Doradca klienta to zawód, który nie tylko wymaga rozbudowanych umiejętności interpersonalnych, ale także wiedzy branżowej oraz wysoko rozwiniętych zdolności analitycznych. Doradca klienta, zwany również opiekunem klienta, to nic innego jak pośrednik między firmą a jej klientami, proponujący im spersonalizowane rozwiązania i oferujący wsparcie zarówno dla nowych, jak i obecnych klientów. Jeśli szukasz pracy zdalnej albo stacjonarnej jako doradca klienta indywidualnego czy doradca klienta korporacyjnego, na początek zapoznaj się z krótką charakterystyką tej profesji. Dowiedz się, na czym polega praca doradcy, co jest ważne w budowaniu trwałych relacji biznesowych oraz rozwijaniu dziedziny obsługi klienta w erze dynamicznych zmian i rosnącej konkurencji, a także jakie są wyzwania w pracy na stanowisku doradcy klienta. Podpowiadamy też, jak zaaplikować na stanowisko doradcy handlowego w Twojej okolicy!
Charakterystyka zawodu
Doradca klienta to profesjonalista, który pełni kluczową rolę w obszarze utrzymywania profesjonalnych relacji z klientami. Jego zadaniem jest nie tylko udzielanie wsparcia w wyborze produktów lub usług, ale także budowanie długotrwałych relacji opartych na zaufaniu i utrzymywaniu bliskich kontaktów biznesowych. Pracownik na tym stanowisku musi być osobą komunikatywną, gotową do słuchania i zrozumienia potrzeb klienta oraz dostarczania konkretnych rozwiązań. W ten sposób właśnie kreuje on wyjątkowe doświadczenia zakupowe dla klientów firmy.
Oferty pracy przeznaczone dla specjalistów ds. obsługi klienta obejmują różne stanowiska, np. doradcy klienta biznesowego, doradcy klienta ds. medycznych, doradcy techniczno-handlowego, młodszego doradcy klienta, starszego doradcy klienta, pracownika supportu technicznego, młodszego specjalisty ds. klientów korporacyjnych itp. Doradca klienta może zdobyć zatrudnienie w firmach zajmujących się sprzedażą produktów i usług, w call center, instytucjach finansowych, firmach technologicznych czy farmaceutycznych. Wiele osób rozpoczyna karierę od posady sprzedawcy i awansuje na stanowisko młodszego przedstawiciela handlowego czy młodszego doradcy klienta.
Doradca klienta – jak zostać?
Doświadczenie w sprzedaży i obsłudze klientów zwykle nie jest niezbędne, by podjąć pracę na stanowisku doradcy klienta. Ponadto wielu pracodawców organizuje kursy wstępne dla osób zatrudnionych. Niemniej, aby stać się doradcą klienta z prawdziwego zdarzenia i szybko poprowadzić swoją karierę, warto zdobyć wykształcenie w dziedzinie związanej z obsługą klienta, sprzedażą lub marketingiem. Istotna jest również praktyka w komunikacji z klientami, a także ćwiczenie się w kreatywnym rozwiązywaniu problemów. Można postawić chociażby na kursy lub szkolenia z obszaru obsługi klienta, które pomogą poszerzyć umiejętności doradcy i zdolności komunikacyjne. Wiele z takich szkoleń dostępnych jest online, o możliwości dofinansowania do kursu warto zapytać także w urzędzie pracy.
Doradca klienta – predyspozycje zawodowe
Skuteczny doradca klienta powinien wykazywać empatię, cierpliwość oraz umiejętność tzw. aktywnego słuchania. Zrozumienie potrzeb klienta, zdolność do analizy sytuacji oraz elastyczność w dostosowywaniu się do różnych przypadków to kluczowe predyspozycje, jakich oczekują pracodawcy od zatrudnianych doradców. Pamiętaj, że osoba zatrudniona na tym stanowisku powinna także być biegła w mailowej i telefonicznej komunikacji z klientem. Ogromne znaczenie mają też takie cechy osobowości i umiejętności jak komunikatywność, odporność na stres, zdolność rozwiązywania konfliktów oraz pozytywne podejście do ludzi. Doradca klienta powinien przede wszystkim lubić pracę z ludźmi, dobrze czuć się w rozmowie. Jest to praca przede wszystkim dla osób towarzyskich, których kontakty z innymi nie stresują i nie męczą. Jeśli jesteś właśnie taką osobą, nie wahaj się i zaaplikuj!
Jak wygląda praca doradcy klienta?
Dział sprzedażowy często oznacza dynamiczne środowisko, w którym każdy dzień przynosi nowe wyzwania. Takie środowisko pracy może pobudzać do działania, ale bywa także stresujące. Doradcy pracują zarówno w salonach sprzedaży, gdzie spotykają się z klientami osobiście, jak i wirtualnie, obsługując zapytania telefoniczne czy internetowe. Bezpośredni kontakt z klientem, analiza jego potrzeb i oferowanie dopasowanych rozwiązań to codzienność tego wielowymiarowego zawodu.
Zakres obowiązków pracownika oczywiście zależny jest miejsca pracy. Doradca może obsługiwać klienta w sklepie, wspierając w zadaniach sprzedawcę – kasjera, być doradcą w czasie obsługi pacjenta w placówce medycznej, przyjmować zgłoszenia i pytania na czacie czy prowadzić telekonsultacje. Za pośrednictwem różnych kanałów np. internetowych czy telefonicznych musi umieć utrzymywać długofalowe relacje z klientami i godnie reprezentować firmę. Pracownik może prowadzić doradztwo w zakresie usług czy produktów, przygotowywać spersonalizowane oferty, prowadzić opiekę pozakupową, przyjmować reklamacje i inne zgłoszenia, być pracownikiem helpdesku, kierować do innych działów.
Praca jako doradca klienta w salonie sprzedaży
Doradcy klienta w salonie sprzedaży pełni szczególną rolę. Można powiedzieć, że w czasie pracy jest swego rodzaju wizytówką firmy. To właśnie on pomaga klientom w wyborze odpowiednich produktów, udziela informacji na temat cech i funkcji oferowanych przedmiotów (usług), a także odpowiada na pytania związane z całym procesem zakupowym, polityką zwrotów czy procedurą reklamacji. Pracownik na tym stanowisku wzmacnia pozytywny wizerunek firmy poprzez profesjonalną obsługę klientów pojawiających się w sklepie. Na Praca.pl znajdziesz atrakcyjne oferty pracy w różnego rodzaju salonach sprzedaży i sklepach, nie przegap ich!
Telefoniczny doradca klienta
Wiele firm poszukuje kandydatów na stanowisko telefonicznego pracownika obsługi klienta. Telefoniczny doradca klienta, jak sama nazwa stanowiska wskazuje, specjalizuje się w obsłudze klientów przez telefon. Pracownik jest odpowiedzialny za udzielanie informacji, rozwiązywanie problemów oraz reagowanie na zapytania klientów i konsumentów. Zwykle odbiera połączenia przychodzące, rzadziej sam szuka kontaktu z klientem. Bardzo ważne na tym stanowisku są umiejętność klarownej i cierpliwej komunikacji oraz wysoka kultura osobista. Koniecznie sprawdź w naszym serwisie oferty pracy w call center, a także oferty pracy zdalnej.
Doradca serwisowy
Doradca serwisowy to specjalista obsługujący klientów, którzy korzystają z usług serwisowych lub naprawczych. Pracownik na tym stanowisku pomaga klientom zrozumieć proces naprawy, informuje o kosztach i terminach oraz troszczy się o ich satysfakcję z usługi. Doradca techniczno-handlowy pracuje np. w firmach ubezpieczeniowych, firmach z branż technologicznej czy komunikacyjnej. Zobacz oferty pracy w serwisie naprawczym czy w branży elektrycznej: ogłoszenia znajdziesz na Praca.pl.
Doradca klienta bankowości
Doradca to jedno z istotnych stanowisk w sektorze bankowym. W tej branży doradca klienta pełni rolę informacyjną, pomagając im wybrać odpowiednie produkty finansowe, takie jak kredyty, konta oszczędnościowe czy ubezpieczenia. Musi zatem posiadać dogłębną wiedzę z zakresu finansów i bankowości, a także mieć umiejętność budowania zaufania. Doradca ds. klienta bankowości, czasem zwany też przedstawicielem handlowy ds. bankowości, zwykle może liczyć na przejrzystą ścieżkę kariery i satysfakcjonujące wynagrodzenie wraz z benefitami takimi jak ubezpieczenie na życie, pakiet medyczny czy pakiet sportowy.
Doradca klienta z językiem obcym
Doradcy posługujący się językiem obcym, na przykład angielskim, niemieckim, francuskim, duńskim czy nawet chińskim albo koreańskim, mają ogromną przewagę na polskim rynku pracy. Obsługa klientów zagranicznych lub praca w międzynarodowym środowisku wymaga biegłości w komunikacji w danym języku, co znacznie zwiększa konkurencyjność zawodową. Tacy pracownicy mogą liczyć na pensję nawet kilkukrotnie wyższą niż doradcy nie posługujący się w pracy językiem obcym! Warto zatem zadbać o naukę języka, zdobyć certyfikaty językowe i zacząć karierę w międzynarodowym środowisku.
Ile zarabia doradca klienta?
Zgodnie z Ogólnopolskim Badaniem Wynagrodzeń osoba zatrudniona na stanowisku doradcy klienta zwykle osiąga pensję w wysokości 4-6 tys. zł brutto miesięcznie. Mediana płac dla specjalisty w tym zawodzie wynosi 5000 zł brutto miesięcznie. Nieco więcej zarabiają jednak starsi specjaliści i managerowie. W tym przypadku mediana wynagrodzenia równa jest 5520 zł brutto na miesiąc.
Doradca klienta – perspektywy zawodowe
Perspektywy zawodowe dla doradców klienta są obiecujące. Co więcej, można się spodziewać, że zawód ten nie zostanie szybko zastąpiony technologią obejmującą sztuczną inteligencję, gdyż wielu konsumentów preferuje osobiste kontakty z doradcami i budowanie trwałych relacji. Firmy dążą do tworzenia coraz bardziej unikatowych i atrakcyjnych doświadczeń zakupowych, co z kolei stwarza rosnące zapotrzebowanie na specjalistów w tej dziedzinie. Kierunki specjalizacji, takie jak obsługa klienta online czy doradztwo finansowe, otwierają drzwi do różnorodnych ścieżek rozwoju zawodowego.
Kandydatom do pracy najczęściej proponuje się zatrudnienie na podstawie umowy o pracę lub kontrakt b2b. W zależności od tego, jak działa dane przedsiębiorstwo, możliwa jest praca zdalna, hybrydowa lub stacjonarna. Opiekunowie klienta mogą pracować w systemie premiowym lub prowizyjnym.
Najnowsze oferty pracy dla doradców klienta i konsultantów
Współczesny rynek pracy stwarza całkiem sporo możliwości dla osób chcących rozwijać się w profesji doradcy klienta. Firmy z różnych branż, od handlu detalicznego i hurtowego po bankowość czy e-commerce, poszukują wykwalifikowanych profesjonalistów, którzy pomogą w budowaniu bazy lojalnych klientów i podnoszeniu jakości obsługi klienta. Zobacz najnowsze oferty pracy, które mogą otworzyć Ci drzwi do kariery jako doradca klienta. Wystarczy, że na Praca.pl wskażesz stanowisko: doradca klienta, żeby zobaczyć listę najnowszych ogłoszeń. Nie zapomnij też ustawić Job Alertu dla tego zawodu. Dzięki temu nie ominie Cię żadna nowa propozycja pracy!
Doradca klienta – najczęściej zadawane pytania:
-
Jakie są główne obowiązki doradcy klienta?
Głównym zadaniem doradcy klienta jest udzielanie wsparcia i informacji klientom firmy handlowej bądź usługowej, odpowiadanie na ich pytania, rozwiązywanie bieżących problemów związanych z procesem zakupowym oraz udzielanie fachowych porad w kwestiach obejmujących ofertę firmy. Doradca dba o budowanie pozytywnych relacji z klientami, prezentuje produkty i usługi, niekiedy także prowadzi negocjacje handlowe.
-
Jakie umiejętności są ważne dla doradcy klienta?
Posada doradcy klienta wymaga doskonałych umiejętności interpersonalnych, w szczególności empatii, zdolności do słuchania i zdolności negocjacyjnych. Doradca powinien potrafić rozpoznać potrzeby i oczekiwania klienta, dostosować się do nich oraz ewentualnie skutecznie rozwiązywać pojawiające się problemy. Umiejętność oddzielenia życia zawodowego od prywatnego oraz zarządzania czasem są także ważne w codziennej pracy doradcy klienta.
-
Jakie są perspektywy rozwoju kariery dla doradcy klienta?
Doradcy klienta mają dość różnorodne możliwości rozwoju zawodowego. Przede wszystkim wielu doświadczonych doradców awansuje na wyższe i bardziej odpowiedzialne stanowiska kierownicze np. kierownika zespołu, managera sprzedaży itp. Inni wybierają specjalizację w konkretnej dziedzinie np. w bankowości, ubezpieczeniach czy branży medycznej.