Jakiej pracy oczekujemy, a jaką możemy dostać? Raport Praca.pl – Q2 2015 r.
2015-07-10Czy drugi kwartał 2015 roku przyniósł zmiany w zakresie ilości i rodzaju ofert pracy? Analiza ofert pracy opublikowana w serwisie pracy Praca.pl między 1 kwietnia a 30 czerwca 2015 roku ujawnia trudną sytuację Podkarpacia i rozdźwięk między oczekiwaniami pracodawców a tym, jakiej pracy szukają kandydaci. Jakie obszary rynku pracy są stabilne, a które przyniosły zmiany?
Popularne branże – na ile perspektywiczne?
W których branżach najłatwiej o zatrudnienie? Tu nie ma niespodzianek – tak jak w poprzednim kwartale oraz analogicznym okresie ubiegłego roku dominują trzy obszary – Sprzedaż i Obsługa Klienta (34% wszystkich ogłoszeń), IT (głównie w zakresie programowania – 17,2%) oraz Finanse i Bankowość (12,1%). Czy duża ilość ogłoszeń oznacza jednak dobre perspektywy pracy?
Choć o pracę w tych obszarach najłatwiej, to systematycznie spada w nich procentowy udział ogłoszeń. Może to zatem oznaczać, że ogólne zapotrzebowanie na specjalistów w tych obszarach, choć bardzo powoli, to jednak – maleje, jak i świadczyć o tym, że pozostałe sektory gospodarki zaczynają rozwijać się na tyle dynamicznie, że poszukiwani stają się specjaliści nie tylko z zakresu sprzedaży, IT czy księgowości. Wzrost procentowego udziału ogłoszeń w całości ofert pracy (w porównaniu do Q1 2015r.) widać wyraźnie w sprzedaży, co wiąże się przede wszystkim z sezonem urlopowym, do którego pracodawcy zaczęli przygotowywać się już w maju.
Wiosna i perspektywa wakacji przyniosła za to bardzo duży skok zapotrzebowania na pracowników fizycznych (oferty pracy w tym obszarze stanowią prawie 12% ogłoszeń). To nie tylko prawie o 5% większy udział tej branży w całości rynku pracy niż w Q1 2015r., ale również 3% więcej niż rok temu.
Analizując przyrost ofert pracy w poszczególnych branżach widać wyraźny wzrost ilości ofert pracy w turystyce i hotelarstwie (prawie dwukrotnie więcej ofert niż w analogicznym okresie ubiegłego roku oraz w HR (około 1/4 więcej ogłoszeń). Znacznie trudniej za to o pracę w administracji biurowej (o ile w 2Q 2014 r. ogłoszenia w tym obszarze stanowiły prawie 10% wszystkich ogłoszeń, to w tym roku jest to zaledwie 7%, co oznacza spory spadek zainteresowania pracodawców specjalistami w tym zakresie.
Michał Filipkiewicz, Praca.pl
Przedstawiciel handlowy topowym stanowiskiem
Kogo przede wszystkim poszukują pracodawcy? Najwięcej ogłoszeń w Q2 2015 r. pojawiło się dla Przedstawicieli Handlowych. Niezależnie od tego, czy miniony kwartał porównamy z ubiegłym rokiem czy początkiem 2015 r., to kandydaci na to stanowisko okazują się najbardziej poszukiwani.
Mimo procentowego spadku ilości ogłoszeń z obszaru Księgowości i Audytu w porównaniu do wszystkich ogłoszeń zamieszczonych w serwisie Praca.pl, drugim najbardziej poszukiwanym specjalistą między kwietniem a czerwcem 2015 roku był Księgowy. Pierwszą trójkę zamyka Specjalista ds. Obsługi Klienta. Wśród 10 najpopularniejszych stanowisk w drugim kwartale 2015 r., aż 6 związanych było ze sprzedażą i pracą z klientem.
Top 10 poszukiwanych specjalistów w Q2 2015 r.
- Przedstawiciel Handlowy
- Księgowy
- Specjalista ds. Obsługi Klienta
- Programista Java
- Sprzedawca
- Specjalista ds. Administracyjnych
- Kierowca
- Doradca Klienta (bankowość)
- Konsultant ds. Wsparcia Technicznego
- Specjalista ds. Sprzedaży
A jakiej pracy poszukują kandydaci?
O ile w poprzednich okresach potrzeby pracodawców pokrywały się ściśle z poszukiwaniami kandydatów (Przedstawiciel Handlowy i Sprzedawca były ogłoszeniami o największej ilości odsłon), o tyle drugi kwartał bieżącego roku przyniósł małą niespodziankę. Najbardziej poszukiwanym wśród kandydatów stanowiskiem okazuje się Specjalista ds. Administracyjnych. Drugie miejsce zajął Sprzedawca, a kolejne Kierowca. Przedstawiciel Handlowy to dopiero 4 pozycja pod względem zainteresowania kandydatów.
Top 10 stanowisk poszukiwanych w 2Q 2015 r.:
- Specjalista ds. Administracyjnych
- Sprzedawca
- Kierowca
- Przedstawiciel Handlowy
- Robotnik Produkcyjny
- Magazynier
- Specjalista ds. Obsługi Klienta
- Doradca klienta (bankowość)
- Asystent/Asystentka
- Stażysta
Angielski to „must have”
W 56,2% ogłoszeniach o pracę zamieszczonych w serwisie Praca.pl w drugim kwartale 2015 roku pracodawcy podkreślali konieczność znajomości języka angielskiego. Nieznacznie wzrosło, w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku, zapotrzebowanie na język niemiecki (pojawiający się w prawie 19% ogłoszeń), francuski (7,3%) i czeski (6%). Język hiszpański, choć nie jest najbardziej poszukiwanym językiem obcym (pojawił się w zaledwie 2,2% ogłoszeń), to wykazuje tendencje wzrostowe (rok temu zapotrzebowanie na tę kompetencję obejmowało zaledwie 1,2% wszystkich ogłoszeń). Może się zatem okazać, że posługiwanie się hiszpańskim będzie dla części kandydatów ważną przewagą konkurencyjną. Porównując miniony kwartał z tym samym okresem w poprzednim roku widać delikatny wzrost zapotrzebowania na pracowników mówiących nie tylko w języku polskim. Ten trend, prawdopodobnie będzie nadal przybierał na sile, dlatego by zwiększyć swoje szanse na karierę, kandydaci powinni rozwijać swoje kompetencje językowe.
Więcej pracy w Małopolsce i na Dolnym Śląsku
Gdzie najłatwiej o pracę? Zdecydowanie w województwie mazowieckim (tego regionu dotyczyło 17,3% ogłoszeń o pracę opublikowanych w Q2 2015 r. w serwisie Praca.pl), przy czym aż 73% stanowisk pracy z tego obszaru oferowanych jest w stolicy. W porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku ilość pracy w mazowieckim nie uległa zmianie, choć nieco więcej ofert pracy dotyczy bezpośrednio Warszawy. Wyraźnie widać jednak wzrost ilości ofert pracy w Małopolsce (udział tego regionu w rynku zwiększył się o 3,2% w porównaniu do poprzedniego roku – w sumie 13% wszystkich ogłoszeń) oraz na Dolnym Śląsku (12,5% ogłoszeń dotyczy tego regionu). W województwach z największą ilością ogłoszeń większość ofert pracy koncentruje się w stolicy regionu (ogłoszenia dotyczące Krakowa stanowią 84% wszystkich anonsów z małopolskiego, a Wrocławia – 78% dolnośląskiego). Nieco inaczej wygląda sytuacja w Wielkopolsce, która odnotowała największy spadek ilości ofert pracy, zarówno w porównaniu do ubiegłego roku jak i pierwszego kwartału 2015 r (odpowiednio o 1,6 i 1%). O 7% spadła też ilość ogłoszeń w samym Poznaniu.
Trudna sytuacja Podkarpacia
Sytuacja w pozostałych regionach Polski jest dość stabilna – procentowy udział ilości ofert pracy w województwach ma podobny poziom jak w analogicznym okresie 2014 roku. Warto jednak zauważyć, że wśród regionów z najmniejsza ilością ofert pracy - świętokrzyskie – 1,98% wszystkich ogłoszeń), podlaskie (2,2%), podkarpackie i lubuskie (po 2,37%), najtrudniej o pracę na Podkarpaciu. Jest to województwo o prawie dwukrotnie większej ilości mieszkańców niż pozostałe regiony – zatem kandydatów na jedno stanowisko pracy, jest znacznie więcej.
Komentarz specjalistów
Tendencje na rynku pracy, o których pisaliśmy w podsumowaniu poprzedniego kwartału niewiele się w ostatnim okresie zmieniły. Widać wyraźny spadek ilości ofert pracy przeznaczonych dla finansistów i księgowych. Oczywiście pracę w tym obszarze nadal nieco łatwiej znaleźć i jest w czym wybierać, ale spadek ilości ogłoszeń sprawia, że osobom wchodzącym dopiero na rynek pracy w tych branżach może być trudniej.
Znacznie więcej szans na pracę mieli w 2Q 2015 roku pracownicy fizyczni oraz osoby związane z turystyką i hotelarstwem, co wiąże się z rozpoczęciem sezonu remontowo-budowlanego i przygotowaniem do okresu urlopowego. Rozwija się też branża HR. Niepokojącym trendem może być fakt zmniejszenia zapotrzebowania na pracowników administracyjnych przy jednoczesnym wzroście zainteresowania kandydatów tym obszarem pracy. Mniej ofert i większa konkurencja będzie wpływać na zwiększenie problemów ze znalezieniem odpowiedniej pracy. W związku ze zbliżającym się okresem wakacyjnym, zainteresowaniem wśród osób odwiedzających serwis pracy Praca.pl cieszyły się również stanowiska stażowe, które znalazły się wśród 10 najczęściej oglądanych ogłoszeń w portalu.
Nadal widać dominującą koncentrację ofert pracy w największych miastach, choć takie miasta jak Poznań czy Gdańsk, zaczynają oddawać pole pozostałym miejscowościom swojego regionu. Z jednej strony może to być związane z przygotowaniem do sezonu wakacyjnego a z drugiej pojawianiem się na rynku nowych podmiotów, które – chcąc ograniczyć koszty - swoje siedziby umieszczają poza najpopularniejszymi destynacjami danego regionu.
Pobierz raport: