Account manager to jedno najważniejszych stanowisk w wielu branżach sektora handlowo-usługowego. Posada ta jest perspektywiczna, umożliwia rozwój kariery i nierzadko wiąże się z atrakcyjnymi zarobkami. Co robi account manager? Nie zawsze łatwo odpowiedzieć na to pytanie, gdyż wiele zależy od wielkości i specyfiki firmy. Ogólnie rzecz biorąc account manager to osoba, która koncentruje się na pozyskiwaniu nowych klientów i budowaniu długotrwałych relacji z klientami, oraz realizacji planów sprzedażowych w ramach pełnionej funkcji. Do Twoich obowiązków na tym stanowisku należeć zatem będzie chociażby prezentowanie oferty firmy, negocjowanie warunków kontraktu oraz nadzór nad jego realizacją. Specyfika zadań account managera zależy od tego, w jakiej branży pracuje osoba na tym stanowisku. Przykładowo, w branży samochodowej może mieć on za zadanie prezentację pojazdów znajdujących się w salonie kluczowym klientom itp. Inne dziedziny, w których zatrudniani są account managerzy, to technologie, usługi finansowe, horeca czy branża FMCG. Etaty czekają zarówno w małych firmach, jak i w międzynarodowych korporacjach.
Na rynku pracy bardzo często można natknąć się na nowe oferty pracy na stanowisko account managera, przedstawiciela handlowego, lidera zespołu sprzedaży, opiekuna klienta czy export sales managera. Zarobki i wymagania w każdym miejscu pracy będą nieco inne. Jeśli szukasz pracy jako account manager, na początek sprawdź, co będzie należeć do Twoich obowiązków, a następnie sprawdź najnowsze oferty pracy w portalu Praca.pl.
Obowiązki account managera
Account manager Warszawa czy account manager Trójmiasto – w tego typu ogłoszenia celuje bardzo wiele osób. W czasie poszukiwanie najlepszego miejsca pracy dla siebie zwróć uwagę na to, jaki zakres obowiązków podany jest w ogłoszeniu. Pracodawcy zwykle wymieniają co najmniej 3 główne obowiązki związane z oferowanym stanowiskiem. Spodziewaj się tego, że jako abbount manager będziesz odpowiedzialny za:
- pozyskiwanie nowych klientów,
- prezentowanie oferty i doradzanie klientom,
- odczytywanie preferencji i potrzeb klientów,
- budowanie i utrzymywanie długotrwałych relacji z klientami indywidualnymi lub korporacyjnymi,
- prowadzenie negocjacji z klientami,
- czuwanie nad właściwą realizacją umów.
Jak zostać specjalistą account managerem?
Pracodawcy oczekują od kandydatów na stanowisko account menedżera przede wszystkim umiejętności profesjonalnego doradztwa, nawiązywania relacji biznesowych i znajomości technik sprzedażowych. W czasie rekrutacji liczy się przede wszystkim doświadczenie w sprzedaży i obsłudze klienta, ale osoby, które dopiero zaczynają swoją pracę w tej profesji także mają szansę na szybkie znalezienie pracy. Dlaczego? Ponieważ jest to zawód, w którym odniesie sukces osoba posiadająca wachlarz umiejętności interpersonalnych, potrafiąca przekonać do siebie innych. Jeśli nie masz doświadczenia, zadbaj także o to, by w Twojej kandydaturze wyeksponowane było wykształcenie, które może pomóc Ci w pracy, w tym np. kursy branżowe i udział w konferencjach branżowych potwierdzających Twoje zainteresowanie daną dziedziną. Pracodawcy zwracają uwagę także na kompetencje cyfrowe, nieodzowne w dzisiejszej pracy account managera, a także znajomość języków obcych. Często wymagane jest także posiadanie prawa jazdy kat. B i gotowości do odbywania podróży służbowych.
Stanowisko account managera – predyspozycje zawodowe
Praca account managera wymaga zdolności do prowadzenia negocjacji, umiejętności analitycznych oraz bardzo dobrej organizacji pracy. Kandydat na to stanowisko powinien być zdolny do efektywnego zarządzania swoim czasem, umieć radzić sobie ze stresem. Trzeba pamiętać, że choć account manager musi być samodzielny, jest to także zwykle praca w zespole. Kluczowe predyspozycje do pracy account mnagera to:
- komunikatywność,
- umiejętność prowadzenia negocjacji,
- odporność na stres,
- wysoka kultura osobista,
- pewność siebie, umiejętność szybkiego podejmowania decyzji,
- zdolności analityczne i numeryczne,
- wytrwałość, nastawienie na realizację celów.
Key account manager – co robi specjalista ds. kluczowych klientów?
Key account manager to wyższe stanowisko w pionach sprzedaży/obsł ugi klienta. Specjalista ten odpowiada za zarządzanie relacjami z kluczowymi klientami firmy, czyli tymi, którzy generują największy obrót. Zwykle są to klienci korporacyjni, a zadaniem key account managera jest dbanie o ich potrzeby, doradzanie w zakresie produktów i usług oraz negocjowanie z nimi kolejnych umów. Żeby być skutecznym w swojej pracy, na co dzień specjalista ds. kluczowych klientów musi również analizować rynek oraz działania konkurencji, aby dostosować ofertę do bieżących wymagań rynkowych i mieć pewność, że kluczowi klienci będą chętni do kontynuowania współpracy.
Strategic account manager – obowiązki
Strategic account manager to stanowisko zbliżone do posady key account managera. Specjalista ds. klientów strategicznych jest odpowiedzialny za rozwijanie relacji biznesowych z klientami mających strategiczne znaczenie dla danej firmy. Może być to np. wąska grupa znajdująca się z obszarze kluczowych klientów. Zadaniem tego pracownika jest uważna analiza potrzeb klienta strategicznego i wychodzenie na przeciw jego preferencjom. Strategic account manager przygotowuje zindywidualizowane oferty, prowadzi negocjacje i często uczestniczy w spotkaniach biznesowych. Utrzymuje stały kontakt z klientem, aby zapewnić najwyższą jakość współpracy.
Sales account manager – zakres obowiązków
Sales account manager to specjalista pracujący w dziale sprzedaży. Zajmuje się pozyskiwaniem nowych klientów, budowaniem długotrwałych relacji z obecnymi kontrahentami, realizacją planów jakościowych w obsłudze klienta i zarazem realizowanie celów sprzedażowych. Do jego zadań należy również przygotowywanie i prezentowanie ofert, prowadzenie rozmów handlowo-technicznych osobiście, przez telefon bądź za pomocą kanałów internetowych, a także zarządzanie bazą klientów.
Ile zarabia account manager?
Wynagrodzenie na stanowisku account managera zależy od branży, doświadczenia i umiejętności negocjacyjnych samego pracownika. Zazwyczaj account managerzy otrzymują wynagrodzenia podstawowe oraz premie i prowizje za osiągane wyniki sprzedażowe. Praca w takim systemie bywa stresująca, niemniej pozwala na osiąganie atrakcyjnych zarobków. Pracownicy mogą także liczyć na różne świadczenia i benefity, np. zniżki na produkty i usługi firmy, służbowy telefon, laptop, samochód, prywatną opiekę medyczną, karnety sportowe i inne dodatki. Jak informuje Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń, mediana płacy account managera w Polsce na średnim stanowisku to 7600 zł brutto miesięcznie. W przypadku juniora wynosi ona 5350 zł brutto miesięcznie, a seniora w zawodzie 9540 zł brutto miesięcznie.
Najnowsze oferty pracy dla account managera
Na Praca.pl znajdziesz atrakcyjne oferty pracy na różne stanowiska w handlu i opiece klienta. Żeby zawęzić wyniki wyszukiwania, podaj nazwę konkretnego stanowiska, jakie Cię interesuje, a także inne parametry, np. miasto czy rodzaj preferowanej umowy. Posada account managera dostępna jest zazwyczaj w różnych branżach i w wielu miastach w całej Polsce, zarówno na poziomie samodzielnego specjalisty, jak i młodszego specjalisty ds. klientów indywidualnych czy korporacyjnych. Aplikuj od razu!
FAQ: Praca account manager – najczęściej zadawane pytania:
-
Jakie są podstawowe obowiązki zawodowe account managera?
Account manager jest odpowiedzialny za budowanie i utrzymanie długotrwałych relacji z klientami obecnymi, a także za pozyskiwanie nowych klientów. Jego codzienność stanowią: prezentacja oferty firmy, negocjowanie warunków kontraktów, realizowanie planów sprzedaży, a także chociażby obsługa leadów sprzedażowych i zarządzanie bazą klientów.
-
Gdzie można znaleźć oferty pracy na stanowisko account managera?
Aktualne oferty pracy dla account managerów są dostępne w serwisie Praca.pl. Wystarczy, że podasz nazwę stanowiska i klikniesz: Szukaj. Na Praca.pl znajdziesz także pomagające w znalezieniu pracy, takie jak Kreator CV czy Kalkulator Wynagrodzeń.