Stanowisko kierownika ds. sprzedaży nabiera szczególnego znaczenia w obliczu coraz bardziej dynamicznie rozwijających się takich dziedzin gospodarczych jak handel, e-commerce i marketing, w tym marketing online. Kierownik ds. sprzedaży to osoba, która stoi na czele zespołu odpowiedzialnego za promocję i sprzedaż produktów bądź usług firmy. Osoba obejmująca to odpowiedzialne stanowisko pełni kluczową rolę w osiąganiu celów sprzedażowych, koordynuje strategie handlowe, analizuje rynek, monitoruje działania konkurencji, zleca badania rynku oraz kieruje działaniami swojego zespołu. Jeśli rozglądasz się za ofertami pracy w branży obsługi klienta i handlu albo dopiero zastanawiasz się, jak poprowadzić swoją ścieżkę zawodową, dowiedz się, jaki jest zakres obowiązków i jak wygląda codzienna praca kierownika sprzedaży, jaką rolę pełni ta osoba w wytyczaniu strategii sprzedaży i realizacji celów handlowych, a także czy jest to przyszłościowa profesja w dobie automatyzacji i cyfryzacji. Co robi sales manager, czyli specjalista / specjalistka ds. sprzedaży kierujący zespołem sprzedaży?
Charakterystyka zawodu kierownika ds. sprzedaży
Kierownik do spraw sprzedaży to bardzo ważne stanowisko w strukturze każdej firmy. Osoba na tej posadzie odpowiada za zarządzanie zespołem sprzedażowym, opracowywanie strategii sprzedażowych. Do jej zadań należy także monitorowanie budżetu i wyników oraz utrzymywanie relacji z obecnymi klientami oraz nawiązywanie relacji biznesowych np. w kwestii dystrybucji czy reklamy, współpracy z firmami produkcyjnymi, dostawcami itp. Funkcja ta wymaga zarówno umiejętności strategicznych, jak i zdolności interpersonalnych oraz przywódczych? Dlaczego? Ponieważ kierownik ds. sprzedaży musi być nie tylko doskonale zorientowany w trendach rynkowych i branży, w jakiej dzieła, ale także posiadać umiejętności motywowania i prowadzenia swojego zespołu do osiągania celów sprzedażowych.
Jak zostać kierownikiem sprzedaży?
Droga do niezwykle interesującej kariery kierownika ds. sprzedaży może się różnić w zależności od branży, w jakiej chcesz działać, a także specyfiki konkretnej organizacji. Niemniej, w większości przypadków wymagane jest przez pracodawców posiadanie doświadczenia w dziedzinie sprzedaży. Najczęściej też ścieżka kariery do tej posady polega na stopniowym awansowaniu w hierarchii firmy. Nikt nie zostaje kierownikiem ds. sprzedaży od razu, nie próbując swoich w kontaktach z klientami. Początkowo możesz np. podjąć pracę na stanowisku przedstawiciela handlowego lub specjalisty ds. sprzedaży, co umożliwi Ci zdobycie praktycznej wiedzy o produkcie lub usłudze oraz oswojenie się z trudną sztuką prowadzenia relacji z klientami. Następnie, poprzez gromadzenie doświadczenia i skuteczne osiąganie wyznaczonych celów, możesz awansować na stanowisko kierownika ds. sprzedaży. Pamiętaj, że w tym zawodzie niezwykle cenne są umiejętności zarządzania zespołem, analizy rynku, przewidywania trendów oraz budowania relacji biznesowych.
Stanowisko kierownika ds. sprzedaży – predyspozycje zawodowe
Pełnienie roli kierownika ds. sprzedaży wymaga kilku istotnych predyspozycji osobowościowych i umiejętności. Oprócz zdolności do nawiązywania relacji z klientami i prowadzenia aktywnej sprzedaży, osoba zajmująca to stanowisko powinna posiadać zdolności przywódcze i umiejętność motywowania zespołu. Musi także wzbudzać autorytet i nie mieć trudności z podejmowaniem decyzji strategicznych oraz kadrowych. Efektywna komunikacja, umiejętność skutecznego doradztwa i rozwiązywania problemów, a także zdolność do tworzenia optymalnych strategii sprzedażowych to kolejne istotne cechy, które umożliwiają kierownikowi ds. sprzedaży osiąganie sukcesów w dynamicznym i wymagającym środowisku handlowym.
Pamiętaj, że w rekrutacji największe szanse mają osoby, które posiadają doświadczenie w sprzedaży, ewentualnie w branży marketingowej, a także mające doświadczenie w zarządzaniu zespołem. Dlatego ma początek poszukaj pracy w dziale handlowym, na stanowisku handlowca czy specjalisty ds. sprzedaży. Przydatne mogą być także kursy managerskie.
Jak wygląda praca kierownika ds. sprzedaży?
Kierownik zespołu sprzedawców codziennie podejmuje decyzje dotyczące planowania i koordynacji działań sprzedażowych. Ustala cele i prowadzi analizy wyników. Nieodłącznym elementem tego stanowiska jest także praca z zespołem, motywowanie pracowników, regularny feedback, nadzorowanie ich działalności oraz udzielanie wsparcia w rozwiązywaniu problemów. Kierownik ds. sprzedaży pełni zarazem kluczową rolę w tworzeniu pozytywnej atmosfery w zespole, gdyż ta przekłada się na efektywność pracy oraz realizację projektów sprzedażowych. Warto mieć na uwadze, że jest to typowa praca biurowa, wiążąca się jednak z częstymi kontaktami z pracownikami, zarządem firmy czy kluczowymi partnerami biznesowymi.
Kierownik ds. sprzedaży – co robi? 5 najważniejszych obowiązków zawodowych
Nadzorowanie budżetów sprzedaży, aktywne pozyskiwanie partnerów biznesowych i budowanie długofalowych relacji z nimi, nadzorowanie stopnia realizacji planów sprzedażowych, prowadzenie szkoleń dla nowicjuszy, szkoleń podnoszących kwalifikacji i mentoring dla pracowników, czy wreszcie monitorowanie pozycji firmy na rynku krajowym czy rynkach zagranicznych, szukanie nowych kanałów dystrybucji i aktywne uczestnictwo w planowaniu działań marketingowych oraz współpraca z zespołami z różnych pionów w firmie, to najczęstsze zadania stojące przed kierownikiem sprzedaży. Jak widać obowiązki zawodowe są więc bardzo różnorodne. Stanowisko to zwykle funkcjonuje w średnich i dużych przedsiębiorstwach, a konkretne obowiązki zależą m.in. od struktury przedsiębiorstwa i branży, w jakiej ta działa.
Oto najważniejsze zadania kierownika sprzedaży:
- tworzenie strategii sprzedażowych dla firmy. Kierownik ds. sprzedaży opracowuje plany działania, określa cele handlowe oraz tworzy strategie skupiające się na pozyskiwaniu nowych klientów i zwiększaniu obrotów przedsiębiorstwa;
- zarządzanie zespołem. Osoba na tym stanowisku nadzoruje pracę zespołu, motywuje go do osiągania wyznaczonych celów w określonych ramach czasowych oraz wspiera pracowników w podnoszeniu kwalifikacji i rozwoju zawodowym. Kierownik ds. sprzedaży zwykle aktywnie uczestniczy także w zatrudnianiu nowych sprzedawców i handlowców, a także decyduje o awansach czy premiach uznaniowych;
- monitorowanie wyników. Kierownik analizuje wyniki sprzedaży, identyfikuje obszary, w których konieczna jest poprawa i podejmuje / zleca działania naprawcze;
- budowanie relacji z klientami. Kierownik ds. sprzedaży ma także za zadanie utrzymywanie relacji z kluczowymi klientami, kontrahentami, jak również negocjuje warunki współpracy i dba o ich zadowolenie;
- raportowanie i współpraca z innymi działami. Osoba na stanowisku managera sprzedaży przedstawia raporty zarządowi firmy, współpracuje z innymi działami w celu dostosowania strategii przedsiębiorstwa do potrzeb rynku.
Kierownik sprzedaży pełni kluczową rolę w budowaniu marki firmy na rynku oraz osiąganiu wyników finansowych. Stanowisko to jest niezwykle istotne dla sukcesu przedsiębiorstwa, bardzo odpowiedzialne i prestiżowe.
Regionalny kierownik sprzedaży – co robi?
Zadania regionalnego kierownika sprzedaży koncentrują się na zarządzaniu działaniami sprzedażowymi na określonym obszarze np. w mieście, województwie, a w przypadku firm o zasięgu międzynarodowym może to być nawet całe państwo czy makroregion. Regionalny kierownik ds. sprzedaży ma za zadanie monitorowanie działalności różnych placówek sprzedażowych w przydzielonym regionie. Prowadzi analizy rynku oraz odpowiada za koordynację działań w celu osiągnięcia wyznaczonych celów sprzedażowych. Regionalny manager ds. sprzedaży jest odpowiedzialny za rozwijanie strategii sprzedażowych dostosowanych do specyfiki danego regionu oraz za nadzorowanie zespołu handlowców w terenie.
Kierownik sprzedaży eksportowej – czym się zajmuje?
Kierownik sprzedaży eksportowej to osoba odpowiedzialna za promocję i sprzedaż produktów lub usług na rynkach zagranicznych. Jego obowiązki obejmują między innymi identyfikowanie potencjalnych rynków, szukanie nisz, analizę trendów globalnych, prowadzenie negocjacji z partnerami zagranicznymi oraz zarządzanie procesem eksportu. Kierownik sprzedaży eksportowej musi posiadać dogłębną wiedzę o międzynarodowych regulacjach handlowych. Niezwykle istotne są jednak także zdolności komunikacyjne i empatia, pozwalające efektywnie nawiązywać relacje międzykulturowe.
Kierownik sprzedaży telefonicznej – co to za praca?
Kierownik sprzedaży telefonicznej, jak sama nazwa wskazuje, pełni kluczową rolę w procesie sprzedaży wykorzystującej narzędzia telekomunikacyjne. Osoba pełniąca tę funkcję opracowuje strategie dotyczące realizacji celów sprzedażowych i aktywnego pozyskiwania klientów przez telefon. Praca ta wymaga znajomości specyfiki branży telezakupowej, umiejętności motywowania pracowników i umiejętności rozpoznawania potrzeb klientów firmy.
Kierownik sprzedaży ubezpieczeń – codzienna praca
Kierownik sprzedaży ubezpieczeń kieruje zespołem agentów lub brokerów ubezpieczeniowych. Codziennie motywuje podwładnych do osiągnięcia celów sprzedażowych w branży ubezpieczeniowej. Praca managera ds. sprzedaży ubezpieczeń polega na planowaniu działań handlowców, rekrutowaniu i szkoleniu pracowników, monitorowaniu realizacji kontraktów, dbaniu o pozytywne relacje z klientami oraz rozwijaniu współpracy z obecnymi kontrahentami. W tej pracy nieodzowne są zrozumienie specyfiki branży ubezpieczeniowej, umiejętność budowania zaufania, profesjonalizm i wysoka kultura osobista.
Sales manager, czyli praca w dziale sprzedaży w międzynarodowej firmie
Sales manager w międzynarodowej firmie to osoba odpowiedzialna za koordynację działań sprzedażowych na skalę globalną lub obejmującą dany międzynarodowy region. Podstawowe obowiązki sales managera w firmie międzynarodowej obejmują tworzenie strategii sprzedażowych dla różnych rynków, analizę trendów globalnych i regionalnych, zarządzanie zespołem handlowców oraz współpracę z różnymi oddziałami firmy na świecie czy w regionie. Praca jako sales manager w międzynarodowym środowisku wymaga umiejętności pracy w wielokulturowym otoczeniu oraz elastyczności w dostosowywaniu strategii do zróżnicowanych realiów rynkowych. Miejsce pracy sales managera może znajdować się w Polsce lub w innym kraju, a część obowiązków może wykonywać zdalnie, ewentualnie hybrydowo, co jakiś czas odwiedzając dany region. Żeby podjąć pracę jako sales manager, niezbędna jest doskonała znajomość języka angielskiego, a często także innego języka obcego, związanego z obszarem dystrybucji dóbr.
Zastępca kierownika sklepu – obowiązki
Zastępca kierownika sklepu to osoba odpowiedzialna za wsparcie i pomoc w zarządzaniu placówką handlową, w tym wypadku sklepem, salonem sprzedaży. Najważniejsze zadania zastępcy kierownika obejmują koordynację pracy personelu, obsługę klientów, monitorowanie stanu magazynu oraz dbanie o odpowiednią ekspozycję towarów, zgodnie z wytycznymi marketingowymi i trendami sezonowymi czy rynkowymi. Zastępca kierownika sklepu pełni ważną rolę w utrzymaniu płynności działalności sklepu i zapewnieniu wysokiej jakości obsługi klienta. Jego codzienna praca obejmuje również rozwiązywanie konfliktów wśród pracowników, jak i w relacjach z klientami, szkolenie nowego personelu oraz dbanie o utrzymanie standardów wizualnych placówki handlowej. Zastępca kierownika sklepu odgrywa kluczową rolę w budowaniu pozytywnej atmosfery w zespole, co wpływa na zadowolenie klientów oraz osiągane wyniki. Zastępcy, którzy skutecznie dbają o realizację zakładanych celów sprzedażowych, często awansują na samodzielnych kierowników placówek handlowych.
Ile zarabia kierownik ds. sprzedaży?
Zarobki kierownika ds. sprzedaży zależą od wielu czynników, takich jak branża, w jakiej działa placówka handlowa, stopień skomplikowania obszarów sprzedażowych czy rozmiar firmy. Wpływ na poziom zarobków ma także doświadczenie / staż pracy, umiejętności przywódcze oraz osiągnięcia w zakresie realizacji celów sprzedażowych. Kierownicy ds. sprzedaży często mogą liczyć na prowizje i premie. Mediana zarobków miesięcznych osoby na stanowisku kierownika sklepu to 8990 zł brutto (Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń).
Praca jako kierownik ds. sprzedaży – warunki zatrudnienia
Warunki zatrudnienia kierownika ds. sprzedaży różnią się w zależności od firmy, branży czy regionu. Często oferowane są umowy o pracę, jednak w obszarze handlu istnieje także możliwość zatrudnienia na podstawie umowy o dzieło, kontraktu menedżerskiego lub kontraktu b2b. Co do systemu czasu pracy, praca kierownika sprzedaży często jest elastyczna i wymaga dostosowania do potrzeb rynku oraz klientów. W efekcie może obejmować pracę w weekendy czy wieczory. Zwykle wymagana jest duża dyspozycyjność. Kierownicy muszą też być przygotowani na wyjazdy służbowe, gdyż nierzadko w opisie stanowiska pracy jest obecny w zakresie obowiązków udział w spotkaniach biznesowych, konferencjach itp.
Od specjalisty ds. sprzedaży do kierownika ds. sprzedaży – ścieżka kariery w branży handlowej
Droga zawodowa od specjalisty ds. sprzedaży do kierownika sprzedaży to dość długotrwały proces, który wymaga zdobywania doświadczenia, podnoszenia umiejętności oraz ciągłego nastawienia na rozwój i śledzenia trendów rynkowych. Osoby pracujące na stanowiskach specjalistycznych mogą awansować na stanowisko kierownika ds. sprzedaży poprzez podnoszenie kwalifikacji, skuteczną pracę zespołową oraz osiąganie ambitnych celów sprzedażowych, wykraczających daleko poza wymagane minimum. Pracodawcy cenią ambitnych pracowników, którzy wiedzą, czego chcą i potrafią po to sięgać. Poszukują osób, które są gotowe związać się na dłużej z firmą, a poprzez skuteczną, aktywną sprzedaż pokażą, że stać ich na poświęcenie i wysiłek, żeby osiągać realne cele. Być może nie jest to łatwa ścieżka kariery, niemniej wiąże się z dużą satysfakcją, a największe szanse na sukces mają osoby lubiące rywalizację i nie bojące się wyzwań.
Sprawdź najnowsze oferty pracy dla kierownika ds. sprzedaży
Rynek pracy w Polsce stwarza dość różnorodne możliwości dla osób zainteresowanych pracą na stanowisku kierownika ds. sprzedaży. Wyszukując najnowsze oferty pracy w tej dziedzinie, warto zwrócić uwagę na specyfikę branży, zakres obowiązków oraz oczekiwane umiejętności, które poszczególne firmy wymagają od kandydatów. Zaaplikuj już teraz na najnowsze ogłoszenia dotyczące tego stanowiska na Praca.pl, a także ustaw Job Alert dla zawodu!
Praca jako kierownika ds. sprzedaży – najczęściej zadawane pytania:
-
Jakie są podstawowe obowiązki kierownika ds. sprzedaży?
Kierownik ds. sprzedaży ma przede wszystkim za zadanie koordynować i nadzorować działania zespołu sprzedażowego, tworzyć strategie sprzedażowe, analizować rynek i wyniki sprzedaży oraz dbać o budowanie relacji z klientami. Jego istotnym obowiązkiem służbowym jest również motywowanie zespołu do osiągania ambitnych celów i zapewnienie efektywności działań sprzedażowych w firmie.
-
Jakie umiejętności są kluczowe dla osoby pracującej na stanowisku kierownika ds. sprzedaży?
Do istotnych umiejętności kierownika sprzedaży należą: zdolności przywódcze, umiejętność skutecznego zarządzania zespołem, doskonała komunikacja interpersonalna oraz zdolność do tworzenia strategii sprzedażowych. Niezwykle ważne są także umiejętności analityczne w celu monitorowania wyników oraz adaptacji do zmieniających się warunków rynkowych. Wymagana jest zwykle znajomość oprogramowania służącego do analizy i zarządzania procesami, arkuszy kalkulacyjnych, znajomość języka angielskiego, a czasami także prawo jazdy kat. B i gotowość do odbywania podróży służbowych.
-
Jakie są perspektywy kariery dla kierownika ds. sprzedaży?
Kierownik ds. sprzedaży to jedno z wyższych stanowisk w firmie, niemniej możliwe jest dalsze pięcie się po szczeblach hierarchii danej organizacji. Kierownik sprzedaży może uzyskać awans na wyższe stanowiska zarządcze lub dyrektorskie. Posiadając doświadczenie w efektywnym zarządzaniu zespołem i osiąganiu celów sprzedażowych, kierownik może także zdecydować się założenie własnej firmy handlowej bądź na przykład prowadzenie działalności konsultingowej w dziedzinie sprzedaży.