Dzień dobry TVN, czy praca z domu się opłaca?

2010-06-10

10 czerwca 2010 r. w Dzień Dobry TVN wystąpił Michał Filipkiewicz z portalu Praca.pl. Rozmowa z Marcinem Prokopem i Dorotą Wellman dotyczyła tzw. telepracy, czyli pracy wykonywanej z domu.

Niedawne badania amerykańskie pokazały, że wykonując niektóre zawody zdalnie można zarobić naprawdę dużo. Przykładowo, amerykański web developer może zarobić aż 71 tys. dolarów rocznie, doradca finansowy prawie 60 tys, a tłumacz 43 tysiące dolarów.

A jak wygląda sytuacja w Polsce? Okazuje się, że w naszym kraju zaledwie 2% pracowników pracuje zdalnie, podczas gdy np. w krajach skandynawskich współczynnik ten wynosi aż 15%, a w Wielkiej Brytanii 10%. Tak mała popularność telepracy wynika z nastawienia do niej samych pracowników, którzy poprzez pracę z domu boją się wykluczenia, izolacji i odebrania szansy na awans. Poza tym warto nadmienić, że do pracy nie udajemy się jedynie po to aby pracować. Praca wśród ludzi spełnia rolę społeczną, dzięki niej poznajemy nowe, ciekawe osoby, wspólnie spędzamy czas, zawiązujemy przyjaźnie i plotkujemy. Z drugiej strony są też czynniki, które zniechęcają samych pracodawców do zatrudniania na odległość. Jest to przede wszystkim poczucie braku kontroli nad pracownikiem oraz dość surowe przepisy kodeksu pracy, które np. nakładają na pracodawcę obowiązek wyposażenia pracownika w atestowany i zgodny z przepisami BHP sprzęt biurowy i taką samą odpowiedzialność za pracownika pracującego w domu jak tego, który pracuje w siedzibie firmy.

Niemniej jednak, dla samych pracowników praca wykonywana z domu przynosi wiele korzyści:

- praca w warunkach bezstresowych, brak presji psychicznej;
- elastyczność miejsca pracy pozwalająca na jej wykonywanie z domu, hotelu, parku;
- oszczędność czasu i pieniędzy na dojazdach;
- możliwość połączenia życia rodzinnego i zawodowego;
- możliwość pracy pomimo choroby lub niepełnosprawności;
- elastyczny czas pracy.

Z uwagi na opisane wyżej czynniki, według badań Jack M. Nilles (autora książki "Telepraca. Strategie kierowania wirtualną załogą") efektywność telepracowników wzrasta o ok. 20%. Telepraca stanowi więc wymierną korzyść również dla pracodawców.

Przeczytaj także: