Na jakie cechy naszej osobowości największą uwagę zwracają fachowcy w procesie rekrutacji? Na to pytanie odpowiada Barbara Wrzesień z agencji rekrutacyjnej Oskar z Częstochowy.
Praca.pl - Jakie najważniejsze cechy charakteru powinien dzisiaj posiadać kandydat do nowej pracy?
Barbara Wrzesień - Osobowość i komunikatywność. To się liczy w większości branż. Bardzo często poza odpowiednim wykształceniem to właśnie te cechy decydują o przyjęciu do pracy. Chodzi o osoby, które potrafią znaleźć się w każdej sytuacji i bez problemu nawiązać kontakt z innymi. Dziś na każdym poziomie mamy relacje oparte na zasadzie klient - petent. Nawet wewnątrz firmowych struktur. Ten, kto bez problemu radzi sobie z relacjami międzyludzkimi i jest komunikatywny na pewno poradzi sobie na każdym stanowisku. Oczywiście są wyjątki.
Praca.pl - Jakie?
Barbara Wrzesień - Na przykład informatycy. To osobna, poddająca się zupełnie innej ocenie grupa pracownicza. U nich komunikatywność nie odgrywa takiej roli przy rekrutacji.
Praca.pl - Jak sprawdzić indywidualne cechy charakteru kandydata?
Barbara Wrzesień - Same rozmowy kwalifikacyjne nie wystarczają, tak samo jak i testy rekrutacyjne. Testy są dobre na poziomie zatrudniania pracowników na niższe szczeble stanowisk, ale już przy rozpatrywaniu ofert dla managerów nie wystarczają. Tu potrzeba dobrego rozeznania czyli sprawdzenia, czy taka osoba potrafi pracować w zespole i czy umie wyjść z impasu w sytuacji kryzysowej. To jest bardzo ważne np. we współczesnym biznesie.
Praca.pl - Jak na takich rozmowach powinien zachowywać się kandydat?
Barbara Wrzesień - Przede wszystkim powinien kierować się wewnętrzną intuicją. Nie podlegać naciskom. Jeśli np. wybrał zawód czy wykształcenie, które mu odpowiada, to z pewnością spokojniej udowodni, że jest w nim dobry. Taki człowiek zawsze łatwiej poradzi sobie w rozmowie kwalifikacyjnej niż przymusem wykształcony specjalista.
Praca.pl - Dlaczego osobowość ma tak duże znaczenie?
Barbara Wrzesień - Bo poza bardzo specjalistycznymi zawodami, większości rzeczy jesteśmy się w stanie nauczyć niezależnie od naszego wykształcenia. Dlatego czasem jest tak, że na stanowisku w dziale marketingu lepiej poradzi sobie obrotny i komunikatywny etnolog, niż zawodowy, ale przeciętnie uzdolniony marketingowiec. Poza tym trzeba pamiętać, że w naszych czasach ciągle będziemy się uczyć, nieustannie dokształcać i robić kolejne kursy specjalistyczne. Dlatego zdobyte choćby na studiach wykształcenie nie powinno determinować całego naszego życia zawodowego.
31.03.2008