Radio Dla Ciebie, Jak marnujemy czas w pracy
2010-07-2626 lipca 2010 r. o godz. 07:36 w Radiu Dla Ciebie gościł ekspert portalu Praca.pl, Michał Filipkiewicz. Rozmowa dotyczyła czasu pracy w Polsce oraz tego, czy jest on przez pracowników efektywnie wykorzystywany.
W 2009 roku Polacy przepracowali średnio 2015 godzin. Wyprzedzili nas jedynie Koreańczycy z południa oraz Rosjanie, którzy przepracowali odpowiednio 2074 i 2016 godzin. Natomiast mieszkańcy krajów zachodniej Europy pracują zdecydowanie mniej, np. Hiszpanie 1615 godzin, a Niemcy zaledwie 1309 godzin. Polacy jawią się na tym tle jako wyjątkowo pracowity naród. Niestety długa praca nie daje spodziewanych efektów, ponieważ pracujemy nieefektywnie. Wynika to przede wszystkim ze złej organizacji pracy w naszych firmach, ale sami też nie jesteśmy do końca sumiennymi pracownikami.
Według badań Gemiusa miesięcznie zamiast 160 godzin przepracowujemy zaledwie 140, co przy założeniu 8-godzinnego dnia pracy oznacza, że codziennie marnujemy 1 godzinę.
Jak więc obijamy się w pracy? Poniżej kilka przykładów:
- czytamy wiadomości na portalach,
- przeglądamy serwisy społecznościowe,
- rozmawiamy na czatach i plotkujemy ze znajomymi z pracy,
- planujemy urlop,
- czytamy dowcipy,
- szukamy nowej pracy (!).
Dlaczego więc pracownicy marnują czas w pracy? Raport HRM Guide wskazuje kilka przyczyn:
- zbyt mała ilość zadań w pracy (18% ankietowanych),
- dłuży nam się czas w pracy (14%),
- kiepska pensja (12%),
- brak wyzwań w pracy (11%).
Na koniec warto wspomnieć, że zgodnie z kodeksem pracy każdemu pracownikowi przysługuje 15 minut przerwy, jeśli pracuje on 6 godzin lub więcej dziennie. Dodatkowo, osoby pracujące przed komputerem mogą liczyć na 5 minut przerwy co godzinę (chociaż pracodawca może nam w tym czasie wyznaczyć inne zadania niewymagające użycia komputera). Są to przerwy wliczane w czas pracy, natomiast każdy pracodawca ma też prawo do wyznaczenia przerwy niewliczanej do czasu pracy (do 60 min) o dowolnej porze (najczęściej są to przerwy na lunch).