Studenci wybrali idealnych pracodawców. Kogo i dlaczego?
2013-05-15Opierając się w tym roku na opinii ponad 25 500 studentów, firma doradcza Universum udostępniła właśnie najnowszy ranking Idealni Pracodawcy 2013.
W kategorii Biznespierwszą pozycję zajmuje Ernst & Young, a za nim plasują się Google Poland oraz PKO Bank Polski. W kategorii Inżynieria numerem jeden jest Grupa Skanska, a kolejne pozycje zajmują Budimex i KGHM Polska Miedź. Studenci IT na pierwszym miejscu postawili się Google Poland, a tuż za nimi na firmy Microsoft oraz IBM Polska.
– Na liście możemy dostrzec wielu dużych, globalnych pracodawców, ale polscy studenci dokonują również innych wyborów; przykładowo, aż 70% z nich chciałoby pracować w Polsce, co jest bardzo wysokim wynikiem w porównaniu do innych krajów. – komentuje Tomasz Krzywicki z Universum w Polsce.
Jakie czynniki wpłynęły na takie wybory?
Im stabilniej, tym lepiej
Bardzo ważnym aspektem i jednym z głównych celów w przyszłej karierze jest to, by zatrudnienie było pewne i stabilne. Firmy, które w oczach studentów są w stanie to zagwarantować lub są z tym kojarzone znajdują się wysoko w rankingach. To już od kilku lat jeden z najważniejszych czynników atrakcyjności pracodawcy w naszym kraju, co nie dziwi, jeśli weźmiemy pod uwagę wciąż niestabilną sytuację na rynku pracy, zwłaszcza wysokie wskaźniki bezrobocia wśród absolwentów.
– W większości pozostałych krajów, w tym w Niemczech, numerem jeden na liście celów zawodowych jest tzw. work-life balance, jednak polscy studenci nie cenią go aż w tak dużym stopniu. W zamian za to skupiają się tych atrybutach, które zapewnią im rozwój przyszłej kariery – wyjaśnia Tomasz Krzywicki.
Według studentów kierunków biznesowych najbardziej atrakcyjne branże to bankowość, audyt i księgowość oraz media i reklama. Tym można tłumaczyć wysokie pozycje w rankingu firm, należących do tzw. Wielkiej Czwórki – aż trzy znajdują się w pierwszej dziesiątce. Liderem pozostaje Ernst & Young, który zachował pierwszą pozycję z zeszłego roku.
– Jako firma zwracamy uwagę na dane dotyczące głównych czynników decydujących o atrakcyjności pracodawcy. Wyniki badań Universum potwierdzają, że studenci poszukują możliwości rozwoju zawodowego i osobistego, przyjaznego i dynamicznego środowiska pracy i traktują pierwsze zatrudnienie jako podstawa do zbudowania swojego doświadczenia i nabycia umiejętności, które przyczynią się do przyszłego ich sukcesu. – podkreśla Anna Woźniak, Recruitment Manager tegorocznego zwycięzcy. I dodaje: – Zapewnienie takich właśnie warunków pracy dla młodych ludzi jest dla nas – Ernst & Young – priorytetem.
W grupie banków PKO Bank Polski wspiął się o 5 pozycji i znalazł się w pierwszej trójce. – W zeszłym roku PKO Bank Polski ciężko pracował, aby zmienić postrzeganie firmy. Inną marką, której poczynania były bardzo widoczne jest Grupa PZU, notująca jeden z największych wzrostów w rankingu biznesowym. – zauważa Tomasz Krzywicki.
Własny start-up
Tegoroczne badania pokazują też wzrost ducha przedsiębiorczości wśród młodych osób, szczególnie wśród studentów IT. 17% z nich chce założyć swój biznes albo pracować przy tworzeniu nowych projektów zaraz po zakończeniu studiów. Tomasz Krzywicki wyjaśnia – Taką tendencję dostrzegamy też w innych krajach – w Rosji wspomniany wskaźnik wynosi 20%. To jedna z przyczyn, dla których wiele firm boryka się z trudnościami w znalezieniu dobrych pracowników sektora IT.
Kryzys uderza w ranking inżynierów
Inżynieria i produkcja to najpopularniejszy wybór wśród studentów inżynierii. Jednocześnie, większość firm z sektora przemysłu samochodowego obniżyło swoje pozycje w rankingu. To prawdopodobnie odzwierciedlenie kryzysu ekonomicznego i faktu, że przemysł wykazuje w polskim rankingu generalną tendencję spadkową. – puentuje Tomasz Krzywicki.
Za to praca w branży energetycznej zyskuje w rankingach młodych inżynierów (miejsca w pierwszej dziesiątce dla PGE i PGNiG).
Branża budowlana wciąż jest postrzegana jako mocna i perspektywiczna (pierwsze miejsce dla Skanska Grupa). Mimo delikatnego spowolnienia, nadzieja na nowe unijne fundusze strukturalne wpływa pozytywnie na całą branżę. Tomek Krzywicki podkreśla także, że firmy z tego obszaru (Skanska, Budimex czy Strabag) są bardzo aktywne na polu działań wizerunkowych, mocno współpracują z uczelniami, mają rozbudowane programy praktyk i staży, przez które wypracowały mocną pozycję na rynku atrakcyjnych pracodawców. Ewa Razowska z Skanska Grupa podkreśla jeszcze, że młodym ludziom częściej zależy na stabilizacji zatrudnienia oraz pracy u boku doświadczonego mentora, który od samego początku współpracy wyznaczy im jasne cele. Cały czas dla młodych ludzi ważny jest zespół i panująca w nim atmosfera. Rzadziej natomiast pojawia się temat szybkiego pokonywania szczebli kariery, czy też wymian międzynarodowych. I dodaje: – W tym roku kandydaci na Program Praktyk Letnich Skanska przychodzą na rozmowy kwalifikacyjne bardzo dobrze przygotowani. Większość z nich świadomie wybiera pracodawcę i potrafi dokładnie sprecyzować, w jakim kierunku chce się rozwijać. Dla nas jest to oznaka dużej dojrzałości kandydatów oraz motywacji do pracy.
Oto Idealni Pracodawcy 2013w trzech głównych grupach studenckich (wszystkie wyniki na stronie www.universumglobal.com):
Top 10 Polska – Biznes
- Ernst & Young
- Google Poland
- PKO Bank Polski
- TVN S.A.
- L'Oréal Polska
- PwC (PricewaterhouseCoopers)
- Microsoft
- Unilever
- Deloitte
- Polskie Linie Lotnicze LOT
Top 10 Polska – Inżynieria
- Skanska Grupa
- Budimex
- KGHM Polska Miedź S.A.
- PGE (Polska Grupa Energetyczna)
- Volkswagen Poznań
- Polimex – Mostostal
- Strabag
- Rolls-Royce
- Bosch
- PGNiG
Top 10 Polska – IT
- Google Poland
- Microsoft
- IBM Polska
- Intel
- Samsung Electronics Polska
- Cisco
- Allegro
- Sony Polska
- Oracle
- Nokia Siemens Networks
Informacje dodatkowe:
Universum to międzynarodowa firma, specjalizująca się w dziedzinie employer branding. Kiedy założono ją w 1988 roku, jej celem było usprawnienie komunikacji pomiędzy studentami, a chcącymi ich zatrudnić pracodawcami. Dziś misją Universum jest pomoc pracodawcom w profesjonalnej rekrutacji i zatrzymaniu pracowników w firmie, poprzez strategiczne doradztwo. Universum zapewnia pełną paletę narzędzi badawczych, consultingowych i komunikacyjnych, które pozwalają pracodawcom lepiej rozumieć, przyciągać i zatrzymywać obecnych i potencjalnych idealnych pracowników. Universum cieszy się zaufaniem 1 200 klientów, między innymi Ernst & Young, L’Oréal, Unilever, Deloitte, Skanska, KGHM Polska Miedź, Volkswagen Poznań, Strabag.