Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
ZMOT – co oznacza ten skrót? Jak wykorzystać go w marketingu firmy?

ZMOT – co oznacza ten skrót? Jak wykorzystać go w marketingu firmy?

 
ZMOT – co oznacza ten skrót? Jak wykorzystać go w marketingu firmy?

Kiedy podejmujemy decyzję o tym, że chcemy dokonać zakupu konkretnego produktu? Co wpływa na nasze zachowanie? Marketingowcy od lat starają się odpowiedzieć na to pytanie i wskazali tzw. momenty zakupowe. Tradycyjnie wyróżnia się trzy, jednak w dobie internetu dołączył do nich jeszcze jeden – tzw. ZMOT. Co on oznacza i jak sieć zmienia nasze konsumenckie przyzwyczajenia?

 

Spis treści

ZMOT – co to?

 

Jak wspomniano na wstępie, klasycznie wyróżnia się trzy kluczowe momenty dla podejmowania decyzji zakupowej:

 

  • bodziec – czyli moment inicjujący, może nim być np. reklama. Konsumenci są zachęcani i reagują, np. w odpowiedzi na bodziec zaczynają pragnąć posiadać jakąś rzecz;

  • pierwszy moment prawdy (ang. first moment of truth) – jest wtedy, gdy konsument podejmuje konkretne działanie, udaje się do sklepu w poszukiwaniu wybranego, interesującego go przedmiotu;

  • drugi moment prawdy (ang. second moment of truth) – jest wtedy, gdy konsument doświadcza przedmiotu i reaguje na niego. Reakcją może być np. podjęcie decyzji zakupowej, udanie się do kasy i nabycie rzeczy bądź też rezygnacja z zakupu.

 

Taki podział przestał być wystarczający w przypadku marketingu internetowego i zakupów online. W efekcie wyróżniono zatem ZMOT, czyli zerowy moment prawdy (ang. zero moment of truth). Moment zerowy to tzw. research na temat produktu. Większość z nas przed kupieniem czegokolwiek, przegląda różne strony, sprawdza ceny w kolejnych sklepach bądź za pomocą porównywarki cenowej, poluje na strony ze zniżkami, czyta opinie. Research, czyli po prostu badanie dostępnych opcji stało się stałym elementem zakupów online. Co więcej, nawet w przypadku, gdy planujemy kupno rzeczy w sklepie stacjonarnym, wizytę w nim często także poprzedzamy przejrzeniem oferty w internecie.

 

ZMOT – historia

 

ZMOT ma zastosowanie w marketingu już od ponad trzech. Termin ukuł w 2011 r. pracownik Google, a obecnie także wykładowca akademicki z dziedziny marketingu na uniwersytecie Kellogg – Jim Lecinski. Lecinski jest także autorem publikacji Winning the Zero Moment of Truth.

 

ZMOT – zastosowanie

 

Dlaczego ZMOT jest tak ważny, a przez niektórych nazywany wręcz najważniejszym momentem w procesie zakupowym? To właśnie w zerowym momencie prawdy wyrabiamy sobie opinię na temat marki i produktu, a także oferty konkretnego sklepu. W zależności od informacji znalezionych w sieci oceniamy markę/produkt pozytywnie lub negatywnie. Ta wstępna analiza często znacząco wpływa na naszą decyzję w sklepie. Przykładowo, jeśli wstępny research konsumenta pokazał, że dany produkt można nabyć w sklepach internetowych po niskiej cenie, a w sklepie stacjonarnym, który odwiedzi, cena tego samego produktu będzie znacząco wyższa – konsument prawdopodobnie nie dokona zakupu.

 

ZMOT – praktyczne rady dla Twojej firmy

 

Zrozumienie zachowania konsumentów jest pierwszym krokiem w budowaniu skutecznej reklamy w sieci. Dlatego firma sprzedażowa / usługowa nie może pomijać ZMOT w planowaniu strategii marketingu internetowego. Powinna przede wszystkim zadbać o to, by jej oferty – w postaci banerów, reklam, artykułów sponsorowanych itp. – znalazły się w miejscach odwiedzanych przez potencjalnych klientów. Z pomocą w określeniu, skąd trafiają na stronę konsumenci, jak szybko ją opuszczają, jaka jest responsywność strony czy tzw. współczynnik odrzuceń – przychodzą narzędzia analityczne, np. Google Analytics.

 

Kluczowe jest także, by sklep internetowy / strona firmowa pojawiała się na szczycie wyników wyszukiwania, po wpisaniu przez użytkownika fraz kluczowych w wyszukiwarce. W czasie samodzielnego researchu, czyli ZMOT, klient raczej nie będzie cofał się do kolejnych stron Google, najprawdopodobniej przejrzy ofertę kilku pierwszych sklepów. Dlatego tak ważne są kompleksowo prowadzone działania SEO, poprawiające widoczność danej witryny w internecie.

 

Dla ZMOT ogromne znaczenie mają także wspomniane wyżej porównywarki internetowe. Firma sprzedażowa powinna zadbać o to, by się w nich pojawiać. Wiąże się z tym także pilnowanie rankingów swoich produktów w internecie, proszenie klientów o opinie itp.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Elektronik

    Eaton Automotive Systems Sp. z o.o.   Bielsko-Biała, ul. Rudawka 83   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zakres obowiązków – Jeśli: Chcesz wykonywać przeglądy maszyn. Palisz się, aby diagnozować i naprawiać maszyny. Pragniesz wdrażać usprawnienia i modyfikacje. Rwiesz się by podnieść swoje kwalifikacje. Lubisz pogrzebać w urządzeniach elektronicznych. Masz chrapkę by obsługiwać...
  • Fizjoterapeuta / Fizjoterapeutka

    LUX MED Sp. z o.o.   Szczecin    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat
    1 godz.
    Twoją rolą będzie: wykonywanie zabiegów z zakresu fizykoterapii i kinezyterapii; instruktaż ćwiczeń rehabilitacyjnych; prowadzenie terapii indywidualnej z Pacjentem; informowanie Pacjentów o postępach w procesie rehabilitacji; współpraca z lekarzami kierującymi Pacjentów do zespołu...
  • Pracownik Hali (Dział Ryby)

    Selgros Cash&Carry   Warszawa, Wawer    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Do Twoich zadań będą należeć m.in.: transport i wykładanie towaru oraz dbanie o jego właściwą ekspozycję, ważenie i pakowanie towaru, kontrola świeżości i dat przydatności do spożycia, wymiana lodu na ekspozycji, profesjonalna obsługa klienta – aktywna sprzedaż.
  • Zastępca Kierownika Działu Spożywczego

    Selgros Cash&Carry   Warszawa, Wawer    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Do Twoich zadań będą należeć m.in.: wspieranie zadań kierownika działu, nadzór nad pracą działu, prowadzenie kontroli i analizy osiąganych wyników, stała kontrola stanów magazynowych, zapewnienie właściwej organizacji pracy, w tym planowanie harmonogramów.
  • Pracownik Działu Obsługi Klienta (informacja – reklamacje)

    Selgros Cash&Carry   Bytom    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Do Twoich zadań będą należeć m.in.: prowadzenie bazy danych – rejestracja nowych Klientów, aktualizacja danych, profesjonalna obsługa Klienta, obsługa programu lojalnościowego oraz reklamacji.
  • T-Mobile Polska S.A.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat   4 800 - 8 000 zł brutto/mies.
    1 godz.
    Zadania, które na Ciebie czekają: Sprzedaż pełnej gamy produktów i usług świadczonych przez T-Mobile; Realizacja indywidualnych celów sprzedażowych, jakościowych i ilościowych; Odpowiedzialność za utrzymanie i rozwijanie bazy klientów; Pielęgnowanie posprzedażowych relacji z...

Najnowsze artykuły

Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www

Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www

Jeśli prowadzisz blog lub jesteś wydawcą portalu, wtyczka na stronie buduje pozytywny wizerunek Twojej marki. Pomyśl, że dzięki Tobie ktoś może znaleźć pracę, a jakaś firma pracownika. Może zapamiętać, że udało się to właśnie dzięki Tobie! To świetny zabieg PR-owy – komentuje ekspertka WordPress Ola Gościniak. Z dumą przedstawiamy nowy widget Praca.pl do wykorzystania na Twojej stronie www!

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

– Choć stanowiska „różowych kołnierzyków” przy rosnącej automatyzacji, robotyzacji i AI dają nam największą pewność zatrudnienia, to skutki lockdownów, recesji i inflacji powodują, że jednocześnie „różowe kołnierzyki” czują się niepewnie na rynku pracy – zauważa socjolożka Anna D. Nowicka. Wyjaśniamy, które stanowiska zaliczamy do tzw. pink collars i jakie są perspektywy dla tych zawodów.

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Wiele wskazuje na to, że kwestia skrócenia czasu pracy w Polsce to już nie pytanie, czy to zrobić, ale kiedy zmiany zostaną wprowadzone do Kodeku pracy. Najnowsze badanie firmy ClickMeeting pokazuje, że 68% z nas uważa, że lepiej byłoby skrócić tydzień pracy do 4 dni niż pracować od poniedziałku do piątku po 6,4 godz. dziennie. Jak w praktyce mógłby wyglądać 4-dniowy system czasu pracy?

CIMA, CFA, ACCA, CIA – czy to się opłaca?

CIMA, CFA, ACCA, CIA – czy to się opłaca?

Zdobycie prestiżowego, międzynarodowego certyfikatu potwierdzającego kompetencje w finansach i rachunkowości okupione jest nie tylko kilkuletnią nauką, ale i wysokimi kosztami. Czy pieniądze zainwestowane w uzyskanie CIMA, ACCA i innych certyfikatów szybko się zwrócą? Wyjaśniamy, jakie dyplomy posiadają dyrektorzy i kontrolerzy finansowi oraz ile zarabia się z certyfikatem międzynarodowym.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Jak napisać pierwsze CV? Jakie formalności towarzyszą pierwszej pracy? Na co zwrócić uwagę?

Jak napisać pierwsze CV? Jakie formalności towarzyszą pierwszej pracy? Na co zwrócić uwagę?

CV zwykle odgrywa najważniejszą rolę na pierwszym etapie rekrutacji. Warto przygotować je solidnie, by zyskać szansę na dobrą pracę. Jak to zrobić, kiedy nie mamy jeszcze żadnego doświadczenia? Wiele osób na progu życia zawodowego ma wątpliwości związane z prawidłowym kształtem tego dokumentu, dlatego przygotowaliśmy dla Was krótki przewodnik po pierwszym CV bez doświadczenia.