Komendant Bieszczadzkiego Oddziału Straży Granicznej poszukuje kandydatów\kandydatek na stanowisko:
Warunki pracy
CEL ISTNIENIA STANOWISKA PRACY:
Przeprowadzanie audytu wewnętrznego w BiOSG celem dostarczenia Komendantowi Oddziału oceny funkcjonowania kontroli zarządczej w Oddziale. Wykonywanie czynności doradczych mających na celu przedstawienie propozycji usprawnienia funkcjonowania Oddziału.
WARUNKI PRACY ORAZ MIEJSCE I OTOCZENIE ORGANIZACYJNO-TECHNICZNE STANOWISKA PRACY:
- praca biurowa w systemie podstawowym;
- praca w siedzibie urzędu/wydziału (stanowisko pracy zlokalizowane na I piętrze w budynku wielokondygnacyjnym Komendy BiOSG);
- praca w terenie;
- wyjazdy służbowe;
- wystąpienia publiczne;
- reprezentowanie urzędu za zewnątrz;
- praca związana z obsługą klienta;
- narzędzia i materiały pracy - w szczególności komputer, kserokopiarka, fax, niszczarka, skaner;
- praca przy monitorze ekranowym powyżej 4 godzin;
- brak oznaczeń dla osób niewidomych,
- brak specjalistycznych urządzeń umożliwiających pracę osobom niewidomym, niedosłyszącym oraz głuchoniemym;
- budynek nie jest w pełni przystosowany dla osób z niepełnosprawnością.
CZAS PRACY: system podstawowy od 07:30 do 15:30.
LICZBA PODLEGŁYCH PRACOWNIKÓW: brak.
UPOWAŻNIENIA I PEŁNOMOCNICTWA:
- upoważnienie do przeprowadzania audytu wewnętrznego.
ZŁOŻONOŚĆ I KREATYWNOŚĆ:
Stanowisko pracy wymaga podejmowania samodzielnych decyzji o sposobie realizacji zadań w oparciu o sprecyzowany cel. Zadania wiążą się z przedstawianiem propozycji usprawnień działania Bieszczadzkiego Oddziału Straży Granicznej, modyfikacji istniejących procedur/przepisów, oceny systemów zarządzania i kontroli wewnętrznej funkcjonujących w jednostce. Istniejące przepisy i procedury wewnętrzne określają jedynie ramy funkcjonowania audytu. Większość działań audytora oparta jest na jego wiedzy i doświadczeniu. Ze względu na często występujące sytuacje bezprecedensowe oraz brak wzorców i szablonów postępowania, do każdego zadania audytowego należy podchodzić indywidualnie. Czynności audytorskie wymagają od audytora kreatywności. Dokumentacja analizy ryzyka oraz analizy zgromadzonych dowodów audytowych w różnych zadaniach audytowych wygląda odmiennie. Ponadto większość zaleceń/rekomendacji zawiera propozycje stworzenia zupełnie nowych procedur lub zmiany istniejących. Audytor powinien posiadać zdolność do szybkiego i skutecznego uczenia się ze względu na potrzebę przeprowadzania audytu w obszarach wymagających specjalistycznego przygotowania, która często wykracza poza obszar przygotowania zawodowego audytora. Charakter pracy wymaga zdolności analitycznego myślenia, systematyczności, skrupulatności, dokładności i dobrej organizacji swojej pracy. Na opisywanym stanowisku ważna jest umiejętność interpretacji przepisów, gromadzenia, analizy i ocen faktów oraz sporządzania i prezentacji jasnych i zwięzłych sprawozdań ustnych i pisemnych. Niezbędna jest umiejętność efektywnego komunikowania się w związku z koniecznością przeprowadzania wywiadów i narad z podmiotami audytowanymi.
Przykłady:
- podejmowanie decyzji co do wyboru metod i technik audytorskich,
- wskazywanie słabych stron kontroli wewnętrznej w obszarze poddanym audytowi oraz ich przyczyn,
- wskazywanie zagrożeń/ryzyk wynikających z ustalonych słabości kontroli zarządczej, wskazywanie luk lub sprzeczności w obowiązujących przepisach,
- wskazywanie skutków słabości kontroli zarządczej,
- formułowanie zaleceń/rekomendacji w celu zapobieganiu słabościom kontroli zarządczej, zapobieganiem ryzyku,
- różnorodność tematyki wykonywanych zadań: przykładowe obszary: inwentaryzacja, zamówienia publiczne, zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, zabezpieczenie pracowników w odzież roboczą i środki ochrony indywidualnej, windykacja, podróże służbowe oraz narzucona-przez Ministerstwo Finansów tematyka zadań.
NIEZBĘDNA SAMODZIELNOŚĆ I INICJATYWA:
Po przydzieleniu przez kierującego Zespołem Audytu Wewnętrznego zadania audytowego i otrzymaniu od Komendanta Oddziału imiennego upoważnienia do jego przeprowadzenia, audytor wewnętrzny samodzielnie przygotowuje i przeprowadza wszystkie czynności, tj. przeprowadza analizę ryzyka, opracowuje program audytu, dokonuje wyboru metodologii realizacji zadania audytowego oraz narzędzi badawczych, gromadzi i analizuje dowody audytowe, przeprowadza wywiady/rozmowy, pobiera próbę do badania, przeprowadza wybrane przez siebie testy, sporządza sprawozdania z przeprowadzonego audytu, tworzy dokumentację zadania audytowego (akta bieżące), sprawdza wykonanie zaleceń. W razie potrzeby audytor samodzielnie przeprowadza czynności doradcze na zlecenie kierownictwa jak i z własnej inicjatywy w porozumieniu z kierownikiem Zespołu Audytu Wewnętrznego. Audytor uczestniczy w sporządzeniu rocznego planu audytu oraz w sporządzaniu sprawozdania z jego wykonania. Audytor wewnętrzny pracuje pod ogólnym kierunkiem Kierownika Zespołu Audytu Wewnętrznego, programuje i planuje prace audytu na profesjonalnym poziomie, pracując indywidualnie lub jako kierujący zadaniem audytowym. Od audytora oczekuje się propozycji własnych rozwiązań. Audytor identyfikuje i analizuje przyczyny nieefektywnych i nieekonomicznych praktyk; ocenia alternatywne rozwiązania, które mogą przynieść pożądane rezultaty. Opracowuje zalecenia w celu doprowadzenia działań do zgodności z przepisami prawa oraz z obowiązującymi w jednostce procedurami wewnętrznymi.
Do zadań na tym stanowisku należy opracowanie programu zadania audytowego; wybór technik stosowanych podczas zadania audytowego, np.: zapoznanie się z dokumentami, graficzna analiza procesów, rekonstrukcja wydarzeń lub obliczeń, przeprowadzenie oględzin, rozpoznawcze badanie próbek. Na podstawie przeprowadzonych czynności audytowych audytor wewnętrzny ustala stan faktyczny, określa oraz analizuje przyczyny i skutki uchybień oraz formułuje zalecenia w sprawie usunięcia stwierdzonych uchybień lub wprowadzenia usprawnień. Podsumowując, osoba zajmująca przedmiotowe stanowisko:
- samodzielnie bada i ocenia adekwatność, skuteczność i efektywność kontroli zarządczej w audytowanym obszarze,
- samodzielnie wyraża opinie na temat skuteczności istniejących w niej mechanizmów kontrolnych,
- z własnej inicjatywy wskazuje możliwość ich usprawnienia,
- przejawia inicjatywę w przedstawianiu propozycji modyfikacji istniejących procedur,
- w sytuacjach bezprecedensowych (braku procedur lub istnienia niewłaściwych), audytor wewnętrzny wychodzi z inicjatywą opracowania nowych lub zmiany istniejących procedur poprzez wskazanie kierunków uregulowań w sprawozdaniu z audytu wewnętrznego lub czynności doradczych obejmujących obszar.
HORYZONT CZASOWY PLANOWANIA: powyżej 1 roku.
KONTAKTY ZEWNĘTRZNE:
- kilka razy w tygodniu - z audytorami wewnętrznymi z KGSG oraz audytorami Oddziałów SG,
- kilka razy w roku - kontakty mailowe i telefoniczne z Ministerstwem Finansów w związku z przesyłaną informacją dotyczącą realizacji zadań audytowych, w tym udzielania wyjaśnień, kontakty w sprawie zadań zleconych.
CZYNNIKI SZCZEGÓLNIE UTRUDNIAJĄCE WYKONYWANIE ZADAŃ:
- praca w terenie;
- krajowe lub zagraniczne wyjazdy służbowe.
Przykłady:
- praca w terenie - wykonywanie zadań w PSG, wykonywanie czynności audytorskich w terenie, np. wizytacja na miejscu, sprawdzenie, wgląd, obserwacja, itp.;
- wyjazdy służbowe - szkolenia, odprawy np. w KGSG w celu szkolenia i opracowywania wspólnych założeń wykorzystywanych do zadań audytowych.
Zakres zadań
- Przeprowadza zadania audytowe w celu zbadania systemów zarzadzania i kontroli wewnętrznej w obszarze poddanym audytowi i sporządza obiektywną i niezależną ocenę adekwatności, efektywności i skuteczności systemów kontroli zarządczej
- Realizuje czynności doradcze na wniosek Komendanta Oddziału lub z własnej inicjatywy w celu przedstawienia opinii i zaleceń usprawniających funkcjonowanie Oddziału
- Prowadzi dokumentację dotyczącą zadań audytowych w celu dokumentowania ich przebiegu i wyniku
- Uczestniczy w opracowywaniu rocznego planu audytu wewnętrznego w BiOSG poprzez dokonywanie analizy dokumentów, materiałów i innych informacji w celu identyfikacji i analizy ryzyka związanego z funkcjonowaniem Oddziału w zakresie niezbędnym do opracowania rocznego planu audytu
- Uczestniczy w sporządzaniu sprawozdania z wykonania rocznego planu audytu wewnętrznego w celu przekazania informacji do Ministerstwa Finansów o realizacji zadań z zakresu audytu wewnętrznego
- Przeprowadza czynności sprawdzające w celu dokonania oceny działań jednostki podjętych w zakresie realizacji rekomendacji z przeprowadzonych zadań audytowych
- Prowadzi pozostałą dokumentacje audytu wewnętrznego w celu gromadzenia informacji dotyczących działania audytu wewnętrznego w BiOSG i obszarów ryzyka, które mogą być przedmiotem audytu wewnętrznego
- Opracowuje program powierzonych zadań audytowych w celu ustalenia zakresu przedmiotowego i podmiotowego zadania oraz narzędzi badawczych
Wymagania niezbędne
wykształcenie: wyższedoświadczenie zawodowe/staż pracy: doświadczenia zawodowego - 2 lata doświadczenia w pracy w komórce audytu wewnętrznego
- Specjalistyczne, zawodowe uprawnienia niezbędne (z punktu widzenia formalnoprawnego) do wykonywania pracy na stanowisku audytora wewnętrznego określone w ustawie o finansach publicznych, tj.:
- posiadanie jednego z certyfikatów: CIA, CGAP, CISA, ACCA, CFE, CCSA, CFSA, CFA, lub
- egzamin na audytora wewnętrznego zdany przed Komisją Egzaminacyjną powołaną przez Ministra Finansów w latach 2003-2006, lub
- uprawnienia biegłego rewidenta, lub
- dwuletnia praktyka (zgodnie z definicją określoną w ustawie o finansach publicznych) w zakresie audytu wewnętrznego i dyplom ukończenia studiów podyplomowych w zakresie audytu wewnętrznego, wydany przez jednostkę organizacyjną, która w dniu wydania dyplomu była uprawniona, zgodnie z odrębnymi ustawami, do nadawania stopnia naukowego doktora nauk ekonomicznych lub prawnych
- Znajomość standardów audytu wewnętrznego i kontroli zarządczej w jednostkach finansów publicznych
- Umiejętność pracy w zespole
- Analityczne i syntetyczne myślenie
- Umiejętność prowadzenia negocjacji
- Komunikatywność
- Umiejętności redakcyjne
- Umiejętność rozwiązywania problemów, działania w sytuacjach nieprzewidywalnych
- W służbie cywilnej nie może być zatrudniona osoba, która w okresie od dnia 22 lipca 1944 r. do dnia 31 lipca 1990 r. pracowała lub pełniła służbę w organach bezpieczeństwa państwa lub była współpracownikiem tych organów w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–1990 oraz treści tych dokumentów - nie dotyczy kandydatek/kandydatów urodzonych 1 sierpnia 1972 r. lub później. Osoba wybrana do zatrudnienia będzie musiała złożyć oświadczenie lustracyjne, jeśli urodziła się przed 1 sierpnia 1972 r.
- Posiadanie pełnej zdolności do czynności prawnych
- Posiadanie obywatelstwa polskiego
- Korzystanie z pełni praw publicznych
- Nieskazanie prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe