Praca.pl Poradniki BPO/SSC
Centra Usług Wspólnych (BPO/SSC) - szansą rozwoju zawodowego (nie tylko) dla młodych w Trójmieście

Centra Usług Wspólnych (BPO/SSC) - szansą rozwoju zawodowego (nie tylko) dla młodych w Trójmieście

 
Centra Usług Wspólnych (BPO/SSC) - szansą rozwoju zawodowego (nie tylko) dla młodych w Trójmieście

BPO/SSC – co to za branża? Czym się zajmuje?


Branża BPO/SSC to jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się sektorów w Polsce już od kilkunastu lat. Najpierw jego domeną były duże miasta (głównie Kraków, Wrocław, Warszawa i Trójmiasto), a obecnie wkracza z sukcesem do średnich miast. Szacuje się, że w 2020 roku będzie w tej branży pracować 340.000 osób. Sporo, prawda? Dla osoby, która nigdy nie spotkała się w tym obszarem, skróty BPO i SSC brzmią dość tajemniczo. Rozszyfrujmy je.

 

BPO - Business Process Outsourcing

 

Polega na przekazywaniu niektórych procesów realizowanych w firmie na zewnątrz (do innych firm, które się w nich specjalizują). Outsourcuje się te elementy, które nie są dla firmy kluczowe (nie stanowią trzonu jej działalności) ale są niezbędne, by firma mogła funkcjonować. Typowe usługi outsourcingowe obejmują: księgowość, obsługę klienta, utrzymanie infrastruktury technicznej, administrację, HR, marketing i PR, logistykę, finanse.

Robi się to po to, by nie obciążać firmy dodatkowymi zadaniami, w których firma się nie specjalizuje. Dzięki temu firma może skupić się na robieniu tego, na czym się zna. Mimo tego, że firmie zewnętrznej trzeba zapłacić, to i tak firma outsourcująca oszczędza swoje procesy (bo nie musi ponosić kosztów rekrutacji pracowników, powiększać biura, nie popełnia błędów, bo zadania są realizowane przez specjalistów itd.).

W BPO pracownik świadczy usługi dla innych firm (B2B). Zazwyczaj pracuje dla jednej firmy, ale bywa, że obsługuje procesy dla dwóch lub trzech firm. Zatrudniony w jednej firmie, realizuje zadania de facto dla innych.

 

SSC - Shared Services Centres (centrum usług wspólnych)

 

Polega na przekazywaniu niektórych procesów realizowanych w firmie wyspecjalizowanym wewnętrznym komórkom organizacji, które często zlokalizowane są w innym miejscu na świecie. Najczęściej dotyczy to firm, które działają globalnie na międzynarodowej arenie. Zamiast posiadać w każdym kraju osobne działy dotyczące określonych procesów, tworzą jedną komórkę w jednym miejscu, która prowadzi zarządzanie projektami i procesami w danym obszarze dla całej firmy.

Robi się to po to, by nie mnożyć bytów (np. firma, posiadająca oddziały w 20 krajach nie musi tworzyć 20 osobnych działów rozliczeń czy obsługi klienta), a także by efektywniej zarządzać finansami. Bywa również tak, że decyzja o wyprowadzeniu określonego procesu do innego kraju wynika z tego, że w kraju macierzystym brakuje odpowiednich specjalistów.

W SSC pracownik wykonuje zadania dla własnej firmy, współpracując z osobami zatrudnionymi również w tej samej firmie. W porównaniu do BPO, procedury oraz organizacja pracy bywają w SSC bardziej przewidywalne i stałe.

 

Jak rozpocząć pracę bez doświadczenia w SSC?


Branża BPO/SSC to bardzo dobre miejsce do rozpoczęcia swojej kariery zawodowej i to z kilku względów:
• Wymagania dotyczące umiejętności twardych są dość ograniczone. Pracę w branży można znaleźć niezależnie od kierunku edukacji – zazwyczaj wystarczy znać język obcy oraz mieć określone kompetencje miękkie;
• Środowisko pracy korporacyjnej jest bardzo dobrze zorganizowane. Procedury, metodologie pracy i jej zasady są opracowane w najdrobniejszym szczególe (właśnie dlatego pracę w branży mogą zacząć osoby nieposiadające doświadczenia, bo dzięki procedurom można ich szybko wyszkolić);
• Wynagrodzenie w korporacjach jest konkurencyjne. Już na początku kariery można zarabiać dobre pieniądze;
• Korporacje oferują bardzo dużo szkoleń i dają duże możliwości rozwoju (również kompetencji miękkich).


arla-centra-uslug-wspolnych-oferty-pracy

 

 

Jakie kompetencje zdobywa pracownik SSC, które mogą przydać mu się w przyszłości w rozwoju kariery – również poza korporacją?


Na rynku pracy Arla określana jest jako "kuźnia talentów”. Od podstaw uczymy procesów finansowych, HR, obsługi programów jak na przykład SAP i obsługi klienta. Ponadto nasi pracownicy w codziennej pracy uczą się współpracy w grupie, umiejętności prezentowania, odpowiedzialności za powierzone działania. Starszym specjalistom oferujemy w wybranych departamentach program rozwojowy umiejętności kierowniczych. – opowiada Katarzyna Komorowska, HR Specialist Arla Global Shared Services.

Czy są jakieś minusy? Pracownicy korporacji śmieją się, że człowiek przyzwyczaja się do dobrego. Duża ilość benefitów, świetnie wyposażone biura, narzędzia pracy i jej precyzyjna organizacja, przejrzyste możliwości rozwoju sprawiają, że po jakimś czasie stanowiska pracy w małych firmach, które nie mają takich możliwości, wydają się nieatrakcyjne. Wiele osób zaczynających pracę w korporacji zostaje w niej na długie lata.

 

Stanowiska dobre na start:


Junior Accountant
Podstawowe zadania na tym stanowisku to monitorowanie płatności, dekretowanie i księgowanie, uzgadnianie sald i inne podstawowe operacje księgowe. Ze względu na to, iż większość firm BPO/SSC ma swoje własne procedury i systemy, wszystkich działań pracownicy uczą się na szkoleniach wstępnych. Wiedza księgowa często nie jest konieczna, bo i tak pracuje się według zasad rachunkowości innego kraju.

Średnie zarobki na tym stanowisku to:
• Junior Accountant z językiem angielskim: 3 700 – 4 700 zł brutto
• Junior Accountant z językiem angielskim + drugi język: 4 200 – 5 100 zł brutto*

Service Desk Supporter
Stanowisko to związane jest niesieniem pomocy pracownikom firmy w zakresie aplikacji i systemów używanych w firmie. Pracownik SD przyjmuje zgłoszenia i rozwiązuje problemy swoich kolegów. To bardzo ważne stanowisko, bo bez niego praca innych osób nie może przebiegać płynnie. Praca nie wymaga wiedzy technicznej, bo w każdej firmie procedury, systemy i narzędzia są inne. Service Desk Supporter zazwyczaj jest związany z działem IT.  

Średnie zarobki na tym stanowisku to:
•    Service Desk Supporter z językiem angielskim: 3 000 – 4 500 zł brutto
•    Service Desk Supporter z językiem angielskim + drugi język: 4 200 – 6 500 zł brutto**

HR Administrator
Stanowisko związane z administrowaniem procesami HR. Najczęściej dotyczy prowadzenia elektronicznej dokumentacji pracowniczej, uzupełniania i monitorowania danych, dbania o płynny przebieg procesów HR – np. onboardingu, rekrutacji. Nie wymaga się wcześniejszego doświadczenia lub wiedzy HR, bo pracownik zaczyna od podstaw, stopniowo ucząc się organizacji i rozwijając wiedzę związaną z zarządzaniem zasobami ludzkimi.
Średnie zarobki na tym stanowisku oscylują w granicach 3 000 – 4 000 zł brutto.***

 

Praca w BPO/SSC – kluczowe kompetencje


Absolutna podstawa to język angielski. Zwłaszcza w obszarze SSC, który jako organizacja międzynarodowa musi mieć jeden język, w którym wszystkie komórki firmy, zlokalizowane w różnych krajach świata, będą mogły się porozumieć. Językiem biznesowym staje się tu najczęściej język angielski.

Jako centrum usług wspólnych wspieramy pracowników Arla na całym świecie. W związku z tym podstawową kompetencją, jakiej poszukujemy u naszych kandydatów, jest umiejętność posługiwania się językiem angielskim na poziomie minimum B2. – potwierdza Katarzyna Floryn, HR Specialist z Arla Global Shared Services.

W BPO (a także w SSC) bywa, że ważniejszy niż język angielski staje się język lokalny, dla którego wykonywane są operacje biznesowe, np. język niemiecki, hiszpański czy chiński. W takich sytuacjach jednak znajomość języka biznesowego używanego przez całą firmę również jest konieczna.

Firmy z branży BPO/SSC bardzo dużą uwagę przywiązują do kompetencji miękkich. Wynika to ze specyfiki pracy w korporacji, która wymaga ciągłego kontaktu z innymi, umiejętności stosowania procedur, elastyczności.

Organizacje z tej branży cenią sobie otwartość na innych, umiejętności komunikacyjne i zdolność odnajdywania się w dynamicznym środowisku pracy. W zależności od konkretnego profilu stanowiska oraz kultury danej organizacji potrzebny będzie też zestaw cech, który ułatwi pracę właśnie w tym obszarze i w tej konkretnej firmie. W jednej firmie będzie się zatem najbardziej cenić organizację i zarządzanie czasem, w innej zdolność do multitaskingu, a w jeszcze innej orientacje na detale i myślenie analityczne.

W Arla cenimy inicjatywę, kreatywność oraz umiejętność pracy w zespole, będące dobrą podstawą adaptacji w pierwszych miesiącach pracy w naszej organizacji. - Katarzyna Komorowska, HR Specialist Arla Global Shared Services.

 

Ścieżka rozwoju zawodowego w BPO/SSC


Korporacja BPO/SSC daje dobre warunki do rozwoju kariery. Ważne jest tu jednak zawsze praca własna pracownika, czyli to by aktywnie szukał sobie szkoleń i angażował się w projekty, które pomagają mu rozwinąć kompetencje. Większość firm z branży, prowadząc rekrutacje na wyższe stanowiska, najpierw stawia na rekrutacje wewnętrzne.

Ponad 60% naszej kadry zarządzającej wyrosło ze stanowisk specjalistycznych w Arla
- mówi Katarzyna Komorowska.

W niektórych obszarach SSC możliwa jest też zmiana pozioma, dzięki czemu pracownik ma szansę zdobywać nowe umiejętności w zupełnie innym obszarze biznesowym. Przenieść się do innego działu, zacząć robić nowe rzeczy i pracować w nowym zawodzie.

Kluczem do sukcesu w rozwoju kariery jest na pewno umiejętność szybkiego uczenia się, otwartość na zmieniające się środowisko, dostrzeganie szerszej perspektywy, co związane jest z dynamiczną pracą i kompleksowością zadań w SSC. Dodatkowo cenimy nastawienie na wyszukiwanie usprawnień w codziennej pracy, ponieważ w naszej organizacji wykorzystujemy metodologię Lean. W związku z możliwościami rozwoju nie tylko pionowego, ale też poziomego (np. zmiana działu), oczekujemy od naszych pracowników współpracy w zakresie kreowania własnej ścieżki kariery — wyszukiwania nowych obszarów  zainteresowań i dodatkowych projektów. –  tak możliwości rozwoju i potrzebne do tego kompetencje opisuje Katarzyna Floryn.

SSC to również często możliwość wyjazdu zagranicznego – czy to na okres kilku tygodni czy na nieco dłuższy okres. Dla osób, które chciałyby spróbować życia za granicą, ale nie chcą ryzykować i wyjeżdżać samodzielnie, to idealne rozwiązanie.

Z kolei BPO dają możliwości zmiany i rozwoju poprzez zmianę klienta, dla którego się pracuje. Nierzadko również z możliwością czasowej pracy w jego organizacji w innym mieście bądź kraju.


 

 

Nie tylko dla młodych – SSC otwarte na osoby starsze


Centra Usług Wspólnych przyzwyczaiły nas do tego, że swoją ofertę kierują głównie do osób młodych. To zaczęło się jednak zmieniać. Niektóre firmy otwarte są na zatrudnianie osób doświadczonych, które chcą się przebranżowić. To bardzo potrzebny w Polsce trend, który jak na razie promuje niewiele firm.

Osoby dojrzałe i z doświadczeniem, są zatrudniane bezpośrednio w ramach rekrutacji. Dla tych osób, które jeszcze nie mają doświadczenia, firmy organizują specjalne cykle szkoleniowe:

Kilkukrotnie współpracowaliśmy z Urzędem Pracy w Gdańsku i Sopocką Szkołą Wyższą przy projekcie szkoleniowym "Corporate Accounting". Po ukończeniu szkolenia teoretycznego oraz realizacji praktyk w naszej firmie, zatrudnienie w działach księgowości Arla GSS znalazły osoby dojrzałe, doświadczone, chcące się przebranżowić, a niezwiązane wcześniej z finansami. Doceniliśmy je za dotychczasowy staż zawodowy, chęć nauki oraz umiejętność dostosowania się do dynamicznego środowiska i kompleksowych zadań. Jesteśmy otwarci na współpracę z osobami reprezentującymi wszystkie pokolenia i grupy wiekowe. - wyjaśnia cały proces Katarzyna Floryn.

 

BPO/SSC w Trójmieście

 

Branża SSC w Trójmieście rośnie bardzo dynamicznie – o kilkanaście procent rocznie. Firmy, które przybyły do Trójmiasta i tu założyły swoje centra outsourcingowe, doceniają warunki, jakie zapewnia im region. Arla GSS i Geoban są tu już ponad 10 lat, Transcom – 11 lat, Thomson Reuters - 12 lat. Poza tym na rynku działają: Metsä Group, Fujifilm Europe, Poland EY, Lufthansa Systems Poland, Sony Pictures i inne.

Trudno się dziwić zainteresowaniu firm tym regionem. Gdańsk gwarantuje świetną jakość życia (najwyżej notowane miasto w Polsce i 30-ste w Europie w rankingu Quality of Life Index prowadzonym przez Numbeo).  Gdynia zdobyła zaś jako pierwsze miasto w Polsce status miasta Smart (norma ISO 37120), który obecnie ma również Gdańsk. Można założyć, że w Trójmieście swoich siedzib będą szukać kolejne firmy oferujące usługi dla biznesu. A to oznacza nowe miejsca pracy. Może zatem warto pomyśleć nawet o relokacji?  

* za CPL Jobs Salary Guide 2019

** za CPL Jobs Salary Guide 2019

*** za Hays Raport Płacowy 2019

Więcej artykułów "BPO/SSC"

Polecane oferty

  • Procurement Analyst (Category Support)

    DANISH CROWN GBS SP Z O O   Kraków    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 dni
    Area of responsibility: Cooperates with Buyers, Category Managers and Reporting Analytics Team; Deal with Procurement Category for specific inquiries and needs; Provide support for selected team's activities including small projects management; Delivers high quality, professional and proactive...
  • Marketing and Sales Reporting Specialist

    JTI GBS   Warszawa    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 dni
    About the position: As Marketing & Sales (M&S) Reporting Specialist, S/he will be responible in generating Strategic Insights, Operational, and OneData reporting supporting different markets, migrating activities from assigned markets to the Global Business Service (GBS) Center, performing controls...
  • M&S Reporting Expert

    JTI GBS   Warszawa    praca hybrydowa
    ekspert  umowa o pracę  pełny etat
    1 dni
    About the position: As Marketing & Sales (M&S) Reporting Expert S/he will be responible in generating Strategic Insights, Operational, and OneData reporting supporting different markets, migrating activities from assigned markets to the Global Business Service (GBS) Center. S/he will also take part...
  • WFM (Workforce Management) Real Time Analyst (m/f/d)

    TELUS Digital   Niemcy, Essen    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    4 dni
    Co będziesz robić: Monitorowanie wskaźników w czasie rzeczywistym; Zapewnienie spełnienia umów o poziomie usług (SLA) Dostarczanie kluczowych raportów wydajności; Komunikacja z liderami operacyjnymi; Czy to Ty? Absolwent szkoły średniej z dobrą znajomością języka angielskiego (poziom...
  • Team Leader (Accounts Receivable)

    METRO Global Solution Center Sp. z o.o.   Szczecin, Plac Brama Portowa 1    praca hybrydowa
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    9 dni
    Main areas of responsibility: responsibility for assigning team, as a part of AR department (10-20 people), particularly in work planning organizing and monitoring of ongoing activities, attentiveness about efficiency, accuracy and timeliness, related with closing of accounting periods, ensuring...
  • Transition Project Leader

    METRO Global Solution Center Sp. z o.o.   Szczecin, Plac Brama Portowa 1    praca hybrydowa / stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    10 dni
    General duties: Acting leading role in medium to complex centralization projects within GA and AR accounting areas. Managing transition projects in terms of scope, cost, timelines, resources, risk, change and communication. Planning, coordinating, and providing deliverables within each project...

Najnowsze artykuły

Cykl życia pracownika – jak zarządzać pracownikiem od etapu przyciągania talentów do offboardingu

Cykl życia pracownika – jak zarządzać pracownikiem od etapu przyciągania talentów do offboardingu

– Aby budować dojrzałą strategię HR, warto spojrzeć na zatrudnienie jako cykl życia pracownika (Employee Lifecycle), który – podobnie jak w marketingu czy sprzedaży – można planować, mierzyć i optymalizować – tłumaczy Agnieszka Ciećwierz. Specjalistka ds. HR wskazuje, jakie działania powinny podjąć firmy na każdym etapie tego cyklu, by lepiej wykorzystać potencjał swojej kadry.

Dysleksja – czy zmniejsza szanse na rynku pracy?

Dysleksja – czy zmniejsza szanse na rynku pracy?

– O ile w edukacji są procedury wsparcia, to w środowisku zawodowym wszystko zależy od dobrej woli pracodawcy – zauważa specjalistka pracująca z osobami z dysleksją Urszula Grzegorczyk. Zmiana postrzegania dyslektyków na rynku pracy jest pilnie potrzebna. – Wielu otwarcie mówi o swojej dysleksji. Nie chcą biernie czekać, aż „system sam się zmieni” – podkreśla pedagog Michalina Ignaciuk.

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

– Ratownik medyczny w Siłach Zbrojnych RP pełni kluczową rolę w zabezpieczeniu medycznym zarówno w warunkach pokojowych, jak i podczas operacji wojskowych – tłumaczy ppor. Krystian Dwórznik, Szef Sekcji Promocji i Współpracy z Wojskowego Centrum Rekrutacji w Płocku. Oto jak wygląda praca wojskowego ratownika medycznego oraz jak krok po kroku przejść rekrutację na to stanowisko.

Komplementy w biznesie i pracy – jak je dawać i na nie reagować?

Komplementy w biznesie i pracy – jak je dawać i na nie reagować?

Publiczne pochwały często krępują nas bardziej niż krytyka. Nie potrafimy przyjmować komplementów ani w życiu prywatnym, ani w zawodowym. Zaprzeczamy im, bagatelizujemy je lub bronimy się, zakładając, że stoi za nimi jakiś interes. Jak dawać komplementy i na nie reagować tłumaczą eksperci ds. wizerunku i etykiety – Ewa Brok, Dorota Szcześniak-Kosiorek i Leszek Leopold Kazimierski.

Quiet hiring – czym jest? Czy ciche zatrudnianie to nowy trend HR?

Quiet hiring – czym jest? Czy ciche zatrudnianie to nowy trend HR?

Quiet hiring ma być odpowiedzią na rosnące braki specjalistów na rynku pracy. Jedną z największych zalet tego rozwiązania jest wsparcie rozwoju własnych pracowników. – To też ważne z punktu widzenia zastępowania pracy ludzkiej przez sztuczną inteligencję. Jeżeli wyposażymy pracowników w umiejętność pracy z nią, unikniemy zwolnień – komentuje ekspert rynku pracy Krzysztof Inglot.

Praca po archeologii – perspektywy, zarobki

Praca po archeologii – perspektywy, zarobki

Wielu wyobraża sobie, że praca archeologa podobna jest do przygód Indiany Jonesa lub odkrywania sekretów egipskich mumii. A jak wygląda rzeczywista ścieżka kariery absolwenta studiów archeologicznych? Praca w zawodzie archeologa może oznaczać dalekie wyprawy i udział w wykopaliskach, ale też pracę w archiwum z tonami dokumentów czy prowadzenie badań w laboratorium.

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379