Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Microcopy – czym są? Jak je tworzyć?

Microcopy – czym są? Jak je tworzyć?

 
Microcopy – czym są? Jak je tworzyć?

Na każdej stronie internetowej znajdują się różnego rodzaju treści – obszerne wyjaśnienia, slogany wzywające do akcji, krótkie komunikaty informacyjne itp. Część z nich to tzw. microcopy. Jak je tworzyć, do czego służą i dlaczego mają tak duże znaczenie? Jeśli jesteś początkującym copywriterem, czytaj dalej i sprawdź, jakie są podstawowe zasady tworzenia mikrocopy i jakie ma znaczenie z punktu widzenia tzw. contentu SEO i UX writingu.

 

Spis treści

CZY JEST MICROCOPY?

 

Pojęcie microcopy jest ściśle związane z takimi zaganieniami jak copywriting i UX writing, czyli przygotowywaniem zwięzłych treści (tzw. contentu) atrakcyjnych dla użytkowników sieci i projektowaniem stron internetowych lub aplikacji.

A zatem czym jest microcopy i kiedy warto je stosować? To każdy krótki tekst (kilka słów, zdanie bądź dwa) na stronie internetowej. Pełni różnego rodzaju funkcje. Może poinformować użytkownika o zachowaniu witryny, produkcie, wzywać go do akcji (tekst CTA), instruować na jakiś temat, np. dotyczący subskrypcji newslettera czy formularza kontaktowego, przekazywać najważniejsze informacj.

 

UX writing i microcopy

 

Warto bliżej pochulić się nad pocięciem UX witing i jego związku z tworzeniem skutecznego microcopy. Jak user ecperience wpływa na content i przekłada się na jakość korzystania ze strony Twojego sklepu internetowego? Poznaj dobre praktyki UX. Poznaj dobre praktyki UX i sposoby pisania tekstów dostosowanych do potrzeb Twoich klientów.

 

Microcopy i UX writing to dwa pojęcia związane z projektowaniem interfejsów użytkownika. Chociaż są to różne koncepcje, łączy je wspólny cel, czyli lepsze doświadczenia użytkownika. Jak wyżej wspomniano, microcopy to krótkie teksty, które pojawiają się na stronach internetowych, w aplikacjach mobilnych i w innych interfejsach użytkownika. Ich celem jest przekazanie użytkownikom ważnych informacji, takich jak komunikaty o błędach, podpowiedzi czy wyjaśnienia funkcjonalności. Microcopy ma za zadanie ułatwić użytkownikom korzystanie z interfejsu oraz zminimalizować ryzyko popełnienia błędów.

 

UX writing to natomiast proces tworzenia tekstów, które mają wpływ na doświadczenie internauty. Obejmuje to nie tylko microcopy, ale również treści na stronach internetowych, w aplikacjach mobilnych i w innych miejscach. UX writing to projektowanie treści jasnych, zrozumiałych, poprawnych językowo, spójnych, a więc takich, które przyczyniają się do pozytywnego doświadczenia użytkownika.

 

W praktyce zastosowanie microcopy i UX writingu jest symultaniczne. Dobre microcopy wymaga jasnego i zrozumiałego języka, co jest wynikiem dobrego UX writingu. Z drugiej strony, skuteczny UX writing często wykorzystuje krótkie i zwięzłe teksty, takie jak microcopy, aby przekazać użytkownikom niezbędne informacje w sposób łatwy do zrozumienia.

 

SKUTECZNE MICROCOPY – ZASTOSOWANIE

 

Z uwagi na zastosowanie, microcopy dzieli się zwykle na funkcyjne i informacyjne. Przykładami funkcyjnych tekstów na stronie internetowej są wszystkie treści (słowa, równoważniki zdań, krótkie zdania) zamieszczane na przyciskach.

 

Microcopy informacyjne, jak sama nazwa wskazuje, powiadamia użytkownika o zachowaniu strony, kolejnych czynnościach, jakie może on podjąć, procesie rejestracji, dokonywania zakupu i płatności itp. 

 

Oczywiście możliwe jest łączenie obu funkcji w tekście. Wówczas microcopy będzie zarówno informować o czymś odwiedzającego stronę, jak i wezwać go do akcji.

 

MICROCOPY – PRZYKŁADY

 

Przykładami microcopy funkcyjnego są, jak wyżej wspomniano, krótkie napisy na przyciskach, w które klika użytkownik:

 

  • Koszyk,

  • Logowanie,

  • Rejestracja,

  • Czytaj dalej,

  • Dowiedz się więcej,

  • Odzyskaj hasło.

  • FAQ.

 

Oto kilka przykładów microcopy informacyjnego:

 

  • Nazwa użytkownika nie istnieje.

  • Żeby odzyskać hasło, podaj adres e-mail i postępuj zgodnie z otrzymaną instrukcją.

  • Produkty będą przechowywane w koszyku przez 24 godziny.

 

Microcopy mieszane to na przykład:

 

  • Hasło w złym formacie. Dowiedz się więcej o wymaganiach dotyczących hasła.

  • Skrzynka przepełniona. Usuń niepotrzebne wiadomości.

 

MICROCOPY – ZASADY TWORZENIA

 

Copywriter powinien pamiętać o podstawowych zasadach tworzenia microcopy. Tego typu teksty powinny być przede wszystkim zrozumiałe dla użytkownika, czyli jednoznaczne, pozbawione technicznego żargonu. Muszą być więc napisane prostym językiem, ale także takim, który pasuje do całości strony oraz jest zgodny z ogólnym sposobem komunikacji marki z klientami. To krótkie instrukcje wzywające do określonych działań, konkretne komunikaty nie pozostawiające pola do interpretacji. Innymi słowy, napisane treści, owe proste komunikaty muszą być jasne, jednoznaczne oraz dopasowane do charakteru całej witryny. Trzymanie się tych zasad wpłynie na lepsze doświadczenie konsumenta, który łatwiej znajdzie na stronie to, czego potrzebuje.

 

Przykładowo, zdarzają się zarówno microcopy żartobliwe, pisane potocznie, jak i formalne. Tego typu treści powinny też zawierać sformułowania należące do języka korzyści, docierać do użytkownika należącego do konkretnej grupy docelowej. Potencjalni klienci muszą poczuć się zachęceni do kliknięcia, skorzystania z oferty, pozostania na stronie itp.

 

MICROCOPY – ZALETY

 

Dzięki microcopy content writer albo UX writer może zadbać o funkcjonalność strony internetowej i pomóc jej pozycjonowaniu w wyszukiwarce. Dobrze napisana krótka informacja zwiększa użyteczność i poziom konwersji, poprawia doświadczenie internauty na stronie. Dostaje on trafne wskazówki, może szybko poruszać się po witrynie. To często przekłada się na wyższą konwersję strony internetowej. W końcu wszyscy chętniej logujemy się w łatwych w obsłudze portalach, rezygnujemy z zakupów w sklepach internetowych, w których proces dokonywania zamówienia jest skomplikowany.

 

Pamiętaj, że umiejętności tworzenia dobrych tekstów, przygotowywania odpowiednich komunikatów dla danej witryny, zarówno dużych platform, jak i niewielkich serwisów, można się nauczyć. Nie wiesz, od czego zacząć? Na początek przejrzyj copy stron o podobnym profilu do Twojej. Nie kopij treści konkurencji, pamiętaj o tym, że dobry microcopywriting polega na tworzeniu unikatowych treści, dostosowanych specyficznych potrzeb Twojej marki. Tylko wtedy  będzie wspierać wizerunek firmy i pomagać budować jej renomę. 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Pracowniczka / Pracownik w domach opieki

    Socco Stuttgart GmbH   Niemcy, całe Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę   14 221 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska podstawowa pielęgnacja pacjentów; podawanie posiłków; kontrola stanu zdrowotnego pacjenta (pomiar ciśnienia, wagi, cukru)
  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online
    1 godz.
    Miejsce pracy: Reguły i budowy na terenie Polski. Twój zakres obowiązków: nadzór nad robotami budowlano - wykończeniowymi, nadzór, koordynacja i organizacja prac podwykonawców, oraz sił własnych, udział w procesach koordynacyjnych prac projektowych i prefabrykacji budynków modułowych w...
  • Inżynier / Kierownik Robót - branża elektryczna

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna
    specjalista (mid) / kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zakres obowiązków: czynny udział w procesie przygotowania oraz realizacji budowy: wykonywanie zestawień materiałowych i kosztorysów, nadzorowanie pracowników, koordynacja branżowa, tworzenie dokumentacji warsztatowej, wykonywanie dokumentacji powykonawczej, zamawianie materiałów produkcyjnych.
  • Lakiernik samochodowy

    Thomalla Stahlmontage   Niemcy, Dolna Saksonia   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   11 000 - 13 500 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    przygotowanie nadwozi ciągników siodłowych oraz innych samochodów do prowadzenia prac lakierniczych (oczyszczanie, szpachlowanie, matowienie itd.) przygotowanie materiałów lakierniczych; lakierowanie natryskowe nadwozi samochodowych, zgodnie z wymaganiami i technologią producentów...
  • Koordynator Serwisu

    Drial Wynajem Sp.z o.o.   Gdańsk, ul. Szczęśliwa 50    praca mobilna
    specjalista (mid) / kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat   8 000 - 10 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zakres obowiązków: nadzór nad parkiem maszyn mobilnych, planowanie napraw i przeglądów okresowych, szybkie i sprawne usuwanie awarii, planowanie pracy zespołu podległych mechaników, zamówienia części i podzespołów do maszyn, współpraca i nadzór nad serwisami zewnętrznymi,...
  • Magazynier

    EcoWipes   Nowy Dwór Mazowiecki    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Jeśli mieszkasz poza Nowym Dworem – dofinansujemy Twoje dojazdy do pracy! W przypadku tego stanowiska poszukujemy osób posiadających uprawnienia UDT na wózki widłowe. Zakres obowiązków obejmował będzie: obsługa magazynu wysokiego składowania z wykorzystaniem wózków widłowych; praca...

Najnowsze artykuły

Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www

Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www

Jeśli prowadzisz blog lub jesteś wydawcą portalu, wtyczka na stronie buduje pozytywny wizerunek Twojej marki. Pomyśl, że dzięki Tobie ktoś może znaleźć pracę, a jakaś firma pracownika. Może zapamiętać, że udało się to właśnie dzięki Tobie! To świetny zabieg PR-owy – komentuje ekspertka WordPress Ola Gościniak. Z dumą przedstawiamy nowy widget Praca.pl do wykorzystania na Twojej stronie www!

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

– Choć stanowiska „różowych kołnierzyków” przy rosnącej automatyzacji, robotyzacji i AI dają nam największą pewność zatrudnienia, to skutki lockdownów, recesji i inflacji powodują, że jednocześnie „różowe kołnierzyki” czują się niepewnie na rynku pracy – zauważa socjolożka Anna D. Nowicka. Wyjaśniamy, które stanowiska zaliczamy do tzw. pink collars i jakie są perspektywy dla tych zawodów.

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Wiele wskazuje na to, że kwestia skrócenia czasu pracy w Polsce to już nie pytanie, czy to zrobić, ale kiedy zmiany zostaną wprowadzone do Kodeku pracy. Najnowsze badanie firmy ClickMeeting pokazuje, że 68% z nas uważa, że lepiej byłoby skrócić tydzień pracy do 4 dni niż pracować od poniedziałku do piątku po 6,4 godz. dziennie. Jak w praktyce mógłby wyglądać 4-dniowy system czasu pracy?

CIMA, CFA, ACCA, CIA – czy to się opłaca?

CIMA, CFA, ACCA, CIA – czy to się opłaca?

Zdobycie prestiżowego, międzynarodowego certyfikatu potwierdzającego kompetencje w finansach i rachunkowości okupione jest nie tylko kilkuletnią nauką, ale i wysokimi kosztami. Czy pieniądze zainwestowane w uzyskanie CIMA, ACCA i innych certyfikatów szybko się zwrócą? Wyjaśniamy, jakie dyplomy posiadają dyrektorzy i kontrolerzy finansowi oraz ile zarabia się z certyfikatem międzynarodowym.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Jak napisać pierwsze CV? Jakie formalności towarzyszą pierwszej pracy? Na co zwrócić uwagę?

Jak napisać pierwsze CV? Jakie formalności towarzyszą pierwszej pracy? Na co zwrócić uwagę?

CV zwykle odgrywa najważniejszą rolę na pierwszym etapie rekrutacji. Warto przygotować je solidnie, by zyskać szansę na dobrą pracę. Jak to zrobić, kiedy nie mamy jeszcze żadnego doświadczenia? Wiele osób na progu życia zawodowego ma wątpliwości związane z prawidłowym kształtem tego dokumentu, dlatego przygotowaliśmy dla Was krótki przewodnik po pierwszym CV bez doświadczenia.