Praca.pl Poradniki Sieci handlowe
Jak pokierować swoją karierą w sieciach handlowych?

Jak pokierować swoją karierą w sieciach handlowych?

 
Jak pokierować swoją karierą w sieciach handlowych?

Według raportu firmy doradczej Cushman & Wakefield European Shopping Centre Development, w 2018 i 2019 roku deweloperzy planują dostarczyć na rynek polski 546 tys. m² nowej powierzchni handlowej, co stanowi trzeci wynik w skali Europy Środkowo-Wschodniej.

 

Rozwój sieci zwiększy zatrudnienie pracowników, którzy zajmują się planowaniem, pozyskiwaniem i obsługą powierzchni handlowej i chociaż sieci handlowe są otwarte na kandydatów nawet o niewielkim doświadczeniu zawodowym, nie oznacza to, że bez trudu można dostać w nich zatrudnienie.

 

Planuj i rób to, co lubisz


Wybranie własnej strategii zawodowej w dynamicznym sektorze sieci handlowych wymaga elastyczności, czujności i umiejętności adaptacyjnych. Dobrze zaplanowana kariera opiera się o cele (np. stanowisko kierownika działu) oraz czas, w którym te cele zostaną osiągnięte (np. w ciągu trzech lat). Aby jednak plan rozwoju kariery był możliwy do zrealizowania, powinien być oparty o znajomość zasad i wymagań firmy. Ich wypełnienie pomoże w osiągnięciu założonego celu. Zanim zdecydujesz się na pracę w jednej z sieci, weź pod uwagę aspekty, które są dla Ciebie ważne i poznaj kierunek, w jakim zmierza branża.

 

Sieć rozwoju, nowe kompetencje


W odpowiedzi na rozwój technologii sieci handlowe przechodzą z dotychczasowego modelu prowadzenia działalności na multikanałowy (tzw. omnichannel), płynnie łącząc tradycyjne i internetowe kanały sprzedaży detalicznej. Postępująca cyfryzacja relacji sklep – klient generuje zapotrzebowanie na nowe kompetencje, które uzupełnią standardową obsługę klienta o wykorzystanie nowoczesnych aplikacji. Wobec tych zmian sieci handlowe tworzą nowe stanowiska, takie jak: specjalista omnichannel, specjalista customer experience i coraz częściej budują w strukturze firmy działy e-commerce, zatrudniające specjalistów z tej dziedziny. Powstają również działy badań (np. Zalando Research), których pracownicy prowadzą analitykę danych, tworzą modele prognozujące przyszłe zachowania konsumentów, a także zajmują się rozwojem sztucznej inteligencji i technologii uczenia maszyn, łącząc dziedziny IT, psychologii i marketingu. Działalność sprzedażowa online zwiększa również zapotrzebowanie na specjalistów od bezpieczeństwa danych.

 

Od czego zacząć


W sieciach handlowych zatrudnienie znajdą osoby z wykształceniem zawodowym i wyższym. Oferty pracy kierowane są do kandydatów z różnym doświadczeniem i wielu specjalizacji (logistyki, marketingu i PR, HR, ekonomii i finansów, księgowości, IT). Na rynku największe zapotrzebowanie jest obecnie na stanowiska podstawowe: kasjer, sprzedawca. Warto zauważyć, że stereotypy dotyczące roli kasjera przechodzą do historii i nowoczesne sieci stawiają przed kandydatami nowe oczekiwania. Wysoka komunikatywność, która wspiera wizerunek sieci oraz znajomość programów komputerowych i nowoczesnych aplikacji, zaczyna tworzyć nowy katalog wymagań dla tego stanowiska.

 

Osobom zatrudnionym praca w sieci daje spore możliwości do dalszego awansu zarówno w pionie handlowym, jak i w innych obszarach działania firmy. W ramach rekrutacji wewnętrznej można awansować na stanowiska specjalistyczne, np. specjalisty ds. zakupów, jak również stanowiska wyższego szczebla. Od menedżerów w branży retail oczekuje się przede wszystkim doświadczenia związanego z zarządzaniem i kompetencji przywódczych. Ważna jest także znajomość języków obcych, szczególnie w firmach, w których menedżerowie mają kontakt z pracownikami zagranicznej centrali.

Rozwój zawodowy w sieci mogą rozpocząć studenci, korzystając z praktyk i staży, a także przystępując do wybranego programu rozwoju młodych menedżerów. Warunkiem wejścia do programu jest przejście procesu rekrutacyjnego, który jest zazwyczaj wieloetapowy. Pierwszym etapem jest analiza CV, tu brana pod uwagę jest aktywność w środowisku akademickim i zaangażowanie w ciekawe projekty.

 

Dalsze etapy to rozmowa kwalifikacyjna, a czasem także sesja oceny kompetencji (assessment centre), podobna do tej, w której udział biorą kandydaci na stanowiska kierownicze. Ponieważ wiele sieci oferuje możliwość rozwoju kariery poza granicami kraju, istotna jest znajomość przynajmniej jednego języka obcego.

 

Satysfakcja z pracy


Badania satysfakcji przeprowadzone wśród pracowników sieci handlowych pokazują, że 71% z nich jest zadowolonych z tego, gdzie pracuje, jednak wśród osób, które ukończyły 30 lat, odsetek usatysfakcjonowanych pracą maleje (badanie Antal International: Specjaliści i menedżerowie – poszukiwanie i zmiana pracy). Poczucie satysfakcji z pracy bezpośrednio wpływa na jej efekty i podnosi odczuwaną jakość życia, warto więc połączyć pracę ze swoimi zainteresowaniami.

 

Jeśli interesujesz się rynkiem kosmetyków, masz wiedzę lub ukończone kursy z zakresu wizażu, to możesz odnaleźć się jako wyspecjalizowany doradca klienta w sieci oferującej produkty kosmetyczne. Zaczynając natomiast od stanowiska sprzedawcy/kasjera w sieci odzieżowej, możesz rozwijać się np. w kierunku stanowiska visual merchandisera, na którym będziesz odpowiedzialny za koordynację i dbałość o właściwą ekspozycję produktu w sklepie.

 

Marka sieci


Podobnie jak o innych branżach, tak i o pracy w sieciach handlowych krążą niepokojące mity, dotyczące m.in. niekorzystnych form zatrudnienia, złego traktowania pracowników czy też braku wynagradzania nadgodzin. Pewne jest to, że na pojawiające się problemy sieci reagują bardzo szybko, gdyż od tego zależy ich pozycja na rynku i to, jak będą postrzegane przez klientów. Wybieraj więc świadomie i odróżniaj prawdziwe sytuacje od zasłyszanych opinii. Zwróć uwagę na renomę i rozpoznawalność marki na rynku. Zapoznaj się ze standardami pracy w firmie, jej kodeksem etycznym, wartościami, którymi się kieruje.

 

Sieci, które znajdują się w czołówkach rankingów, często różnią się tym wobec swoich konkurentów, że rotacja pracowników specjalistycznego i menedżerskiego szczebla jest niższa. Jeśli szukasz stabilnego miejsca pracy, wybierz sieć, która inwestuje w rozwój pracowników i docenia lojalność. Prestiż firmy, którą wybierzesz, może okazać się istotny również w przyszłości, gdy zdecydujesz się na zmianę. Jeśli nadal coś będzie Cię niepokoić, przed podjęciem decyzji porozmawiaj o tym podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

 

Wynagrodzenia i benefity


Dynamiczna rozbudowa centrów i rosnące potrzeby rekrutacyjne spowodowały, że w minionym roku sieci handlowe konkurowały o pracownika, podnosząc pensje. Mimo podwyżek w większości sieci widełki płacowe są jednak sztywno określone, dlatego firmy oferują pozapłacowe benefity, takie jak prywatna opieka medyczna, karnety sportowe, zajęcia dla dzieci czy wyprawki szkolne.

Warto zauważyć, że specjaliści i menedżerowie zatrudnieni w sieciach handlowych szczególnie cenią benefity, traktując je jako ważną część wynagrodzenia, które otrzymują. Według badania przeprowadzonego przez Antal International; Specjaliści i menedżerowie – poszukiwanie i zmiana pracy, opieka medyczna ważna jest dla 90% respondentów. Dla 58% istotny jest również służbowy samochód z możliwością wykorzystywania go do celów prywatnych oraz ubezpieczenie na życie (62%).

Izabela Surmacz
HR Manager, doradca kariery

Więcej artykułów "Sieci handlowe"

Polecane oferty

  • Kierownik Salonu

    G8 S.A.   Kielce, Galeria Echo    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat   5 300 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Twoje zadania: profesjonalne doradztwo Klientom w doborze mody męskiej, aktywna sprzedaż produktów i tworzenie pozytywnego doświadczenia zakupowego, dbałość o estetykę i prezentację produktów w salonie, prawidłowa i efektywna organizacja pracy salonu i pracowników, Oczekiwania: pasja do...
  • Kierownik sklepu Inmedio

    Lagardere Travel Retail Sp. z o.o.   Kędzierzyn-Koźle    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Twój zakres obowiązków Prowadzenie i zarządzanie sklepem Relay (art. spożywcze, alkohol, prasa, akcesoria) Realizacja sprzedaży w sklepie; Dbanie o profesjonalną obsługę Klienta; Budowanie i zarządzanie Zespołem;
  • Doradca Klienta

    G8 S.A.   Opole, CH Karolinka    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat   5 000 - 7 500 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Oferujemy: Możliwość pracy wśród pasjonatów z produktami marki premium; Krótki proces rekrutacyjny z pierwszym etapem odbywającym się online; Elastyczne godziny pracy i umowę o pracę już po pierwszym miesiącu; Szanse na rozwój i awans w strukturach firmy; Możliwość podnoszenia...
  • Kierownik Sprzedaży

    AGATA Spółka Akcyjna   Zielona Góra    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    16 godz.
    Do głównych zadań na tym stanowisku będzie należało: Realizacja planów sprzedaży; Raportowanie analizy sprzedaż przełożonym (Dyrektor oraz Zastępca Dyrektora); Wdrażanie oraz szkolenie nowych pracowników; Tworzenie grafików pracy; Odpowiedzialność za pracę podległego zespołu...
  • Pracownik Hali (dział ryby)

    Selgros Cash&Carry   Łódź, Rokicińska    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    17 godz.
    Do Twoich zadań będą należeć m.in.: rejestrowanie towaru w systemie gospodarki towarowej, transport i wykładanie towaru oraz dbanie o jego właściwą ekspozycję, profesjonalna obsługa klienta, udział w cyklicznych inwentaryzacjach.
  • Pracownik hali

    Selgros Cash&Carry   Wrocław, Krakowska    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    17 godz.
    Do Twoich zadań będą należeć m.in.: rejestrowanie towaru w systemie gospodarki towarowej, transport i wykładanie towaru oraz dbanie o jego właściwą ekspozycję, profesjonalna obsługa klienta, udział w cyklicznych inwentaryzacjach.

Najnowsze artykuły

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

W 2024 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące ESG, które objęły duże firmy spełniające określone warunki. Od 2025 r. grono podmiotów zobowiązanych do tworzenia raportów ESG ma się powiększyć o kolejną grupę. Tymczasem badania pokazują, że 2/3 Polaków nie wie, co oznacza skrót ESG, nie mówiąc o wdrażaniu jego zasad do biznesu. Wyjaśniamy, na czym polega raportowanie ESG oraz kogo dotyczy.

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Zdarza się, że szef wywiera na pracowników presję, by w czasie pracy stale mieli przyklejony do twarzy uśmiech. – Niektórzy wręcz zakazują używania wyrazu „problem” i każą zastąpić je „wyzwaniem” – wskazuje socjolog Anna D. Nowicka. Czy pozytywne nastawienie może być destrukcyjne? Kiedy zaczynamy oszukiwać samych siebie? Oto co trzeba wiedzieć o toksycznej pozytywności i jej konsekwencjach.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

Mechanik to jeden z zawodów deficytowych w Polsce. Szanse na pracę są spore, niemniej żeby ją zdobyć, szczególnie w renomowanych salonach naprawy pojazdów czy w międzynarodowych firmach motoryzacyjnych, zwykle potrzebne jest dobre CV. Wyjaśniamy, jak krok po kroku napisać CV w zawodzie mechanika, jakie uwzględnić w dokumencie umiejętności oraz w jaki sposób opisać doświadczenie zawodowe.

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!