Inżynier ds. sprzedaży to jedno z ciekawych stanowisk w branży handlowej. Osoby je obejmujące są specjalistami średniego szczebla, w swojej codziennej pracy łączącymi zaawansowaną wiedzę techniczną z umiejętnościami sprzedażowymi i kompetencjami interpersonalnymi. Specjalistów ds. sprzedaży z tytułem inżyniera zatrudnia się w różnych miejscach pracy, przede wszystkim w branżach związanych z techniką i technologiami, takich jak elektroautomatyka, produkcja nawozów, branża FMCG czy technologie informacyjne. Inżynierowie najczęściej wypełniają rolę doradcy techniczno-handlowego lub przedstawiciela handlowego ds. technicznych. Często też, z uwagi na wyższe wykształcenie i zaawansowaną wiedzę, osoby te obejmują posady kierownicze w handlu np. regionalnego inżyniera sprzedaży, managera ds. wsparcia sprzedaży, koordynatora działu b2b czy koordynatora działu handlowego.
Zakres obowiązków tego pracownika może się znacznie różnić w zależności od miejsca zatrudnienia i poziomu odpowiedzialności. Warto dokładnie przeczytać opis stanowiska, co jednocześnie pozwoli lepiej przygotować się do rekrutacji. Do głównych zadań specjalisty i specjalistki ds. sprzedaży z tytułem inżyniera często należy przygotowywanie ofert handlowych, prowadzenie rozmów handlowo-technicznych, opracowanie dokumentacji technicznej. Jeśli chodzi o najczęściej pojawiające się w ogłoszeniach wymagania wobec kandydatów na inżyniera ds. sprzedaży, są to m.in. udokumentowana wiedza techniczna, znajomość języka angielskiego, łatwość w nawiązywaniu kontaktów z ludźmi.
Zastanawiasz się, czy jest to zawód dla Ciebie? Przeczytaj pełny opis zawodu. W naszym serwisie znajdziesz wiele ogłoszeń na stanowiska kierowane dla inżynierów sprzedaży. Pamiętaj, że mogą mieć one różne nazwy, np. inżyniera sprzedaży ds. klienta biznesowego, doradcy ds. techniczno - handlowych, inżyniera rozwoju sprzedaży, doradcy handlowego ds. technicznych, doradcy klienta biznesowego ds. technicznych itp.
Inżynier ds. sprzedaży – co robi?
Inżynier ds. sprzedaży ma różnorodne obowiązki, zależnie od miejsca zatrudnienia. Zwykle jednak należą do nich:
- nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z klientami indywidualnymi bądź korporacyjnymi,
- pozyskiwanie nowych klientów,
- realizacja planów sprzedaży usług bądź produktów w wyznaczonym regionie albo segmencie rynku.
- doradztwo techniczne pomagające klientom wybrać najlepsze rozwiązania,
- współpraca z innymi działami firmy,
- monitorowanie rynku w celu znalezienie nowych możliwości biznesowych i marketingowych.
Jak zostać inżynierem ds. sprzedaży?
Inżynier sprzedaży musi mieć wyższe wykształcenie techniczne, a konkretnie, tytuł inżyniera z wybranej dziedziny technicznej. Pracodawcy oczekują też doświadczenia w sprzedaży i/lub w dziedzinie technicznej związanej z oferowanymi produktami lub usługami. Istotne są także kompetencje interpersonalne, w tym umiejętność przekonywania, negocjowania i stosowania w praktyce technik sprzedażowych. Nie można także zapominać, że ważna jest także chęć stałego podnoszenia kwalifikacji i aktualizowania wiedzy, gdyż dziedziny techniczne i związane z technologią błyskawicznie się zmieniają. Do dodatkowych umiejętności, jakich oczekują pracodawcy u kandydatów, należy znajomość języka angielskiego, prawo jazdy kat. B (w przypadku stanowisk wymagających odbywane spotkań poza siedzibą firmy), a także określone certyfikaty i znajomość technologii związanych z konkretną branżą.
Stanowisko inżyniera sprzedaży – predyspozycje zawodowe
Każdy inżynier sprzedaży, w szczególności osoba mająca bezpośredni kontakt z klientem, np. doradca techniczno-handlowy ds. klienta biznesowego lub indywidualnego, musi wykazywać się pewnymi specyficznymi kompetencjami miękkimi. Najważniejsze są rozwinięte umiejętności komunikacyjne, zdolność do nawiązywania i utrzymywania długotrwałych relacji z klientami, empatia i umiejętność analizy potrzeb klienta, zdolność szybkiego uczenia się, umiejętności analityczne, umiejętność pracy pod presją. W czasie realizowania planów sprzedażowych inżynier sprzedaży narażony jest także na wysoki stres, z którym powinien umieć sobie poradzić. Co jeszcze jest ważne? Dobre podejście do klienta, wysoka motywacja i entuzjazm.
Ile zarabia inżynier ds. sprzedaży?
W Polsce wynagrodzenie na stanowisku inżyniera ds. sprzedaży może wahać się od kilku do kilkunastu tysięcy złotych brutto miesięcznie. Warto pamiętać, że specjaliści ds. sprzedaży często pracują w systemie prowizyjnym. Ile realnie można zarobić? Według Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń specjalista średniego szczebla osiąga pensję rzędu 6970-11 400 zł brutto miesięcznie (stawka rynkowa). Wypłaty rosną wraz z poziomem stanowiska. Jedna czwarta najlepiej opłacanych inżynierów sprzedaży zarabia miesięcznie co najmniej 13 980 zł brutto.
Pracownikom często oferuje się też dodatkowe świadczenia np. zniżki na usługi/produkty, prywatną opiekę medyczną, karnety sportowe, samochód służbowy, telefon czy laptop.
Najnowsze oferty pracy dla inżyniera wsparcia sprzedaży
W naszym serwisie znajdziesz atrakcyjne oferty pracy dla różnych pracowników handlu i obsługi klienta, w tym inżynierów sprzedaży, analityków sprzedaży, trenerów sprzedaży, technologów ds. sprzedaży, przedstawicieli naukowo-handlowych czy analityków biznesowych ds. sprzedaży. Wykorzystaj nas Kreator CV, stwórz dokumenty rekrutacyjne i zaaplikuj!
Praca inżynier ds. sprzedaży – najczęściej zadawane pytania:
-
Jakie są najważniejsze obowiązki inżyniera ds. sprzedaży?
Inżynier ds. sprzedaży najczęściej odpowiada za realizację planów sprzedaży poprzez bezpośredni kontakt z klientami biznesowymi (rzadziej indywidualnym) oraz doradztwo techniczno-handlowe. Osoba na tym stanowisku zajmuje się pozyskiwaniem nowych klientów i utrzymywaniem długotrwałych relacji z obecnymi. Inżynier sprzedaży odpowiedzialny jest także za przygotowywanie ofert handlowych i nadzór nad realizacją zamówień.
-
Jakie muszę mieć kwalifikacje, żeby pracować jako inżynier sprzedaży?
Żeby pracować jako inżynier ds. sprzedaży, musisz mieć wykształcenie wyższe o profilu technicznym lub handlowym. Oczekiwane jest też doświadczenie w sprzedaży B2B, szczególnie w sektorze technicznym lub pokrewnym. Ważne dla pracodawców są także umiejętności analityczne oraz znajomość języków obcych, zwłaszcza angielskiego, co może być niezbędne w międzynarodowych firmach w Polsce oraz firmach działających na zagranicznych rynkach.