Kiedy kreatywne CV szkodzi?

2011-01-12

Kreatywne CV, czyli niestandardowa prezentacja swoich kompetencji to ostatnio niezwykle modny sposób na wzbudzanie zainteresowania pracodawcy. Czy jednak rzeczywiście kreatywne CV to zawsze dobry pomysł? Kiedy stawiać na niecodzienność przy poszukiwaniu pracy i jakie metody można wykorzystać tak, by zrobić to mądrze i sobie nie zaszkodzić?

Modne rodzaje kreatywnych CV
Nie tak dawno temu, jeden z portali pracy przeprowadził konkurs na kreatywne CV – wśród wielu nadesłanych propozycji wiele zadziwiało pomysłowością – CV w formie puzzli czy ulotki na pewno zaskoczy rekrutera. Tylko który z pracodawców będzie miał czas na to, by składać CV z puzzli? Wśród kreatywnych CV możemy wyróżnić kilka, które stosowane są przez kandydatów najczęściej. Należą do nich: prezentacje Power Point, strony www z CV i prezentacją dotychczasowego dorobku, video CV i dopracowane graficznie, kolorowe CV. Każdy z tych rodzajów CV daje możliwości zaprezentowania nieco innych cech i umiejętności.

Rodzaje kreatywnych CV i ich plusy i minusy
Prezentacja Power Point – pozwala na przekazanie najważniejszych sukcesów i osiągnięć – wzrostów sprzedaży, ścieżki kariery, wykorzystywanych w pracy kompetencji. Dzięki możliwości zastosowania wykresów czy zdjęć pozwala pokazać własne sukcesy w bardziej przekonujący sposób. Nie może jednak być zbyt długa, a każdy slajd musi mieć sens.

Strona www – pozwala na zaprezentowanie portfolio dotychczasowych prac. Świetnie nadaje się dla grafika, programisty, copywritera. Na stronie będącej CV nie umieszcza się jednak własnych przemyśleń o życiu, wierszy, zdjęć rodziny i ukochanego pieska. Jest to również zły pomysł dla osób z jeszcze ubogim portfolio.

Video CV– pozwala na zaprezentowanie umiejętności komunikacyjnych, prezencji, zbudowanie kontaktu z odbiorcą. Dobre narzędzie dla tych, którzy w swojej pracy muszą nawiązywać kontakty z innymi – sprzedawców, managerów, pracowników HR i Public Relations. Filmik pozwala również na pokazanie własnej kreatywności – stąd wykorzystywany bywa przez marketingowców. Lepiej nie porywać się na tą metodę jeśli kandydat nie jest fotogeniczny, peszy się przed kamerą lub ma kłopot z płynnym wysławianiem się.

Kolorowe CV graficzne – ujawnia gust, wrażliwość artystyczną, umiejętności obsługi programów graficznych (o ile kandydat przygotowywał CV sam). Dobra propozycja dla grafików i osób, które chcą się wyróżnić. Ze względu jednak na to, iż wielu pracodawców drukuje CV przed spotkaniem z kandydatem lepiej dołączyć wersję bez grafiki lub zadbać o to, by CV po wydrukowaniu, np. w odcieniach szarości, nie straciło na czytelności.

CV dopasowane do stanowiska
Zdaniem Michała Filipkiewicza z portalu Praca.pl - „Nietypowe formy aplikacji mają swoich zwolenników, jak i przeciwników. Kreatywne CV bardziej sprawdza się przy aplikowaniu na stanowiska marketingowe, do agencji reklamowych czy działów graficznych, czyli tam gdzie u pracownika liczy się właśnie kreatywność. Zawsze musimy jednak pamiętać, aby forma nie górowała nad treścią. Natomiast w przypadku ubiegania się o pracę w księgowości czy jako inżynier, wysyłka kreatywnego CV pozbawiona jest raczej sensu.”

Standardowe CV dla bezpieczeństwa
Czy wysłać jedynie prezentację lub link do strony www czy może również tradycyjne CV? W przypadku większości rekrutacji dla pracodawcy ważne są twarde umiejętności, kompetencje i doświadczenie kandydata. Nierzadko rekruter, z uwagi na dużą liczbę aplikacji, na przejrzenie jednego CV poświęca zaledwie kilkanaście sekund. Informacje na temat kandydata powinny więc być przekazane w możliwie najprostszej i łatwej do odbioru formie. Taką formą jest tradycyjne CV, napisane w poprawny sposób. Kreatywne CV, np. w formie filmu czy prezentacji może być dołączane do aplikacji jako uzupełnienie naszego profilu zawodowego.

Kreatywne CV a gusta odbiorcy
„O gusta nie należy się sprzeczać”, warto jednak pamiętać, że to co podoba się jednej osobie, nie zawsze przypadnie do gustu drugiej. Niekiedy wystarczy umieścić w video CV podkład muzyczny w gatunku, który nie podoba się pracodawcy by przekreślić swoje szanse. Dlatego projektując kreatywne CV warto zachować umiar i nie dopuścić do tego, by jego np. kolorystyka czy niestandardowy układ treści nie przytłaczały najważniejszego – czyli życiorysu i kompetencji kandydata. Aby przekonać się, czy CV jest czytelne i przekazuje to co kandydat chce, by przekazało, można zastosować prosty test – wysłać CV trzem znajomym, którzy po obejrzeniu prezentacji i filmiku powiedzą, jakie odniosły wrażenie – jeśli jest ono spójne z tym, co kandydat chce osiągnąć – można wysłać aplikację w świat. Jeśli jednak wszystkie trzy osoby zaczną się histerycznie śmiać, warto jeszcze popracować nad aplikacją.

O czym zatem powinien pamiętać każdy kandydat przygotowujący kreatywną formę CV? Zdaniem ekspertów serwisu Praca.pl, przed przesłaniem takiej formy aplikacji koniecznie trzeba odpowiedzieć sobie na kilka pytań:

  • czy stanowisko, o które się ubiegam wymaga kreatywności?
  • Czy poza tym, że zaprezentuję się jako osoba kreatywna, spełniam też pozostałe wymagania pracodawcy? (a przynajmniej większość)?
  • Czy moja prezentacja, film, strona www niesie za sobą tylko istotne dla osoby rekrutującej informacje?
  • Czy wiem jakie cechy i kompetencje chcę pokazać?
  • Czy moja aplikacja będzie możliwa do odtworzenia? (nie nazbyt długa i nie wymagająca specjalistycznego oprogramowania)?
  • Czy dobrałem dobrą metodę do celu mojej prezentacji?
  • Czy dołączyłem również standardowe CV w nadającej się do druku formie?
  • Czy pokazałem moje niestandardowe CV przynajmniej trzem osobom?

Takie przygotowanie do tematu kreatywnego CV musi zagwarantować sukces!

Przeczytaj także: