Praca.pl Poradniki Rozmowa kwalifikacyjna
Model STAR, czyli jak uzasadnić kompetencje miękkie na rozmowie o pracę?

Model STAR, czyli jak uzasadnić kompetencje miękkie na rozmowie o pracę?

 
Model STAR, czyli jak uzasadnić kompetencje miękkie na rozmowie o pracę?

Kompetencje miękkie, w przeciwieństwie do kwalifikacji twardych, które można udowodnić, przedstawiając np. dyplom uczelni albo odpowiedni certyfikat, są o wiele trudniejsze do uzasadnienia. W jaki sposób uwiarygodnić to, co zapisaliśmy w CV? Jak pokazać, że jesteśmy komunikatywni, odpowiedzialni, entuzjastycznie podchodzimy do pracy? Oto prosty sposób na nakreślenie naszych umiejętnościah miękkich w CV i na rozmowie kwalifikacyjnej – metoda S.T.A.R.

 

 Metoda STAR w rekrutacji może pomóc Ci przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej i szybciej podjąć wymarzoną pracę. Przeczytaj, jak ją zastosować i co ma wspólnego z wywiadem behawioralnym oraz zadawaniem pytań.

 

Spis treści

Model STAR – co to?

 

Spotkanie rekrutacyjne budzi w nas zwykle duże emocje. To w końcu ostatni etap przed zdobyciem pracy. W rozmowie z rekruterem nie ma przypadku. Ważne jest to, jak się prezentujemy, co i w jaki sposób mówimy. Warto więc solidnie przygotować się do rozmowy o pracę, a przesądy odłożyć do szuflady. W mówieniu o umiejętnościach miękkich bardzo przyda się prosta metoda STAR. Łatwo ją zapamiętać. Star po angielsku to gwiazda, ale w tym wypadku również STAR to akronim, a każda z jego liter odnosi się do czterech prostych kroków, pokazujących, jak zostać prawdziwą gwiazdą rozmowy kwalifikacyjnej i zrobić wrażenie na rekruterze, a w wielu innych sytuacjach zawodowych, także na przełożonym czy managerze projektu. 

 

STAR – co oznacza ten skrót?

 

Wyrażenie STAR (ang. gwiazda) rozwija się następująco:

 

  • S – jak situation (sytuacja),

  • T – jak task (zadanie),

  • A – jak action (akcja, działanie),

  • R – jak result (rezultat).

 

Metoda STAR – zastosowanie

 

Powyższe cztery elementy służą konstruowaniu odpowiedzi na pytania behawioralne o nasze cechy. Model STAR przydaje się, szczególnie gdy opowiadamy o umiejętnościach miękkich. Jak to wygląda w praktyce? 

 

Najpierw krótko nakreślamy kontekst. Opisz sytuację, w której wykazałeś się np. inicjatywą, odpowiedzialnością czy inną cechą. Kolejno przedstawiamy naszą rolę w tej sytuacji – jakie zadanie mieliśmy w związku z nią wykonać . Teraz przyszła pora na działanie. Co zrobiliśmy, aby osiągnąć cel i rozwiązać problem? Jak poradziliśmy sobie z trudnym zagadnieniem? Wypowiedź kończy opisanie rezultatu naszego działania.

 

Model STAR – przykładowe pytania i odpowiedzi

 

Kandydat do pracy, który na rozmowie kwalifikacyjnej stosuje model STAR, ma szansę w kilku zdaniach zaprezentować bardzo ważne z punktu widzenia rekrutera umiejętności. Nie ma tu miejsca na dygresje, zbaczanie z tematu, najważniejszy jest konkret. Warto poznać tę metodę, bo niekiedy sami rekruterzy proszą o opowiedzenie o sposobie rozwiązania trudnego problemu czy poradzenia sobie w stresującej sytuacji z wykorzystaniem modelu STAR.

 

W ramach przygotowań do rozmowy zajrzyjmy więc do CV i przemyślmy, jak z wykorzystaniem gwiazdy możemy przedstawić nasze kompetencje w konkretnych sytuacjach. Aby było łatwiej, przeanalizujmy przykład. 

 

Rekruter prosi o opowiedzenie o sytuacji, w której musieliśmy poradzić sobie z trudnym klientem. Mamy tu szansę udowodnić nasze umiejętności miękkie i cechy (np. komunikatywność, otwartość, zdolności negocjacyjne czy wysoką kulturę osobistą).

 

  • S jak sytuacja

Jeden z klientów naszego sklepu przyszedł z reklamacją dotyczącą bardzo dużego zarysowania jednego z butów z pary, którą kupił miesiąc temu. Jego ton od wejścia był podniesiony, a wypowiedź bardzo roszczeniowa.

 

  • T jak zadanie

Stanąłem przed zadaniem obsługi tego klienta.

 

  • A jak akcja

Zacząłem od wysłuchania jego argumentów. Były one jednak, łagodnie mówiąc, niemerytoryczne. Klient zarzucał nam niekompetencję, wykrzykiwał, że sprzedajemy podróbki obuwia. Mimo napiętej atmosfery zachowałem spokój. Poinformowałem klienta, że uszkodzenia mechaniczne tego typu nie są winą producenta i nie podlegają gwarancji, a także że sprzedajemy towar pełnowartościowy. Poprosiłem o spokój, abyśmy mogli porozmawiać. Poinformowałem klienta o jego prawach konsumenckich i polityce naszego sklepu. Wykazałem zainteresowanie jego sytuacją i chęć pomocy.

 

  • R jak rezultat

Moje opanowanie przyniosło oczekiwany skutek. Pan przestał krzyczeć i wysłuchał moich argumentów. Wg mnie spokój i asertywność są niezbędne w kontaktach z trudnymi klientami.

 

Metoda STAR – zalety

 

Jak widać na powyższym przykładzie, dzięki modelowi STAR odpowiedź jest wyczerpująca, pokazuje, że faktycznie mamy określone cechy, świadomie je wykorzystujemy w pracy.

 

Model STAR ma wiele zalet. Należą do nich:

 

  • konkretność i szczegółowość – opisujemy konkretne sytuacje, co pozwala na uzyskanie bardziej szczegółowych i wiarygodnych informacji o naszych kompetencjach;

  • obiektywizm – przedstawiając konkretną sytuację, unikamy subiektywnych opinii;

  • wykazanie związku między sytuacją, zachowaniem i wynikiem – dzięki opisaniu danej sytuacji możemy dokładnie pokazać, w jaki sposób nasze zachowanie wpłynęło na osiągnięcie pozytywnego wyniku;

  • pomoc w identyfikacji mocnych i słabych stron – dzięki metodzie mamy szansę od razu zaprezentować swoje mocne strony oraz wskazać obszary, w których chcemy się dalej rozwijać.

Więcej artykułów "Rozmowa kwalifikacyjna"
Praca Over Group

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Zdarza się, że szef wywiera na pracowników presję, by w czasie pracy stale mieli przyklejony do twarzy uśmiech. – Niektórzy wręcz zakazują używania wyrazu „problem” i każą zastąpić je „wyzwaniem” – wskazuje socjolog Anna D. Nowicka. Czy pozytywne nastawienie może być destrukcyjne? Kiedy zaczynamy oszukiwać samych siebie? Oto co trzeba wiedzieć o toksycznej pozytywności i jej konsekwencjach.

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!

Chroniczne zmęczenie – objawy, jak sobie radzić?

Chroniczne zmęczenie – objawy, jak sobie radzić?

Kilkudniowy urlop nie pozwolił Ci wypocząć? Nie pamiętasz, kiedy ostatnio czułeś się wyspany i nawet proste czynności wysysają z Ciebie całą energię? To może nie być zwykłe zmęczenie, ale poważniejsza dolegliwość. Wyjaśniamy, jakie są symptomy syndromu chronicznego zmęczenia, kiedy warto zwrócić się do specjalisty oraz co może pomóc złagodzić objawy CFS.

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.