Specjalista ds. technicznych to stanowisko, które obejmują osoby posiadające wszechstronną wiedzę technicznej i umiejętności praktycznych. Miejsca pracy dla takich specjalistów są różnorodne. Specjaliści i młodsi specjaliści ds. technicznych są zatrudniani zarówno w sektorze produkcyjnym, jak i usługowy, na przykład w firmach budowlanych i developerskich, w r-przedsiębiorstwach zajmujących się konserwacją maszyn i urządzeń czy w działach utrzymania ruchu fabryk. Specjalista techniczny może pełnić także rolę doradcy np. pracującego na zlecenie ubezpieczyciela czy w biznesie. Do obowiązków służbowych specjalisty ds. technicznych należy chociażby planowanie i wykonywanie przeglądów technicznych, diagnozowanie usterek oraz konserwacja urządzeń albo systemów. Rola ta często wiąże się także z zarządzaniem dokumentacją techniczną oraz współpracą z różnymi działami firmy i podwykonawcami. Nowe oferty pracy na stanowisko specjalisty do spraw technicznych znajdziesz na portalu Praca.pl. Możesz zaaplikować od razu! Zwróć uwagę na to, że na rynku pracy często można natknąć się na propozycje zatrudnienia także na pokrewne stanowiska, takie jak technik serwisu, elektryk, technik mobilny, stażysta w dziale technicznym, inżynier budowy, specjalista inwestycji technicznych, technik farmaceutyczny czy automatyk.
Praca jako specjalista ds. technicznych – zakres obowiązków
Zakres podstawowych obowiązków na stanowisku specjalisty technicznego, w wysokim stopniu jest uzależniony od miejsca pracy i branży. Zwykle jednak do Twoich zadań należeć będzie utrzymanie sprawności technicznej maszyn, urządzeń albo systemów w przedsiębiorstwie. Na liście obowiązków jest zatem chociażby planowanie i realizacja przeglądów technicznych, diagnozowanie usterek oraz prowadzenie napraw. Często specjalista ten jest także odpowiedzialny za zarządzanie dostawami części zamiennych oraz współpracę z firmami np. serwisami zewnętrznymi.
Jak zostać specjalistą ds. technicznych?
Przede wszystkim żeby zostać specjalistą ds. technicznych, musisz mieć wykształcenie techniczne. W zależności od okoliczności, wystarczy ukończenie technikum bądź szkoły branżowej II stopnia (i uzyskanie tytułu technika) albo studiów (i np. tytuł inżyniera). Co niezwykle istotne, w czasie rekrutacji będziesz musiał przekonać pracodawcę, że masz dogłębną znajomość danej dziedziny, zarówno praktyczną, jak i teoretyczną, w tym związaną z przepisami i bhp. Przekładowo, specjalista zatrudniony w branży nieruchomości, prowadzący np. odbiór obiektów, musi wykazywać się dobrą znajomością ustawy prawo budowlane, gdyż jest to niezbędne do jego codziennej pracy. Poza wykształceniem i doświadczeniem, w procesie rekrutacyjnym atutem mogą być dodatkowe kursy i certyfikaty specjalistyczne i prawo jazdy kat. B.
Stanowisko specjalisty ds. technicznych – predyspozycje zawodowe
W tym zawodzie najważniejsza jest wiedza techniczna, ale od kandydatów do pracy oczekuje się też pewnych predyspozycji zawodowych. Najważniejsze są zdolność analitycznego myślenia i umiejętność optymalnego rozwiązywania problemów. Ponadto pracownicy powinni być zdolni do pracy pod presją czasu, szczególnie podczas awarii np. w zakładzie produkcyjnym, gdzie każda minuta przestoju oznacza wysokie straty dla przedsiębiorstwa. Często zapomina się, że w zawodach technicznych istotne są także umiejętności komunikacyjne. Pracownik ds. technicznych współpracuje z zespołem, jak i z zewnętrznymi dostawcami czy serwisantami. Musi umieć jasno wyjaśniać nieraz trudne zagadnienia specjalistyczne, a także prowadzić negocjacje z kontrahentami.
Technik obiektu
Technik obiektu jest odpowiedzialny za utrzymanie właściwego stanu technicznego budynków i infrastruktury. Do obowiązków osoby na tym stanowisku należy nadzór nad systemami grzewczymi, instalacjami elektrycznymi, klimatyzacyjnymi oraz instalacjami wodno-kanalizacyjnymi. Technik obiektu musi również dbać o właściwą bieżącą eksploatację obiektu. Do zadań na stanowisku technika obiektu należy także sporządzanie dokumentów i zarządzanie dokumentacją techniczną, a w razie potrzeby także nawiązywanie współpracy z serwisami zewnętrznymi.
Technik utrzymania ruchu
Technik utrzymania ruchu pracuje w przemyśle. Na co dzień skupia się na zapewnieniu ciągłości pracy maszyn i urządzeń produkcyjnych lub innych, zależnie od specyfiki zakładu. Pracownik jest odpowiedzialny za wykonywanie regularnych przeglądów, napraw oraz konserwacji maszyn, a także instruowanie osób, które z nich korzystają. Technik musi być w pełni gotowy do szybkiego reagowania na wszelkie usterki, aby minimalizować przestoje w produkcji.
Ile zarabia specjalista ds. technicznych?
Zgodnie z danymi Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń pracownicy ds. technicznych na średnich stanowiskach zarabiają zwykle między 5 tys. zł miesięcznie a 7 tys. zł miesięcznie. Mediana wynosi 5660 zł brutto na miesiąc. Warunki pracy zależą w znacznym stopniu od poziomu stanowiska i branży. Pracownicy mogą liczyć na świadczenia pozapłacowe np. prywatną opiekę medyczną, ubezpieczenie na życie i telefon służbowy.
Najnowsze oferty pracy dla specjalistki ds. technicznych
Na Praca.pl znajdziesz atrakcyjne oferty prac kierowane do osób z przygotowaniem technicznym, w tym specjalistek i specjalistów ds. technicznych. Zwróć uwagę na to, że większość pracodawców oczekuje praktycznej znajomości zagadnień technicznych. Dlatego im szybciej zaczniesz wykorzystywać wiedzę w praktyce np. w ramach staży, praktyk czy pierwszej pracy, tym lepiej. Aplikuj na wyprane stanowiska, zarządzaj swoimi rekrutacjami, nie zapomnij też wykorzystać Kreatora CV i innych narzędzi, jakie udostępniamy za darmo naszym użytkownikom!
Praca specjalista ds. technicznych – najczęściej zadawane pytania:
-
Jakie są codzienne obowiązki specjalisty ds. technicznych?
Specjalista ds. technicznych w swojej codziennej pracy odpowiada za utrzymanie i nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem maszyn, urządzeń i systemów technicznych, zależnie od miejsca zatrudnienia, branży. Zadania takie osoby obejmują m.in. wykonywanie przeglądów technicznych, diagnozowanie i naprawianie błędów i usterek, a także w razie potrzeby współpracę z działami wewnętrznymi firmy albo zewnętrznymi dostawcami i kontrahentami. W branży budowlanej może być zaangażowany w procesy odbiorów technicznych mieszkań lub innych obiektów. Co istotne, nie jest to wyłącznie praca fizyczna. Specjalista do spraw technicznych jest także odpowiedzialny za raportowanie wyników swojej pracy, tworzenie dokumentacji technicznej.
-
Jakie kwalifikacje są wymagane do pracy na stanowisku specjalisty ds. technicznych?
Specjalista ds. technicznych musi mieć wykształcenie techniczne: branżowe (zawodowe), średnie techniczne lub wyższe. Pracodawcy najchętniej zatrudniają osoby z doświadczeniem, niemniej nowicjusze także mogą liczyć na szybkie znalezienie etatu. W poszczególnych dziedzinach wymaga się znajomości przepisów np. prawa budowlanego. Ważna jest znajomość zasad bhp. Czasami pracodawcy oczekują także prawa jazdy kat. B.