Nowy Portal Praca.pl: w ogłoszeniach o pracę Polacy znajdą informację nie tylko o stanowisku pracy, ale i pensji
2008-09-23
W formularzu ogłoszeniowym Portalu Praca.pl wypełnianym przez pracodawców pojawiło się dzisiaj nowe pole z oferowanymi zarobkami. Można tam wpisywać oferowane wynagrodzenie miesięcznie brutto. Portal stworzył możliwość podania przedziału zarobków „od - do”. Będzie to ułatwieniem dla pracodawców, którzy nie mogą oszacować stałego miesięcznego wynagrodzenia. Jest to szczególnie ważne w takich zawodach jak np. handlowcy, gdzie wysokość pensji zależy od wykonanych transakcji. Pracodawcy, którzy mogą określić maksimum jakie mogą zapłacić pracownikowi za wykonywaną pracę, będą mogli wypełnić tylko drugie pole „do” - adekwatnie w przypadku kwoty minimalnej. Na razie będzie to pole opcjonalne. Portal Praca.pl ma ogólnopolski zasięg i należy do czołówki portali pracy w kraju. Może pochwalić się ponad 7 mln odsłon i 600 tys. unikalnych użytkowników miesięcznie, a także 180 000 CV kandydatów. Ogłoszenia publikowane są w dniu zlecenia i wyświetlane przez 24h na dobę przez 4 tygodnie w miesiącu. Praca.pl publikuje różnorodne oferty pracy: od hydraulika i kierowcy, po menedżerów i specjalistów.
Standardowe ogłoszenie już nie wystarczy. Pracodawcy już w samej ofercie będą musieli podawać wysokość proponowanej pensji. To efekt zmian na polskim rynku pracy i mocnej pozycji pracownika, bo to on od dłuższego czasu rozdaje karty, a nie jak przed laty – pracodawca.
W sondażu Portalu Praca.pl, w którym serwis zapytał o elementy, które powinny się bezwzględnie pojawić w internetowym ogłoszeniu o pracę, respondenci nie mieli wątpliwości - ponad 50 proc. wskazało na pensję! 40 proc. wybrało informację o stanowisku pracy, zaś 7 proc. wybrało informację o samym pracodawcy. Reszta respondentów wskazała na odpowiedź „inne”.
Wniosek jest prosty: pracodawcy, aby zachęcić pracowników do zainteresowania swoją ofertą, będą zmuszeni do podawania stawek. Takie ogłoszenie będzie po prostu bardziej atrakcyjne, a pracownicy częściej będą na nie odpowiadać, a przecież o to chodzi pracodawcom: żeby mieli z czego wybierać, a ich strzały rekrutacyjne trafiały zawsze w dziesiątkę. Jak twierdzi Andrzej Lachowski, specjalista ds. marketingu Portalu Praca.pl rozmowa o pracę, tak naprawdę jest negocjacją handlową, a bez informacji o kwotach, staje się jej karykaturą.
Relacje między pracodawcą a pracownikiem powinny być bardziej symetryczne, nie mamy już miażdżącego bezrobocia, a Polska jest zupełnie innym krajem niż przed laty. Rozmowa o pieniądzach powinna być partnerska, a ktoś kto ubiega się o dane stanowisko musi wiedzieć, czy gra warta jest świeczki. - Teraz pracownicy będą w stanie ocenić czy oferta pracy jest dla nich atrakcyjna również pod względem finansowym. Wprowadziliśmy więc zmiany jakich oczekują nasi użytkownicy – informuje Krzysztof Kirejczyk, prezes Portalu Praca.pl. Oczywiście to, czy pracodawca wypełni w internetowym formularzu pole z informacją o pensji jest dobrowolna, jednak jej brak może spowodować mniejsze zainteresowanie najlepszych kandydatów.
A co wtedy, kiedy pracodawcy będą bagatelizować zapis w formularzu „oferta pracy”? – Ułatwi nam to zdecydowanie zdobycie informacji w jakich branżach pensje to nadal tajemnica poliszynela, myślę jednak, że dzisiejsza walka o dobrych fachowców, jest tak duża, że pracodawcy nie będą mieć wyboru – komentuje Kirejczyk. Portal Praca.pl przewiduje, że wstępne dane z finansowego eksperymentu będą klarowne po pierwszym kwartale jego funkcjonowania.
Z informacji jakie przekazują specjaliści portalu standardem na zachodzie jest podawanie stawek godzinowych, a nie jak u nas miesięcznych. Charakterystyczne są one jednak dla prac, do wykonywania których nie są potrzebne prestiżowe dyplomy: sprzedawca, kelner, opiekun, urzędnik niższego szczebla itp. Inaczej wygląda sytuacja w przypadku kadry menedżerskiej, gdzie pensje podawane są raczej w formie rocznych benefitów, w których skład wchodzi nie tylko pensja. Wynika to z pewnością z większych wymagań specjalistów oraz zróżnicowanych kompetencji w zależności od branży. Zarobki roczne podlegają negocjacji co na ogół nie ma miejsca w przypadku stawek godzinowych.
- Niebagatelny wpływ na taką tendencję ma również, nie tak dawno powstała u nas klasa specjalistów. Teraz, aby znaleźć dobrego specjalistę, pracodawca musi przedsięwziąć niestandardowe zachęty, a do takich u nas należą informacje o oferowanych zarobkach. Już standardowe ogłoszenie nie wystarczy. W ofertach pracy coraz częściej prócz klasycznych oczekiwań pojawia się coraz dłuższa lista oferowanych pracownikowi benefitów, a co za tym idzie ujawnienie stawki. Pracodawcy już zaczęli ujawniać takie informacje, pionierami są tu firmy zagraniczne oraz duże zachodnie agencje doradcze – mówi Lachowski.
Przeczytaj także: