Stanowisko technika serwisu (technical specialist) można znaleźć w różnych branżach, a na techników czekają miejsca pracy praktycznie w całej Polsce. Technicy serwisu miewają szeroki zakres obowiązków. Osoba na tym stanowisku będzie odpowiedzialna m.in. za konserwacje, montaż, usuwanie awarii oraz wykonywanie napraw urządzeń i instalacji zgodnie z wymogami technicznymi i bhp. Praca jako technik serwisu polega na rozwiązywaniu problemów technicznych, analizowaniu przyczyn awarii i podejmowaniu jak najlepszych działań naprawczych. W realizacji zleceń naprawczych bardzo ważna jest także współpraca z innymi specjalistami, takimi jak elektryk utrzymania ruchu, inżynier ds. automatyki czy na przykład technik grupy mobilnej itp.. Praca technika serwisu może obejmować również prowadzenie dokumentacji technicznej, monitorowanie pracy powierzonych urządzeń i wykonywanie okresowych przeglądów i prac konserwacyjnych. To stanowisko zwykle zapewnia stabilne zatrudnienie, a osoby poszukujące atrakcyjnych ofert pracy w obszarach takich jak prace wentylacyjne, klimatyzacyjne, fotowoltaiczne, prace wodno-kanalizacyjne, drobne prace budowlane czy instalacje elektryczne, nie powinny mieć kłopotu ze znalezieniem zatrudnienia. Przeglądaj ogłoszenia na Praca.pl i znajdź posadę w Twojej okolicy!
Charakterystyka zawodu technika serwisu
Osoba pracująca w zawodzie technika serwisu przeprowadza naprawy maszyn lub instalacji oraz wykonuje prace konserwacyjne w różnych branżach. Technik serwisu, najogólniej rzecz ujmując, jest specjalistą ds. urządzeń technicznych. Główne zadania pracownika obejmują diagnozowanie i usuwanie awarii. Pracując na stanowisku technika serwisu, dana osoba jest odpowiedzialna za przywrócenie dobrego stanu technicznego urządzeń oraz wykonywanie czynności mających ten stan utrzymać np. wykonywanie cyklicznych przeglądów i konserwacji.
Jak zostać technikiem serwisu?
Kluczowe w tym zawodzie jest posiadanie wykształcenia technicznego oraz doświadczenia w obsłudze i kontroli jakości urządzeń wspomagających. Niekiedy kandydat do pracy musi zdobyć odpowiednie uprawnienia np. SEP. Żeby zdobyć tytuł technika w wybranej dziedzinie, należy zdać egzamin państwowy. Podchodzą do niego zwykle osoby po technikach i szkołach branżowych. Możliwe jest także podjęcie kursu zawodowego. Procedura zdobywania wykształcenia i ewentualnych uprawnień może się różnić w poszczególnych dziedzinach zawodowych.
Inżynier serwisu a technik serwisu - czym się różnią?
Warto zadać sobie pytanie o różnicę między inżynierem serwisu a technikiem serwisu. Podstawową różnicą jest tu poziom wykształcenia i związany z nim zakres odpowiedzialności. Inżynier serwisu to osoba, która ma wyższe wykształcenie inżynierskie i zajmuje się zarządzaniem projektem lub przeprowadzaniem kompleksowego serwisu. Technik serwisu posiada wykształcenie średnie techniczne. W swojej pracy skupia się na bieżącej analizie przyczyn awarii i podejmowaniu działania, wykonywaniu prac konserwacyjnych i naprawczych itp. Jest to często niższe stanowisko, a technicy pracują pod nadzorem inżynierów pełniących funkcje kierownicze. Oba stanowiska zapewniają stabilne zatrudnienie i dają możliwość rozwoju w wybranym obszarze działalności technicznej.
Stanowisko technika serwisu – predyspozycje zawodowe
Praca na stanowisku technika serwisu wymaga pewnych predyspozycji zawodowych. Przede wszystkim osoba pracująca na tym stanowisku powinna być rzetelna, dokładna i zdyscyplinowana, ponieważ wykonywanie prac naprawczych i konserwacyjnych wymagają precyzji, sumienności oraz poszanowania dla przepisów bhp. Ważna jest także wysoko rozwinięta umiejętność rozwiązywania problemów technicznych i analizy przyczyn awarii. Liczy się kreatywność, nieszablonowe myślenie, a także chęć do ciągłej nauki.
Technik serwisant – co robi?
Technik serwisu pomaga w utrzymaniu infrastruktury technicznej w różnych branżach. Odpowiada za diagnozowanie i usuwanie awarii, a także wykonywanie napraw maszyn oraz monitorowanie pracy powierzonych urządzeń. Jednocześnie tworzy i uzupełnia dokumentację prac serwisowych, kontaktuje się z użytkownikami urządzeń / maszyn / instalacji. Oprócz tego, technik serwisu zajmuje się chociażby wykonywaniem okresowych przeglądów i konserwacji, co przyczynia się do zapewnienia nieprzerwanej pracy urządzeń technicznych w danym przedsiębiorstwie. Trzeba mieć na uwadze, że nieco inaczej wygląda praca serwisanta zatrudnionego w konkretnej firmie np. przedsiębiorstwie produkcyjnym, a inaczej osoby mającej własny serwis np. komputerowy i pozyskującej klientów indywidualnych bądź korporacyjnych.
Młodszy technik serwisu, pomocnik techniczny
Początkujący technicy serwisu mogą rozpoczynać swoją karierę jako młodsi technicy lub pomocnicy techniczni. Stanowisko to pozwala zdobyć doświadczenie zawodowe i rozwijać umiejętności praktyczne pod nadzorem doświadczonych specjalistów. Posadę najczęściej obejmują absolwenci techników i szkół branżowych. Pracując jako młodszy technik serwisu, młody człowiek ma szansę uczestniczyć w różnych projektach serwisowych i zdobywać praktyczne umiejętności niezbędne do awansu na samodzielną posadę.
Mobilny technik serwisu
Mobilny technik serwisu najczęściej pracuje w miastach, prowadząc własny serwis naprawczy. To specjalista, który dojeżdża klienta, niezbędny jest więc samochód oraz prawo jazdy. Obowiązki mobilnego technika serwisu obejmują przede wszystkim usuwanie awarii i naprawy maszyn, urządzeń bądź instalacji bezpośrednio u klienta indywidualnego albo w firmie. To stanowisko wymaga zatem nie tylko umiejętności technicznych, ale także dobrej organizacji pracy własnej, umiejętności prowadzenia działalności, pozyskiwania i obsługi klientów.
Technik utrzymania ruchu, mechanik maszyn i urządzeń w przemyśle
W przemyśle technik serwisu pełni rolę na przykład technika utrzymania ruchu lub mechanika maszyn i urządzeń. Jego głównym zadaniem jest wówczas zapewnienie ciągłości pracy maszyn i urządzeń w zakładach przemysłowych i wykonywanie bieżących napraw, prac konserwacyjnych, szybkie diagnozowanie i usuwanie awarii, a także niekiedy montaż instalacji czy maszyn.
Pracownik serwisu komputerowego
Pracownicy serwisów komputerowych mają współcześnie pełne ręce roboty, a serwisy komputerowe są niezbędne praktycznie w każdej miejscowości, co wynika z szerokiego zastosowania komputerów. Technik serwisu komputerowego zajmuje się w pracy analizą i rozwiązywaniem problemów technicznych związanych z komputerami i sieciami. Żeby zostać specjalistą ds. serwisu komputerowego, warto zdobyć odpowiednie wykształcenie techniczne oraz certyfikaty branżowe. Kandydaci mogą np. ukończyć szkołę średnią i uzyskać tytuł technika informatyka.
Elektryk w serwisie
W branży elektrotechnicznej wciąż czekają liczne oferty pracy dla techników serwisu. Pracownik ten ma za zadaniem diagnozowanie i usuwanie awarii związanych z instalacjami elektrycznymi, a także okresowe wykonywanie prac konserwacyjnych oraz w razie potrzeby prac montażowych.
Ile zarabia pracownik obsługi technicznej?
Wynagrodzenie pracownika serwisu może być różne w zależności od branży, doświadczenia zawodowego pracownika, lokalizacji firmy itp. Zwykle więcej zarabiają też serwisanci pracujący na własny rachunek. Jak podaje Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń, mediana miesięcznych zarobków technika serwisu na samodzielnym stanowisku wynosi 6110 PLN brutto miesięcznie.
Pracownik serwisowy – warunki zatrudnienia, umowy
Warunki zatrudnienia na stanowisku technika serwisu mogą różnić się zależnie od polityki kadrowej pracodawcy i specyfiki branży, a także preferencji samego pracownika. Umowa o pracę, umowa zlecenie czy umowa o dzieło, a nawet kontrakt b2b, to wszystko jest dostępne dla techników serwisu. System czasu pracy często jest elastyczny, zwłaszcza dla mobilnych techników serwisu dojeżdżających do klientów. Na stałe godziny pracy mogą liczyć osoby zatrudnione w konkretnym przedsiębiorstwie np. produkcyjnym czy budowlanym.
Najnowsze oferty pracy dla technika serwisu
Jeśli jesteś zainteresowany pracą na stanowisku technika serwisu, zacznij śledzić najnowsze oferty pracy dostępne na portalu Praca.pl. To właśnie tutaj znajdziesz atrakcyjne oferty pracy w różnych branżach i lokalizacjach. Ustaw Job Alert, żeby nie przegapić żadnej oferty odpowiadającej Twoim oczekiwaniom! Nie wahaj się i zaaplikuj na stanowiska technika serwisu już dziś!
Praca technik serwisu – najczęściej zadawane pytania:
-
Jakie branże oferują możliwości pracy dla techników serwisu?
Technicy serwisu znajdują zatrudnienie w różnych dziedzinach gospodarki, takich jak przemysł, energetyka, informatyka, hydraulika, elektryka, a nawet budownictwo. Umiejętności techników serwisu są szeroko poszukiwane w miejscach, gdzie istnieje potrzeba konserwacji, montażu i naprawy maszyn i urządzeń technicznych.
-
Jakie kwalifikacje i doświadczenie są niezbędne, aby zostać technikiem serwisu?
Żeby rozpocząć pracę jako technik serwisu, zazwyczaj wymagane jest wykształcenie techniczne na poziomie minimum średnim. Mile widziane jest doświadczenie w obszarze obsługi i konserwacji urządzeń, niemniej szansę na pracę mają też absolwenci szkół technicznych bez stażu pracy, chętni do nauki i podnoszenia kwalifikacji. W niektórych zawodach konieczne będzie także zdobycie uprawnień np. SEP.