Praca.pl Poradniki TSL
TSL – sytuacja w branży

TSL – sytuacja w branży

 
TSL – sytuacja w branży

Praca w TSL – poszukiwani pracownicy
Z analizy ofert pracy pojawiających się w serwisie Praca.pl wynika, że w ramach TSL najbardziej poszukiwani są kierowcy oraz spedytorzy / dyspozytorzy. Od spedytorów międzynarodowych oczekuje się przede wszystkim doświadczenia oraz znajomości przynajmniej jednego języka obcego.

Transport
Podstawowym stanowiskiem w transporcie jest praca kierowcy. Poszukiwani są kierowcy kategorii C+E z ważną kartą kierowcy. Ze względu na konieczność zapewnienia klientom jak najlepszej jakości usługi i jednocześnie ogromnej odpowiedzialności, jaka leży po stronie kierowcy, cenione są osoby z doświadczeniem i pozytywnymi referencjami od poprzednich pracodawców.

Z analiz ogłoszeń rekrutacyjnych zamieszczonych w 2014 roku w serwisie Praca.pl wynika, że ⅓ wszystkich ofert pracy oferują trzy województwa:
•    śląskie – 11,55% wszystkich ofert dla kierowców
•    mazowieckie – 10,54%
•    dolnośląskie – 9,97%
Regiony, w których kierowcy mają mniejszy wybór ofert to:
•    lubelskie – 3,83%
•    podkarpackie – 3,94%
•    warmińsko-mazurskie – 4,06%

Specyfika pracy kierowcy
Wielu młodym ludziom, którym marzy się praca kierowcy, wydaje się, że jest to praca dająca możliwość zwiedzania świata; praca nieomal romantyczna. Niestety, rzeczywistość jest nieco inna. To praca ciężka, monotonna, a  trasy – zwłaszcza międzynarodowe – poznaje się latami. To również praca dla samotników. Przez większość dnia kontakt z innymi kierowcami ma się głównie przez CB-radio. Trzeba też przede wszystkim uważać na ładunek – zwłaszcza jeśli przewozi się produkty spożywcze lub materiały niebezpieczne. Nie jest to też praca dla tych, którzy lubią regularny tryb życia i chcą codziennie wracać po pracy do domu. Kierowca zazwyczaj spędza w trasie tydzień lub dwa – za to po powrocie ma kilka dni wolnego.

Ścieżka rozwoju kierowcy
Kierowcy zazwyczaj zostają na swoim stanowisku przez lata. Nie dlatego, że nie mają się jak rozwijać, ale dlatego, że lubią swoją pracę. Dla ambitnych istnieje możliwość przejścia na stanowisko kierownika grupy kierowców, spedytora czy dystrybutora. Wiedza na temat tego, jak od podszewki wygląda przewóz towarów i z jakimi sytuacjami można się spotkać na trasie, zdecydowanie pomagają w późniejszej pracy na wyższych stanowiskach.

Zarobki w transporcie (średnia za: egospodarka.pl):
•    kierowca krajowy – 3500 zł brutto
•    kierowca międzynarodowy – 5000-6000 zł brutto
•    kierowca z uprawnieniami ADR – 7000 zł brutto
Często stosowanym rozliczeniem wśród kierowców jest podstawa plus procent od frachtu.

Spedycja
Główne zadania w pracy spedytora to nawiązywanie kontaktów handlowych z firmami potrzebującymi usług transportowych, negocjacja warunków przewozu oraz nadzorowanie transportu. Innymi słowy, spedytorzy odpowiadają za to, by kierowcy mieli co wozić.
Obecnie w Polsce rozwijają się głównie duże firmy spedycyjne, często z zagranicznym kapitałem. Duża konkurencja na rynku TSL oraz oczekiwania klientów do ciągłej optymalizacji (czyli obniżania) kosztów transportu sprawiają, że mniejsze firmy powoli przestają być konkurencyjne i tracą zleceniodawców na rzecz firm posiadających duże zaplecza magazynowe i mogących dowolnie łączyć ładunki (przez co transport staje się tańszy), czy oferować dropshipping.

Kim jest typowy spedytor?
Kierunkowe wykształcenie w tym zawodzie nie jest potrzebne. Jednak w przypadku pracy jako spedytor międzynarodowy konieczna jest znajomość języka angielskiego i/lub innego języka, którego używa się na terenie, jaki obsługuje spedytor. Ze względu na dużą dynamikę zdarzeń oraz fakt, że branża spedycyjna jest niskomarżowa, spedytorzy muszą cechować się umiejętnością multitaskingu, odpornością na stres i świetną organizacją pracy.

„W FM Logistic mocno stawiamy na rozwój kompetencji miękkich, takich jak umiejętność budowania relacji z klientem, współpracy i nastawienia na wynik przy jednoczesnym dbaniu o zadowolenie klienta. Nasi spedytorzy to jednocześnie osoby zajmujące się obsługą klienta, zatem są to cechy niezwykle ważne do tego, by móc skutecznie realizować zadania” – wyjaśnia Katarzyna Wąsik, Kierownik ds. Rekrutacji i Rozwoju w FM Logistic.

Spedytor w systemie home office
Coraz częściej spedytorów zatrudnia się w systemach home office. To propozycja dla osób, które cenią sobie elastyczność (choć w tej pracy nie ma miejsca na samodzielne zarządzanie czasem) i dla tych, którzy z różnych powodów nie mogą bądź nie chcą pracować w biurze. Do zadań takich osób należy wtedy również rozwijanie własnej bazy klientów i ich aktywne pozyskiwanie.

Zarobki w spedycji (za: CPL Jobs)
Firmy spedycyjne najczęściej zatrudniają spedytorów w oparciu o podstawę plus premię uzależnioną od wypracowanych zysków.
•    spedytor krajowy – 3000-5000 zł brutto
•    spedytor międzynarodowy – 3500-5000 zł brutto
•    kierownik spedycji – 8000-12 000 zł brutto

Logistyka
Kryzys to bardzo dobry okres dla logistyków. Firmy handlowe szukają oszczędności, a optymalizacja kosztów transportu to jeden z najważniejszych czynników, który może stanowić o być albo nie być przedsiębiorstwa. Dlatego w okresie, kiedy inni drżą o zatrudnienie, dobry logistyk wie, że o pracę nie musi się martwić. Zawód logistyka znalazł się w 2013 roku na 6. miejscu najlepszych zawodów w Polsce według miesięcznika Forbes.

Kim jest typowy logistyk?
Według raportu Antal International większość logistyków w Polsce ma już obecnie wykształcenie kierunkowe (43% ukończyło studia magisterskie w tym zakresie, a 32% podyplomowe). Co trzeci logistyk nie posiada jednak wykształcenia kierunkowego.

Dla pracodawców najbardziej u logistyka liczy się doświadczenie zawodowe oraz kompetencje pozwalające mu skutecznie radzić sobie z problemami i wyzwaniami tej pracy. Liczą się zatem:
•    umiejętność szybkiego podejmowania decyzji,
•    zdolności analityczne,
•    odporność na stres.

Gdzie pracuje logistyk?
Z raportu Antal International wynika, że większość (78%) to pracownicy firm z kapitałem zagranicznym. Międzynarodowa współpraca i konieczność zajmowania się transportem nie tylko w Polsce, ale na terenie całej Europy i świata wymuszają na logistykach znajomość języków obcych. I mimo iż 48% logistyków działa jedynie na krajowym rynku, to 97% z nich deklaruje znajomość języka angielskiego. Kolejne popularne języki obce to język rosyjski i niemiecki. Osób pracujących w logistyce i znających inne języki obce nie jest wiele – dlatego dla tych, którzy chcą w przyszłości specjalizować się w branży TSL, nauka języka hiszpańskiego czy francuskiego to bardzo dobry pomysł na rozwój kariery i zwiększenie szans i zarobków na rynku pracy.


 

Dużo absolwentów – mało specjalistów
Logistyka od kilku lat jest popularnym kierunkiem studiów i wiele uczelni oferuje możliwość specjalizacji w TSL. Osoby pracujące w branży podkreślają jednak, że w tym zawodzie nic nie zastąpi doświadczenia. W podbramkowej sytuacji – awarii w taborze, błędnego przydzielenia ładunku czy nagłej choroby kierowcy – akademicka wiedza nie pomoże. Trzeba działać szybko i skutecznie. Dlatego na rynku pracy sytuacja w obszarze logistyki może wydawać się niejasna – wiele osób szuka pracy, a jednocześnie wielu pracodawców nie może znaleźć pracownika.

Zarobki w logistyce (za: Antal International):
•    21% zarabia poniżej 5000 zł brutto
•    25% zarabia między 5000 a 7000 zł brutto
•    5% zarabia powyżej 20 000 zł brutto

Stawki na poszczególnych stanowiskach (według raportu płacowego CPL Jobs):
•    magazynier – 2500-3500 zł brutto
•    analityk łańcucha dostaw – 4500-5000 zł brutto
•    specjalista ds. sprzedaży rozwiązań logistycznych – 3500-5500 zł brutto
•    kierownik magazynu – 6000-8000 zł brutto
•    kierownik logistyki – 12 000-15 000 zł brutto
•    dyrektor logistyki – 15 000-20 000 zł brutto

Dyrektywa siarkowa – zmiany na rynku TSL
Od 1 stycznia 2015 roku wchodzi w życie tzw. dyrektywa siarkowa. Jest to Międzynarodowa Konwencja o Zapobieganiu Zanieczyszczaniu Morza przez Statki, która wymusza na przedsiębiorstwach zajmujących się transportem promowym obniżenie poziomu siarki w paliwach z 1% do 0,1%. Wprawdzie dyrektywa dotyczy transportu drogą morską, ale prawda jest taka, że będzie mieć wpływ na cały rynek TSL. Armatorzy będą zmuszeni podnieść ceny, co odbije się w koszcie całych łańcuchów dostaw międzynarodowych i na firmach zajmujących się logistyką wymusi działania zmierzające do obniżenia pozostałych kosztów. Dyrektywa siarkowa może zatem mieć wpływ również na rynek pracy – zwłaszcza w obszarze umów z pracownikami oraz poziomu wynagrodzeń. Uzyskany w ciągu ostatniego roku wzrost wynagrodzeń na poziomie 3-4% w całej branży (za: HRM Partners) może ulec redukcji.

Więcej artykułów "TSL"

Polecane oferty

  • Spedytor

    Schenker sp z o.o.   Tarnowo Podgórne    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  pełny etat
    8 godz.
    Zakres obowiązków: Realizacja zleceń transportowych w drogowym ruchu międzynarodowym; Utrzymywanie relacji z klientami firmy; Wyszukiwanie nowych okazji biznesowych oraz aktywne wsparcie dla procesu sprzedażowego; Rozbudowywanie i utrzymanie bazy podwykonawców; Doskonalenie procesów...
  • Pracownik ds. kontroli jakości ruchu kolejowego​

    PKP Polskie Linie Kolejowe S.A   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    9 godz.
    Zakres zadań wykonywanych na stanowisku: codzienna analiza przebiegu pociągów w systemie ewidencji pracy eksploatacyjnej, analiza wydarzeń na sieci kolejowej, sporządzanie okresowych i zbiorczych analiz z jakości kursowania pociągów, sporządzanie analiz i opracowywanie kluczowych...
  • Kierowca Wózka Widłowego

    Kronospan Polska Sp. z o.o.   Szczecinek    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    10 godz.
    Zakres obowiązków: Odstawianie i podstawianie pakietów płyt i palet na ciągi produkcyjne; Odstawianie palet ze stanowisk pakowania do magazynu; Przestrzeganie zasad ustawienia palet w magazynie zgodnie z obowiązującymi normami i zasadami magazynowania wyrobów gotowych. Wymagamy: Uprawnień...
  • Kierowca CE

    Silva Sp. z o.o.   Szczecin    praca mobilna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    10 godz.
    Zakres zadań: Krótkie trasy do 200 km w jedną stronę (codzienny powrót do domu, system 2-zmianowy)- jazda samochodem typu hakowiec z kontenerem i przyczepą
  • Operator wózka widłowego ze znajomością j. niemieckiego na poziomie min. A2 (m/k)

    Trenkwalder   Niemcy, Thiendorf, okolice Drezna   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    10 godz.
    Zadania: obsługa wózka widłowego czołowego (różne typy wózków), załadunek/rozładunek samochodów ciężarowych, wewnętrzny transport palet, obsługa skanera, w przypadku osób z doświadczeniem - obsługa wózka wysokiego składowania.
  • Magazynier

    Intersilesia McBride Polska sp. z o.o.   Strzelce Opolskie    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    Transport wyrobów gotowych, komponentów do produkcji i innych akcesoriów na terenie zakładu; załadunek / rozładunek pojazdów w bezpieczny i wydajny sposób. Zakres obowiązków transport towarów do i z produkcji ruch towarów w regałach wysokiego składowania rozładunek lub załadunek...

Najnowsze artykuły

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

W 2024 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące ESG, które objęły duże firmy spełniające określone warunki. Od 2025 r. grono podmiotów zobowiązanych do tworzenia raportów ESG ma się powiększyć o kolejną grupę. Tymczasem badania pokazują, że 2/3 Polaków nie wie, co oznacza skrót ESG, nie mówiąc o wdrażaniu jego zasad do biznesu. Wyjaśniamy, na czym polega raportowanie ESG oraz kogo dotyczy.

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Zdarza się, że szef wywiera na pracowników presję, by w czasie pracy stale mieli przyklejony do twarzy uśmiech. – Niektórzy wręcz zakazują używania wyrazu „problem” i każą zastąpić je „wyzwaniem” – wskazuje socjolog Anna D. Nowicka. Czy pozytywne nastawienie może być destrukcyjne? Kiedy zaczynamy oszukiwać samych siebie? Oto co trzeba wiedzieć o toksycznej pozytywności i jej konsekwencjach.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

Mechanik to jeden z zawodów deficytowych w Polsce. Szanse na pracę są spore, niemniej żeby ją zdobyć, szczególnie w renomowanych salonach naprawy pojazdów czy w międzynarodowych firmach motoryzacyjnych, zwykle potrzebne jest dobre CV. Wyjaśniamy, jak krok po kroku napisać CV w zawodzie mechanika, jakie uwzględnić w dokumencie umiejętności oraz w jaki sposób opisać doświadczenie zawodowe.

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!