TV Polonia, Z daleka, a z bliska, Kampania dla imigrantów zarobkowych
2009-03-22Wracać, ale dokąd? Odpowiedzi na to pytanie mają udzielać Polakom, mieszkającym w Anglii przedstawiciele samorządów, lokalni przedsiębiorcy i inwestorzy. A to wszystko w ramach projektu 12 Miast, pomysłu Stowarzyszenia Młodej Polonii Poland Street. W spotkaniach i kampanii informacyjnej biorą udział następujące miasta: Szczecin, Gdańsk, Bydgoszcz, Białystok, Poznań, Łódź, Warszawa, Poznań, Lublin, Katowice, Kraków i Rzeszów. Imigranci zarobkowi mają poznać sytuację na rynku pracy i nieruchomości, ale i dowiedzieć się więcej na temat planowanych w danym mieście inwestycji.
Eksperci twierdzą, że fali powrotów raczej nie należy się spodziewać, bo Polacy wolą kryzys przeczekać na Wyspach, a zdaniem Andrzeja Sadowskiego, wiceprezydenta Centrum im. Adama Smitha, samorządy mają raczej ograniczone możliwości, zaś ambasadorami takiej kampanii powinni być przede wszystkim mieszkańcy danego miasta.
Jak podkreślał gość programu Marek Karczewski, ekspert rynku pracy Portalu Praca.pl, obecna sytuacja do dobry okres na rynku pracy, bo wiele firm zagranicznych decyduje się na otwieranie odziałów firm w Polsce. Szacuje się, że w tym roku czeka co najmniej 100 tys. nowych miejsc w pracy, zaś najwięcej ofert znajdą przede wszystkim specjaliści branży IT. Zdaniem Karczewskiego powracający Polacy to dobry kąsek dla takich pracodawców, ze względu na zdobyte doświadczenie oraz znajomość języków obcych.