Kierownik sklepu to menedżer, który może mieć dość szeroki zakres obowiązków. Osoby na tym stanowisku mogą znaleźć zatrudnienie w różnych rodzajach sklepów, od marketów spożywczych i sklepów wielobranżowych, po specjalistyczne sklepy branżowe. Popularne są także oferty na stanowisko kierownika drogerii czy kierownika stacji benzynowej, gdzie specyfika pracy może być nieco inna niż chociażby w sklepie spożywczym. Niezależnie jednak od miejsca pracy, do Twoich zadań jako kierownika sklepu należeć będą: nadzór nad pracownikami, zarządzanie codziennymi operacjami sklepu, kontrola kosztów, analiza danych sprzedażowych, zarządzanie zapasami, wsparcie sprzedawców i handlowców w kontaktach z klientami, szczególnie korporacyjnymi, kluczowymi i tzw. trudnymi klientami. To właśnie kierownik sklepu każdego dnia dba o utrzymywanie wysokiego standardu obsługi klienta i pozytywny wizerunek firmy. Od jego umiejętności zależy też, czy wspólna praca całego personelu, od starszych sprzedawców, przez magazynierów, po juniorów i stażystów, przebiega bez konfliktów i zakłóceń. Nadal zainteresowany / zainteresowana? Sprawdź najnowsze oferty w Twoim mieście i okolicach oraz zapoznaj się z pełnym opisem tego ciekawego stanowiska pracy.
Kierownik sklepu – co robi?
Na Praca.pl znajdziesz atrakcyjne oferty pracy dla kadry menedżerskiej w placówkach handlowych. Dokładnie je przeczytaj, ponieważ pracodawcy zaznaczają w ogłoszeniach kluczowe obowiązki związane z danym stanowiskiem. Zanim zaaplikujesz, zastanów się, czy sprostasz tym zadaniom oraz ewentualnie jak podnieść swoje kompetencje, by bez trudu wykonywać zadania w nowej pracy.
Musisz wiedzieć, że niezależnie od miejsca zatrudnienia, do kierownik sklepu jest odpowiedzialny za nadzór nad całokształtem działań sklepu, w tym zarządzanie personelem, obsługę administracyjną sprzedaży, kontrolę finansów i realizacji planów sprzedażowych oraz strategii marketingowej, a także organizację pracy i wykonywanie inwentaryzacji sklepu. Osoba na tym stanowisku na co dzień musi także współpracować z dostawcami i innymi kontrahentami. Obowiązków jest sporo, dlatego zwykle kierownik ma do dyspozycji asystenta / zastępcę – pracownika będącego wsparciem kierownika sklepu w bardziej rutynowych i mniej odpowiedzialnych działaniach.
Jak zostać kierownikiem sklepu?
Z uwagi na szeroki wachlarz zadań, jest to stanowisko wymagające zarówno umiejętności handlowych, jak i kompetencji w zakresie zarządzania zespołem, planowania strategicznego, analizy danych. Wielozadaniowość, ale też wyczucie rynku i doskonała znajomość branży oraz konkurencji to w zasadzie konieczność. Te wszystkie kompetencje zdobywa się w czasie pracy na podobnych i niższych stanowiskach w handlu, dlatego pracodawcy zwykle wymagają od kandydatów co najmniej kilkuletniego doświadczenia.
Ponieważ jest to posada managerska, ważne są oczywiście także umiejętności związane z zarządzaniem ludźmi i procesami. Atutem mogą być kursy w tym zakresie, chociażby z posługiwania się oprogramowaniem stanowiącym wsparcie podczas zarządzania projektami / zasobami ludzkimi. Co niezwykle istotne, a często pomijane przez osoby ubiegające się o pracę, kandydaci na stanowisko managera sklepu powinni posiadać także umiejętność analizy danych sprzedażowych i kontrolowania kosztów.
Stanowisko kierownika salonu sprzedaży, store managera – predyspozycje pracownika
Kierownik salonu sprzedaży, store manager, kierownik sklepu – te wszystkie nazwy odnoszą się do stanowiska, na którym głównym zadaniem pracownika jest zarządzanie sklepem bądź innym punktem handlowym. Jeśli szukasz nowej pracy jako manager w sklepie, musisz wiedzieć, jakie cechy są preferowane przez pracodawców u kandydatów do tej pracy. Bez wątpienia, by objąć stanowisko kierownika sklepu, powinieneś / powinnaś wykazywać się umiejętnościami zarządzania personelem, a także zdolnościami negocjacyjnymi. Kompetencje interpersonalne są niezwykle ważne. Musisz budzić autorytet, umieć egzekwować polecenia, dyscyplinować pracowników, ale także w sposób pozytywny motywować ich do pracy zgodnie ze standardami firmy i tworzyć dobrą atmosferę w zespole. Ponadto od kandydatów wymaga się zdolności do szybkiego podejmowania decyzji, umiejętność planowania strategicznego oraz wyczulenia o detale i wyczucia np. w stosunku do reklam, potrzeb klienta, nastrojów w branży. Praca ta bywa bardzo stresująca, dlatego kierownik sklepu powinien być odporny na stres i umieć oddzielić życie zawodowe od prywatnego, umiejętnie wypoczywać po pracy, by każdego dnia wykazywać wysokie zaangażowanie, zapał i energię.
Zastępca kierownika sklepu, asystent kierownika sklepu
Zastępca kierownika sklepu / asystent kierownika sklepu to niższe stanowisko managerskie w punktach handlowych. Osoba je obejmująca wspiera kierownika w zarządzaniu codziennymi operacjami sklepu, w szczególności tymi rutynowymi i niewymagającymi podejmowania nowych / obarczonych wysoką odpowiedzialnością decyzji. Do podstawowych zadań zastępcy kierownika sklepu należy m.in. wsparcie w nadzorowaniu pracowników, pomoc w organizacji pracy, a także chociażby reprezentowanie kierownika w razie jego nieobecności. Niekiedy osoba na tym stanowisku zajmuje się też bezpośrednią obsługą klientów korporacyjnych / kluczowych klientów, bierze udział w spotkaniach z kontrahentami.
Ile zarabia kierownik sklepu?
Wynagrodzenie na stanowisku kierownika sklepu zależy między innymi od wielkości i lokalizacji sklepu, branży, w której funkcjonuje, oraz od doświadczenia i kwalifikacji samego kierownika. Zwykle jest to jednak dobrze opłacane stanowisko, a managerowie sklepów mogą dodatkowo liczyć na takie benefity jak służbowy samochód, telefon, laptop, prywatną opiekę medyczną, ubezpieczenie na życie, karnety sportowe czy zniżki na produkty firmy. A jakie są realne płace na tym stanowisku? Mediana wynagrodzenia kierownika sklepu to 5530 zł brutto miesięcznie – podaje Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń.
Znajdź najnowsze oferty pracy na stanowisko kierownika sklepu w miastach
Masz już doświadczenie jako pracownik sklepu i szukasz pracy na wyższym stanowisku? Sprawdź kategorie pracy: Kadra zarządzająca oraz Handel / Obsługa klienta na Praca.pl. W naszym serwisie zobaczysz setki ofert, a narzędzia wyszukiwarki pomogą Ci szybciej wyszukiwać te ogłoszenia o pracę w portalu Praca.pl, które są zgodne z Twoimi oczekiwaniami i dotyczą Twojej okolicy.
Praca kierownik sklepu – najczęściej zadawane pytania:
-
Jakie są podstawowe obowiązki zawodowe kierownika sklepu?
Kluczowymi zadaniami kierownika sklepu są: zarządzanie personelem (w tym np. prowadzenie szkoleń dla sprzedawców i kasjerów, tworzenie grafiku, akceptowanie urlopów, sporządzanie dokumentów pracowniczych), kontrola kosztów sklepu i tworzenie celów sprzedażowych na dany okres, zapewnienie efektywnej obsługi klienta, monitorowanie rynku i działań konkurencji. Kierownik odpowiada także za organizowanie i nadzorowanie inwentaryzacji, zarządzanie zapasami, podpisuje umowy z kontrahentami i negocjuje warunki współpracy.
-
Jak znaleźć pracę jako kierownik sklepu?
Jeśli myślisz o karierze kierownika sklepu, przede wszystkim zacznij sprawdzić aktualne oferty pracy na praca.pl, gdzie regularnie pojawiają się nowe ogłoszenia. Aplikuj na stanowiska kierownika zmiany, zastępcy kierownika salonu lub menedżera sklepu. Możesz także wykorzystać własną sieć kontaktów zawodowych i poleceń. Pamiętaj, że ważne jest posiadanie odpowiednich kwalifikacji i doświadczenia, które należy wyróżnić w aplikacji (CV i liście motywacyjnym).