Idealny Pracodawca w Polsce
2011-02-1117 tysięcy profesjonalistów wypowiedziało się na temat swojej idealnej pracy oraz obecnego pracodawcy w badaniu Universum Professional Survey 2010.
Idealna praca to...
Pracując u idealnego pracodawcy nie boimy się zwolnień, nie zaniedbujemy rodziny ani przyjaciół, co więcej, mamy zapewnione profesjonalne szkolenia, dzięki którym stajemy się coraz lepszymi specjalistami. Respondenci opisali swoją idealną pracę jako pełną nowych wyzwań, dającą im niezależność oraz możliwość zarządzania ludźmi. Najmniej ważnym celem zawodowym okazało się poczucie misji, kreatywność czy kariera międzynarodowa.
Cele zawodowe profesjonalistów:
1. mieć stabilne zatrudnienie,
2. być ekspertem,
3. zachować równowagę pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym,
4. podejmować coraz nowe wyzwania,
5. zarządzać ludźmi,
6. być autonomicznym i niezależnym,
7. być przedsiębiorczym lub kreatywnym,
8. mieć poczucie, że służy się wyższym celom,
9. zrobić międzynarodową karierę.
Jaka firma spełnia żądania pracowników
Universum przedstawiło ranking firm, które spełniają powyższe wymagania. Tytuł Idealnego Pracodawcy 2010 według profesjonalistów przyznano w 5 kategoriach odzwierciedlających kierunki studiów, które ukończyli respondenci. W kategorii Biznes niekwestionowanym zwycięzcą okazał się TVN, na 2 miejscu znalazł się L`Oréal a na trzecim Google. Według absolwentów kierunków inżynieryjnych Idealnym Pracodawcą jest Skanska (1 miejsce), Toyota (2 miejsce) oraz Urząd Dozoru Technicznego (3 miejsce). W kategorii IT walka o pierwsze miejsca trwała do ostatniej chwili. Zwyciężył Google, na drugiej pozycji uplasowały się ex aequo firmy IBM i Microsoft (w zeszłym roku na 3 miejscu). Co ważne, pracownicy danej firmy nie mogli na nią głosować ani w jakikolwiek inny sposób wpłynąć na swoją pozycję w rankingu.
Dlaczego TVN, Skanska i Google?
– Skanska jest przykładem pracodawcy, który świadomie buduje swój employer brand, spójny z marką usług. Rzetelność pracy, z którą jest kojarzona współgra z doświadczeniem pracowników. Firmy zazwyczaj oddzielnie zarządzają poszczególnymi markami oraz swoimi grupami docelowymi: inaczej są traktowani konsumenci, inaczej udziałowcy, a jeszcze inaczej potencjalni pracownicy. To naturalne działanie, ponieważ grupy te mają różne, niekiedy sprzeczne interesy. Sprawdza się to jednak tylko do pewnego stopnia. Nawet jeśli udziałowcy ucieszą się z cięcia kosztów poprzez zwolnienia to w dłuższej perspektywnie odbiorą to jako oznakę zatrzymania rozwoju firmy, a tego nikt nie popiera. Długofalowa strategia obliczona na wypracowanie spójnego przekazu skierowanego do wszystkich grup interesariuszy wzmocni markę produktów, usług i pracodawcy w myśl zasady, że 1+1=3 – twierdzi Małgorzata Krawczyńska, menedżer ds. mediów i marketingu w Universum Polska.
Urząd Dozoru Technicznego to największe zaskoczenie, bo to jedyna spółka państwowa w rankingu. – Działania UDT są wynikiem przemyślanej strategii employer branding, według której firma pojawia się konsekwentnie na wielu targach pracy, w publikacjach studenckich oraz w portalach poświęconych karierze i rekrutacji – komentuje Anna Macnar, dyrektor generalny Universum Polska.
– Natomiast na przykładzie TVN i Google widzimy, że silna marka produktu wspiera markę pracodawcy. Produkt tych firm jest tak atrakcyjny, że przyciąga do nich nawet potencjalnych pracowników. Jak wynika z badania, profesjonaliści chcą pracować w prestiżowej i znanej firmie. Prestiż, jako ważny atrybut pracodawcy zaznaczyło 33% przebadanych osób – dodaje Anna Macnar.
Marka Google jest znana na całym świecie. W Polsce firma nie angażuje się jednak w kształtowanie wizerunku pracodawcy a młodzi ludzie (średnia wieku respondentów to 30 lat) i tak uważają Google za Idealnego Pracodawcę. W Stanach Zjednoczonych pojawił się jednak groźny rywal twórcy najpopularniejszej przeglądarki w postaci Facebooka. Znane są działania portalu zmierzające do przejęcia od Google utalentowanych programistów. Te starania musiały być na tyle groźne, że pod koniec 2010 r. Google zdecydował się dać 23 tys. swoich pracowników 10% podwyżkę. – TVN był swego czasu Facebookiem dla Polsatu, od którego przejął wielu zdolnych pracowników. Obecnie nie ma praktycznie rywala ale to się może zmienić. Uważam, że jeśli consumer brand jest wyjątkowo silny (przy czym nie ma znaczenia, czy dobry czy zły) to wpływa on mocno na employer brand. Jak to jednak bywa z markami, jeśli nie są poparte realnym doświadczeniem, szybko obracają się przeciwko swojemu twórcy – dodaje Małgorzata Krawczyńska.
Satysfakcja z pracy
Obecnie najbardziej zadowoleni ze swojej pracy są pracownicy wyższej kadry zarządzającej, którzy oceniają ją na 7,4 pkt. na 10-stopniowej skali. Zaraz za nimi plasują się menedżerowie projektów (6,8 pkt.) oraz programiści (6,7 pkt.). Najmniej szczęśliwi są zatrudnieni w działach obsługi klienta oraz sprzedawcy. Oni wystawili swoim pracodawcom średnie noty, odpowiednio – 5,7 pkt. i 5,9 pkt. Brak satysfakcji wpływa znacząco na chęć zmiany pracy. Aż 29% badanych ma zamiar ją zmienić w przeciągu najbliższych 6 miesięcy, 15% w przeciągu roku i 13% w następnych dwóch latach. Zaledwie 18% ankietowanych stwierdza, że nie planuje podobnych kroków w najbliższej przyszłości.
Badanie zostało przeprowadzone w okresie październik – listopad 2010. Patronem medialnym był portal Praca.pl.
Źródło: Universum Polska