3 pomysły na startup, który możesz odpalić po godzinach

2015-07-23

3 POMYSŁY NA STARTUP, KTÓRY MOŻESZ ODPALIĆ PO GODZINACH


Praca na etacie i chęć otworzenia własnej firmy to codzienność wielu osób. Nie wszyscy jednak są przedsiębiorcami, gdyż nie jest łatwo zaryzykować, odejść z etatu i postawić wszystko na jedną kartę. 9/10 startupów upada i istnieje ogromne ryzyko, że nasz biznes nie wypali. Jak więc rozpocząć realizację marzeń o własnym biznesie gdy mamy tak wiele do stracenia? Startup Academy prezentuje 3 pomysły na startup, który można odpalić po godzinach pracy na etacie.

1. PLATFORMA INTERNETOWA TYPU „MARKETPLACE”

Czy mam na myśli otwieranie kolejnego allegro? Pewnie sądzisz, ze postradałem zmysły. Stworzenie platformy, która w internecie łączyć będzie kupujących ze sprzedającymi czy usługodawców z usługobiorcami jest dużym wyzwaniem, a koszt wykonania takiego projektu to co najmniej kilkadziesiąt tysięcy na start. Jak jednak zacząć taki biznes bez budżetu? Musimy zacząć od pomysłu na branżę.

Amerykański serwis Airbnb łączy osoby, które mają wolny pokój lub mieszkanie, z osobami, które chcą ten pokój wynająć jako alternatywę dla hotelu. Mybaze.com łączy osoby, które tworzą designerskie produkty, z tymi którzy tych produktów potrzebują. Pomyśl o serwisie łączącym prawników, lekarzy, hydraulików, elektryków, fryzjerów, szewców, serwisantów komputerów czy reprezentantów innych branż z klientami.

Kiedy już wybierzesz branżę, nie zaczynaj od budowy serwisu ale postaraj się dowiedzieć czy jesteś w stanie ten proces obsłużyć ręcznie. Jeśli myślisz o stworzeniu serwisu, w którym łączyć będziesz elektryków z klientami to zacznij od skontaktowania się z trzydziestoma elektrykami by spytać ich o to, czy mają problem z pozyskiwaniem klientów i czy są w stanie za rozwiązanie tego problemu zapłacić. Kiedy potwierdzisz ich problem, spróbuj znaleźć dla nich klientów. Możesz zrobić to poprzez stworzenie prostej strony internetowej, która będzie imitacją działającego serwisu. Taką stronę w serwisie Landingi.pl stworzysz dosłownie w 15 minut. Jeśli oczekujesz od elektryka opłaty za znalezienie mu klientów to spróbuj tych klientów znaleźć ręcznie. Udowodnij sobie, że możesz.

Gdy zaczniesz to osoby łączyć bez platformy internetowej, a cały proces okaże się powtarzalny wtedy możesz myśleć nad szukaniem inwestycji, dzięki której sfinansujesz rozwój projektu. Inwestor nie zainwestuje swoich środków w pomysł na biznes, ale jest w stanie zainwestować w pomysł, który jest już zweryfikowany rynkowo. Wypracowanie powtarzalnego modelu, w którym jesteś w stanie dotrzeć do swoich usługodawców i usługobiorców jest rynkową weryfikacją pomysłu.

2. SKLEP INTERNETOWY BEZ BUDŻETU

Otworzenie sklepu internetowego mogłoby się kojarzyć z potrzebą zakupu towaru za kilkanaście czy kilkadziesiąt tysięcy, który będziemy trzymać w wynajętym magazynie. Taka perspektywa odstrasza wiele osób przed rozpoczęciem działalności handlowej.

Sklep Meblobranie.pl, który zajmuje się internetową sprzedażą mebli, wiele lat temu zaczynał swoją działalność w modelu dropshippingu, w którym to producent odpowiedzialny jest za wysyłkę. W witrynie internetowej Meblobranie.pl widocznych było kilkaset produktów, ale sklep żadnego z nich nie miał „na stanie”. W momencie gdy klient dokonywał zakupu na Meblobranie.pl, sklep przekazywał zlecenie do producenta, który zamówiony produkt pakował i wysyłał bezpośrednio do klienta Meblobranie.

Obecnie firma posiada już wiele własnych produktów, w swoim magazynie, jednak taka decyzja została podjęta dopiero po kilku latach działalności. Sklep powstał bez zaangażowania jakiegokolwiek kapitału, a dziś jest jednym z liderów internetowej sprzedaży mebli w Polsce.

3. APLIKACJA MOBILNA

Jeśli masz pomysł na aplikację mobilną mogłoby się wydawać, że musisz wydać na jej stworzenie kilkanaście czy kilkadziesiąt tysięcy złotych. Nic bardziej mylnego. Możesz zacząć od zaprojektowania kilku grafik-imitacji ekranu aplikacji, a następnie możesz połączyć te grafiki korzystając np. z narzędzia inVision tworząc iluzję działającej aplikacji. Ekrany zaprojektujesz korzystając z bezpłatnego narzędzia canva.com.

W ten sposób w ciągu jednego dnia i bez budżetu jesteś w stanie stworzyć prototyp aplikacji mobilnej, z którym możesz wyjść do swoich klientów. Jeśli masz aplikację dla restauratorów to wystarczy, że wyjdziesz ze stworzonym prototypem do 200 placówek i spróbujesz sprzedać. Jeśli uda Ci się zebrać kilkadziesiąt listów intencyjnych od właścicieli restauracji to będzie rynkowe potwierdzenie, że realizacja tego pomysłu ma sens. Nie musisz budować gotowego produktu.

CO DALEJ?


Kolejnym krokiem po przetestowaniu pomysłu jest pozyskanie inwestora, który sfinansuje rozwój Twojego pomysłu. Oczywiście, jeśli masz pomysł, w którym element technologiczny ma duże znaczenie, wtedy na pokładzie musisz mieć człowieka o kompetencjach technicznych. Inwestor nie sfinansuje aplikacji, którą zaprojektuje agencja interaktywna naszego znajomego. Rynkowe potwierdzenie ułatwi nam jednak pozyskanie technicznego cofoundera do projektu i udowodni, że nasz pomysł to nie tylko idea, ale projekt na który jest rynkowe zapotrzebowanie. Na zweryfikowany rynkowo dobry pomysł biznesowy można z łatwością pozyskać kilkaset tysięcy złotych inwestycji na start.

Testowanie pomysłu bez budżetu zgodnie z metodologią Lean Startup i Customer Development to elementy weekendowego programu Startup Academy.

Zapisz się na weekendowy program Startup Academy, a otrzymasz praktyczną wiedzę i narzędzia pozwalające na dopracowanie i przetestowanie pomysłu na biznes bez budżetu. Zainspiruj się do działania, poznaj genezę sukcesów i porażek setek przedsiębiorców i odkryj swój potencjał!

startupacademy.pl

 

Przeczytaj także: