Czym skusić wymagającego pracownika?
2017-09-28
- Czy tylko pensja jest ważna? Polacy nie tylko nie są zadowoleni z otrzymywanego wynagrodzenia, ale też źle oceniają politykę dotyczącą świadczeń dodatkowych.
- Benefity w firmach - grzechy pracodawców i marzenia pracowników.
- Czy branża ma znaczenie? Czy laptop skusi programistę?
Wynagrodzenie jest jednym z ważniejszych powodów, dla którego pracujemy.
Rywalizacja o najbardziej rozchwytywanych specjalistów na rynku pracy, na którym (w wielu branżach) warunki dyktują pracownicy, rozgrywa się więc w oparciu o szybko rosnące propozycje finansowe. Czy można zrobić coś jeszcze? Tak. Świadczenia dodatkowe są bardzo mile widziane przez większość pracowników i okazuje się, że często mogą pomóc w podjęciu decyzji o przyjęciu oferty pracy.
Wrześniowe badanie Praca.pl pokazało, że blisko połowa Polaków nie jest zadowolona z poziomu otrzymywanego wynagrodzenia. Podobnie wygląda sytuacja ze świadczeniami dodatkowymi – 48% nie otrzymuje żadnych benefitów. Pracodawcy, chcąc więc odpowiadać na potrzeby coraz bardziej wymagających pracowników, powinni dobrze przemyśleć nie tylko politykę płacową, ale również tę, dotyczącą dodatków do pensji.
Zacznijmy od grzechów pracodawców:
Oferujemy:
- przyjazną atmosferę w zespole,
- atrakcyjne wynagrodzenie,
- narzędzia do pracy: laptop, telefon służbowy i samochód.
Warto pamiętać, że, o ile nie ma możliwości używania samochodu służbowego do celów prywatnych, to nie jest on benefitem, a jedynie narzędziem do pracy. Tak samo jest z laptopem i telefonem służbowy. Ten ostatni, nawet na prywatny użytek, mocno traci na atrakcyjności w dobie darmowych połączeń. Ważne jest to, żeby benefity nie związywały pracownikowi rąk. Jeśli pracodawca pisze w ogłoszeniu, że zaletą pracy w firmie jest work-life balance, a jednocześnie zobowiązuje pracownika do odbierania telefonu służbowego po godzinach to może szybko stracić na wiarygodności.
A o czym marzą pracownicy?
Co zatem powinien napisać w ogłoszeniu pracodawca, żeby zachęcić do aplikacji tych, których zachęcić najtrudniej? Analizując ogłoszenia na Praca.pl najczęściej spotykamy:
- pakiet medyczny,
- pakiet rekreacyjny – głównie dofinansowania do zajęć sportowych,
- szkolenia językowe,
- ubezpieczenie na życie,
- elastyczny czas pracy.
Świadczy to o coraz większej świadomości pracodawców, bo wyżej wymienione są też na liście najchętniej widzianych przez pracowników. W badaniu serwisu wynagrodzenia.pl pt. „Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2017 roku” ankietowani wskazali trzy najbardziej kuszące:
- rozszerzony pakiet medyczny,
- samochód służbowy do celów prywatnych,
- elastyczny czas pracy.
Na popularności zyskują również dodatki w postaci jedzenia – najczęściej spotykane są śniadania dla pracowników i owoce. Często pracownicy mogą liczyć na dofinansowania do obiadów w firmowych stołówkach lub do cateringu.
Czy atrakcyjność benefitów jest zależna od branży?
Analizując różne grupy zawodowe zauważamy pewne charakterystyczne preferencje. Handlowcy z pewnością częściej wspomną o możliwości korzystania z samochodu służbowego w celach prywatnych (bo jest to narzędzie często przez nich wykorzystywane), programiści chętnie widzieliby elastyczny czas pracy (np. możliwość pracy w domu przez 2 dni w tygodniu), natomiast nawet najlepszy laptop traktują jako narzędzie pracy, finansiści mocno stawiają na udział w szkoleniach, kursach (ze względu na często zmieniające się przepisy i regulacje prawne).
Na Praca.pl pojawiają się już ogłoszenia rekrutacyjne, w których pracodawcy starają się spersonalizować świadczenia dodatkowe, pozostawiając pracownikowi możliwość decyzji o ich kształcie. Tego typu działania employer brandingowe będą zyskiwać na popularności, bo poza oczywistymi korzyściami jakie niosą ze sobą benefity, dają pracownikowi poczucie, że to on decyduje. A to ważne, szczególnie wśród wchodzących na rynek pracy przedstawicieli pokolenia Z, dla których pasja i radość z pracy są na pierwszym miejscu.