Centrum Nauki Kopernik poszukuje ekspertów do zespołu, którego zadaniem będzie opracowanie rekomendacji wyposażenia szkolnej pracowni przyrody dedykowanego dla klas IV-VI szkoły podstawowej. Zadanie to jest częścią projektu „Opracowanie i Pilotaż aktywnych metod pracy nauczyciela z uczniem opartych na metodzie badawczej” i ma na celu merytoryczne wsparcie szkoły w zakresie tworzenia nowej lub modernizacji dotychczasowej Pracowni Przyrody.
„Obserwacje, pomiary i doświadczenia” - tak brzmi jeden z celów kształcenia zapisany w podstawie programowej. Zgodnie z jego treścią, uczeń po skończeniu edukacji w szkole podstawowej powinien wykonywać, dokumentować i prezentować wyniki WŁASNYCH obserwacji, WŁASNYCH pomiarów i przeprowadzonych przez SIEBIE doświadczeń…
Nabycie tych umiejętności wymaga jednak, oprócz niewątpliwego zaangażowania nauczyciela, także zestawu odpowiednich, dostosowanych do rozwoju fizyczno-emocjonalnego dziecka pomocy naukowych. Pomocy, które nie tylko ułatwią przyswojenie obowiązkowych treści nauczania, ale będą także inspiracją do pogłębiania własnej wiedzy poza obszar wymagań podstawy programowej. Pomocy, które umożliwią nabycie niezwykle ważnej kompetencji, jaką jest umiejętność logicznego ROZUMOWANIA.
Centrum Nauki Kopernik, we współpracy z zespołem rekrutowanych ekspertów, sformułuje wytyczne dotyczące warunków technicznych, przyrządów, aparatury specjalistycznej, zestawów doświadczalnych itd., które powinny znaleźć się na wyposażeniu pracowni przyrodniczej szkoły podstawowej.
Zakres pracy nad rekomendacją będzie obejmował także analizę i opracowanie metodologii aktywnego kształcenia w odniesieniu do przedmiotu Przyroda oraz sformułowanie na jej podstawie bazy przykładowych doświadczeń.
Szukamy przyrodników, biologów, geografów, fizyków, chemików…
Nauczycieli, pedagogów, metodyków nauczania, naukowców, popularyzatorów nauki…
Zaangażowanych, pomysłowych, odpowiedzialnych…
Postrzegających świat przyrodniczy holistycznie, ceniących dzieci i pracę z nimi…
Forma zaangażowania: umowa zlecenie
Szacowane maksymalne zaangażowanie czasowe
70 godzin spotkań w CNK XII 2013 – IV 2014 oraz 10 godzin spotkań w CNK III 2015.
Zadania w ramach działania zespołu ekspertów.
- Udział w zebraniach zespołu ekspertów.
- Współudział w opracowaniu wytycznych do tworzenia dokumentu REKOMENDACJA oraz poszczególnych jego części (w skład których będzie wchodziła między innymi LISTA WYPOSAŻENIA oraz PROPOZYCJA DZIAŁAŃ). Wytycznych uwzględniających metody pracy z rekomendowanym wyposażeniem w odniesieniu do możliwych metod pracy nauczyciela podczas lekcji oraz jasno określających format rozdziału LISTA WYPOSAŻENIA oraz zakres merytoryczny rozdziału PROPOZYCJA DZIAŁAŃ.
- Przygotowanie i omówienie propozycji działań (obserwacji, pomiarów, eksperymentów) użytecznych w realizacji celów kształcenia podstawy programowej SP klas IV-VI dla lekcji przyrody, w szeroko pojmowanym kontekście nauk fizycznych, chemicznych, geograficznych i biologicznych.
- Przygotowanie i omówienie propozycji pomocy niezbędnych do wykonania przedstawionych działań (przyrządy pomiarowe, do obserwacji, materiały zużywalne, inne pomoce naukowe) .
- Konsultowanie propozycji prezentowanych przez innych członków zespołu ekspertów.
- Współredagowanie dokumentu LISTA WYPOSAŻENIA zgodnie z ustaloną wcześniej formą (np. tabela). Sporządzenie pisemnego uzasadnienia wprowadzonych pozycji.
- Dokumentowanie zasadności poszczególnych pozycji LISTY WYPOSAŻENIA oraz proponowanego ich wykorzystania (PROPOZYCJA DZIAŁAŃ) w zależności od metody aktywizującej (pokaz, praca grupowa, praca indywidualna) w odniesieniu do rozwoju dziecka w wieku szkolnym.
Poznaj
Centrum Nauki Kopernik
Centrum Nauki Kopernik to:
- królestwo eksperymentów – w Centrum znajdują się setki angażujących eksponatów. Umożliwiają one prowadzenie samodzielnych doświadczeń, wyjaśniających funkcjonowanie świata wokół nas. Eksperymentowanie pomaga zrozumieć nawet skomplikowane zjawiska.
- przygoda i świetna zabawa - każdy, kto odważy się trochę poeksperymentować przekona się, że nauka to wciągająca i fascynująca przygoda. Wiek zwiedzającego nie ma znaczenia - wystawy są tak pomyślane, by każdy znalazł tu coś dla siebie.
- podglądanie przyszłości - prezentujemy rozwiązania technologiczne, nad którymi naukowcy dopiero pracują.
a także:
- teatr, w którym w role aktorów wcielają się roboty,
- teatr Wysokich Napięć,
- Park Odkrywców,
- oryginalny ogród widokowy na dachu,
- jedno z najnowocześniejszych na świecie planetariów,
- Centrum Konferencyjne.