Co sprawia, że TVN postrzegany jest jako idealny pracodawca?
2010-03-04 W lutym br. firma Universum Polska ogłosiła wyniki badań, które wyłoniły idealnych pracodawców. TVN zdobył aż 4 wyróżnienia, a w dwóch kategoriach (Biznes oraz Humanistyka) zajął pierwsze miejsca.Rozmawiamy z Joanną Malinowską – Parzydło, dyrektorem personalnym TVN oraz Magdaleną Żmijewską, koordynatorem ds. rekrutacji w TVN.
Co sprawia, że TVN jest postrzegany jako idealne miejsce pracy? Czy jest to Państwa świadoma polityka, czy wynika z faktu, że marka TVN jest bardzo rozpoznawalna i kojarzona z profesjonalizmem?
Joanna Malinowska - Parzydło: Jestem przekonana, że sukces TVN w konkursie na idealnego pracodawcę jest wypadkową wielu czynników, składających się na profesjonalne zarządzanie marką. Przede wszystkim jest to efekt dobrej pracy naszych menadżerów, specjalistów od marketingu, ludzi odpowiedzialnych za program oraz naszych gwiazd. Stąd bierze się siła marki, także na rynku pracy. W przypadku tego akurat badania, niebagatelne znaczenie mogły mieć także opinie o naszej firmie wyrażane przez samych pracowników. TVN to firma, która może się pochwalić dobrymi relacjami pracowniczymi.
Magdalena Żmijewska: A najlepszy, najbardziej wiarygodny employer branding jest przecież kreowany przez ludzi, którzy u nas pracują. Na zasadzie marketingu szeptanego przekazują oni na zewnątrz informacje o tym, jak się pracuje w TVN, jaka panuje tu atmosfera oraz jakie firma daje możliwości rozwoju. Nasi pracownicy stanowią więc nieocenioną wartość, jeśli chodzi o budowanie dobrego wizerunku TVN jako pracodawcy. Ich zadowolenie nie wynika bynajmniej z tego, że praca w TVN to sielanka. U nas pracuje się ciężko. Trafiliśmy jednak na ludzi, którzy lubią trudne, ciężkie wyzwania oraz sukcesy i satysfakcję związane z ich realizacją. Nasza firma daje bowiem unikalną możliwość tworzenia nowej wartości. Spełniają się tu ludzie kreatywni, którzy sypią pomysłami jak z rękawa. Często te ciekawe pomysły są realizowane i pracownik może czerpać olbrzymią satysfakcję widząc efekty swojej pracy.
Czy to oznacza, że nie prowadzą Państwo żadnych działań z zakresu employer branding?
Joanna Malinowska - Parzydło: Jesteśmy firmą, w której pracują ludzie aktywni i lubiący się dzielić. Bierzemy zatem udział w różnego rodzaju wydarzeniach, podczas których możemy przekazać ciekawe informacje na temat TVN oraz tego, jakim jesteśmy pracodawcą. Często pojawiamy się w zaprzyjaźnionych szkołach i uczelniach. Nie jesteśmy jednak obecni na wszystkich targach pracy, które odbywają się na rynku. Tak jak nasza oferta jest uszyta na miarę telewidzów, tak i w HR nic nie jest robione schematycznie. Przed każdym spotkaniem z kandydatami staramy się dobrze rozpoznać ich potrzeby po to, abyśmy mogli przekazać im dokładnie takie informacje, jakich potrzebują. Podczas standardowych targów pracy jest to trudne do zrealizowania z uwagi na ich masowość oraz duże zróżnicowanie, np. wiekowe, odwiedzających. Preferujemy zatem bardziej kameralne spotkania.
Obecnie, z uwagi na przedłużający się kryzys, pracodawcy nie narzekają na brak chętnych do pracy. Często na jedną ofertę pracy przesyłane są setki CV. Jednak w przyszłości ten stan rzeczy się zapewne zmieni i to pracodawcom trudniej będzie pozyskać dobrych pracowników. Czy TVN jest przygotowany na taką sytuację?
Joanna Malinowska - Parzydło: Zgadzam się, że w tym momencie na rynku popyt na pracę przewyższa jej podaż. Nie oznacza to jednak, że pracodawcy mogą czuć się beztrosko i nie dbać o swoich pracowników, szczególnie tych najlepszych tj. najbardziej zaangażowanych, kreatywnych, innowacyjnych, osiągających najlepsze efekty. Dobry pracownik z doświadczeniem nie ma problemów ze znalezieniem pracy bez względu na wahania koniunktury i może w każdej chwili odejść do konkurencji. Dlatego w TVN na bieżąco monitorujemy sytuację, dokonujemy prognoz kadrowych popartych rzetelnymi badaniami i prowadzimy indywidualne rozmowy z kierownikami działów i samymi pracownikami. Wszystko po to, aby zminimalizować ryzyko rotacji kluczowych pracowników i zatrzymać tych najlepszych.
Czy kandydaci do pracy w TVN muszą wyznawać określone wartości?
Joanna Malinowska - Parzydło: Tak, taką cechą, która jest w naszej organizacji bardzo ważna i pielęgnowana jest np. szacunek dla różnorodności. Od samego początku rekrutując ludzi do TVN zwracamy też uwagę, czy identyfikują się oni z wartościami, które stanowią fundament naszej organizacji.
Jakie to wartości?
Jakość i kreatywność.
Pasja i profesjonalizm.
Odpowiedzialność i rzetelność.
Poczucie wspólnoty i wzajemne zaufanie.
Szacunek dla różnorodności.
Jak wygląda proces rekrutacji do TVN?
Magdalena Żmijewska: Forma rekrutacji dopasowana jest do charakteru stanowiska. Za każdym razem, gdy szukamy nowego pracownika, osoba odpowiedzialna za rekrutację rozmawia z kierownikiem działu, do którego ma trafić kandydat. Wspólnie ustalane są kluczowe pytania do kandydata oraz narzędzia rekrutacyjne, które zostaną zastosowane. Każdy proces rekrutacyjny w TVN jest wieloetapowy. Nigdy nie występuje sytuacja, że z kandydatem spotyka się tylko jedna osoba i decyzja jest podejmowana tylko przez nią. Standardowy proces rekrutacyjny rozpoczyna się od preselekcji aplikacji, która często wzbogacona jest o wywiad telefoniczny. Następnie odbywa się pierwsze spotkanie z działem HR. Po przygotowaniu raportu ze spotkania ma miejsce rozmowa kwalifikacyjna z przyszłym przełożonym. Na koniec, w zależności od tego, co trzeba sprawdzić (język, umiejętności komputerowe czy cechy charakteru) dobieramy odpowiednie narzędzia rekrutacyjne, takie jak np. assessment center.
Joanna Malinowska - Parzydło: Aktualnie myślimy też o wdrożeniu pitchingu, czyli formy rekrutacji charakterystycznej dla firm z branży medialnej. Polega to na tym, że każdy kandydat ma około minuty na zaprezentowanie swojej osoby przed potencjalnym szefem i pracodawcą.
Standardowe procedury rekrutacyjne nie dotyczą oczywiście gwiazd. Dział HR ich nie rekrutuje, a jedynie negocjuje z nimi warunki współpracy. O zatrudnieniu decyduje nasz dyrektor programowy i Zarząd.
Czy osoby, które Państwo decydują się zatrudnić zostają w firmie na długo?
Joanna Malinowska - Parzydło: To zależy. Z jednej strony mamy stały team, któremu kilka lat temu na dziesięciolecie TVN wręczaliśmy nagrody i medale za lojalność. To duża grupa ludzi, którzy budowali TVN. Z drugiej strony jest też pewne grono młodych ludzi, którzy nie mają sprecyzowanych planów na przyszłość i pomysłu na to, co chcieliby robić. Trafili do TVN, bo jest to ciekawe miejsce, gdzie panują dobre relacje, jest dużo wyzwań i działa magia mediów. Zdarza się, że takie osoby po pewnym czasie odchodzą, ponieważ dochodzą do wniosku, że TVN to jednak nie jest miejsce dla nich. Jest to naturalna rotacja, która występuje w każdej firmie.
Magdalena Żmijewska: Warto przy tym pamiętać, że do TVN trudno jest się dostać i wymaga to zwykle sporej determinacji i wiary w siebie. Dlatego dla wielu osób może być to nie lada wyzwanie. Chcą trafić do najlepszych, sprawdzić się. To na pewno przyciąga.
Joanna Malinowska - Parzydło: Chciałabym podkreślić, że my nigdy nie obrażamy się na tych, którzy odchodzą. Zawsze w takiej sytuacji z pracownikiem odbywa się exit interview, podczas którego staramy się poznać przyczyny odejścia i jednocześnie składamy zaproszenie do powrotu. I z radością muszę przyznać, że takich powrotów mamy niemało.
Gdzie można znaleźć oferty pracy w TVN? Na swojej stronie internetowej nie mają Państwo popularnej w innych firmach zakładki „Kariera”, na której zamieszczane są zwykle ogłoszenia rekrutacyjne.
Magdalena Żmijewska: To fakt, na razie nie mamy takiej zakładki, jednak mimo to trafia do nas mnóstwo kandydatów, w tym również ci najbardziej utalentowani. Niemniej jednak, pracujemy nad stroną kariery i niedługo powinna się ona pojawić w Internecie. W tej chwili nasze ogłoszenia publikowane są w najpopularniejszych portalach pracy oraz w wewnętrznym Intranecie, dzięki czemu informacja o wakatach przekazywana jest często pocztą pantoflową. Jest to dla nas ważne źródło pozyskiwania pracowników, ponieważ liczą się dla nas rekomendacje własnych ludzi.
Joanna Malinowska - Parzydło: Wiele osób przesyła do nas aplikacje. Pragnę zapewnić, że wszystkie one są przeglądane, mimo że nie jesteśmy jeszcze w stanie odpowiedzieć każdemu kandydatowi. Ale nad tym pracujemy.
Na jaki adres należy przesyłać dokumenty?
Magdalena Żmijewska: Kandydaci ubiegający się o stałą pracę zarobkową mogą nadsyłać swoje aplikacje na rekrutacja@tvn.pl. Oferujemy także bezpłatne staże – adres do wysyłki dokumentów to staze@tvn.pl. Wielu osobom, które odbyły u nas staż, który trwa najczęściej 3 miesiące, oferujemy później stałą współpracę.
W jakich miastach można ubiegać się o pracę w TVN?
Magdalena Żmijewska: Najwięcej rekrutacji odbywa się w Warszawie. Tutaj mamy kilka lokalizacji, a siedziba główna znajduje się przy ul. Wiertniczej. Mamy też duży ośrodek w Krakowie, gdzie realizowanych jest wiele naszych produkcji i ciągle potrzeba rąk do pracy. Oprócz tego TVN 24 posiada ośrodki regionalne w 8 miastach Polski. Adres rekrutacja@tvn.pl jest uniwersalny i można na niego wysyłać aplikacje dotyczące pracy w całej Polsce.
Joanna Malinowska - Parzydło: Chciałabym zwrócić uwagę na formę aplikacji i sam e-mail, w którym jest ona wysyłana. Często kandydaci nie przywiązują do tego wagi, wysyłają maile bez tytułu, bez treści, nie biorąc pod uwagę, że po drugiej stronie siedzi osoba, która to czyta. E-mail jest pierwszą rzeczą, którą widzi osoba rekrutująca, dlatego powinien być odpowiednio sformułowany, aby w ten sposób mógł nas wyróżnić spośród setek innych kandydatów. Powinniśmy w nim zawrzeć informacje mówiące o tym jaka praca nas interesuje, w jakim mieście, itd. Im wyższej jakości, bardziej szczegółowa i konkretna jest aplikacja, tym większe szanse ma kandydat.
Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiał Michał Filipkiewicz