Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Horyzontalne zarządzanie zespołem – na czym polega?

Horyzontalne zarządzanie zespołem – na czym polega?

 
Horyzontalne zarządzanie zespołem – na czym polega?

W tradycyjnie zorganizowanych przedsiębiorstwach kadra zarządzająca oraz pracownicy tworzą hierarchię, w której ci pierwsi podejmują decyzje, a ci ostatni wykonują polecenia. Taki model zarządzania firmą i jej działami traci na popularności – coraz więcej nowoczesnych przedsiębiorstw dostrzega korzyści płynące z horyzontalnego zarządzania zespołem. Na czym ono polega i jak wpływa na procesy decyzyjne w firmie?

 

Spis treści

Horyzontalne zarządzanie zespołem – co to?

 

Chyba każdy prezes firmy marzy o tym, by jego przedsiębiorstwo działało jak szwajcarski zegarek. Zegarmistrz wprawia mechanizm w ruch, a potem „magia dzieje się sama”, wszystkie mechanizmy doskonale ze sobą współgrają. Taki efekt jest możliwy do osiągnięcia na różne sposoby, wiele wskazuje jednak na to, że metodą szczególnie ku temu predysponowaną jest horyzontalne zarządzanie firmą.

 

W zarządzaniu horyzontalnym podstawą organizacji przedsiębiorstwa jest współpraca. Co prawda zatrudnieni należą do różnych departamentów, ale te nie są traktowane jako całkowicie niezależne komórki. Takie podejście znajduje odzwierciedlenie chociażby w ocenie osiągnięć zespołów. Nie mierzy się efektywności pracy departamentu, ale ocenia się raczej stopień osiągnięcia celu, w który zaangażowane były różne działy. 

 

Przykładowo – na sukces firmy produkującej okulary przeciwsłoneczne, polegający za wypromowaniu nowego modelu marki, składają się skoordynowane działania zespołu produkcyjnego, zespołu z pionu handlowego, zespołu podlegającego pod dział rozwoju produktu i marketingu itp.

 

Horyzontalne zarządzanie zespołem – cel

 

Drugim filarem zarządzania horyzontalnego w firmie, a zarazem jego celem, jest zaangażowanie pracowników, które przekłada się na:

 

  • większe zrozumienie własnego wkładu w projekt zespołu,

  • lepszą współpracę między członkami grupy,

  • skuteczniejsze działanie,

  • wyższą satysfakcję z pracy, 

  • większą lojalność wobec firmy.

 

W tym modelu zadaniem przełożonego nie jest po prostu wydawanie arbitralnych poleceń i egzekwowanie ich wykonania. Wszyscy pracownicy zachęcani są do zgłaszania pomysłów, a decyzje często wynikają z wcześniej przeprowadzonej dyskusji, są podejmowane w mniejszym lub większym stopniu kolektywnie. 

 

Aktywność pracowników wynika między innymi z faktu, że rozumieją oni procesy pracy, w których uczestniczą. Nie tylko znają fragment projektu, za który są osobiście odpowiedzialni, ale dzięki współpracy z innymi zespołami, mają szerszy obraz tego, na czym polega zadanie i jaki cel powinien zostać osiągnięty.

 

Horyzontalne zarządzanie zespołem:

 

  • zalety

 

Zarządzanie horyzontalne ma wiele zalet, pozwala między innymi na uwolnienie potencjału pracowników. Wspiera ich rozwój zawodowy – w przedsiębiorstwach zarządzanych w ten sposób często kadra zarządzająca rekrutowana jest spośród pracowników niższego szczebla. 

 

Zarządzanie horyzontalne pomaga również budować zgrany zespół, ułatwia komunikację, wprowadza przyjazną atmosferę do firmy, wzmacnia więzi między pracownikami.

 

  • wady

 

Kolektywne podejmowanie decyzji nie zawsze jest możliwe do przeprowadzenia. Ponadto wydłuża proces realizacji projektu, np. przypadku braku konsensusu praca zespołu może zostać zahamowana. Istnieje też niebezpieczeństwo przerzucania odpowiedzialności za pracę na inne osoby.

 

Jak wprowadzić horyzontalne zarządzanie w firmie?

 

Jak zaadoptować takie rozwiązanie w swoim przedsiębiorstwie? Warto pamiętać, że nie wystarczy poinformować team leaderów i pracowników, że „teraz mają ze sobą współpracować” i „zgłaszać pomysły”. Zmiany powinny być rzeczywiste, a nie sprowadzać się do pustych haseł. Sama struktura organizacyjna firmy nie musi ulegać dużym zmianom – istotne jest przede wszystkim przeszkolenie przełożonych i zmiana sposobu podejścia do oceny efektywności poszczególnych pionów. Warto zacząć od organizowania krótkich spotkań – burzy mózgów – na początku pracy nad projektem. Zamiast arbitralnie wyznaczać zadania, team leader zbiera pomysły i uwagi od podwładnych, i bierze je pod uwagę w części projektowej pracy. Kolejne kolejne spotkanie odbywa się na przykład po zakończeniu pierwszego etapu pracy.

 

Sprawdź także, jak powinno wyglądać zdalne zarządzanie zespołem.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Elektronik

    Eaton Automotive Systems Sp. z o.o.   Bielsko-Biała, ul. Rudawka 83   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zakres obowiązków – Jeśli: Chcesz wykonywać przeglądy maszyn. Palisz się, aby diagnozować i naprawiać maszyny. Pragniesz wdrażać usprawnienia i modyfikacje. Rwiesz się by podnieść swoje kwalifikacje. Lubisz pogrzebać w urządzeniach elektronicznych. Masz chrapkę by obsługiwać...
  • Fizjoterapeuta / Fizjoterapeutka

    LUX MED Sp. z o.o.   Szczecin    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat
    1 godz.
    Twoją rolą będzie: wykonywanie zabiegów z zakresu fizykoterapii i kinezyterapii; instruktaż ćwiczeń rehabilitacyjnych; prowadzenie terapii indywidualnej z Pacjentem; informowanie Pacjentów o postępach w procesie rehabilitacji; współpraca z lekarzami kierującymi Pacjentów do zespołu...
  • Pracownik Hali (Dział Ryby)

    Selgros Cash&Carry   Warszawa, Wawer    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Do Twoich zadań będą należeć m.in.: transport i wykładanie towaru oraz dbanie o jego właściwą ekspozycję, ważenie i pakowanie towaru, kontrola świeżości i dat przydatności do spożycia, wymiana lodu na ekspozycji, profesjonalna obsługa klienta – aktywna sprzedaż.
  • Zastępca Kierownika Działu Spożywczego

    Selgros Cash&Carry   Warszawa, Wawer    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Do Twoich zadań będą należeć m.in.: wspieranie zadań kierownika działu, nadzór nad pracą działu, prowadzenie kontroli i analizy osiąganych wyników, stała kontrola stanów magazynowych, zapewnienie właściwej organizacji pracy, w tym planowanie harmonogramów.
  • Pracownik Działu Obsługi Klienta (informacja – reklamacje)

    Selgros Cash&Carry   Bytom    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Do Twoich zadań będą należeć m.in.: prowadzenie bazy danych – rejestracja nowych Klientów, aktualizacja danych, profesjonalna obsługa Klienta, obsługa programu lojalnościowego oraz reklamacji.
  • T-Mobile Polska S.A.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat   4 800 - 8 000 zł brutto/mies.
    1 godz.
    Zadania, które na Ciebie czekają: Sprzedaż pełnej gamy produktów i usług świadczonych przez T-Mobile; Realizacja indywidualnych celów sprzedażowych, jakościowych i ilościowych; Odpowiedzialność za utrzymanie i rozwijanie bazy klientów; Pielęgnowanie posprzedażowych relacji z...

Najnowsze artykuły

Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www

Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www

Jeśli prowadzisz blog lub jesteś wydawcą portalu, wtyczka na stronie buduje pozytywny wizerunek Twojej marki. Pomyśl, że dzięki Tobie ktoś może znaleźć pracę, a jakaś firma pracownika. Może zapamiętać, że udało się to właśnie dzięki Tobie! To świetny zabieg PR-owy – komentuje ekspertka WordPress Ola Gościniak. Z dumą przedstawiamy nowy widget Praca.pl do wykorzystania na Twojej stronie www!

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

– Choć stanowiska „różowych kołnierzyków” przy rosnącej automatyzacji, robotyzacji i AI dają nam największą pewność zatrudnienia, to skutki lockdownów, recesji i inflacji powodują, że jednocześnie „różowe kołnierzyki” czują się niepewnie na rynku pracy – zauważa socjolożka Anna D. Nowicka. Wyjaśniamy, które stanowiska zaliczamy do tzw. pink collars i jakie są perspektywy dla tych zawodów.

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Wiele wskazuje na to, że kwestia skrócenia czasu pracy w Polsce to już nie pytanie, czy to zrobić, ale kiedy zmiany zostaną wprowadzone do Kodeku pracy. Najnowsze badanie firmy ClickMeeting pokazuje, że 68% z nas uważa, że lepiej byłoby skrócić tydzień pracy do 4 dni niż pracować od poniedziałku do piątku po 6,4 godz. dziennie. Jak w praktyce mógłby wyglądać 4-dniowy system czasu pracy?

CIMA, CFA, ACCA, CIA – czy to się opłaca?

CIMA, CFA, ACCA, CIA – czy to się opłaca?

Zdobycie prestiżowego, międzynarodowego certyfikatu potwierdzającego kompetencje w finansach i rachunkowości okupione jest nie tylko kilkuletnią nauką, ale i wysokimi kosztami. Czy pieniądze zainwestowane w uzyskanie CIMA, ACCA i innych certyfikatów szybko się zwrócą? Wyjaśniamy, jakie dyplomy posiadają dyrektorzy i kontrolerzy finansowi oraz ile zarabia się z certyfikatem międzynarodowym.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Jak napisać pierwsze CV? Jakie formalności towarzyszą pierwszej pracy? Na co zwrócić uwagę?

Jak napisać pierwsze CV? Jakie formalności towarzyszą pierwszej pracy? Na co zwrócić uwagę?

CV zwykle odgrywa najważniejszą rolę na pierwszym etapie rekrutacji. Warto przygotować je solidnie, by zyskać szansę na dobrą pracę. Jak to zrobić, kiedy nie mamy jeszcze żadnego doświadczenia? Wiele osób na progu życia zawodowego ma wątpliwości związane z prawidłowym kształtem tego dokumentu, dlatego przygotowaliśmy dla Was krótki przewodnik po pierwszym CV bez doświadczenia.