Konsultant ds. sprzedaży to zawód, w którym istotne są zarówno umiejętności negocjacyjne, zdolność budowania i utrzymywania relacji z klientami oraz zdobywania ich zaufania, jak i doskonała znajomość produktów lub usług oferowanych przez daną firmę. Aktualnie wielu pracodawców oferuje pracę jako specjalista ds. sprzedaży i obsługi klienta. Warto przy tym zwrócić uwagę na fakt, że nazwy stanowisk w poszczególnych firmach mogą się różnić, niemniej zakres obowiązków zwykle jest zbliżony. Na czym polega praca na tym stanowisku? Do codziennej pracy należy przede wszystkim pozyskiwanie nowych klientów oraz utrzymywanie dobrych relacji z istniejącą bazą klientów. To zadanie może wiązać się z koniecznością pracy w terenie lub w sklepie stacjonarnym, ale niekoniecznie. Konsultanci ds. sprzedaży często zatrudniani są jako pracownicy zdalni, do telefonicznej obsługi klienta lub niesienia pomocy klientom przez internet, np. za pomocą czatów i innych komunikatorów. Warunki zatrudnienia konsultanta do spraw sprzedaży zależą w znacznym stopniu od miejsca zatrudnienia. Osoby na tym stanowisku mogą pracować w różnych branżach, od usług finansowych po branżę IT, miejscem pracy może być też call center. W profesji konsultanta ds. sprzedaży bardzo często istnieje możliwość rozwoju zawodowego, a zarobki nierzadko mają charakter prowizyjny. Chcesz poznać bliżej ten zawód? Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na temat pracy konsultanta ds. sprzedaży.
Konsultant ds. sprzedaży – co robi?
Konsultant ds. sprzedaży to osoba, która jest odpowiedzialna za budowanie i utrzymywanie relacji z klientami, zarówno w kontakcie bezpośrednim, jak i niebezpośrednim, np. telefonicznym czy internetowym. Najczęściej podstawowym zadaniem pracownika jest obsługiwanie obecnych klientów firmy, pozyskiwanie nowych klientów, udzielanie informacji na temat sprzedaży zgodnie z przyjętymi standardami obsługi klienta. Konsultant ds. sprzedaży może też m.in. obsługiwać bazę klientów i aktualizować w niej dane. Czasami jego praca skupia się na udzielaniu informacji, w innych firmach ma za zadanie realizować cele sprzedażowe. Taka osoba może pracować w biurze (w tym w home office lub call center), ale także wykonywać obowiązki w terenie i na przykład dojeżdżać do klientów (w tym wypadku wymagane jest też prawo jazdy kat. B).
Jak zostać konsultantem ds. sprzedaży?
Konsultant ds. sprzedaży powinien mieć przede wszystkim doskonale rozwinięte umiejętności interpersonalne. Pracodawcy rzadko wymagają konkretnego wykształcenia, niemniej zwykle przyjmowane są osoby z ukończoną minimum szkołą średnią. Dużym atutem są kursy z technik sprzedażowych i negocjacyjnych, a także znajomość języków obcych oraz prawo jazdy. Najchętniej przyjmowane są osoby z doświadczeniem w obsłudze klienta, niemniej charyzmatyczni nowicjusze, zmotywowani do pracy i ambitni, również szybko powinni znaleźć pracę.
Stanowisko specjalisty ds. wsparcia sprzedaży – predyspozycje zawodowe
Specjalista ds. wsparcia sprzedaży odgrywa ważną rolę w każdej firmie zajmującej się handlem produktów bądź usług. Pracodawcy oczekują od pracowników wysokiej motywacji, otwartości na ludzi, umiejętności komunikacyjnych, a także umiejętności analitycznych oraz samodzielności. W pracy z klientem bardzo ważna jest też odporność na stres, asertywność w negocjacjach, ale i empatia pozwalająca na szybkie rozpoznanie potrzeb klienta. Ponieważ coraz więcej pracowników ma możliwość sprzedaży produktów i obsługi klienta przez internet, na znaczeniu zyskują także kompetencje cyfrowe.
Konsultant ds. sprzedaży internetowej, telefoniczny doradca klienta
Konsultant ds. sprzedaży internetowej i telefoniczny doradca klienta to stanowiska w handlu / obsłudze klienta, w ramach których obowiązku do niedawna wykonywane były głownie w call center, a obecnie równie często wypełniane są także zdalnie, w ramach home office. Jak można się domyślać, pracownicy ci specjalizują się w obsłudze klientów przez internet oraz przez telefon. Ich zadaniem jest efektywne doradzanie klientów, rozwiązywanie różnego typu problemów związanych z zakupem produktów albo korzystaniem z usług oferowanych przez firmę. Czasami mają także za zadanie sprzedaż produktów i usług, zgodnie z planami sprzedażowymi. Na tych stanowiskach oczywiście wymaga się doskonałej znajomości oferty, a także, jak w każdej pracy z klientem, umiejętności budowania relacji oraz wysokiej kultury osobistej. Pracownikom nierzadko firmy oferują elastyczny czas pracy, system premiowy za wyniki sprzedażowe bądź wynagrodzenie w systemie prowizyjnym.
Ile zarabia specjalista ds. sprzedaży i obsługi klienta?
Pracownikom często oferuje się niską podstawę wynagrodzenia oraz prowizję od sprzedaży bądź system premiowy. Jak podaje Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń, mediana pensji specjalisty ds. sprzedaży na samodzielnym stanowisku wynosi 5500 zł brutto na miesiąc. Płace rosną wraz z doświadczeniem. Co więcej pracownicy mogą liczyć na różne benefity np. świadczenia socjalne takie jak ubezpieczenie na życie, prywatna opieka medyczna, ale też np. służbowy telefon, laptop czy samochód.
Sprawdź najnowsze oferty pracy dla konsultanta ds. sprzedaży w miastach
Szukasz pracy w branży handlowej? Zobacz oferty pracy na stanowisko specjalisty ds. sprzedaży i obsługi klienta / konsultanta ds. sprzedaży w Twojej okolicy! W serwisie Praca.pl znajdziesz aktualne oferty pracy na podstawie umowy o pracę i innych typów kontraktów. Nie zapomnij zobaczyć ogłoszeń dotyczących pracy zdalnej jako konsultant ds. sprzedaży. Zaaplikuj od razu jednym kliknięciem! Wykorzystaj także nasz darmowy Kreator CV do przygotowania dobrego życiorysu zawodowego, który zwróci uwagę pracodawcy.
Praca specjalista ds. sprzedaży – najczęściej zadawane pytania:
-
Czym dokładnie zajmuje się konsultant ds. sprzedaży?
Konsultant ds. sprzedaży może mieść różny zakres obowiązków. W niektórych firmach przede wszystkim ma za zadanie informowanie klientów na temat usług i produktów, rozwiązywanie ich bieżących problemów, a w innych odpowiada przede wszystkim za pozyskiwanie nowych klientów i prowadzenie aktywnej sprzedaży telefonicznej lub bezpośredniej. Nieodmiennie w pracy tej kluczowe jest zrozumienie potrzeb klienta i zaoferowanie mu odpowiednich rozwiązań.
-
Jakie kwalifikacje i umiejętności powinien posiadać kandydat na stanowisko konsultanta ds. sprzedaży?
Pracodawcy oczekują od kandydatów na stanowisko konsultanta do spraw sprzedaży przede wszystkim doskonale rozwiniętych umiejętności komunikacyjnych i zdolności negocjacyjne. Ważne jest także zrozumienie procesów sprzedaży, a współcześnie również kompetencje cyfrowe (umiejętność obsługi komputera to podstawa). Jak na każdym stanowisku w dziedzinie sprzedaży, także tu istotna jest odporność na stres, umiejętność radzenia sobie z tzw. trudnymi klientami oraz pracy pod presją czasu bądź związaną z wyznaczonymi celami sprzedażowymi.