Specjalista ds. handlowych odgrywa znaczącą rolę w każdej firmie handlowej, która dąży do rozwijania bazy swoich klientów oraz zwiększania obrotów. Pracownik działu sprzedaży obejmujący to stanowisko może mieć różnorodny zakres obowiązków. Często zajmuje się aktywną sprzedażą towarów i usług oraz budowaniem długotrwałych relacji z klientami, zarówno w sektorze B2B, jak i B2C. Do ich głównych obowiązków należy też tworzenie ofert handlowych zgodnie z potrzebami klientów oraz aktywne uczestnictwo w negocjacjach i targach branżowych. Pracownicy na tym stanowisku często działają także jako doradcy ds. handlowych, regionalni przedstawiciele handlowi czy menedżerowie sprzedaży. W ramach pracy mogą dokonywać analiz rynkowych, prognoz i ocen. Co istotne, znajdują zatrudnienie w różnorodnych branżach – od technicznych, przez odzieżowe, spożywcze, RTV AGD, usługi turystyczne, dobra luksusowe po usługi prawne.
Interesuje Cię praca młodszego specjalisty albo pełnoprawnego specjalisty do spraw handlowych? Przeczytaj pełny opis stanowiska. Sprawdź też dostępne ogłoszenia w naszym serwisie i zaaplikuj!
Specjalista ds. handlowych – co robi?
Specjalista ds. handlowych odpowiada za nawiązywanie i utrzymanie pozytywnych relacji z klientami. Jego głównymi zadaniami są najczęściej:
- prowadzenie negocjacji handlowych,
- tworzenie spersonalizowanych ofert,
- prezentacja oferty firmy,
- rozbudowa bazy klientów,
- prowadzenie analiz dotyczących rynku i sprzedaży,
- tworzenie raportów,
- uczestniczenie w targach branżowych,
- uczestnictwo w spotkaniach z klientami.
W pracy specjalista ten korzysta z różnych narzędzi cyfrowych, takich jak systemy CRM do zarządzania kontaktami i śledzenia trendów rynkowych, które umożliwiają mu efektywniejsze planowanie działań sprzedażowych.
Jak zostać specjalistą ds. handlowych?
Jeśli Twoim zamiarem jest zostać specjalistą ds. handlowych, powinnaś / powinieneś wiedzieć, że wielu pracodawców wymaga od kandydatów na to stanowisko wykształcenia średniego lub wyższego, najlepiej z zakresu zarządzania, handlu, marketingu bądź dziedziny związanej z przedmiotem działalności firmy. Tak jak w każdej pracy z klientami, także w tej pracy niezwykle cenne są umiejętności interpersonalne, jak m.in. komunikatywność, zdolności negocjacyjne oraz orientacja na klienta. Atutem podczas rekrutacji będzie też doświadczenie w sprzedaży lub w obsłudze klienta. Niemniej, brak stażu pracy nie przekreśla szans na zatrudnienie. Wiele firm organizuje szkolenia wstępne, które przygotowują do specyficznych wymogów danego stanowiska, w tym kursy z obsługi specjalistycznych narzędzi handlowych czy szkolenia z prawnych aspektów sprzedaży. Miej też na uwadze że na niektórych stanowiskach obligatoryjne będzie prawo jazdy kat. B i gotowość do odbywania spotkań z klientami w terenie.
Ile zarabia specjalistka ds. handlowych?
6740 zł brutto na miesiąc – tyle zgodnie z Ogólnopolskim Badaniem Wynagrodzeń wynosi mediana zarobków na stanowisku specjalisty do spraw handlowych. To, ile zarabia specjalista ds. sprzedaży, zależne jest w znacznym stopniu od poziomu jego stanowiska. W przypadku juniorów mediana wynagrodzenia jest znacznie niższa (5690 zł), a senior w branży o wiele wyższa (8000 zł).
Najnowsze oferty pracy dla specjalisty ds. handlowych, przedstawicieli handlowych
Nowe oferty pracy na stanowiska specjalista ds. handlowych, doradczyni ds. sprzedaży, regionalnego menedżera sprzedaży, przedstawicielki handlowej i podobne często pojawiają się na rynku pracy. Sprawdzaj ogłoszenia w naszym serwisie i regularnie aplikuj!
Praca specjalista ds. handlowych – najczęściej zadawane pytania:
-
Czy specjalista ds. handlowych to opłacalny zawód?
Stanowisko specjalisty ds. handlowych często pozwala na osiąganie atrakcyjnych zarobków. Warto jednak wiedzieć, że pracownicy handlu często pracują w systemie prowizyjnym lub premiowym. Oznacza to, że wysokość ich pensji może być uzależniona od realizacji planu handlowego, wyników sprzedaży i podobnych czynników.
-
W jakich branżach może pracować specjalista ds. handlowych?
Stanowisko specjalisty ds. handlu tworzone jest w każdej branży, w jakiej prowadzi się handel. Na rynku pracy pojawiają się oferty pracy dotyczące takich stanowisk jak chociażby asystentka ds. sprzedaży usług prawnych, doradca techniczno-handlowy w branży RTV-AGD, regionalny kierownik sprzedaży ds. klientów korporacyjnych, specjalista ds. sprzedaży maszyn budowlanych itp. Warto poszukać pracy w dziedzinie, która faktycznie Cię interesuje i którą będziesz chciał zgłębić.