Jakie oferty pracy zniechęcają Polaków?
2014-04-08Czy wynagrodzenie prowizyjne zmniejsza zainteresowanie Polaków ofertą pracy? Na ile kandydaci są otwarci na pracę w niepełnym wymiarze godzin lub na zastępstwo? Czy oferta napisana w języku angielskim sprawia, że część osób rezygnuje z przesłania CV? Serwis pracy Praca.pl sprawdził, jakie elementy ogłoszenia o pracę redukują ilość odpowiedzi od kandydatów – kiedy Polacy najczęściej rezygnują ze zgłaszania swojej kandydatury?
Dlaczego na jedną ofertę pracy przychodzi wiele aplikacji, a inna – mimo podobnego stanowiska i zakresu obowiązków - cieszy się dużo mniejszym zainteresowaniem? Ilość aplikacji od kandydatów zależy przede wszystkim od popytu na daną pracę. Poza tym, im większe wymagania wobec kandydatów, tym mniej osób spełniających kryteria i tym samym mniej aplikacji. To jednak nie jedyny wyznacznik tego, jak popularne jest ogłoszenie. Liczy się również marka pracodawcy, sposób opisu obowiązków i tego, co pracodawca oferuje. Istotne są też warunki pracy, forma umowy a nawet taki drobiazg jak konieczność przesłania listu motywacyjnego. Jakie elementy najbardziej zniechęcają Polaków do przeslania aplikacji?
7 czynników, które zmniejszają zainteresowanie ofertą pracy
Serwis pracy Praca.pl przeanalizował odpowiedzi 2218 użytkowników serwisu pytając ich o to, kiedy zdecydowaliby się wysłać aplikację w odpowiedzi na ogłoszenie rekrutacyjne. Do analizy wybrano 7 czynników, które mogą zmieniać nastawienie kandydatów do oferty pracy. Największy wpływ na rezygnację z aplikowania miały kolejno:
- Wynagrodzenie prowizyjne,
- Brak umowy o pracę,
- Umowa o prace na zastępstwo,
- Oferta pracy napisana w języku obcym,
- Niepełny wymiar godzin pracy,
- Wymóg podróży służbowych,
- Konieczność załączenia listu motywacyjnego.
Informacja o tym, że pensja opiera się na wynagrodzeniu prowizyjnym sprawia, że z aplikowania rezygnuje 81% kandydatów. Tylko co piąta osoba zdecydowałaby się na pełne uzależnienie swojego wynagrodzenia od efektów pracy. Taka forma zarobkowania jest o tyle trudna, że niesie ze sobą ryzyko dużej fluktuacji dochodu. Ciężko zatem zaplanować wydatki, a do tego – zwłaszcza na początku kariery – osiągane dochody są dość niskie. To zaś zniechęca kandydatów. Praca prowizyjna nie cieszy się w Polsce dobrą sławą. Często myśli się o niej jako o pracy w akwizycji, z koniecznością nagabywania klientów.
2. Kontrakt, umowa cywilno – prawna? Nie, dziękuję!
59% Polaków nie złoży CV , jeśli oferowane stanowisko nie wiąże się z posiadaniem umowy o pracę. Prawdopodobnie wynika to z postrzegania innej formy współpracy wyłącznie w kontekście umów cywilno – prawnych takich jak umowa o dzieło bądź umowa zlecenie, które w Polsce nazywane są „umowami śmieciowymi”. Tymczasem pracodawcy coraz chętniej zatrudniają pracowników również na kontrakty (w tym managerskie) lub umowy o współpracy między firmami. Przy wysokich zarobkach takie umowy są bardziej korzystne dla pracownika niż standardowa umowa o pracę.