Praca.pl Poradniki Sieci handlowe
Handel w czasach ekożywności: kompetencje sprzedawcy

Handel w czasach ekożywności: kompetencje sprzedawcy

 
Handel w czasach ekożywności: kompetencje sprzedawcy

Z biegiem czasu na mapie żywności ekologicznej obok małych osiedlowych sklepów zaczęły pojawiać się też specjalistyczne markety oferujące żywność posiadającą certyfikat ekologiczny.

 

Jednym z pionierów jest Carrefour, który pod koniec 2019 r. otworzył swój pierwszy w Polsce sklep w formacie Carrefour BIO – w Warszawie, przy ul. Marszałkowskiej 87, a w czerwcu 2020 kolejny, na warszawskim Bemowie.

 

Ten trend będzie się rozwijał, a to sprawia, że pojawia się nowa specjalizacja w obszarze handlu: sprzedawca w sklepie z żywnością wysokojakościową.

 

Kim zatem jest sprzedawca w sklepie z żywnością wysokojakościową? Czy jego zadania wyglądają podobnie, jak praca sklepie spożywczym typu tradycyjnego? Na czym polega praca sprzedawcy w sieci ekożywności?

 

/pressroom/ePoradnik/5d1_7754.jpgcrrefour-sklep-ze-zdrowa-zywnoscia

 

Produkty wegańskie, wegetariańskie, bezglutenowe: o co pytają klienci?


Już od kilkunastu lat koncepcja świadomego odżywiania zdobywa coraz większe rzesze zwolenników. Zdrowe odżywianie staje się nie tylko modne, ale i ważne. Coraz większą uwagę zwracamy na to, co i jak jemy. Trend ten widać i na świecie, i w Polsce. I nie chodzi tylko o niejedzenie mięsa (choć liczba wegetarian w Polsce w ciągu 10 lat się potroiła*), ale przede wszystkim o wybór produktów z określonym składem, pochodzących z gospodarstw ekologicznych i od lokalnych rolników.

 

W całej Europie konsumenci kupują żywność świadomie. Sięgają po wysokobiałkowe produkty wegetariańskie, nawet jeśli jedzą mięso lub są flexiterianami (mięso jedzą sporadycznie), wybierają produkty o niskim indeksie glikemicznym, które pozwalają utrzymać wagę, sięgają po produkty bez konserwantów.


Polacy coraz więcej wiedzą o żywności ekologicznej. Z przeprowadzonego w 2018 roku badania wynika, że 44% osób prawidłowo rozpoznaje logo żywności BIO obowiązujące w krajach Unii (zielony listek)** . Rośnie liczba osób wybierających lokalne produkty, kupowane bezpośrednio od rolnika bądź z miejsc, które to umożliwiają. Coraz więcej Polaków wybiera sklep z żywnością ekologiczną jako podstawowe miejsce robienia codziennych zakupów. To zaś sprawia, że takich miejsc przybywa.

 

Skuteczne techniki sprzedaży żywności ekologicznej


Sklep ekologiczny nie jest typowym miejscem pracy. Sprzedawca produktów ekologicznych powinien sam utożsamiać się ze stylem życia, jaki promuje w sklepie. To taki sprzedawca, trendsetter, dietetyk i ekolog w jednym. Osoby, które chcą pracować w sklepie oferującym produkty wysokojakościowe muszą być gotowe na to, że jest to odrobinę inna sprzedaż niż w sklepach tradycyjnych. Klient, dla którego liczy się skład produktów i ich pochodzenie, często potrzebuje dodatkowych informacji od sprzedawcy. Chce wiedzieć, które z towarów to produkty bezglutenowe, które nie mają sztucznych dodatków czy barwników, pyta o przygotowywanie i przechowywanie żywności, a nierzadko nawet prosi o przepisy!


Sprzedawca musi być otwarty na kontakt z klientem, rozmowę i doradztwo. Potwierdza to Michał Ślipko, Senior Menedżer w Dziale Convenience ds. Marketingu i Rozwoju Sprzedaży Carrefour Polska, mówiąc o tym, że w sklepie BIO relacja z klientem jest najważniejsza – doradztwo i pomoc to jedne z głównych zadań pracownika. Zadaniem sprzedawcy w Carrefour BIO jest też uzyskanie od klientów informacji na temat gamy produktów i tego, co jest dla nich ważne przy wyborze żywności wysokojakościowej.


Pytamy o poziom zadowolenia z zakupów oraz o to, czy asortyment jest dla nich wystarczający, czy chcieliby zobaczyć na półkach swoje inne ulubione produkty. Klienci chętnie dzielą się z nami swoimi spostrzeżeniami. Mamy w sklepie skrzynkę, gdzie klienci mogą anonimowo przekazać nam swoje sugestie. Przed pandemią spotkaliśmy się również dwa razy w grupie 8-10 klientów przy tzw. okrągłych stołach, gdzie słuchaliśmy sugestii naszych klientów. Obecnie kontynuujemy te spotkania wirtualnie. Dzięki komentarzom i uwagom naszych klientów możemy dopracowywać naszą ofertę – mówi Ślipko.


Właśnie zrekrutowana została ekipa, której jednym z zadań będzie przekonanie klientów-sąsiadów, że zdrowe odżywianie i wybór produktów eko to bezcenna inwestycja. Zwłaszcza że Carrefour w ramach swojego programu "demokratyzacja BIO" tak dopasowuje i różnicuje ofertę pod względem producentów i cen, aby każdy mógł wybrać coś dla siebie – dodaje ekspert.

 

carrefour-sprzedawca-zdrowa-zywnosc

 

Praca w sklepie z żywnością wysokojakościową – wymagania


Czy sprzedawca w sklepie ekologicznym powinien być wegetarianinem, który sam wybiera tylko jedzenie wysokojakościowe? Czy w trakcie rekrutacji sprawdza się, czy kandydat zna zasady zdrowego odżywiania?


Na pewno zainteresowanie tematem zdrowia i odżywiania pomaga. Nie tyle w czasie samej rekrutacji, ile już w okresie pracy. Dla osoby, dla której ekologia jest ważna, która świadomie wybiera to, co je, którą interesuje skład produktów spożywczych i technologia ich produkcji, eko sklep będzie znacznie ciekawszym miejscem pracy niż sklep tradycyjny.


Wymagamy zaangażowania i podstawowej wiedzy o tym, czym jest ekologia i rolnictwo ekologiczne. Zaawansowana wiedza na temat eko-żywności nie jest jednak konieczna. Przy rekrutacji zwracamy uwagę na całościowy profil przyszłego pracownika. To, że ktoś je mięso, nie oznacza, że nie może u nas pracować. Podczas rozmowy jesteśmy w stanie sprawdzić, jak dalece ktoś naprawdę z serca chce być częścią naszego zespołu. – wyjaśnia Michał Ślipko z Carrefour Polska. Większą uwagę przywiązujemy do tego, czym dana osoba się interesuje, co robi po pracy, jaką ma pasję. W naszym zespole są zarówno wegetarianie, jak i flexitarianie. Są osoby po technologii żywienia, dietetyczka, ogrodnik z zamiłowania i pasjonat kawy. Każda z tych osób wnosi dużo do zespołu i swoją pasją dzieli się z innymi. – dodaje Ślipko.


Praca w sklepie ekologicznym wymaga przecież tego, by pracownik znał się na produktach w sklepie, w którym pracuje i wiedział, czym różnią się od tego, co można znaleźć w innych punktach.


W Carrefour BIO rozwiązuje się ten problem poprzez cykle szkoleń wstępnych oraz ciągłe wsparcie pracowników już w trakcie pracy. Nasi pracownicy przed otwarciem pierwszego sklepu Carrefour BIO przy ulicy Marszałkowskiej w Warszawie przeszli szkolenie z całego konceptu sklepu BIO. Dowiedzieli się, dlaczego go otwieramy, jaka jest misja sklepu oraz to, że wszystkie nasze działania są spójną strategią firmy Carrefour, której zależy na tym, by żywność ekologiczna była dostępna szeroko i w przystępnej cenie – wyjaśnia Michał Ślipko.


Nowych pracowników szkolimy z podstawowej wiedzy zarówno poprzez wewnętrzny system szkoleń online jak i na żywo, w sklepie. To zespół jest odpowiedzialny za wdrożenie nowych kolegów i koleżanek do bieżącej pracy – dodaje ekspert.

Czy specjalizacja w sprzedaży ekożywności daje większe możliwości zatrudnienia? Na pewno liczba sklepów oferujących produkty wegetariańskie, bio czy wegańskie będzie rosła.

 

-------

* W 2017 roku wegetarianie stanowili 3% społeczeństwa (bad. Homo Homini), w 2010 -1 % (bad. CBOS),

** Raport „Żywność ekologiczna w Polsce 2018” IMAS INTERNATIONAL

 

Więcej artykułów "Sieci handlowe"

Polecane oferty

  • Doradca Klienta / Sprzedawca

    AGATA Spółka Akcyjna   Jelenia Góra    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    11 godz.
    Do głównych zadań na tym stanowisku będzie należało: Zapewnienie najwyższego poziomu standardu obsługi Klienta; Realizacja sprzedaży; Utrzymywanie standardu ekspozycji; Przyjmowanie i koordynowanie procesu indywidualnych zamówień mebli oraz terminów ich realizacji.
  • Doradca / Doradczyni klienta

    Leroy Merlin Polska Sp. z o.o.   Piaseczno    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat   4 700 - 6 400 zł brutto/mies.
    12 godz.
    Jakie zadania na Ciebie czekają? sprzedaż produktów i usług w swoim sektorze, biorąc pod uwagę indywidualne potrzeby klientów; realizacja i monitorowanie procesów zamówień klientów; dbanie o dostępność i ekspozycję towarów zgodnie ze standardami naszej firmy.
  • Doradca / Doradczyni klienta

    Leroy Merlin Polska Sp. z o.o.   Warszawa, Ostrobramska    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat   4 700 - 6 400 zł brutto/mies.
    12 godz.
    Jakie zadania na Ciebie czekają? sprzedaż produktów i usług w swoim sektorze, biorąc pod uwagę indywidualne potrzeby klientów; realizacja i monitorowanie procesów zamówień klientów; dbanie o dostępność i ekspozycję towarów zgodnie ze standardami naszej firmy.
  • Doradca Klienta / Sprzedawca Vistula

    VRG S.A.   Kraków, M1    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    12 godz.
    Do Twoich zadań należeć będzie: obsługa Klienta, aktywna sprzedaż naszych produktów, dbanie o ekspozycję towaru, budowanie pozytywnego wizerunku marki.
  • Doradca Klienta / Sprzedawca Vistula

    VRG S.A.   Warszawa, Mokotów, Westfield Mokotów    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    12 godz.
    Do Twoich zadań należeć będzie: obsługa Klienta, aktywna sprzedaż naszych produktów, dbanie o ekspozycję towaru, budowanie pozytywnego wizerunku marki.
  • Kasjer

    AGATA Spółka Akcyjna   Gliwice    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    12 godz.
    Do głównych zadań na tym stanowisku będzie należało: Zapewnienie wysokiego poziomu standardu obsługi Klienta; Obsługa Klienta w dziale kas zgodnie z obowiązującymi w firmie procedurami kasowymi.

Najnowsze artykuły

Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www

Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www

Jeśli prowadzisz blog lub jesteś wydawcą portalu, wtyczka na stronie buduje pozytywny wizerunek Twojej marki. Pomyśl, że dzięki Tobie ktoś może znaleźć pracę, a jakaś firma pracownika. Może zapamiętać, że udało się to właśnie dzięki Tobie! To świetny zabieg PR-owy – komentuje ekspertka WordPress Ola Gościniak. Z dumą przedstawiamy nowy widget Praca.pl do wykorzystania na Twojej stronie www!

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

– Choć stanowiska „różowych kołnierzyków” przy rosnącej automatyzacji, robotyzacji i AI dają nam największą pewność zatrudnienia, to skutki lockdownów, recesji i inflacji powodują, że jednocześnie „różowe kołnierzyki” czują się niepewnie na rynku pracy – zauważa socjolożka Anna D. Nowicka. Wyjaśniamy, które stanowiska zaliczamy do tzw. pink collars i jakie są perspektywy dla tych zawodów.

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Wiele wskazuje na to, że kwestia skrócenia czasu pracy w Polsce to już nie pytanie, czy to zrobić, ale kiedy zmiany zostaną wprowadzone do Kodeku pracy. Najnowsze badanie firmy ClickMeeting pokazuje, że 68% z nas uważa, że lepiej byłoby skrócić tydzień pracy do 4 dni niż pracować od poniedziałku do piątku po 6,4 godz. dziennie. Jak w praktyce mógłby wyglądać 4-dniowy system czasu pracy?

CIMA, CFA, ACCA, CIA – czy to się opłaca?

CIMA, CFA, ACCA, CIA – czy to się opłaca?

Zdobycie prestiżowego, międzynarodowego certyfikatu potwierdzającego kompetencje w finansach i rachunkowości okupione jest nie tylko kilkuletnią nauką, ale i wysokimi kosztami. Czy pieniądze zainwestowane w uzyskanie CIMA, ACCA i innych certyfikatów szybko się zwrócą? Wyjaśniamy, jakie dyplomy posiadają dyrektorzy i kontrolerzy finansowi oraz ile zarabia się z certyfikatem międzynarodowym.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

W 2024 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące ESG, które objęły duże firmy spełniające określone warunki. Od 2025 r. grono podmiotów zobowiązanych do tworzenia raportów ESG ma się powiększyć o kolejną grupę. Tymczasem badania pokazują, że 2/3 Polaków nie wie, co oznacza skrót ESG, nie mówiąc o wdrażaniu jego zasad do biznesu. Wyjaśniamy, na czym polega raportowanie ESG oraz kogo dotyczy.