Pracownik działu obsługi klienta to stanowisko tworzone w bardzo wielu branżach, dzięki czemu osoby chcące rozwijać się w tym obszarze zawodowym, mają naprawdę szerokie możliwości. Równie często jest to obecnie praca zdalna, jak i stacjonarna, wykonywana w biurze. Praca jako pracownik obsługi klienta, w tym telefoniczny czy internetowy konsultant, polega na kontakcie z klientem, aktywnym pozyskiwaniu nowych klientów (na niektórych stanowiskach), profesjonalnej obsłudze połączeń przychodzących i wychodzących, doradzaniu w zakresie produktów i usług, obsłudze reklamacji czy rozwiązywaniu problemów zgłaszanych przez klientów.
Sprawdź najnowsze oferty pracy w portalu Praca.pl, zaaplikuj i zacznij nową, ciekawą karierę! Nie wiesz, czy praca w dziale obsługi klienta jest dla Ciebie? Przeczytaj pełny opis stanowiska.
Pracownik działu obsługi klienta – co robi?
Pracownik działu obsługi klienta może mieć dość różnorodny zakres obowiązków. Wiele zależy od branży, w jakiej pracuje, a także specyfiki danej firmy. Zazwyczaj jednak najważniejsze zadania tego pracownika to:
- zarządzanie połączeniami przychodzącymi,
- weryfikacja rozmów wedle procedur przyjętych przez pracodawcę,
- wsparcie klientów poprzez telefon czy czat na żywo,
- informowanie o usługach i produktach firmy,
- rozwiązywanie problemów klientów związanych z ofertą firmy,
- przygotowywanie ofert handlowych,
- prowadzeniem rozmów posprzedażowych, aby utrzymać wysoką satysfakcję klientów,
- współpraca z innymi działami firmy,
- budowanie pozytywnego wizerunku firmy.
W zawodzie tym niezwykle istotne jest zaangażowanie i zrozumienie problemów klienta. Pracownicy często specjalizują się w jednym typie klientów, np. obsługują klientów indywidualnych lub b2b.
Jak zostać pracownikiem działu obsługi klienta?
Pracodawcy preferują osoby, które mają doświadczenie zawodowe w obsłudze klienta, ale kandydaci bez doświadczenia także mają spore szanse na zatrudnienie. Najważniejsze w tej pracy jest posiadanie dobrej, komunikatywnej znajomości języka oraz rozwiniętych umiejętności interpersonalnych. Liczy się dobra dykcja, charyzma i pozytywne podejście do klienta. Wiele firm oferuje szkolenia wstępne, które przygotowują nowych pracowników do specyfiki pracy, w tym obsługi klienta i sprzedaży. Szkolenia mogą obejmować np. techniki sprzedażowe, techniki negocjacyjne, dotyczą także procedur odpowiedzi na konkretne pytania i oczywiście oferty firmy. Kandydaci powinni również posiadać umiejętność monitorowania rynku i konkurencji, co jest niezbędne w doradztwie w zakresie usług oraz technologii.
Ile zarabia pracownik działu obsługi klienta?
Czy praca w obsłudze klienta może się opłacać? Zgodnie z badaniem Sedlak & Sedlak 2024 mediana wynagrodzenia pracownika ds. obsługi klienta wynosi 5550 zł brutto na miesiąc. Zarobki rosną wraz z doświadczeniem i poziomem odpowiedzialności. Zwykle też więcej zarabiają opiekunowie klienta korporacyjnego / klienta biznesowego, a także osoby pracujące w języku obcym.
Najnowsze oferty pracy dla pracownika działu obsługi klienta
Szukasz nowej pracy, która pozwoli Ci na rozwój zawodowy? Na portalu Praca.pl regularnie pojawiają się aktualne oferty pracy dla pracowników działu obsługi klienta. Oferty te są skierowane zarówno dla osób z doświadczeniem, jak i dla tych, którzy dopiero zaczynają swoją karierę w obsłudze klienta. Zacznij przeglądać ogłoszenia i aplikuj!
Praca pracownik działu obsługi klienta – najczęściej zadawane pytania:
-
Czy do pracy w działu obsługi klienta wymagane są jakieś specjalistyczne certyfikaty?
Chociaż specjalistyczne certyfikaty nie są zwykle wymagane, posiadanie niektórych certyfikatów może być dodatkowym atutem. Przykładowo, atutem w czasie rekrutacji mogą być certyfikaty potwierdzające znajomość technik sprzedażowych, technik negocjacyjnych czy oprogramowania analitycznego.
-
Jakie są największe wyzwania pracy w obsłudze klienta?
Jeśli poszukujesz pracy jako pracownik obsługi klienta, musisz przygotować się na pracę z różnorodnymi klientami, co może niekiedy stanowić wyzwanie. Trudne może być w szczególności zachowanie profesjonalizmu i opanowania w kontakcie z tzw. trudnym klientem, a także poradzenie sobie ze stresem związanym chociażby z realizacją planów sprzedażowych bądź innych.