Analityka Big Data wciąż atrakcyjnym tematem
2017-05-09Jak długo potrwa szum wokół Big Data? Kiedy to pojęcie zostanie wyparte przez inne, być może bardziej chwytliwe hasła, związane z nowym trendem technologicznym? Na pewno jeszcze nie w tym roku. Analityka Big Data wciąż nie powiedziała ostatniego słowa, o czym mogli przekonać się uczestnicy niedawnej konferencji „Big Data – bigger opportunities”.
Trzecia edycja konferencji, organizowanej w SGH przez SKN Statystyki, ponownie okazała się sukcesem. Prelegenci dostarczyli uczestnikom solidną dawkę wiedzy i inspiracji. Pierwszy dzień był okazją do zastosowania analitycznej wiedzy w praktyce – w tym dniu odbyły się trzy warsztaty. Uczestnicy warsztatów poznali takie zagadnienia jak: Dark Data, czyli ciemne strony danych, dostosowanie cen w oparciu o cechy behawioralne oraz segmentacja klientów w branży telekomunikacyjnej na podstawie danych o nich.
Po dniu warsztatowym przyszedł czas na finał – dzień prelekcji. Jak zoptymalizować kampanię online leku na alergię w taki sposób, by wyświetlanie reklam było ściśle powiązane z sezonem pylenia i ilością pyłków w powietrzu? Na to pytanie odpowiedzieli panowie Adam Pawelec i Krzysztof Struś z domu mediowego Zenith, przedstawiając case study realizowanej przez nich kampanii, która istotnie przyczyniła się do zwiększenia sprzedaży leku, a oparta była na analizach ekonometrycznych i Big Data. Następnie p. Mariusz Gromada z Banku Millennium opowiedział o modelach predykcyjnych w teorii i praktyce, by po jego prelekcji powrócić do marketingowych tematów. Eksperci z firm Cloud Technologies i Dentsu Aegis Network Polska przybliżyli kolejno istotę monetyzacji danych na przykładzie marketingu online oraz pojęcie modeli atrybucji, czyli przypisywania różnym kanałom udziału w osiągnięciu pożądanego przez marketera efektu, na przykład wypełnienia formularza bądź dokonania zakupu przez klienta.
Konferencja nie skupiała się jednak wyłącznie na świecie marketingu online. Prelegenci z PwC Polska przedstawili zastosowanie Big Data w analizowaniu sprzedaży w tradycyjnych sieciach handlowych, zaś analitycy z SAS Institute nakreślili wykorzystanie zaawansowanej analityki w logistyce i retail. Nieco bardziej technologicznym akcentem była prelekcja p. Sebastiana Dziadkowca z Deloitte, który wystąpił na konferencji z tematem analizy danych w chmurze na przykładzie Amazon Web Services.
Podobnie jak w poprzednich latach, konferencja przyciągnęła nie tylko studentów, ale także wielu profesjonalistów żywo zainteresowanych analityką danych i wykorzystujących ją w codziennej pracy. Nie zabrakło więc pytań i dyskusji. Można zastanawiać się, kiedy skończy się era Big Data, ale wniosek z konferencji nasuwa się jeden: obecnie Big Data nadal oznacza duże możliwości. Nie tylko dla biznesu, ale i dla pracownika – dobry data scientist nie będzie musiał szukać pracy, bo to pracodawcy będą szukać jego.