Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami w najbliższym czasie? Raport Employer Branding w Polsce 2016

2016-07-04

O employer brandingu w polskich firmach mówi się coraz więcej i można powiedzieć, że to modny temat. Wciąż jednak brakuje bardziej strategicznego podejścia do tego zagadnienia wśród pracodawców. Jak wygląda employer branding po polsku w 2016 roku? Jaki jest kierunek zmian na przestrzeni ostatnich lat? Z jakimi wyzwaniami mierzą się pracodawcy? Odpowiedzi znajdziemy w Raporcie Employer Branding w Polsce 2016.

Już po raz piąty firma HRM Institute przeprowadziła wśród osób, zajmujących się employer brandingiem w polskich firmach, badanie Employer Branding w Polsce. Na jego podstawie został opracowany raport, najpełniej pokazujący aktualny stan polskiego employer brandingu.  Badanie trwało od marca do maja 2016 roku i wzięło w nim udział 349 pracodawców z całej Polski. Badanie zostało objęte patronatem medialnym portalu Praca.pl.


Problemy z pozyskiwaniem utalentowanych kandydatów

Coraz więcej organizacji zmaga się z przyciągnięciem utalentowanych pracowników do pracy - w niektórych branżach to pracownicy zaczynają dyktować warunki. Jak w tej sytuacji radzą sobie pracodawcy?  Wyraźnie widać, że część firm podchodzi do problemu kompleksowo, włączając działania employer brandingowe w strategię firmy, co na pewno przekłada się na lepszą pozycję w walce o talenty. Nadal jednak duża część firm próbuje walczyć o kandydatów za pomocą doraźnych środków, np. jednorazowej kampanii rekrutacyjnej czy akcji na uczelni. Pytanie, czy to wystarczy?
 
Rynek pracy podlega ciągłym zmianom, na co trzeba być zwyczajnie przygotowanym. Mądry pracodawca wie, że to co działa tu i teraz, niemal na pewno nie będzie wystarczająco dobre w przyszłości. Dlatego przygotowuje się do tych zmian, chociażby analizując trendy i wyciągając z nich wnioski, tak żeby wyprzedzić konkurencję w nieustannym wyścigu o odpowiednich kandydatów.


Odpowiedzialność za employer branding w firmach

Podobnie jak w latach ubiegłych, najczęściej za employer branding odpowiedzialny jest dział personalny (47%) lub dział marketingu (11%). Kształtowaniem wizerunku pracodawcy zajmują się również specjalnie tworzone w tym celu działy, jak np. dział employer brandingu (9%) czy dział zarządzania talentami (5%). Odpowiedzialność za budowanie marki pracodawcy spoczywa również na Zarządzie (9%).


Strategia employer brandingowa to podstawa

Od wielu lat mówi się o tym, jakie korzyści przynosi posiadanie strategii marki pracodawcy. Widać je zarówno w obszarze rekrutacji, jak i zaangażowania, efektywności pracy pracowników czy wreszcie realnych przychodów firm.

Mimo tego w dalszym ciągu 52% ankietowanych deklaruje, że nie posiada strategii kształtowania wizerunku pracodawcy. Przy czym 32% z nich dostrzega potrzebę jej posiadania i pracuje nad nią, a 20% nie planuje nic z tym zrobić.
Wśród firm, które mają strategię EB, jedynie 11% deklaruje, że posiada jasno sprecyzowaną strategię employer brandingową, a 34% uważa, że wymaga ona jeszcze dopracowania i rozbudowania.  

Jednocześnie sami ankietowani widzą korzyści, jakie niesie za sobą posiadanie jasno sprecyzowanej strategii, jak np. łatwość przyciągania talentów (83%) czy lepsze dopasowanie kandydatów do kultury organizacyjnej firmy (78%).
Należy mieć nadzieję, że podejście polskich pracodawców do posiadania strategii będzie się w najbliższym czasie zmieniać.

Kompetencje osób zajmujących się budowaniem marki pracodawcy

Czy osoby odpowiedzialne za employer branding są odpowiednio przygotowane do działania? Odpowiedź pozytywną daje 32% ankietowanych, 34% uznaje, że nie ma odpowiednich kompetencji, a tyle samo nie ma zdania na ten temat.
Wśród braków kompetencyjnych, wskazanych przez uczestników badania, za najpoważniejsze należy uznać braki w wiedzy teoretycznej i praktycznej, a także słabą znajomości narzędzi, metod i standardów działania. Dużym problemem jest również nieznajomość nowoczesnych technologii i nieumiejętność prowadzenia działań w mediach społecznościowych.


Jak utrzymać pracowników w firmie?

Równie ważne, jak pozyskanie nowych kandydatów, jest utrzymanie utalentowanych pracowników w firmie. Dlaczego utalentowani pracownicy odchodzą z firmy? Oczywiście najczęściej wskazywaną przyczyną jest wysokość zarobków (30% odpowiedzi). Kolejną ważną przyczyną zmiany pracy jest chęć rozwijania się pracowników i podejmowania nowych wyzwań (uważa tak 25% badanych). Warto podkreślić, że w tym roku już tylko 9% firm uważa, że nie traci najlepszych pracowników (w 2015 r. uważało tak 13% ankietowanych).



Zapraszamy do lektury pełnej wersji Raportu Employer Branding w Polsce 2016, w którym znajdą Państwo więcej informacji na temat stanu employer brandingu w naszym kraju, także w ujęciu porównawczym za okres pięciu lat.
Raport można nieodpłatnie pobrać ze strony: www.hrminstitute.pl/raport-employer-branding/.

W razie pytań zapraszam do kontaktu:
Julia Bojanowska
julia.bojanowska@hrminstitute.pl

---
HRM Institute, organizator badania,  jest firmą doradczą specjalizującą̨ się w employer brandingu a także szeroko rozumianym zarządzaniu zasobami ludzkimi. Prowadzi badania wewnętrzne i zewnętrzne, w tym coroczne badanie Employer Branding w Polsce. Celem HRM Institute jest również dzielenie się wiedzą i wymiana doświadczeń z zakresu budowania marki pracodawcy, dlatego organizuje coroczną konferencję Employer Branding Management Summit (www.ebmsummit.pl), konkurs Employer Branding Excellence Awards oraz prowadzi szkolenia i warsztaty.
www.hrminstitute.pl

 

 

Przeczytaj także: