Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Heatmap – co to jest? Co mówi o stronie Twojej firmy

Heatmap – co to jest? Co mówi o stronie Twojej firmy

 
Heatmap – co to jest? Co mówi o stronie Twojej firmy

Zastanawiasz się, jak sprawić, by Twoja strona internetowa była bardziej atrakcyjna dla konsumentów? Przede wszystkim w czasie jej tworzenia i rozwoju powinieneś kierować się zasadami UX. Jednym z kluczowych dla nich pojęć jest tzw. heatmap, mapa ciepła witryny. Co kryje się pod tym pojęciami? Jak w praktyce zadbać o wysoką jakość strony firmowej?

 

Spis treści

Heatmap – co to?

 

Zanim opowiemy o tym, czym jest heatmap, zacznijmy od tego, czym jest UX. To tzw. user experience, doświadczenie użytkownika. UX określa zasady, dzięki którym poruszanie się po stronie internetowej jest łatwe, przyjemne i intuicyjne. Użytkownicy sieci zwykle są niecierpliwi. Szybko opuszczają witryny, które wolno się ładują, mają zbyt skomplikowaną nawigację, drażniące melodyjki i samoodtwarzające się filmiki, albo wyglądające dziwnie, rozjeżdżające się na urządzeniach mobilnych. Wytyczne UX określają, jak zapobiegać tym błędom i stworzyć łatwą w obsłudze stronę www.

 

Żeby doświadczenie użytkownika było jeszcze lepsze, twórca strony powinien uwzględnić to, jakie jej elementy będą najbardziej interesujące dla kogoś, kto odwiedza daną witrynę. Innymi słowy – gdzie internauta najczęściej będzie klikać myszką (by np. przenieść się do podstrony, sprawdzić jakieś informacje itp.). I tu z pomocą przychodzi heatmap – czyli mapa ciepła, zwana też mapą kliknięć. Określa ona najgorętsze obszary na stronie www, na które użytkownik zwraca szczególną uwagę. Elementy cieszące się największym zainteresowaniem internautów oznacza kolorem czerwonym, a te najmniej atrakcyjne niebieskim. Heatmap uwzględnia również tony pośrednie, obrazujące stopień zaangażowania użytkowników.

 

Heatmap – rodzaje

 

Można wyróżnić kilka rodzajów map cieplnych. Każda z nich służy analizie innego parametru. 

 

  • Click heatmap (mapa kliknięć) pokazuje, gdzie użytkownik najczęściej klika myszą – w przyciski, zakładki, linki, filmiki i inne elementy.

 

  • Move heatmap (mapa ruchu) daje informację na temat tego, w jaki sposób z dużym prawdopodobieństwem przesuwa się wzrok internauty po witrynie (tzw. eye tracking), a co za tym idzie, gdzie kieruje się jego uwaga. 

 

  • Scroll heatmap (mapa przesuwania) określa, jak daleko użytkownik zwykle przesuwa witrynę w dół.

 

Heatmap – zastosowanie

 

Mapy ciepła są przydatne w czasie optymalizowania wszelkiego rodzaju stron internetowych – od blogów firmowych, przez sklepy online, po fora branżowe i inne witryny. Specjalista UX, SEO bądź inny analityk internetowy za pomocą heatmap dostosowuje strategię rozwoju strony, przedstawia propozycje jej modyfikacji w taki sposób, by zachęcić internautów do większej interakcji, a zatem zwiększyć responsywność (i np. konwersję) strony.

 

Heatmap – jakie dane możemy dzięki niej uzyskać?

 

Analiza heatmap pomaga w optymalizowaniu strony i wyznaczaniu strategii marketingowej. W znacznym stopniu determinuje wygląd witryny. Obszary cieszące się zainteresowaniem użytkownika powinny być dobrze widoczne i łatwo dostępne, dlatego kluczowe elementy umieszcza się zazwyczaj powyżej linii foldu (czyli w głównym widoku strony, przed przesunięciem paska przewijania w dół). Heatmap pozwala też określić, jak daleko użytkownicy są skłonni przesuwać daną stronę w dół, w którym momencie ich zainteresowanie słabnie.

 

Heatmap:

 

  • zalety

 

Dzięki mapie można ustalić najlepsze miejsca na umieszczenie opisów, przycisków CTA (czyli wzywających do jakiegoś działania, np. przycisk Dodaj do koszyka). Heatmap pomaga także poprawić nawigację, układ zakładek na stronie, wyłapać niedziałające odnośniki.

 

Mapy ciepła to bardzo użyteczne narzędzie pomagające zwiększyć responsywność strony, zmniejszyć współczynnik odrzuceń, poprawić ogólne doświadczenie użytkownika.

 

  • wady

 

Żeby stosowanie map ciepła miało sens, dane zebrane przy ich pomocy muszą być odpowiednio przeanalizowane. Osoba niedoświadczona, nie znająca podstaw analityki internetowej może wyciągnąć niewłaściwe wnioski i zastosować rozwiązania, które doprowadzą do pogorszenia doświadczenia użytkownika. 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Pracowniczka / Pracownik w domach opieki

    Socco Stuttgart GmbH   Niemcy, całe Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę   14 221 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska podstawowa pielęgnacja pacjentów; podawanie posiłków; kontrola stanu zdrowotnego pacjenta (pomiar ciśnienia, wagi, cukru)
  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online
    1 godz.
    Miejsce pracy: Reguły i budowy na terenie Polski. Twój zakres obowiązków: nadzór nad robotami budowlano - wykończeniowymi, nadzór, koordynacja i organizacja prac podwykonawców, oraz sił własnych, udział w procesach koordynacyjnych prac projektowych i prefabrykacji budynków modułowych w...
  • Inżynier / Kierownik Robót - branża elektryczna

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna
    specjalista (mid) / kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zakres obowiązków: czynny udział w procesie przygotowania oraz realizacji budowy: wykonywanie zestawień materiałowych i kosztorysów, nadzorowanie pracowników, koordynacja branżowa, tworzenie dokumentacji warsztatowej, wykonywanie dokumentacji powykonawczej, zamawianie materiałów produkcyjnych.
  • Młodszy Koordynator Obsługi Szpitalnej

    Medicover Sp. z o.o.   Warszawa, Wilanów, Al. Rzeczypospolitej 5    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków: kompleksowa obsługa i opieka nad pacjentem w zakresie szpitalnym, ścisła współpraca ze wszystkimi działami szpitala w zakresie obsługi pacjenta, realizacja celów w zakresie jakości obsługi i satysfakcji ze świadczonych usług, działania z zakresu rozliczeń...
  • Lakiernik samochodowy

    Thomalla Stahlmontage   Niemcy, Dolna Saksonia   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   11 000 - 13 500 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    przygotowanie nadwozi ciągników siodłowych oraz innych samochodów do prowadzenia prac lakierniczych (oczyszczanie, szpachlowanie, matowienie itd.) przygotowanie materiałów lakierniczych; lakierowanie natryskowe nadwozi samochodowych, zgodnie z wymaganiami i technologią producentów...
  • Psycholog / Interwent kryzysowy

    EAP24   Warszawa    praca zdalna
    specjalista (mid)  kontrakt B2B  część etatu
    1 godz.
    Główne zadania: Współpraca w modelu delegowania konsultacji w uzgodnionych dniach i godzinach (pon.-ndz., 8-22) Krótkoterminowe poradnictwo psychologiczne dla pracowników firm i członków rodzin kontaktujących się z EAP Przekazywanie rozmówcom rzetelnych informacji w zakresie wsparcia...

Najnowsze artykuły

Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www

Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www

Jeśli prowadzisz blog lub jesteś wydawcą portalu, wtyczka na stronie buduje pozytywny wizerunek Twojej marki. Pomyśl, że dzięki Tobie ktoś może znaleźć pracę, a jakaś firma pracownika. Może zapamiętać, że udało się to właśnie dzięki Tobie! To świetny zabieg PR-owy – komentuje ekspertka WordPress Ola Gościniak. Z dumą przedstawiamy nowy widget Praca.pl do wykorzystania na Twojej stronie www!

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

– Choć stanowiska „różowych kołnierzyków” przy rosnącej automatyzacji, robotyzacji i AI dają nam największą pewność zatrudnienia, to skutki lockdownów, recesji i inflacji powodują, że jednocześnie „różowe kołnierzyki” czują się niepewnie na rynku pracy – zauważa socjolożka Anna D. Nowicka. Wyjaśniamy, które stanowiska zaliczamy do tzw. pink collars i jakie są perspektywy dla tych zawodów.

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Wiele wskazuje na to, że kwestia skrócenia czasu pracy w Polsce to już nie pytanie, czy to zrobić, ale kiedy zmiany zostaną wprowadzone do Kodeku pracy. Najnowsze badanie firmy ClickMeeting pokazuje, że 68% z nas uważa, że lepiej byłoby skrócić tydzień pracy do 4 dni niż pracować od poniedziałku do piątku po 6,4 godz. dziennie. Jak w praktyce mógłby wyglądać 4-dniowy system czasu pracy?

CIMA, CFA, ACCA, CIA – czy to się opłaca?

CIMA, CFA, ACCA, CIA – czy to się opłaca?

Zdobycie prestiżowego, międzynarodowego certyfikatu potwierdzającego kompetencje w finansach i rachunkowości okupione jest nie tylko kilkuletnią nauką, ale i wysokimi kosztami. Czy pieniądze zainwestowane w uzyskanie CIMA, ACCA i innych certyfikatów szybko się zwrócą? Wyjaśniamy, jakie dyplomy posiadają dyrektorzy i kontrolerzy finansowi oraz ile zarabia się z certyfikatem międzynarodowym.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Jak napisać pierwsze CV? Jakie formalności towarzyszą pierwszej pracy? Na co zwrócić uwagę?

Jak napisać pierwsze CV? Jakie formalności towarzyszą pierwszej pracy? Na co zwrócić uwagę?

CV zwykle odgrywa najważniejszą rolę na pierwszym etapie rekrutacji. Warto przygotować je solidnie, by zyskać szansę na dobrą pracę. Jak to zrobić, kiedy nie mamy jeszcze żadnego doświadczenia? Wiele osób na progu życia zawodowego ma wątpliwości związane z prawidłowym kształtem tego dokumentu, dlatego przygotowaliśmy dla Was krótki przewodnik po pierwszym CV bez doświadczenia.