Skuteczna praca specjalisty ds. rekrutacji wymaga u osoby ją wykonującej unikalnego zestawu umiejętności i elastyczności w działaniu. Zakres obowiązków w każdej firmie może być nieco inny, niemniej pracując na tym stanowisku, będziesz odpowiedzialny za koordynację projektów rekrutacyjnych na różne stanowiska. Może to oznaczać samodzielne lub wspólne z innymi pracownikami HR prowadzenie procesów rekrutacyjnych, analizę aplikacji, CV, listów motywacyjnych, portfolio, selekcję aplikacji pod kątem konkretnych projektów czy posad, a także przeprowadzanie rozmów o pracę. Współcześnie aktywne pozyskiwanie kandydatów metodami tradycyjnymi jest częściowo wypierane rekrutacjami online oraz z zastosowaniem specjalistycznego oprogramowania, dlatego od kandydatów do pracy oczekuje się pewnych kompetencji cyfrowych. Praca może być wykonywana zarówno zdalnie, jak i w siedzibie firmy. Czytaj dalej, by dowiedzieć się więcej na temat tej kluczowej posady z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi. Pamiętaj też, że na portalu pracy Praca.pl znajdziesz atrakcyjne oferty pracy dla specjalisty ds. rekrutacji, specjalisty ds. HR, HR-owca, rekrutera, managera działu kadrowego czy asystenta ds. rekrutacji
Charakterystyka zawodu specjalisty ds. rekrutacji
Specjalista ds. rekrutacji to ekspert odpowiedzialny za prowadzenie i koordynacji projektów rekrutacyjnych różnego rodzaju i o różnym zasięgu. Jego zadaniem jest dokładna analiza aplikacji nadsyłanych przez kandydatów, przeprowadzanie wstępnej selekcji, umawianie osób na rozmowę kwalifikacyjną, przeprowadzanie rozmów o pracę, testów kompetencji, testów osobowości i wreszcie dokonywanie wyboru najlepszej osoby na dane stanowisku. Jest to bez wątpienia do dynamiczna rola, w której można się rozwijać. Daje też ogromną satysfakcję, gdyż HR-owiec często ma możliwość obserwować, jak wyselekcjonowane przez niego osoby dalej budują swoją karierę zawodową w strukturach firmy. Rola ta wiąże się jednak ze sporą odpowiedzialnością, bo to od skuteczności HR-owca zleży skład personalny firmy, to, czy zdoła przyciągnąć do niej najskuteczniejszych specjalistów na rynku.
Jak zostać specjalistą ds. rekrutacji?
Żeby stać się specjalistą ds. rekrutacji, zwykle nie jest wymagane żadne konkretne wykształcenie, choć dyplom np. z psychologii, zarządzania lub pokrewnych kierunków może być sporym atutem. Można także wykonać kurs zawodowy, w czasie którego kandydat uczy się technik prowadzeni projektów rekrutacyjnych i analizy aplikacji, a także poznaje specjalistyczne oprogramowanie do kompleksowego prowadzenia rekrutacji. Warto mieć na uwadze, że obowiązki związane z pracą w dziale kadrowym mogą być wykonywane w różnych językach. W międzynarodowych firmach od kandydata oczekuje się więc biegłego posługiwania językiem angielskim lub innym językiem obcym.
Stanowisko specjalisty ds. rekrutacji i HR – zakres obowiązków
Na stanowisku specjalisty ds. rekrutacji i HR czekają na Ciebie rozmaite obowiązki: od pełnego prowadzenia projektów rekrutacyjnych, przez zarządzanie zespołem HR, po pełnienie roli konsultanta ds. personalnych w firmie. Nade wszystko jednak osoba zatrudniona na tym stanowisku odpowiadasz za skuteczne prowadzenie procesów naboru nowych pracowników. Analizuje CV i inne dokumenty aplikacyjne, zawęża wyniki, typuje osoby zapraszane do kolejnych etapów rekrutacji, przeprowadza testy kompetencyjne, testy osobowości i inne. Do niej należy też feedback po rozmowie kwalifikacyjnej, przeprowadzanie ankiet wśród kandydatów do pracy i pracowników, a także nierzadko onboarding nowych pracowników i offboarding osób odchodzących z pracy. Specjalista ds. rekrutacji w przedsiębiorstwie może też kontaktować się z zewnętrznymi agencjami pośrednictwa pracy i urzędami pracy w celu przyciągnięcia odpowiednich kandydatów do pracy.
Rekruter – predyspozycje zawodowe
Najskuteczniejsze w pracy rekrutera są osoby o pewnych specyficznych cechach osobowości i wrodzonych zdolnościach. Oprócz rozwiniętych umiejętności interpersonalnych, takich jak komunikatywność, empatia i otwartość na ludzi, ważne są też umiejętności analityczne niezbędne do efektywnej selekcji kandydatów i prowadzenia procesów rekrutacyjnych z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych. W codziennej pracy liczy się też odporność na stres, umiejętność poradzenia sobie z wysoką odpowiedzialnością, a także wysoka kultura osobista i profesjonalizm.
Młodszy specjalista ds. HR a starszy specjalista ds. HR
Jest to stanowisko juniorskie w dziale zarządzania zasobami ludzkimi. Jako młodszy specjalista ds. HR koncentrujesz się na asystowaniu w procesach rekrutacyjnych starszym specjalistom. Wykonujesz rutynowe i mniej odpowiedzialne zadania, np. prowadzisz onboarding wg ustalonych procedur, przeprowadzasz ankiety i testy kompetencji zgodnie z wytycznymi. Starszy specjalista ma szerszy zakres obowiązków. To on podejmuje ostateczną decyzję, który kandydat przechodzi do kolejnego etapu rekrutacji. Doświadczony specjalista ds. HR bierze też udział w zarządzaniu zasobami ludzkimi i tworzeniu w strategii personalnej firmy.
Rekruter z językiem ukraińskim
Specjalista do spraw rekrutacji z językiem ukraińskim jest obecnie bardzo cennym specjalistą na polskim rynku pracy. Umiejętność posługiwania się językiem ukraińskim pozwala mu prowadzić nabory do pracy pracowników z Ukrainy, a także Ukraińców którzy przyjechali do Polski i poszukują tutaj pracy. Aktualnie bardzo wiele firm prowadzi rekrutacje pracowników ukraińskojęzycznych i rosyjskojęzycznych. Popyt na HR-owców posługujących się tymi językami otwiera więc szerokie możliwości dla specjalistów i pozwala na negocjowanie atrakcyjnych warunków zatrudnienia.