inspektora podczas wykonywania czynności dozorowych. Jest to unikatowe doświadczenie związane z pracą w terenie, bezpośrednim kontaktem z urządzeniami i klientami zewnętrznymi oraz wykorzystaniem specjalistycznych przyrządów pomiarowo-badawczych. Współpraca z gronem specjalistów, to również okazja do zdobycia wyjątkowej wiedzy, kompetencji i umiejętności praktycznych. Każdy chce być postrzegany jako ekspert w swojej dziedzinie lub profesjonalista znający dany temat. UDT umożliwia zbudowanie takiego wizerunku.


Z drugiej strony jako potencjalny pracodawca, podczas praktyk czy staży, mamy możliwość poznać oczekiwania młodych inżynierów oraz ich możliwości i ambicje. Dzięki temu kreujemy odpowiednio system szkoleń wstępnych, a czasem tzw. zerowych wyrównujących kompetencje w pierwszym okresie pracy. Poznajemy też szczególne umiejętności, predyspozycje i aspiracje nowych kadr. Wpływa to na kształtowanie kierunków rozwoju szkoleń, innowacji, a w perspektywie nawet technik badawczych, jakie wdrażamy do praktyki dozorowej.

 

UDT zatrudnia niemal dwa tysiące osób. Jak przekonujecie młodych, że warto pracować w UDT? Na etapie aplikowania może to nie być takie oczywiste dla kandydatów. Dlaczego warto pracować w UDT i co mogą zyskać młodzi pracownicy?

 

Dołączenie do grona pracowników UDT oznacza możliwość współpracy z wysokiej klasy ekspertami i specjalistami technicznymi. Młodzi ludzie mają kontakt z najnowocześniejszą technologią i techniką wdrażaną w przemyśle. Rozwój gospodarki i związany z nim przyrost liczby i rodzajów urządzeń podlegających dozorowi stymulują także nieustanny rozwój kompetencji, umiejętności i wpływają na stałą aktualizację wiedzy. Dodatkowo, jako nowoczesna organizacja korzystamy z najnowszych rozwiązań, jakie pojawiają się na rynku i to w różnych obszarach np. w rekrutacji korzystaliśmy z chatboota rekrutacyjnego, a w inspekcji wykorzystywane są m.in. drony, symulatory. Prowadzimy także inspekcję online.


Wdrażamy też różne projekty skierowane do naszych pracowników oraz takie, które są inicjowane przez naszych pracowników. Projekty pracownicze koncentrują się na zadaniach rozwojowych, wymagających współpracy pomiędzy ekspertami z różnych części organizacji i zasilanych różnymi rodzajami kompetencji. Część projektów wynika bezpośrednio ze strategii, ale większość z nich uruchamiana jest na bazie indywidualnych inicjatyw poszczególnych pracowników, pozwalając każdej osobie mieć realny wpływ na kierunek rozwoju UDT.
Jeśli chodzi o projekty skierowane do pracowników to długo także można wymieniać. Przykładem może być uruchomiona w czasie pandemii możliwość udziału w szkoleniach na zewnętrznych i wewnętrznych platformach e-learningowych. Realizowaliśmy też kilkumiesięczny program wellbeingowy, którego zadaniem było wsparcie pracowników w zakresie radzenia sobie z negatywnymi skutkami psychospołecznymi spowodowanymi epidemią COVID-19. W ramach projektu powstała specjalna strona, a na niej bloki poświęcone: spotkaniom w ramach power/mindful meetingów, health clubowi, telemedycynie oraz ekoUDT. Angażowaliśmy też pracowników w aktywności sportowe.
Obecnie pracujemy nad projektem „Grywalizacji”, która będzie skierowana zarówno do pracowników, jak i kandydatów do pracy w UDT, co – mamy nadzieję – będzie atrakcyjnym wyzwaniem, szczególnie dla młodego pokolenia naszych pracowników.

 

W gronie pracowników UDT są osoby młode stażem, ale większość to doświadczeni eksperci z ogromną wiedzą i doświadczeniem. Co Państwo oferują takiej kadrze? Czy istnieje ścieżka rozwoju kompetencji dla zaawansowanych stażem pracowników?


Urząd Dozoru Technicznego, to firma ze 110-letnią tradycją. W tym czasie technika zrobiła ogromny postęp, a rozwój technologii obecnie następuje gwałtownie. Rokrocznie wzrasta ilość urządzeń podlegających dozorowi, którymi zajmujemy się na co dzień. Pojawiają się nowe sektory przemysłu, urządzenia i maszyny w coraz większym stopniu zależne od technologii cyfrowych. UDT nie pozostaje w tyle – jesteśmy liderem w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa publicznego również w takich innowacyjnych branżach jak elektromobilność czy cyberbezpieczeństwo.


Kluczowe jest dla nas budowanie środowiska pracy na podstawie zasad wzajemnego zaufania i zaangażowania w realizację wspólnej misji. Pracownicy doceniają jasne warunki współpracy, wysokie standardy etyczne, możliwość ciągłego doskonalenia zawodowego, bogaty pakiet benefitów pozapłacowych, a także sprzyjającą atmosferę pracy w zespołach. Są zadowoleni z tego, że mogą uczestniczyć w rozwoju nowych dziedzin techniki, brać udział w różnorodnych szkoleniach i kursach, podnosić swoje kompetencje i umiejętności, zarówno w kraju, jak i zagranicą.


Dodatkowo Urząd Dozoru Technicznego inwestuje w strategie efektywnego zarządzania kapitałem ludzkim. Od kilku lat funkcjonuje spójny system ścieżek rozwoju stosowany wobec poszczególnych grup osób zatrudnionych. Dla pracowników kluczowych dla organizacji tj. pracowników technicznych i laboratoryjnych, ścieżka jest bezpośrednio powiązana z grupą urządzeń technicznych, doświadczeniem i uzyskiwaniem kolejnych uprawnień. Zatrudniony już od pierwszych dni pracy ma obraną drogę rozwoju i klarowną informację, co musi osiągnąć, jakie kwalifikacje zdobyć, aby awansować na kolejne stanowiska.


Reasumując, dołączenie do grona pracowników UDT, to możliwość współpracy z najwyższej klasy ekspertami i specjalistami technicznymi oraz kontakt z najnowocześniejszą technologią i techniką wdrażaną w przemyśle.


Nasze działania ukierunkowane są także na rozwój m.in poprzez: kreowanie kultury wymiany wiedzy, przyjmowanie odpowiedzialność za rozwój organizacji, wdrażanie innowacyjnych rozwiązań. Tworzymy atrakcyjne, nowoczesne miejsce pracy, w którym możemy się rozwijać i czuć bezpiecznie.

Więcej artykułów "Budownictwo"

Polecane oferty

  • Asystent / Asystentka Projektanta Konstrukcji Budowlanych

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Ostrowiec Świętokrzyski, ul. Kwiatkowskiego 20    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior) / asystent  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Twój zakres obowiązków: Jeśli czujesz się Projektantem / Konstruktorem z powołania…. chcesz się rozwijać i doskonalić? Chcesz pracować w nowoczesnym zespole konstruktorskim, wykorzystującym nowoczesne oprogramowanie, w tym 3D? Chcesz rozwijać swoje doświadczenie w pracy...
  • Projektant Konstrukcji Budowlanych

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Ostrowiec Świętokrzyski, ul. Kwiatkowskiego 20    praca stacjonarna
    specjalista senior / mid / junior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Twój zakres obowiązków: Jeśli czujesz się Projektantem / Konstruktorem z powołania…. chcesz się rozwijać i doskonalić? Chcesz pracować w nowoczesnym zespole konstruktorskim, wykorzystującym nowoczesne oprogramowanie, w tym 3D? Chcesz rozwijać swoje doświadczenie w pracy...
  • Dom Pełen Energii Sp. z o.o.
    specjalista junior / mid / senior  pełny etat
    16 godz.
    Zadania na stanowisku: Planowanie i koordynacja budowy domów jednorodzinnych. Kontrola jakości i terminowości realizacji projektów przez podwykonawców. Współpraca z kierownikiem budowy i nadzorowanie zgodności prac z kosztorysem. Utrzymywanie kontaktu z Inwestorami.
  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   za 3 dni wygasa
    specjalista (mid) / kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 dni
    Zakres obowiązków: czynny udział w procesie przygotowania oraz realizacji budowy: wykonywanie zestawień materiałowych i kosztorysów, nadzorowanie pracowników, koordynacja branżowa, tworzenie dokumentacji warsztatowej, wykonywanie dokumentacji powykonawczej, zamawianie materiałów produkcyjnych.
  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   za 3 dni wygasa
    specjalista junior / mid / senior / kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 dni
    Twój zakres obowiązków: Praca w zespole projektowym, w którym wykorzystywane jest nowoczesne oprogramowanie 3D; Projektowanie instalacji w nieszablonowych budynkach (m.in. szpitale, centra przetwarzania danych itd.); Branie udziału w pracy projektowej pod okiem doświadczonej kadry; Branie...
  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   za 3 dni wygasa
    specjalista junior / mid / senior / ekspert  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 dni
    Zakres obowiązków: Praca w zespole projektowym, w którym wykorzystywane jest nowoczesne oprogramowanie 3D; Projektowanie instalacji w nieszablonowych budynkach (m.in. szpitale, centra przetwarzania danych itd.); Branie udziału w pracy projektowej pod okiem doświadczonej kadry; Branie udziału w...

Najnowsze artykuły

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

– Czy nie mamy tak, że jak nie umiemy czegoś na 200%, to rezygnujemy? Boimy się, że nie podołamy? Pamiętajmy, że nie liczy się płeć, ale nasze kompetencje. Nie dajmy sobie wmówić, że jesteśmy w czymś gorsze! – mówi specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz. W Światowym Dniu Przedsiębiorczości Kobiet przypomina, w czym kobiety są świetne oraz wyjaśnia, jak być jeszcze lepszą liderką w biznesie.

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Ślub dziecka pracownika to jedno z wydarzeń uprawniających do wzięcia urlopu okolicznościowego, za który pracownikowi przysługuje wynagrodzenie. Wyjaśniamy, z ilu dni urlopu może skorzystać ojciec, matka czy opiekun prawny dziecka, jak powinien wyglądać wniosek o urlop okolicznościowy oraz czy dni wolne można wykorzystać wyłącznie w dniu ślubu i wesela.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy to jeden z najbardziej perspektywicznych zawodów dla absolwentów techników i szkół branżowych o profilach związanych z mechaniką. Żeby zdobyć tę pracę, trzeba uzyskać dodatkową licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, wystawianą przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Sprawdź, jak ją zdobyć, a także w jakich samolotach możesz specjalizować się jako mechanik lotniczy!

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

7 listopada wypada Światowy Dzień Feminizmu. Dlaczego to tak ważne święto? – Mimo poprawy sytuacji kobiety nadal borykają się ze stereotypami, mają dodatkową nieodpłatną pracę w domu, soptykają się z seksizmem w pracy, są rzadziej zapraszane jako ekspertki – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?