W tej branży częstym modelem rekrutacji jest zasada 40/60 – czyli 40% zatrudnianych osób stanowią pracownicy z doświadczeniem, mogący szkolić liczniejszy, 60-procentowy zespół osób, które dopiero będą zdobywać nowe kompetencje. Nie znaczy to jednak, że wszyscy chętni dostaną w BPO/SCC pracę. Poszukuje się osób o określonych kompetencjach. Podstawą są języki obce, często określony rodzaj wykształcenia (np. finanse lub wykształcenie techniczne) oraz określone cechy charakteru, które dają nadzieję na to, że młody pracownik odnajdzie się w korporacyjnej strukturze, a koszty jego przygotowania do pracy zwrócą się w postaci efektywnej pracy.
Na co sektor BPO/SCC zwraca uwagę w aplikacjach CV u młodych osób?
Osoby, które niedawno ukończyły studia lub jeszcze kontynuują edukację, nie mają zbyt szerokiego doświadczenia zawodowego. Nie znaczy to jednak, że nie mają się czym pochwalić. Praktyki, dodatkowe szkolenia, a nawet nieudokumentowana działalność zarobkowa typu praca przy zbiorach czy roznoszenie ulotek mogą być ważnym punktem w CV.
Zwracamy uwagę na kwestie formalne – np. to, czy CV jest przejrzyste, dane ułożone są chronologicznie, a kandydat umieścił informacje o znajomości języków obcych. W przypadku rekrutacji osób z małym doświadczeniem ważna jest też działalność dodatkowa, pozaedukacyjna – udział w akcjach charytatywnych, koła zainteresowań.
- Margarita Nowakowska, Specjalista ds. Personalnych, Ciber Polska
W przypadku CV absolwentów czy osób bez doświadczenia warto zwrócić uwagę na aktywności wykraczające poza standardowy program studiów. U osób z niewielkim doświadczeniem (do roku) zwraca się także uwagę na to, czy stanowisko, na które osoba aplikuje, jest zgodne z poprzednim i jak to się wpisuje w rozwój kariery zawodowej kandydata. - Edyta Sander, University Relations, State Street Bank Polska.
Co podkreślić w CV?
Wszystko to, co mówi o tym, jaki kandydat jest. Pokazuje jego charakter, indywidualizm, ale również ambicje, chęć rozwoju czy zdolność do szybkiej nauki. Kandydaci zbyt często ograniczają się do formalnych informacji, tymczasem nawet dodatkowa działalność hobbystyczna czy wolontaryjna pokazuje zaangażowanie czy daje podstawy, by wnioskować o kompetencjach.
Aktywność studencka; czy dana osoba działała w kołach naukowych czy projektach rożnego typu. Interesuje nas, jaką rolę w nich pełniła oraz jakie nowe umiejętności czy kwalifikacje nabyła. Reasumując, szeroko pojęta aktywność działa in plus na wizerunek kandydata, gdyż pokazuje jego ambicje oraz zaangażowanie.
- Edyta Sander, University Relations, State Street Bank Polska.
Ważne są pasje kandydata, które coś o nim mówią. Dobrze, jeśli kandydat poda nieco więcej szczegółów. Zamiast pisać „hobby: muzyka, film, książki”, można napisać np.: „gram na gitarze basowej, uczę się języków skandynawskich, reżyseruję filmy”. Ważne, by kandydat mówił od siebie. W pierwszej osobie.
- Margarita Nowakowska, Specjalista ds. Personalnych, Ciber Polska.
Jakich błędów unikać?
Nikt nie spodziewa się, że absolwent będzie miał CV długie na 4 strony. Przeładowanie informacjami czy pozbawione pokory określanie stanowiska wolontariusza w kole naukowym mianem „kierownika ds. organizacji konferencji” – to lekka przesada. Z drugiej strony zbyt ubogie, pozbawione dodatkowych informacji CV, nie pozwala kandydatowi zainteresować sobą rekrutera.
Poza standardowymi literówkami czy błędami ortograficznymi kandydaci podają wiele nic nie wnoszących informacji – np. informacje o ukończonej szkole średniej czy nawet podstawowej u absolwenta studiów wyższych nie są konieczne. Zwłaszcza jeśli profil szkoły średniej nie ma związku ze stanowiskiem, na jakie kandydat aplikuje.
- Margarita Nowakowska, Specjalista ds. Personalnych, Ciber Polska.
Niestety, zdarzają się bardzo podstawowe błędy w dokumentach aplikacyjnych, które rzutują na opinię o kandydacie. Uchybienia takie jak niedbałość w przygotowaniu dokumentów aplikacyjnych czy błędy w danych kontaktowych są niedopuszczalne. Najczęstszy jest jednak brak informacji na temat stanowiska zajmowanego u poprzedniego pracodawcy. - Edyta Sander, University Relations, State Street Bank Polska.