Specjaliści ds. kadr i płac są regularnie poszukiwani w Warszawie. Obsługa kadrowo-płacowa pracowników wymaga zarówno szerokiej wiedzy z zakresu prawa pracy, bhp, umiejętności zarządzania dokumentacją kadrową i płacową, ale także pewnych predyspozycji interpersonalnych. Co więcej, w stolicy działa wiele międzynarodowych firm, przez co od kandydatów często oczekuje się biegłej znajomości jęz. angielskiego. Nowe miejsca pracy dla specjalistów ds. obsługi kadrowej pracowników tworzone są w różnorodnych podmiotach gospodarczych i organizacjach, od dużych korporacji, przez instytucje publiczne, po małe i średnie przedsiębiorstwa. Pracownik działu HR, zależnie od zakresu obowiązków, zazwyczaj jest odpowiedzialny za prowadzenie akt osobowych pracowników, przygotowywanie list płac, samodzielne naliczenia wynagrodzeń, obsługę umów cywilno-prawnych i umów o pracę, obsługę benefitów, koordynację szkoleń bhp, prowadzenie rozliczeń z ZUS, sporządzanie deklaracji PIT oraz monitorowanie czasu pracy i świadczeń, zawsze zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa pracy. Jak widać, zajęcie może być bardzo wszechstronne, co rekompensuje nierzadko atrakcyjne płace (Warszawa jest przy tym miastem, w którym zarobki specjalistów HR mogą być szczególnie wysokie na tle kraju). Interesuje Cię taka praca? Aplikuj na wolne stanowiska oraz zapoznaj się z pełną charakterystyką zawodu!
Warszawa specjalista ds. kadr i płac – opis stanowiska
Specjalista ds. kadr i płac, który pracuje w Warszawie, może mieć dość rozległy wachlarz obowiązków. Osoba na stanowisku seniora jest odpowiedzialna za kompleksową obsługę kadrowo-płacową pracowników, w przypadku juniorów zadania są prostsze i mniej odpowiedzialne. Nieodłącznymi elementami pracy w dziale HR są jednak:
- sporządzanie list płac,
- prowadzenie dokumentacji kadrowo-płacowej,
- obsługa umów o pracę i umów cywilnoprawnych,
- prowadzenie rekrutacji / wsparcie procesów rekrutacyjnych.
Ponadto, specjalista ds. kadrowych i płacowych dba o prawidłowe prowadzenie ewidencji czasu pracy. Istotnym elementem pracy jest też rozliczanie podatków, zasiłków oraz przygotowywanie zaświadczeń dla pracowników czy chociażby świadectw pracy.
-
Młodszy specjalista ds. HR i wynagrodzeń
Młodszy specjalista ds. HR i wynagrodzeń wspiera procesy kadrowe i płacowe w danej jednostce. Jest to stanowisko, na którym uczy się zawodu, zdobywa doświadczenie pod okiem np. kierownika ds. HR czy starszego specjalisty HR. Co robi junior? Zajmuje się bieżącą obsługą kadrowo-płacową w zakresie wskazanym przez przełożonego. Do jego obowiązków może też należeć przygotowywanie umów, wprowadzanie danych do systemu kadrowo-płacowego czy na przykład przygotowywanie dokumentacji związanej z nawiązaniem i rozwiązaniem stosunku pracy albo z przepisami bhp. Często jest również odpowiedzialny za weryfikację danych osobowych pracowników w procesach rekrutacyjnych i podatkowych. Może uczestniczyć też w przygotowywaniu deklaracji do ZUS oraz GUS.
-
Starszy specjalista ds. rekrutacji i polityki personalnej
Starszy specjalista ds. rekrutacji i obsługi wynagrodzeń w firmie ma szeroki zakres obowiązków. To osoba, która zajmuje się aktywnym pozyskiwaniem nowych pracowników oraz opracowywaniem i wdrażaniem strategii personalnych. Może być w pełni odpowiedzialny za koordynację procesów rekrutacyjnych i wybierać odpowiednie narzędzia i metody weryfikacji kwalifikacji kandydatów. Istotnym elementem pracy w tym charakterze bywa również opracowywanie programów szkoleniowych i rozwojowych dla pracowników. Starszy specjalista ds. human resources dba również o budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy na rynku pracy. Monitoruje także branżę, w jakiej działa firma, jak również trendy w HR, w celu wdrażania nowych rozwiązań w zakresie polityki personalnej.
Jak zostać specjalistą ds. kadr i płac w Warszawie?
Pracodawcy w Warszawie zazwyczaj oczekują od kandydata na stanowisko specjalisty ds. kadr i płac wykształcenia wyższego, najlepiej z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi, prawa pracy lub rachunkowości. Na posadach juniorskich może wystarczyć wykształcenie średnie i np. status studenta. Ogromnym atutem będą kursy związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi. Kandydat powinien wykazać się doskonałą znajomością przepisów prawa pracy, Kodeksu pracy oraz umiejętnością obsługi programów kadrowo-płacowych (bądź chęcią do nauki, w przypadku osób na niższe stanowiska). W ogłoszeniach skierowanych do specjalistów ds. kadrowych często pojawia się wymóg doświadczenia w pracy na podobnym stanowisku. Jeśli chodzi o juniorów, doświadczenie jest jednak mile widziane, ale nie obligatoryjne. Warto zwrócić uwagę na wymogi językowe. Wiele stołecznych firm szuka do zespołów HR osób z biegłą znajomością języka angielskiego bądź innych obcych języków. Praca w HR po angielsku znacząco podwyższa zarobki, dlatego warto spróbować swoich sił nawet mimo braku doświadczenia!
Specjalista ds. dokumentacji personalnej i rozliczeń Warszawa – predyspozycje zawodowe
Zatrudniony nie tylko w Warszawie, ale i w każdej innej miejscowości specjalista ds. dokumentacji personalnej i rozliczeń powinien wykazywać się doskonałą organizacją pracy, dokładnością oraz umiejętnością analitycznego myślenia oraz rozwiniętymi zdolnościami numerycznymi. Na tym stanowisku bardzo ważna jest też umiejętność pracy pod presją czasu, dyskrecja i etyka zawodowa. Nie można zapominać, że specjalista ds. kadr i płac pracuje nie tylko przed komputerem, ale ma także stały kontakt z ludźmi. Osoba ta powinna być więc komunikatywna, umieć współpracować z zespołem oraz posiadać zdolność do rozwiązywania problemów i łagodzenia konfliktów.
Ile zarabia specjalista ds. kadr i płac w Warszawie?
Wynagrodzenie specjalisty ds. kadr i płac w Warszawie zależy od różnych czynników. Bardzo duże znaczenie może mieć wielkość i profil działalności firmy, a także to, czy jest to międzynarodowy podmiot (a więc obsługa kadrowa będzie odbywać się w języku obcym). Istotny jest także oczywiście poziom stanowiska i związana z nim odpowiedzialność oraz zakres obowiązków. Jak podaje Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń (wynagrodzenia.pl) mediana pensji brutto specjalisty ds. kadr i płac wynosi:
- junior w zawodzie – 4940 zł,
- specjalista średniego szczebla – 6000 zł,
- senior w zawodzie – 7020 zł.
Warto jednak dodać, że jedna czwarta najlepiej opłacanych starszych specjalistów zarabia co najmniej 8370 zł brutto miesięcznie. Płace pracowników wyższego szczebla w firmach międzynarodowych mogą zaczynać się od kilkunastu tys. złotych miesięcznie.
Najnowsze oferty pracy dla specjalisty ds. kadr i płac w Warszawie
Zobacz najnowsze ogłoszenie w branży HR, dostępne w serwisie Praca.pl! Jakich stanowisk najczęściej dotyczą rekrutacje w branży HR w Warszawie? Są to m.in. młodsza specjalistka ds. kadr, asystentka ds. kadrowo-płacowych czy samodzielny specjalistę ds. kadr i płac. Pamiętaj także, by ustawić Job Alert dla stanowiska specjalisty ds. kadr i płac!
Praca specjalista ds. kadr i płac Warszawa – najczęściej zadawane pytania:
-
Co wchodzi w typowy zakres zadań specjalisty ds. kadr w Warszawie?
Typowe obowiązki specjalisty ds. kadr w Warszawie obejmują sporządzanie dokumentów pracowniczych, w tym umów, zaświadczeń dla współpracowników, świadectw pracy dla pracowników, przygotowywanie i prowadzenie teczek osobowych oraz obsługę systemu wynagrodzeń w firmie. Specjalista czuwa nad przebiegiem i ustaniem stosunku pracy, a także nad pracą kadry zgodnie z przepisami. Specjalista zwykle jest odpowiedzialny za samodzielne naliczanie wynagrodzeń. Istotnym aspektem pracy jest też sporządzanie deklaracji ZUS, koordynacja badań pracowniczych (badania wstępne, okresowe, kontrolne) i organizacja szkoleń BHP.
-
Jakie umiejętności i kwalifikacje są wymagane od specjalisty ds. HR w Warszawie?
Warszawscy pracodawcy wymagają się przede wszystkim dogłębnej znajomości prawa pracy i przepisów BHP, a także umiejętności związanych z obsługą kadrowo-płacową pracowników (w tym do posługiwania się specjalistycznym oprogramowaniem). W pracy tej ważna jest umiejętność samodzielnego naliczania wynagrodzeń i sporządzania deklaracji podatkowych. Od kandydatów oczekuje się więc też rozwiniętych zdolności numerycznych i analitycznych oraz dokładności. Jeśli chodzi o dodatkowe kompetencje często wskazywane w ofertach pracy, są to: dobre umiejętności organizacyjne i komunikacyjne. W Warszawie mile widziane bywa także doświadczenie w pracy z cudzoziemcami oraz znajomość języków obcych.