Polak w pracy czuje się niedoceniany i źle opłacany
2009-12-21 Portal Praca.pl zbadał nastroje Polaków. Najbardziej zniechęca ich do pracy zbyt niskie wynagrodzenie i brak dodatkowych świadczeń, oraz brak uznania i podziękowania. W ankiecie poświęconej temu tematowi wzięło udział niespełna 7,5 tysiąca osób.Ponad 37% respondentów, którym na łamach Portalu Praca.pl zadaliśmy pytanie: “Co najbardziej zniechęca Cię do pracy?” wskazało odpowiedź: “Zbyt niskie wynagrodzenie, brak dodatkowych świadczeń”. Drugim czynnikiem "zniechęcającym" do pracy okazał się “brak uznania, wdzięczności i podziękowania za wykonaną dobrze pracę” (18,7% respondentów), kolejnym “niekompetencja przełożonych” (16% ankietowanych) oraz “niesprawiedliwe traktowanie pracowników” (13,2% badanych). Polaków nie zniechęca do pracy nadmiar pracy i obowiązków, czy nawet presja przełożonych, tę odpowiedź wybrały tylko 703 z 7,477 osób, które wzięły udział w ankiecie (czyli 9,4%).
W Polsce żyje się trudniej
Wyniki ankiety wskazują więc, że największym problemem rynku pracy w Polsce, są ciągle zbyt małe stawki wynagrodzeń i brak dodatkowych świadczeń. Zdaniem Michała Filipkiewicza, szefa marketingu Portalu Praca.pl, duży wpływ na wyniki ankiet ma aspekt psychologiczny, czyli fakt, że zawsze chcemy zarabiać więcej. Prawda jest jednak taka, że polskie zarobki są jednak niższe w porównaniu do zarobków naszych zachodnich sąsiadów i to nie tylko nominalnie, ale też realnie.
- Rzadko kiedy można usłyszeć od pracownika, że zarabia wystarczająco dużo. Pieniądze mają to do siebie, że zawsze chcielibyśmy ich mieć więcej. Nawet jeśli dostaniemy podwyżkę, to nasza radość nie trwa długo, bo po krótkim czasie dostosowujemy swoje życie do nowych możliwości finansowych, pojawiają się nowe potrzeby i pieniędzy znowu zaczyna brakować. – mówi Michał Filipkiewicz. Dodaje, że biorąc pod uwagę fakt, że średnie wynagrodzenie w Polsce wynosi obecnie ponad 3 tysiące złotych, teoretycznie nie powinno być tak źle.
Jednak statystyka sobie, życie sobie. Dla wielu osób ta “średnia” kwota leży w sferze marzeń. Osoby wykonujące proste prace, mieszkające w mniejszych miastach często muszą zadowolić się zaledwie tysiącem złotych. Średnia krajowa zawyżana jest bowiem przez nieliczną grupę osób, której zarobki liczone są w dziesiątkach tysięcy złotych: prezesów, dyrektorów i managerów, którzy zarządzają dużymi korporacjami i zamieszkują największe aglomeracje.
- Dużo lepszym wyznacznikiem rzeczywistego poziomu zarobków byłoby więc wyliczenie mediany. Z danych GUS wynika bowiem, że dużo więcej Polaków zarabia poniżej średniej krajowej, a pracownicy zarabiający więcej niż ta średnia są w mniejszości – mówi ekspert Praca.pl.
Polskie zarobki są też niższe w porównaniu do zarobków naszych zachodnich sąsiadów. Na Zachodzie pracownicy zarabiają więcej nie tylko nominalnie, ale też realnie. - W Polsce żyje się po prostu trudniej. Przykładowo, za średnią polską pensję możemy kupić przeciętnie tylko pół metra mieszkania, podczas gdy w Europie Zachodniej stać nas na 1,5 - 2,5 metra. Ceny mieszkań są horrendalnie wysokie, jest ich zbyt mało w stosunku do potrzeb, a osoby je kupujące zadłużają się często na całe życie – mówi Marek Karczewski, kierownik sprzedaży w Praca.pl.
Polski turysta, który wyjeżdża za granicę nierzadko odkrywa, że ceny w supermarkecie czy restauracji są zbliżone do polskich. Droższe są jedynie usługi. Jeżeli weźmiemy te dane pod uwagę, to być może zrozumiemy dlaczego kasjerka w sklepie nie zawsze jest dla nas miła, dlaczego lekarz, czy nauczyciel mogą czuć się sfrustrowani, a pracownik, któremu przełożony opowiada o motywacji pozafinansowej patrzy na niego z wielkim zdziwieniem.
- Trzeba jasno powiedzieć, że pieniądze są podstawą zadowolenia i wydajności w pracy. Niemniej jednak, cieszyć może fakt, że nasz kraj ciągle się rozwija, przyciągamy nadal sporo inwestycji zagranicznych, płace wolno, ale jednak, ciągle rosną, a ludzie gotowi są do większej mobilności w celu znalezienia lepszej pracy. Wszystko to sprawia, że powiększa się klasa średnia, która jest podstawą dobrobytu każdego demokratycznego państwa - ocenia Marek Karczewski.
Dobry pracownik to doceniony pracownik
Zdaniem ekspertów portalu Praca.pl wyniki ankiety potwierdzają dobitnie także fakt, że niezwykle duży wpływ na wyniki, ma atmosfera panująca w pracy, w której większość z nas spędza przecież ok. 1/3 naszego czasu.
- Dobra atmosfera jest szalenie ważna, szczególnie że nie wyklucza ciężkiej i wydajnej pracy. Co więcej, bardzo często jej sprzyja – przekonuje Izabela Sadowska - Trzcińska, ekspert rynku pracy w Praca.pl - Prawie zawsze dobry pracownik to zadowolony pracownik, który wykonuje swoje zadania z pasją i zaangażowaniem.
Dodaje, że bardzo ważna dla każdego z nas jest również ocena naszych poczynań, bo chcemy wiedzieć, jak sobie radzimy. Pozytywna ocena pracy dodaje zapału, motywacji i zwyczajnie - cieszy. Negatywna ocena może z kolei zwrócić uwagę na to, co robimy źle i pozwolić uniknąć błędów w przyszłości.
Często więc, dobra atmosfera w miejscu pracy rekompensuje niższe wynagrodzenie, godzimy się pracować za mniejsze pieniądze głównie wtedy, kiedy wiemy, że w innej firmie relacje są gorsze niż u nas.
- Poza tym dużo zależy też od różnicy tego wynagrodzenia. Jeśli mamy propozycję, że w innym miejscu pracy będziemy mogli zarabiać tysiąc złotych więcej, to prawdopodobne jest, że osoba, która na rękę dostaje 2 tysiące złotych się na to skusi, ponieważ dla niej będzie to duży wzrost wynagrodzenia, natomiast menedżer, którego zarobki wynoszą, powiedzmy, 8 tysięcy złotych, taką propozycję raczej odrzuci, ponieważ dla niego zmiana wynagrodzenia byłaby mało odczuwalna – mówi Izabela Sadowska - Trzcińska.
Dobry szef to kompetentny szef
Wyniki ankiety portalu Praca.pl wskazują także, że – choć generalizować nie można, to jednak w Polsce zdarzają się przypadki niekompetencji menedżerów. A niekompetencja przełożonych jest czynnikiem, który mocno zniechęca do pracy.
- Działa ona negatywnie, bez względu na to, czy przejawia się lekceważącym podejściem do problemów, nepotyzmem, czy brakiem chęci do dyskusji, a jedynie wydawaniem poleceń, które w opinii pracownika mogą być błędne – mówi Michał Filipkiewicz. - Może też hamować rozwój pracownika i jego chęć do działania powodując poczucie zagrożenia u niekompetentnego przełożonego, który z obawy przed podważeniem swojego autorytetu podejmuje krótkowzroczne i nieprzemyślane decyzje – dodaje ekspert Praca.pl.
Pracowity jak... Polak
Nie tylko odpowiedzi respondentów ankiety Praca.pl, ale także opinie polskich i zagranicznych pracodawców potwierdzają, że Polacy – generalnie - są narodem pracowitym. W porównaniu do krajów Europy Zachodniej pracujemy dłużej o kilka godzin tygodniowo.
- Niestety wydajność naszej pracy jest niższa. Nadmiar obowiązków nie zniechęca do pracy, pod warunkiem, że jesteśmy właściwymi ludźmi we właściwym miejscu, czyli po prostu robimy to co lubimy i się realizujemy. Swoje zadania traktujemy wtedy jak wyzwania, uczymy się dużo i rozwijamy w obszarach, na których nam zależy. Dlatego tak ważne jest aby pracownik miał określoną wizję swojej kariery i na tej podstawie dobierał odpowiednich pracodawców – mówi Michał Filipkiewicz.
Dodaje, że prawda wygląda jednak inaczej. Wielu pracowników – niestety - nie wie, co chciałoby robić za kilka lat, swoje CV wysyła gdziekolwiek bez zastanowienia się chociażby nad tym, czy profil działalności i kultura danej firmy im odpowiada.
- Zanim zdecydujemy się na pracę w określonej organizacji powinniśmy się dowiedzieć o niej jak najwięcej. Wyeliminuje to w przyszłości wiele nieporozumień i frustracji – podpowiada Michał Filipkiewicz.
Wyniki ankiety dostępne na stronie: